Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: 27 verbeteringen aan een jametic uit 2015  (gelezen 7069 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joostvdw

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: jamet jametic
  • kampeer-liefhebber en door de wol geverfde klusser
27 verbeteringen aan een jametic uit 2015
« Gepost op: september 02, 2018, 10:32:12 pm »

Beste vrienden,

Het klinkt vast bekend: die Jametic is een prachtige vouwwagen, maar er zijn heel veel knulligheden aan: dingen die kapot gaan bij normaal gebruik, dingen waarvan ik me afvraag: "Waarom is dat nu niet handiger gemaakt?". Om maar een voorbeeldje te noemen: je moet de keukenpoten flink strak aandraaien, of ze zakken in en je keuken knalt omver (ervaring mee...).
Van het één kwam het ander, ik bleef maar veranderen en verbeteren. In totaal heb ik 27 verbeteringen uitgevoerd...

Veel verbeteringen zijn ingegeven vanuit de gedachte: Kan een vouwwagen het zelfde comfort en opzetgemak bieden als een caravan ?
En waaraan moet hij dan voldoen ?
Hoe meer ik ging nadenken: hoe meer ik ervan overtuigd geraak dat dat kan... Maar dan moet er heel wat aan verbouwd worden...

Onder het motto: "klappen en klaar" heb ik een eerste filmpje gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=diKwHt3QQ2w

Ik heb een tweede filmpje gemaakt waarin ik de 27 verbeteringen opsom.
Vergeef me mijn amateuristische film-kunsten: het viel niet mee. Mijn dochter van 11 jaar is de cameravrouw...
https://www.youtube.com/watch?v=HRAd6KqnBM8

Graag hoor ik van jullie wat je ervan vind ?
Ben je het eens met mijn stelling ?
Loop je ook tegen die "knulligheden" aan ?
Wat vind je van mijn verbeteringen ?
Wat zou je anders doen ?
Alle commentaar is welkom !!

Groeten uit Belgie,

Joost van der Wulp

Gelogd

kimopo

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Keizer Weekender 2021
  • Kimopo & Rumi zijn nu ook klappers
Re: 27 verbeteringen aan een jametic uit 2015
« Reactie #1 Gepost op: september 03, 2018, 07:04:00 am »

Dát zijn inderdaad erg handige verbeteringen zeg, vooral die "vaste kasten" lijken erg nuttig als men daar ook een 2e bed heeft.
Wij zijn nog maar beginners en zijn met z'n tweetjes en pikken van t hele forum ideeën mee.
Wie weet gaan wij, zodra we ooit n jongere klapper hebben, enkele aanpassingen uitvoeren die we op dit forum ontdekken..  :)
Gelogd
Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt


metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: 27 verbeteringen aan een jametic uit 2015
« Reactie #2 Gepost op: september 03, 2018, 10:44:18 am »

Paar leuke ideeën.
Paar vragen. Als je in bed leest met die ledlamp, moet je dan opstaan om ze uit te schakelen?

Vooral de schuiven onder het bed vind ik mooi gemaakt. Zou op mijn Odyssee ook nog leuk staan. Alleen vraag ik me wel af waar je al je kleren legt. Je zegt 1 bak te hebben per persoon . Wii gaan altijd voor een maand weg en als ik zie hoeveel we meenemen (ook handdoeken, schoenen, kleren, jassen....) Lijkt dat me toch wat krap bemeten voor kleren. Ik (de vrouw dan) zou wat meer voor kleren voorzien en de proviand in een aparte kast of zo zetten, aangezien onze keuken toch altijd onder de luifel staat .
Maar je hebt dat alleszins mooi gedaan. Een foto van hoe je de scheerlijnen aan de haringen maakt  is altijd welkom.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8 met Tapatalk

Gelogd

joostvdw

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: jamet jametic
  • kampeer-liefhebber en door de wol geverfde klusser
Re: 27 verbeteringen aan een jametic uit 2015
« Reactie #3 Gepost op: september 03, 2018, 11:31:55 am »

Beste Metalpe,
dank voor je reactie:
Ik hoef niet uit bed hoor, ik heb een snoerschakelaartje voorzien dat ik vanuit bed kan bedienen. Het schakelaartje in de keuken blijft dan aan, en geeft net een beetje licht, perfect als nachtverlichting!
De schuiven: Wij deden inderdaad alleen kleren en toiletgerief erin, de schoenen in de auto onderweg, en onder de luifel op kamp (die rieken soms). De jassen zaten in de zijbak links, hebben we nooit gebruikt deze zomer... Handdoeken bij elkaar in een grote sporttas, ook in de auto. Die schuiven zijn best groot hoor, ik denk dat je er toch heel wat kleren in kwijt kunt!
 Leuk detail: de schuine stang in de vouwwagen werd spontaan in gebruik genomen als handdoekenrek...
Technisch zijn die schuiven niet simpel te maken: ik heb er ladegeleiders voor gekocht met kogellagers, kostte me 100 euro. Maar ik ben niet te spreken over de kwaliteit: ze zijn onderweg al eens uit elkaar gesprongen, en de kogeltjes vlogen alle kanten op. Ik zou ze nu heel anders maken, veel goedkoper: Ik zou een ijzeren staaf tussen lagers laten lopen die ik op bouten vastzet...
De schuiven hebben erg goed gewerkt: we hebben veel minder rommelig geleefd!
Een foto van de scheerlijnen: oei, dat wordt de volgende keer als we weer klappen...
Ik heb 8 mm parachutekoord gekocht op AliExpress, en daar ook mooie schuivertjes voor gevonden...
Joostvdw
Gelogd

NCLeeuw

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 22
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona
Re: 27 verbeteringen aan een jametic uit 2015
« Reactie #4 Gepost op: september 03, 2018, 11:47:40 am »

Goed gedaan allemaal zeg  :H.
Ik vraag mij alleen af; als je er zoveel tijd en moeite aan besteed om de vouwwagen wat luxe mee te geven, kan je dan niet beter een caravan nemen? Of is dat vloeken op dit forum  ::)

En dat kraantje.... ik heb mij altijd al afgevraagd of iemand dat serieus gebruikt :-)
Wij zetten gewoon een jerrycan met kraantje op het aanrecht.

Nog een tip qua verlichting: wij hebben van die stopcontacten met afstandbediening gekocht (€10 bij de Action). De haspel met stopcontacten ligt onder het keukentje op de grond, daar hoef je nooit bij te komen. Werkt geweldig (als je tenminste de afstandbediening niet kwijt raakt).
« Laatst bewerkt op: september 03, 2018, 12:36:32 pm door NCLeeuw »
Gelogd

Jootje1710

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.350
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Game Drive 2018
  • Je bent gek op klappen of niet!!
Re: 27 verbeteringen aan een jametic uit 2015
« Reactie #5 Gepost op: september 03, 2018, 01:54:26 pm »

Ik heb genoten van je filmpje en vind dat je hele mooie aanpassingen hebt gedaan, vooral die lades onder het bed zijn top !!
Gelogd
Antoon & Jolande van Harselaar met de kids (Steven, Emmy en Fleur), Aart Kok Livingstone Game Drive 2018 :-)

joostvdw

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: jamet jametic
  • kampeer-liefhebber en door de wol geverfde klusser
Re: 27 verbeteringen aan een jametic uit 2015
« Reactie #6 Gepost op: september 03, 2018, 01:55:23 pm »

Beste NCleeuw,
dat is inderdaad heel hard vloeken: mij krijg je niet in een caravan, klein, benauwd. Ik wil het : "tentgevoel" echt behouden.
Overigens: wij hebben 40 jaar lang met de tent gecampeerd, en nu voor het eerst met een vouwwagen: we hebben nog nooit zo heerljk geslapen, en dat ondanks de hitte... En ik vind de jametic heel ruim van binnen. De luifel voegt vooral schaduw toe. Bij regen regent alles er onder nat: nog zo iets wat ik niet vind kunnen... vanaf 2016 zijn de zijwanden dicht te ritsen, en is dat dus opgelost.

Het kraantje: Ik begrijp niet dat de kopers van een vouwwagen dat pikken: er zit een kraan op , maar hij werkt niet.... Daar ga je toch niet voor betalen ? Waarom is er geen accesoirepak: "kraan+tank" verkrijgbaar ? Dan kun je er wel of niet voor kiezen. Nu is het een groot ijzeren ding dat alleen maar in de weg zit.
Mijn oplossing is subliem: de kraan is verschrikkelijk veel gebruikt. Mijn kinderen liepen met plezier 4 keer om de tank weer te vullen..
Joostvdw.

Gelogd

joostvdw

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: jamet jametic
  • kampeer-liefhebber en door de wol geverfde klusser
Gelogd

NCLeeuw

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 22
  • Merk Vouwwagen: Jamet Arizona
Re: 27 verbeteringen aan een jametic uit 2015
« Reactie #8 Gepost op: september 03, 2018, 02:55:50 pm »

Beste NCleeuw,
dat is inderdaad heel hard vloeken: mij krijg je niet in een caravan, klein, benauwd. Ik wil het : "tentgevoel" echt behouden.

Het kraantje: Ik begrijp niet dat de kopers van een vouwwagen dat pikken: er zit een kraan op , maar hij werkt niet.... Daar ga je toch niet voor betalen ?

Helemaal mee eens hoor, ik vind kamperen in een vouwwagen ook helemaal top.
En wat het kraantje betreft: wij namen 10 jaar geleden een oude Arizona over van een collega en het kraantje zit er op maar inderdaad zonder pomp. Ach 2e hands denk je dan. Maar als dat bij een nieuwe ook zo is dan is dat inderdaad vrij belachelijk ja.
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: 27 verbeteringen aan een jametic uit 2015
« Reactie #9 Gepost op: september 03, 2018, 02:57:48 pm »

Die stokkentas: welke is dat en waar heb je die gekocht?
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: 27 verbeteringen aan een jametic uit 2015
« Reactie #10 Gepost op: september 03, 2018, 04:06:15 pm »

Bij onze (nieuwe) Odyssee zit een werkende kraan. Hij werkt op een batterij, pompje en afvoer zit er allemaal standaard in, alsook een waterkruik (zie hieronder), waar je het slangetje in hangt. Je moet gewoon als de kruik leeg is even vullen en je kan weer verder.

Bij onze vorige VW hadden we geen kraan. Nooit gemist. Bij deze wel, en om de handen eens te wassen en de tanden te poetsen en zo is het echt handig.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8 met Tapatalk

Gelogd

Nicky75

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 182
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha '19, Trigano Odyssee '14, Holtkamper Flyer '91, Trigano Oceane '05.
Re: 27 verbeteringen aan een jametic uit 2015
« Reactie #11 Gepost op: september 03, 2018, 04:06:46 pm »

De luifel voegt vooral schaduw toe. Bij regen regent alles er onder nat: nog zo iets wat ik niet vind kunnen... vanaf 2016 zijn de zijwanden dicht te ritsen, en is dat dus opgelost.

Wij hebben een Trigano Odyssee uit 2014 en daar zijn de zijwanden van de luifel al dicht te ritsen.
E.e.a. heeft te maken met de uitvoering van de vw en de bijbehorende luifel.
Wij hebben een Odyssee Safari GL luxe met een volwaardige luifel, d.w.z. volledig aanritsbaar.
Jullie hebben een zgn. Adventure-luifel welke alleen aan de bovenkant van de vw vast zit geritst.

Verder is het wel allemaal mooi gedaan maar aan mij niet besteed.  :h
Wat ik evt. nog wel wil is stroom in de bak of keuken waarbij de keuken de voorkeur heeft omdat ik daar LED-verlichting wil hebben.
Ik moet even kijken hoe ik dat ga doen omdat wij de keuken of onder de luifel hebben staan of buiten de vw.
ik moet dus stroom naar de keuken voor de LED-verlichting en van daaruit weer stroom naar binnen voor de div. opladers en de hanglamp in de voortent. :#
« Laatst bewerkt op: september 03, 2018, 05:03:31 pm door Nicky75 »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: 27 verbeteringen aan een jametic uit 2015
« Reactie #12 Gepost op: september 03, 2018, 04:38:51 pm »

De lades lijken me top, dat hadden we in onze vorige kar (een Odyssée) ook wel gewild!

Wij nederlanders vinden onszelf open, de rest van de wereld vindt ons bot. Ik denk dat de rest van de wereld gelijk heeft. Vergeef me, maar je vroeg om meningen.

En aantal problemen zijn in mijn ogen wat omslachtig opgelost, waardoor het net zo snel staan als een caravan minder tot zijn recht lijkt te komen. Met name bij de verlichting lijkt me dat: de lampjes lijken apart te moeten worden aangelegd. Ook de tentcabineverlichting is wel mooi, maar ook echt praktisch? Lezen doen we meer en meer met een e-reader, die zijn eigen licht heeft.

In het filmpje geef je aan dat het toilet in de wgenbak wordt vervoerd. Ik dacht nog, lekker fris, maar gelukkig bedoel je daar de disselbak mee!

De wateroplossing is mooi gemaakt, maar ik vraag me wel af welk probleem je oplost. We hadden altijd een 15 ltr tank achter de keuken staan en een 10 ltr emmer als afvoer. Veel campings en/of campinggasten vinden het vrij laten uitlopen van de afvoer 'not done'. Komt misschien ook omdat wij hollanders altijd weer die piepers afgieten...  :H
Een 40 litertank levert IMHO per definitie geen drinkwater op.

5 strombanden lijkte me wat veel. Ook hier: heel veel werk, waardoor de voordelen van de vouwwagen wat onderbelicht blijven tov een caravan. Die zal zeker en vast sneller staan.

@Anneke: stokkenzakken zijn er in diverse maten bij Obelink, worden snel bezorgd. Onze stokkentas (die inderdaad 100 keer handiger is dan een stokkenzak) past precies in de breedte van onze huidige wagen. Hierdoor wordt het laden en lossen van de stokken kinderspel.

Ik heb wel genoten van beide filmpjes, het enthousiasme en de oplossingen an sich: ook zelf probeer ik onze kar te optimaliseren en eraan werken (maar ook te zien wat anderen doen) is gewoon leuk!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

joostvdw

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: jamet jametic
  • kampeer-liefhebber en door de wol geverfde klusser
Re: 27 verbeteringen aan een jametic uit 2015
« Reactie #13 Gepost op: september 03, 2018, 04:59:17 pm »

Beste anneke,
de stokkenzak komt inderdaad van obelink:
https://www.obelink.nl/obelink-luifelframetas.html

Beste CEO:
Dank voor je kritische noot: dat lees ik graag.
Nog een paar bedenkingen:

- ik was inderdaad van plan de lampjes te laten zitten, en mee in te klappen. Maar haal ze nu eerst weg voor het klappen, dat gaat best snel, mijn zoon van 15 doet dat. We leggen ze opgerold vooraan in de rechtse wagenbak. |De ledverlichting in de tent is inderdaad niet fel, het zijn maar 3 w strips.  Mijn dochtertje gebruikte het vaak om te tekenen en te lezen in de slaaptent. ging prima.

- toilet: ik versprak me, bedoelde natuurlijk disselbak. Persoonlijk vind ik het jammer dat de tent geen gordijn of afgeschieden ruimte heeft voor het toilet. Nu zitten je tochtgenoten je aandachtig te aanschouwen terwijl je in volle glorie afgaat... Ik heb nog gedacht aan een gordijn in een hoek, maar weet geen oplossing die ook uitkomt met de ramen van de tent.

- Wateroplossing: dan heb ik minder werk 8): 2 slangen uitrollen en klaar! En de tank is drinkwater gecertificeerd. Ik heb daar vbeel over gestudeerd, en ben tot de conclusie gekomen dat je er rustig van kunt drinken, mits het koel genoeg is. Dus altijd even het eerste water uit de slang weg laten lopen.

- stormbanden en haringen: klopt: veel werk, doe ik ook alleen als er storm dreigt. Normaal volstaan een 6-tal haringen.

Maar nogmaals, bedankt voor je kritische kijk !!

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: 27 verbeteringen aan een jametic uit 2015
« Reactie #14 Gepost op: september 03, 2018, 06:53:25 pm »

Top! Ik was bang dat het op schrift te negatief zou overkomen...

@toilet: gebruiken wij alleen 's-nachts. Dan zitten de slaapcabines dicht. Wel heeft mijn vrouw er een van douchegordijn gemaakte hoes omheen gemaakt. Dat oogt overdag wat mooier.

@led-licht: voor tekenen en zo zeker wel handig.  Wij gebruiken een Isabela-lamp. Die blijft bij ons zitten met klappen. Wel was het even pielen  om het lichtknopje op de juiste plek vast te maken.

Altijd leuk, knutselen aan de vouw-villa en zeker als het naar je zin wordt, keep it up!
(En het staat je uiteraard geheel vrij om 'mijn' klustopic te becommentariëren :H)
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal