Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Fietsen op dissel Cocoon XL MTT  (gelezen 18732 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mars

  • Gast
Re: Fietsen op dissel Cocoon XL MTT
« Reactie #15 Gepost op: mei 08, 2012, 09:10:29 pm »

Is ook de vraag, hoe de wagenbak ingepakt is natuurlijk. Als je alle zware dingen achterin legt, is dat vragen om dit soort kunsten.  :#
Wij hebben geen last hiermee, kogeldruk kan ik goed naar de 50 kg krijgen met beladen.
En in het uiterste geval laat ik een staalplaat coaten, die onder in de alutec bak komt te liggen. Is nu een houten plaat.
Gelogd

pplammers

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 19
  • HK Cocoon xl mtt 2011
Re: Fietsen op dissel Cocoon XL MTT
« Reactie #16 Gepost op: mei 08, 2012, 09:12:23 pm »

Ook wij hebben een cocoon mtt gekocht in dec 2012 met fietsendrager.
Afgelopen week de vouwwagen volledig ingeladen (alle zware baggage voorin)en ook met 2 stoelen en zware picknick tafel er bovenop. De kyte kichen is leeg.
Tevens 2 fietsen (mountainbikes) op de dissel geplaatst. Echter de benodigde kogeldruk wordt bij lange na niet gehaald.
Deze bedroeg slechts 25 kg! Ik heb hierover contact gehad met holtkamper. Deze vertelde mij dat de nieuwe cocoon mtt op een ander soort chassis wordt geplaatst. Om het kogedruk probleem op te lossen wordt mijn tentbak nu een stukje naar voren geplaats. Ik ga er vanuit dat Holtkamper dit oplost , zodat wij veilig op vakantie kunnen.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2012, 01:44:29 am door pplammers »
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Fietsen op dissel Cocoon XL MTT
« Reactie #17 Gepost op: mei 08, 2012, 09:19:43 pm »

Deze vertelde mij dat de nieuwe cocoon mtt op een ander soort chassis wordt geplaatst. Om het kogedruk probleem op te lossen wordt mijn tentbak nu een stukje naar voren geplaats.
Hopelijk gaat dit opgelost worden, zodat wij veilig op vakantie kunnen.

Dat kan kloppen. HK bood de keuze in óf een Alutec box óf een fietsendrager. Maar beide op hetzelfde chassis! Drie keer raden...........
Op bovenstaande foto's zie je lengteverschil in chassis, oud en nieuw.
Door de tentbak ietsje meer naar voren te zetten, ben je er volgens nog niet hoor.
De enige oplossing, mits je de fietsendrager wilt behouden, is ombouwen door HK naar een nieuw KORTER chassis.
Of dus een Alutec box plaatsen.
Hou ons aub op de hoogte.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2012, 09:24:36 pm door mars »
Gelogd

pdm

  • Gast
Fietsen op dissel Cocoon XL MTT
« Reactie #18 Gepost op: mei 08, 2012, 10:00:01 pm »

Dat kan kloppen. HK bood de keuze in óf een Alutec box óf een fietsendrager. Maar beide op hetzelfde chassis! Drie keer raden...........
Op bovenstaande foto's zie je lengteverschil in chassis, oud en nieuw.
Door de tentbak ietsje meer naar voren te zetten, ben je er volgens nog niet hoor.
De enige oplossing, mits je de fietsendrager wilt behouden, is ombouwen door HK naar een nieuw KORTER chassis.
Of dus een Alutec box plaatsen.
Hou ons aub op de hoogte.

Hallo Mars,
In eerste instantie had ik de Alubox besteld bij de cocoon. Echter vlak voor aflevering (2mnd geleden) kreeg ik bericht dat de Alubox niet meer geplaatst kon worden, vanwege het verder vooruit plaatsen van de tentbak. Er is niet meer voldoende ruimte voor de Alubox. Reden van vooruitplaatsing: om een betere kogeldruk te krijgen. Mijn cocoon kan dus prima staan, zonder dat ie achterover helt. Dus ook zonder fietsen op de dissel en een gevulde keuken achter.
HK gaat nu een nieuwe Alubox ontwikkelen die wel gaat passen op de dissel.
De oplossing van HK werkt dus wel.
Gelogd

pdm

  • Gast
Fietsen op dissel Cocoon XL MTT
« Reactie #19 Gepost op: mei 08, 2012, 10:29:03 pm »

@pdm,

Zie hier mijn foto's:

Kijk eens naar de bevestiging van de uitdraaisteun, onder het chassis. Volgens mij heeft HK het chassis achter ingekort met zo'n 10 - 15 cm bij jouw Cocoon.
Want de keuken staat op dezelfde plaats achter op het chassis.
En door dus achter het chassis in te korten en de tentbak naar voren te brengen, krijg je makkelijker je kogeldruk.

Mars,
Vlgs mij is de lengte van onze chassis hetzelfde. Als ik de foto's naast elkaar leg, dan zie ik dat m'n keuken verder op het chassis gezet. Jouw keuken hangt over, mijn keuken loopt precies gelijk met uiteinde van het chassis.

Je kan het ook zien aan de zij-openingen van het chassis.
Gelogd

pdm

  • Gast
Fietsen op dissel Cocoon XL MTT
« Reactie #20 Gepost op: mei 09, 2012, 05:32:50 pm »

jaaa, dit wil ik ook, de hele tentbak naar voren zetten.
ben nieuwschierig hoe de bevestiging onderop zit.
achter bij de draaisteunen ken ik, heb ik ook foto's van.
weet zo niet hoe de constructie bij de wielkasten zit.
ook voor bij de dissel lopen de frame-delen naar elkaar toe.
hoe zit het daar?

@pdm; heb je ook foto's van de constructie van onder af en dan mn bij de dissel (daar waar de beugel van de tentbak de balk raakt) en bij de wielen?
Zou mooi zijn.... :J :J :J :J

@retteketed helaas, ik heb gisteren m'n cocoon alweer naar z'n stalling gebracht. Kan dus nu even geen foto's maken van de constructie. Zodra ik de cocoon weer bij huis heb, zal ik dit even doen.
Gelogd

Dammetje

  • Gast
Fietsen op dissel Cocoon XL MTT
« Reactie #21 Gepost op: mei 09, 2012, 05:52:45 pm »

@ retteketed, ik snap niet helemaal waarom je de bak naar voren wilt brengen. Kun je dat misschien eens uitleggen?
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Fietsen op dissel Cocoon XL MTT
« Reactie #22 Gepost op: mei 09, 2012, 07:21:29 pm »

@ retteketed, ik snap niet helemaal waarom je de bak naar voren wilt brengen. Kun je dat misschien eens uitleggen?

het idee is geboren uit luxe...
ik heb aan de voorzijde, op de dissel een kookkist en een separate bak voor de koelkast.
wanneer we op een camping staan, haal ik de kookkist er af en zet deze op poten onder de luifel, ook de koelkast haal ik uit de bak en plaats deze naast de kookkist. (we hebben de dissel dus niet onder de luifel)

ik kom op het idee om de tentbak naar voren te schuiven en dus achterop een (nieuwe)kookkist te plaatsen.
dus een idee gelijk als de kyte-keuken.
voordeel; ik hoef helemaal niets te sjouwen en tillen.
ook kan ik dan de trekhaak voor de fietsendrager blijven gebruiken (weet echter niet wat deze verdeling doet met de kogeldruk).

ik heb dus het idee om dezelfde opstelling als de kye of als livingstone...koken op vastgezette kook-unit onder de luifel.
je kan echt spreken van luxe, gemakzucht. én dit scheelt extra werk....

en wanneer de tentbak eenvoudig te verplaatsen is, kan ik dit uittesten, daarna een vaste opstelling maken, zeker met montage van achterlichten / kenteken etc etc.
wordt dus een aardige uitdaging.

dus alle hulp in het mee-denken kan ik wel gebruiken.
ook kritische opmerkingen zijn van harte welkom.

is dus een compacte-MTT-trailer (deze is korter dan de chassis met kyte-keuken van PDM en Mars)
wellicht iemand met ervaring?
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Fietsen op dissel Cocoon XL MTT
« Reactie #23 Gepost op: mei 11, 2012, 08:10:09 am »

Klinkt interessant. Heb je daar een foto van?
Ik moet ergens een foto hebben, maar kan die niet 1,2,3 meer terug vinden. Principe is simpel. Fietsdrager monteren. En voor de fietsdrager, aan de handrem zijde, een U of hoekprofiel op de dissel monteren. Gewoon met beugels om de dissel klemmen, net zoals de fietsdrager over het algemeen gemonteerd zit. Afstand tot de fietsdrager kun je zelf bepalen a.d.h.v. de afstand tussen de gootjes van de fietsdrager. Fiets er op vastklemmen met riempjes en vastsjorren aan de fietsen op de fietsdrager. Ik heb er altijd een dik blok schuimrubber tussen tegen beschadigen etc. Fiets kan geen kant meer op. Ik monteer overigens altijd de zwaarste fiets zo ver mogelijk naar achteren i.v.m de kogeldruk.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

pdm

  • Gast
Fietsen op dissel Cocoon XL MTT
« Reactie #24 Gepost op: mei 23, 2012, 09:16:36 pm »

Het is gelukt. Ik heb een mooie oplossing gevonden om een derde fiets te plaatsen op de dissel. (al vind ik het zelf :-)
Ik heb een originele wielgoot van Fiamma gekocht en kunnen bevestigen aan 2 reeds bestaande gaten in het chassis.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2014, 02:50:34 pm door pdm »
Gelogd

pdm

  • Gast
Fietsen op dissel Cocoon XL MTT
« Reactie #25 Gepost op: mei 23, 2012, 09:30:18 pm »

.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2014, 02:51:22 pm door pdm »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Fietsen op dissel Cocoon XL MTT
« Reactie #26 Gepost op: mei 23, 2012, 09:31:20 pm »

netjes
ik heb bij de kyte niet zoveel ruimte.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Fietsen op dissel Cocoon XL MTT
« Reactie #27 Gepost op: mei 23, 2012, 10:53:59 pm »

@pdm.
Toppie bedankt.
Zo te zien gaat mijn plan lukken.
zoals verwacht zit de tentbak met 4 bouten vast op chassis.
Dus teken ik nog verder.

Bedankt
Gelogd

SHeijmans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 17
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: Fietsen op dissel Cocoon XL MTT
« Reactie #28 Gepost op: mei 24, 2012, 12:01:45 am »

Het is gelukt. Ik heb een mooie oplossing gevonden om een derde fiets te plaatsen op de dissel. (al vind ik het zelf :-)
Ik heb een originele wielgoot van Fiamma gekocht en kunnen bevestigen aan 2 reeds bestaande gaten in het chassis.

Ziet er inderdaad netjes uit, top. En voldoende ruimte om te kunnen draaien achter de auto, zie ik op de foto's. Waar waren die 2 bestaande gaten van?

Zo wil ik ook ongeveer doen, originele Fiamma 128cm rail met bij behorende beugels, zelf een plaatje maken waarmee de beugels worden vastgezet op de dissel en de rail zelf dan weer op plaatje vast maken. Dan hoef ik niet in de dissel te boren.

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Fietsen op dissel Cocoon XL MTT
« Reactie #29 Gepost op: mei 24, 2012, 06:11:59 am »

Het is gelukt. Ik heb een mooie oplossing gevonden om een derde fiets te plaatsen op de dissel. (al vind ik het zelf :-)
Ik heb een originele wielgoot van Fiamma gekocht en kunnen bevestigen aan 2 reeds bestaande gaten in het chassis.





Precies zoals ik het ook heb, maar dan met een originele goot. Hou er wel rekening mee dat de drukpunten nu anders liggen dan bij de org drager en er een minder zware fiets op kan. Ik had er een kinder fiets op. Netjes gedaan verder.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal