Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Afstand fietsendrager op korte dissel tov bumper auto  (gelezen 419 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

6ink

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2019
Afstand fietsendrager op korte dissel tov bumper auto
« Gepost op: mei 03, 2024, 09:04:13 am »

Wij hebben een Alpenkreuzer Parade ('19) met een korte dissel. Op de dissel heb ik een Obelink Caravan Front II Pro gemonteerd. Verschillende verkopers geven aan dat je minimaal 85cm tussen de drager en de bumper van de auto moet hebben om te voorkomen dat je bij het maken van een bocht niet de fiets of drager raakt. 85cm gaat bij mij niet lukken, ik zit zo rond de 70/75 cm. Ik heb een fiets op de drager gezet en een testrondje door de wijk gemaakt (zie foto's hieronder). Dit ging prima. Achteruit in parkeren was wat lastiger omdat de auto dan meer haaks op de VW komt, maar dit is ook gelukt. Mijns inziens moet de korte afstand geen problemen opleveren, zolang je er maar bewust van bent. Ik heb alleen niet veel ervaring met het rijden met een VW. Ik vraag mij dus af of ik iets volledig over het hoofd zie. Die 85cm is ook ergens op gebaseerd lijkt mij. Heeft iemand hier ervaring mee?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.249
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Afstand fietsendrager op korte dissel tov bumper auto
« Reactie #1 Gepost op: mei 03, 2024, 09:28:01 am »



Denk dat ik niet veel meer ruimte tussen fiets en achter kant auto dan wat ik zie op de foto’s. Maar kijken naar het spindle van het neuswiel en de positie van de fiets lijkt er op dat ik meer afstand hebt, denk zo een 10 cm. Heb het nooit gemeten maar ik weet wel dat de kar redelijk dwars achter de auto kan staan zonder dat de fiets de auto raakt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2024, 09:30:40 am door OhPeeCee »
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 850
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Afstand fietsendrager op korte dissel tov bumper auto
« Reactie #2 Gepost op: mei 03, 2024, 09:28:49 am »

Ik vind het er netjes uitzien zo! Als je met de maximale stuuruitslag vooruit niks raakt lijkt het mij geen probleem. Achteruit zul je eerder op moeten passen. Als het een heel krap bochtje is, kun je altijd nog even afkoppelen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Afstand fietsendrager op korte dissel tov bumper auto
« Reactie #3 Gepost op: mei 03, 2024, 02:38:15 pm »

Onze aluminium disselbak heeft ongeveer net zo vaak ruimte. Onze aluminium disselbak heeft ook een afdruk achtergelaten in de kofferbak van beide trekauto's  :#
Het gaat altijd goed, tot het moment dat je een keer moet keren in krappe ruimtes.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.383
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Afstand fietsendrager op korte dissel tov bumper auto
« Reactie #4 Gepost op: mei 03, 2024, 04:24:04 pm »

Denk ook dat je met een disselbak rapper voor gaat hebben dan met fietsen. De disselbak zit vaak niet in je zichtveld, de fietsen zijn hoger waardoor je die wel gaat opmerken in je zichtveld en dus makkelijker rekening mee gaat houden en beter gaat kunnen inschatten dan met de disselbak.

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.646
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Afstand fietsendrager op korte dissel tov bumper auto
« Reactie #5 Gepost op: mei 03, 2024, 07:00:09 pm »

Het zou helpen als de achteruitkijk camera niet wordt uitgeschakeld met een aanhanger... nooit helemaal begrepen waarom dat bij veel auto's het geval is.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Afstand fietsendrager op korte dissel tov bumper auto
« Reactie #6 Gepost op: mei 03, 2024, 07:51:00 pm »

Denk ook dat je met een disselbak rapper voor gaat hebben dan met fietsen. De disselbak zit vaak niet in je zichtveld, de fietsen zijn hoger waardoor je die wel gaat opmerken in je zichtveld en dus makkelijker rekening mee gaat houden en beter gaat kunnen inschatten dan met de disselbak.

Dat klopt wel ja.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.249
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Afstand fietsendrager op korte dissel tov bumper auto
« Reactie #7 Gepost op: mei 03, 2024, 07:57:35 pm »

Het zou helpen als de achteruitkijk camera niet wordt uitgeschakeld met een aanhanger... nooit helemaal begrepen waarom dat bij veel auto's het geval is.
Als je achteruit rijdt dan is deze werkzaam. Ik heb ook een dashcam op mijn achteruit maar of dat voordelen heeft met gewoon recht vooruit rijden geen idee. Ik heb wel “caravan spiegels “ als extra op de buitenspiegels. Kar is hoog en kan door de achteruitkijkspiegel niet over het dekzeil kijken. Met de extra spiegels zie ik wel wat er achter de kar gebeurt, en ik kan ook inschatten waar deze zit tov de achterbumper (wagen is niet breder dan de auto dus niet verplicht. Vindt het prettiger bij het inhalen op de Duitse wegen van bijv een tractor of fietsers. )


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

6ink

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2019
Re: Afstand fietsendrager op korte dissel tov bumper auto
« Reactie #8 Gepost op: mei 04, 2024, 08:49:12 am »

Dank voor de reacties! Mijn achteruitrijcamera blijft werken wanneer ik een aanhanger aankoppeld heb, alleen de sensoren gaan automatisch uit. Bij nader inzien denk ik niet dat achteruit rijden het grootste probleem zou zijn. Ik zat eerder te denken aan een haarspeldbocht in de bergen. Wij gaan deze zomer naar Oostenrijk. Een haarspeldbocht neem je over het algemeen toch met enige sneldheid, zeker omhoog.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.249
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Afstand fietsendrager op korte dissel tov bumper auto
« Reactie #9 Gepost op: mei 04, 2024, 08:54:47 am »

Als je dat soort krappe haarspeldbochten tegenkomt dan zit je ook op smalle wegen met een meer dan gemiddeld stijgingspercentage (of daling) percentage. Die wegen kwam ik tegen toe de navigatie ingesteld stond op “mijdt alle snelwegen”. Snel rijden komt er niet van.  Was wel even zweten :)26]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.646
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Afstand fietsendrager op korte dissel tov bumper auto
« Reactie #10 Gepost op: mei 05, 2024, 08:42:12 am »

Die hairpins zijn eenvoudig te testen: zoek de ruimte (leeg parkeerterrein), draai je stuur maximaal in en draai een rondjes tot de aanhanger en auto hun eigen spoor hebben. Dichterbij dan dat komt het niet bij vooruitrijden.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal