Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Watertank buiten de wagenbak.  (gelezen 7310 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PaulPaul

  • Gast
Watertank buiten de wagenbak.
« Gepost op: september 27, 2011, 08:58:05 am »

Ik wil in de toekomst de watertank voor het kraantje buiten de wagen en er onder zetten. Iemand suggesties?
Dat pompje op batterijen mag ook wel weg.
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Watertank buiten de wagenbak.
« Reactie #1 Gepost op: september 27, 2011, 10:58:16 pm »

De klavertjes hadden een voetpomp.

Kun je de slang niet gewoon verlengen of is dat te simpel gedacht?
Gelogd

PaulPaul

  • Gast
Re:Watertank buiten de wagenbak.
« Reactie #2 Gepost op: september 28, 2011, 12:01:29 am »

Niet simpel. Echter, de pomp zit(bijna) aan het slangeneinde dat in de tank gaat. Geen aanzuig maar aanvoer, zeg maar. Dat kan ik niet permanent buiten de wagen laten bungelen. Ik wil ook van die batterijen af, maar dat is waarschijnlijk wel met een simpele trafo / omvormer te regelen.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Watertank buiten de wagenbak.
« Reactie #3 Gepost op: september 28, 2011, 12:29:52 am »

Los van de stroomvoorziening:

1) zelfaanzuigende pomp in de keuken met een verlengde slang die in de tank hangt

2) dompelpomp in de tank, slang voorzien van een snelkoppeling waardoor je tank + pomp eenvoudig kunt losmaken en weer kunt opbergen

In beide gevallen hangt er tijdens het rijden een stuk slang onder de keuken, iets verzinnen om dit te beschermen tegen (o.a.) vuil?
Gelogd

marcel.s

  • Gast
Re:Watertank buiten de wagenbak.
« Reactie #4 Gepost op: september 28, 2011, 05:54:28 am »

koppeling kan vast afgedopt worden.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Watertank buiten de wagenbak.
« Reactie #5 Gepost op: maart 04, 2012, 03:28:45 pm »

Kick

Ik zag dat het nog niet opgelost is bij PaulPaul dus... wie heeft nog iedeeën.
Gelogd

Boes

  • Gast
Re: Watertank buiten de wagenbak.
« Reactie #6 Gepost op: maart 04, 2012, 07:24:15 pm »

Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: Watertank buiten de wagenbak.
« Reactie #7 Gepost op: maart 05, 2012, 07:00:04 pm »

tankje met voetpomp
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Watertank buiten de wagenbak.
« Reactie #8 Gepost op: maart 06, 2012, 08:53:31 am »

Ik heb het wel eens bij Engelse caravans (sorry  :** ) gezien dat ze een buitenaansluitng hadden voor een watertank door middel van een soort tuinslangkoppeling die achter een klepje zit. Heb eens een beetje rondgesnuffeld op internet en kwam die bij verscheidene kampeerhandels tegen, als je die nou in de zijkant van je keuken (of wagenbak) maakt, dan kun je gewoon de slang afkoppelen en klepje dichtdoen, en dan blijft alles mooi schoon. ALs je een dompelpompje hebt zou je de stroomvoorziening kunnen doen via en geschakeld sigarettenstopcontact (kom ff niet op het woord), zodat als je het kraantje opendoet je pomp gewoon gaat lopen.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.632
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Watertank buiten de wagenbak.
« Reactie #9 Gepost op: maart 06, 2012, 09:04:32 am »

Ik volg dit topic met interesse. Wij hebben straks de Odyssee en willen alles snel en gemakkelijk klaar hebben.

Heeft een keuken geen gaten. Bij Jamet/Trigano wel. Een van die gaten wil ik gebruiken om de slang met dompelpomp uit te trekken zodat hij direct in het watervaatje kan. Vlak voor aankoppelen even de slang terugduwen en klaar. Wellicht komt er een klein bakje onder om eventueel lekwater op te vangen.

Een groot deel van het probleem met een zelfaanzuigende pomp zit hem in het vermogen... Je trekt je jerry-can dan erg snel leeg.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Boes

  • Gast
Re: Watertank buiten de wagenbak.
« Reactie #10 Gepost op: maart 06, 2012, 07:37:39 pm »

Ik heb het wel eens bij Engelse caravans (sorry  :** ) gezien .....

geeft niet hoor, m'n ouders zijn ook echte engelse caravan kampeerders. (sprite)
niks mis mee hoor ;) hahaha
Gelogd

PaulPaul

  • Gast
Re: Watertank buiten de wagenbak.
« Reactie #11 Gepost op: maart 07, 2012, 03:40:06 pm »

Weten jullie, het bijkomende probleem dat zelf klussen zo in de weg staat is de aard van de vw: de keuken van de kyte kun je nu eenmaal niet zo maar even op je oprit openklappen.
Dus zit er bijna niets anders op dan het allemaal heel goed voorbereiden, inkopen en dan de wagen ergens opzetten. En dat mag toch wel in 1 ? 2 dagen klaar zijn. Dus ook weer niet te ver van huis.Of misshien combineren met ergens dichtbij kamperen? Maar dan weer niet pinksteren of zo; dan zitten de gamma's en caravanhandel  dicht. ::)
« Laatst bewerkt op: maart 07, 2012, 07:06:09 pm door PaulPaul »
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Watertank buiten de wagenbak.
« Reactie #12 Gepost op: juni 15, 2012, 09:58:22 am »

Is dit nog actueel? Zo niet, dan hierbij..  :)

Ik ben de watervoorziening ook aan het voorbereiden. Mijn idee:

Gat boren naast de door Holtkamper aangelegde afvalwater-afvoer-doorvoer.... of gewoon dit gat vervangen. Dit gat maak ik 50mm.
In dit gat komt een pvc eindstuk 50mm (binnen dia is 45mm) met schroefdop. Hierdoorheen kan in ieder geval de dompelpomp (Reich, 14l, 42 mm) met slang en evt ook de afvoerslang van vuilwater. Wellicht boor ik het gat ernaast en gebruik ik de originele afvalwaterafvoer hiervoor, hangt af van de ruimte.

Door dit gat zou dan ook de stroomvoorziening kunnen (ik werk met normale (niet cee stekkers)  maar met ip44 rubber spul. Je kan eerst de stekker (kopp 42mm) doorvoeren en daarna de pomp. Deze past prima langs de rubber kabel. Ik heb de spullen al huis en mits in de goede volgorde krijg je alles door dit gat van 50mm.

De pvc koker van de doorvoer gebruik je om tijdens het transport het pompje in te zetten (met deksel eronder) zo wordt je keuken niet nat van binnen door het nadruppen van de dompelpomp. In feite een klein lekbakje.

Tijdens het kamperen, als het schroefdeksel eraf is en de slangen/electra zijn doorgevoerd houd je ruimte over rond de slangen waardoor ongedierte naar binnen kan komen. Hier is in voorzien door een 50 mm einddop te pakken waardoor de slangen per stuk op maat worden doorgevoerd/boord. Op de plaats aangekomen is het dan een kwestie van:
- dop losschroeven;
- stekker doorvoeren;
- pompje doorvoeren;
- evt afvalwaterslang;
- de dop aan de binnenkant van de keuken op het pvc pijpje schuiven binnen in de keuken zodat alles netjes afgesloten is.

Je hebt nu alle aansluitingen netjes onder de rechterzijde van de keuken naar buiten gevoerd. De watertank en afvalwatertank kan je onder de keuken zetten. (let wel op dat je een goed afsluitbare doorvoer van je verswatertank hebt).

Iemand nog suggesties of onmogelijkheden die ik over het hoofd zie?

ps. Ik heb nog wat vragen over de bestaande afvoer:
De reeds aangebrachte doorvoer van het afvalwater heeft niet mijn voorkeur omdat ik liever heb dat het water zonder tussenkomst (kans op lekkage in keuken of verstopping) van de doorvoer naar buiten gaat. Werkt iemand met de bestaande afvoer? past de slang (gebruik 20mm 'ribbelslang') hier doorheen of schuif je hem er op? (kitten??)
Onder de keuken (buiten) moet je dan weer een slang bevestigen voor de afvoer naar de tank?

Alvast bedankt voor de reacties!
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2012, 10:07:00 am door GJT »
Gelogd

Pivo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018)
Re: Watertank buiten de wagenbak.
« Reactie #13 Gepost op: april 19, 2022, 08:19:47 pm »

Ik schop deze ff omhoog, omdat ik er zelf naar heb lopen zoeken en het niet kon vinden. Heb de vuilwaterafvoer in de Kyte simpel aangepast. Onder de keuken zit de 3/4” pijp (buitendraad) voor het afvalwater. Daar zit een smalle dop met een opening opgeschroefd, tamelijk nutteloos. Die heb ik eraf geschroefd en vervangen voor een 3/4” verbindingssok, op het andere uiteinde zit een slangtule die van 3/4” buitendraad naar 25mm tule gaat, daarop zit een standaard 25mm ‘ribbelslang’ die naar een jerrycan gaat.

De 3/4” maat maakt het lastig om de spullen te vinden bij de bouwmarkt. Bij Wildkamp echter wel te vinden.

Benodigdheden:

https://www.wildkamp.nl/product/self-seal-pp-sok-2x-binnendraad-6-bar-x/629120

https://www.wildkamp.nl/product/bd-slangtule-pp-1x-buitendraad-x-25-mm/15008938

https://www.obelink.nl/comet-afvoerslang-met-din96-schroefdop.html

Voor dit projectje hoef je dus niet in de keuken te zijn, als je in 1 keer de juiste spullen hebt is het in 5 minuten te doen.

Hopelijk kan iemand er zijn voordeel mee doen :)
« Laatst bewerkt op: april 20, 2022, 08:57:06 am door Pivo »
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: Watertank buiten de wagenbak.
« Reactie #14 Gepost op: april 20, 2022, 10:35:00 am »

Wij hebben een Holtkamper Kyte en hebben ook de watertank verplaatst naar onder de wagen
hoe we dit hebben gedaan is te zien in het volgende topic
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=18773.0

De eerste aanpassingen aan het dak van die auto is NIET van ons... snap ook nog steeds niet waarom die daar zijn geplaatst  :I
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal