ALGEMENE INFO Officiële naam: Federale Republiek Duitsland
Ligging: midden-Europa, grenst aan België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Liechtenstein, Zwitserland, Oostenrijk, Tjechië, Polen en Denemarken
Hoofdstad: Berlijn
Oppervlakte: 357.021 km?
Staatsvorm: federale republiek
Bevolking: Duitsers. De belangrijkste minderheden zijn Turken, Italianen, Polen, Spanjaarden en inwijkelingen uit het voormalige oostblok.
Talen: Duits
Religies: protestantisme, rooms-katholicisme en andere
Munt: euro
REISDOCUMENTENIdentiteitskaart en/of paspoort
VACCINATIE / GEZONDHEIDGeen bijzondere voorzorgen noodzakelijk.
KLIMAATHet klimaat verschilt weinig met dat van België en Nederland
Alcohol in het verkeerHet maximaal toegestane alcoholpromillage is 0,5.
AntiradarapparatuurHet meenemen en/of gebruiken in de auto van anti-radarapparatuur is, ook voor buitenlanders, verboden.
Bijzonderheden bij het tankenLPG is zeer beperkt verkrijgbaar. Voor auto's die loodhoudende benzine nodig hebben,
zal op de benzinestations een speciale toevoeging te koop zijn die door de loodvrije 98 benzine gemengd dient te worden.
Creditcards worden vaak geaccepteerd. Dikwijls zijn er ook betaalautomaten voor biljetten.
Klik hier voor de actuele brandstofprijzen
BrandblusserNiet verplicht.
GevarendriehoekVerplicht voor stilstaande auto's op de openbare weg in de richting van het naderende verkeer. Op de Autobahn op 200 m van het voertuig. Tegelijkertijd zijn waarschuwingslichten verplicht.
InvalidenparkeerkaartParkeerplaatsen worden aangeduid door een bord met rolstoelsymbool.
Maximaal 3 uur parkeren op wegen met parkeerverbod of alleen voor bewoners. Vanwege lokale verschillen altijd ter plaatse informeren naar de faciliteiten.
Op wegen waar parkeren gratis is, maar met tijdslimiet, mag max. 24 uur geparkeerd worden.
Op woonerven mag max. 24 uur geparkeerd worden, mits zonder hinder te veroorzaken. In gebieden met betaald parkeren moet betaald worden.
Rijden en parkeren in voetgangersgebieden is lokaal geregeld (ter plaatse informeren).
Op wegen waar een parkeerverbod geldt, mag niet geparkeerd worden.
Let op: faciliteiten voor houders van de gehandicaptenparkeerkaart gelden alleen als er binnen redelijke afstand geen andere mogelijkheden zijn.
KinderenDe regels die in Nederland gelden voor kinderen tot 135 cm gelden in Duitsland voor kinderen tot 150 cm. Het kan voorkomen dat een kind dat in Nederland kan volstaan met het gebruik van een veiligheidsgordel, in Duitsland in een goedgekeurd 'kinderbeveiligingsmiddel' (met keurmerk ECE 44/03 of ECE 44/04) moet worden vervoerd.
Lading op voertuig of aanhanger- Lading mag niet naar voren uitsteken.
- Lading mag 1,5 mtr naar achteren uitsteken.
- Steekt de lading meer dan 1 mtr naar achteren uit dan moet een helrode vlag van 30x30 cm (aangebracht op een dwarsstang) of een helrood schild van 30x30 cm gevoerd worden.
- Fietsen op fietsendrager
De fietsen mogen aan weerszijden van de auto 40 cm uitsteken, waarbij de totale breedte van de fietsdrager met de auto niet meer dan 2,55 mtr mag zijn.
MaximumsnelheidBinnen de bebouwde kom 50 km/u. Buiten de bebouwde kom op tweebaanswegen 100 km/u. Op autosnelwegen en wegen met gescheiden rijbanen en 4 of meer rijstroken geldt een adviessnelheid van 130 km/u. Voor auto's tot 3.500 kg met aanhangwagen geldt buiten de bebouwde kom overal een maximumsnelheid van 80 km/u. Als de auto en aanhangwagen aan bepaalde voorwaarden voldoen kan de TUV, na een keuring, een vergunning afgeven waarmee op de autosnelwegen 100 km/u mag worden gereden. Zie voor meer informatie
www.tuev-nord.nl Voor motoren met aanhangwagen geldt buiten de bebouwde kom overal een maximumsnelheid van 60 km/u. Voor bromfietsen geldt binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/u, daarbuiten 40 km/u (als de bromfietser in het bezit is van een rijbewijs A overal 50 km/u). Wanneer het zicht minder is dan 50 m geldt overal een maximumsnelheid van 50 km/u.
SneeuwkettingenVerplicht wanneer dit is aangegeven d.m.v. borden (blauw bord met autoband plus sneeuwketting). De kettingen moeten gemonteerd worden op de twee aangedreven wielen. Maximumsnelheid 50 km/h. Hetzelfde bord, maar dan met een rode streep er doorheen, geeft aan dat u de kettingen mag demonteren.
SpijkerbandenSpijkerbanden zijn verboden, ook voor buitenlandse auto's. Hoewel de Spikes-spider en de Spikes-spider Sport wettelijk niet gelijkgesteld worden aan sneeuwkettingen, worden ze in de praktijk wel als zodanig geaccepteerd.
Telefoneren in de autoBestuurders mogen tijdens het rijden slechts handsfree telefoneren.
TolDe wegen in Duitsland zijn tolvrij. Alleen voor het gebruik van enkele privé-weggetjes in de bergen van Beieren moet u een klein bedrag betalen.
VeiligheidsgordelsVerplicht voor alle inzittenden.
VerbandtrommelNiet verplicht voor buitenlandse auto's.
VoorrangOp gelijkwaardige kruisingen heeft al het verkeer van rechts voorrang. O
p de voetgangersoversteekplaatsen hebben voetgangers voorrang op al het overige verkeer, behalve op trams.
Verkeer óp rotondes heeft voorrang op verkeer dat de rotonde nadert.
Op bergwegen en andere hellende wegen heeft stijgend verkeer voorrang op dalend verkeer.
Zonodig moet het dalende voertuig stoppen en terugrijden, tenzij het stijgende verkeer zich vlak bij een uitwijkplaats bevindt. Om praktische redenen hebben in de praktijk zware voertuigen, zoals bussen, voorrang op lichtere voertuigen.
Ruime kampeerplaatsenCampingterreinen in Duitsland zijn meestal erg ruim bemeten, hebben goede voorzieningen en staan bekend om hun veiligheid. Naast het prachtige landschap heeft het gebied veel bezienswaardigheden zoals het ?Neuschwanstein?, het droomslot van de Beierse koning Ludwig II. Je kunt je uitleven tijdens fietst- en wandeltochten of door een verfrissende duik te nemen in een van de meren die het gebied rijk is. Door
het uitstekende onderhoud van het Duitse wegennet zijn de Duitse campings vanuit Nederland eenvoudig en goed bereikbaar met de tent en caravan.
Een van de mooiste steden die ik in duitsland gezien heb is Trier. Trier is de oudste stad van duitsland en ligt aan de moezel. Er zijn Romeinse bouwwerken door de stad die je kunt bezichtigen.
Porta NigraDeze 'zwarte poort' was origineel heldergeel, maar door de vervuiling werd ze zwart. Ze is 30 meter hoog en 36 meter breed. Het is de hoogste poort uit het Romeinse tijdperk. Dit bouwwerk dateert van ca. 150 n.c. De dubbele deuren, gecombineerd met een uitstekende stabiliteit maakte deze poort oninneembaar.
Toen aartsbisschop Poppe in 1016 naar de stad kwam was dit het enige gebouw dat nog deftig recht stond. Hij liet een dak over de binnenkoer leggen en had zo een mooie ruimte gecreëerd. Zo maakte hij er twee kerken boven elkaar, de inrit werd volgestort met puin van de vervallen stad en hij bouwde een brede trap die naar de 1ste verdieping leidde. De onderste kerk was de parochiekerk en de bovenste was de kloosterkerk van St. Simeon. Hij liet naast de poort dan ook het Simeonsklooster bouwen.
Napoleon liet de kerken terug afbreken en liet de Porta Nigra terug in zijn originele staat herstellen, behalve het Romaanse koor. In het Simeonsklooster kan je nu terecht voor het Stadsmuseum.
DriekoningenhuisHet werd rond 1200 gebouwd. Toen waren de eerste twee verdiepingen zonder openingen, tegen de overvallers. Vandaar zit de voordeur op de tweede verdieping. Deze was te bereiken met een ladder die kon worden opgetrokken.
Rote Haus en de PetrusbronnenDe tekst op het 'rode huis' luidt als volgt: "Voordat Rome gesticht werd bestond Trier al dertienhonderd jaar. Moge het blijven bestaan en van eeuwige vrede genieten.". Zoals reeds eerder gemeld is de waarheid wel iets anders, toch maakt het huis deel uit van de geschiedenis. De eerste mensen bevonden zich hier rond 400 v.c., maar de stad werd pas gesticht in 16 v.c.
De Petrusbronnen dateren van 1595.
Dom en LiebfrauenkircheDe Dom was ooit tweemaal zo groot, doch verschillende malen vernield, heeft aartsbisschop Poppe de huidige Dom gebouwd. Het heeft nog steeds twee koren, waarvan eentje met een bedevaartommegang.
Naast de Dom ligt de Liebfrauenkirche uit 1260.
BasilikaDoordat Trier in 306 hoofdstad werd van het Romeinse Rijk moest het een troonzaal hebben. Van Keizer Constantijn moest alles zeer groot zijn, vandaar werd het het grootste gebouw uit de oudheid. De Porta Nigra gaat twee keer in dit gebouw. Het gebouw was dieper uitgehaald (de vloer is verhoogd), in de nis stond de hooggeplaatste troon. De wanden waren allen bekleed met marmer en er was vloerverwarming (marmeren vloer). De nis was versierd met moza?eken.
Na het vertrek van de Romeinen kwam de Basilika in verval en werd voor allerlei doeleinden gebruikt. Tussen 1846 en 1856 werd ze hersteld en is nu nog steeds in gebruik als een Protestantse kerk.
Keurvorstelijk PaleisDit mooie kasteel werd gebouwd in 1756 door keurvorst Philipp von Walderdorff. Het werd nooit afgewerkt want de Basilika staat in de weg. Maar het interieur beviel de laatste keurvorst niet. Het kreeg dan ook de bestemming als gastenhuis en werd in 1794 geplunderd en gedegradeerd tot kazerne. In 1930 gerestaureerd maar in 1944 gebombardeerd, doch veel beelden konden worden gered, zelfs de mooie trap bleef gespaard.
KaisersthermenAan de rand van de stad liggen de Kaisersthermen, als het ware in de tuin van het Keurvorstelijk Paleis. Dit tweede badhuis is een schenking van keizer Constantijn aan de bevolking. Het werd echter nooit afgewerkt want de keizer verliet Trier wanneer het in de ruwbouwfase stond.
BarbarathermenDeze badplaats ligt al iets meer naar de Moezel langs de kleine ring. Dit was het op één na grootste badhuis van het Romeinse Rijk. In tegenstelling tot de Kaisersthermen is dit wel gebruikt geweest. Nu nog kan je de restanten hiervan zien.
Aan de Moezel heb je dan de Romeinse brug, althans de pijlers zijn nog echt Romeins. Vroeger werd er op de pijlers een houten brug gebouwd. Langs deze rivier staan er ook nog een tweetal kranen. De rivier was bij het verval van de Romeinse wegen zowat het enige transportmiddel. De goederen werden door deze kranen in de schepen geladen en gelost. De ene kraan dateert van 1413 en de andere van 1774. Het waren eigenlijk tolkranen die de belasting in natura uit de schepen losten. De armen kunnen niet bewogen worden, wel het dak.
In Trier is er verder ook nog een Amfitheater (richting Olewig). Het is het oudste Romeinse bolwerk van Trier en mat 75 meter lang en 50 meter breed. Het kon zowat 20.000 toeschouwers ontvangen en werd gebouwd in 100 n.c.. Pas in 1816 werd het opgegraven en kan nu bezocht worden.
Verder langs de moezel ligt het stadje BERNKASTEL-KUES
Dit stadje aan de Moezel ligt aan beide zijden van deze rivier. De ene kant is Bernkastel, de andere kant is Kues. En zoals alle steden hebben ze ook hier een kasteelru?ne.
Een heel romanties stadje die je zeker op je reis langs de moezel niet voorbij mag rijden.
Links:www.germany-tourism.dewww.oeamtc.at/verkehrCampingswww.duitsverkeersbureau.nlbronnenhttp://www.anwb.nlhttp://www.indebergen.nl/