Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Probleem LED achterlichten (opgelost)  (gelezen 14061 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HaZee

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon Aero Membrane Airco MTT
Probleem LED achterlichten (opgelost)
« Gepost op: mei 24, 2014, 12:08:23 am »

Op onze Holkamper Cocoon Aero zitten geweldige LED achterlichten. Echter, als we de vouwwagen achter onze Peugeot 508 hangen, gaat het mis als we richting aangeven: De auto meldt een storing en de knipperlichten geen veel te snel knipperen. Na enig zoekwerk bleek dat de weerstand van LED vaak veel te laag is voor wat de CANBUS in de auto nodig heeft. Bij sommige auto's kan je dat anders laten programmeren, maar dat kan je problemen geven met andere aanhangers. De beste oplossing is dus meer weerstand toevoegen!

Holtkamper is er mee aan het stoeien en heeft een lastige en dure oplossing: de kabelboom wordt in een speciale behuizing onderbroken en overal worde weerstanden op gezet. Omdat er dan ook weerstanden op bijv. de verlichting zitten, wordt dit tijdens het rijden erg warm. De behuizing moet dus van metaal zijn en goed door de rijwind gekoeld worden....

Het leek mij dat dat eenvoudiger moest kunnen, zeker aangezien we alleen last hadden van de knipperlichten en dan ook nog eens alleen als we òf links òf rechts gebruikten (bij het testen of de verlichting goed zit gebruikte ik altijd de alarm lichten, dus beiden tegelijk en dan trad het probleem nog niet op ;-). Wat bleek; vlak achter de plaat waarop de verlichting is gemonteerd wordt de kabelboom gesplit tbv de linker en rechter unit. Toen we de gevulkaniseerde tape eraf hadden gehaald bleek dat aan de ene kant de groene kabel was afgeknipt en aan de andere kant de gele. Dat moest dus het knipperlicht zijn. Uiteraard even getest met een klein lampje en dat klopte inderdaad (zie LED-fix-01)

Inmiddels hadden we een tweetal echte CANBUS Warning Canceler (link: http://www.nlpower.com/Producten/Productdetails/tabid/64/ProductID/37727/CategoryID/67/Warning-Canceler%2FCanbus-Weerstanden-voor-LEDs/Default.aspx)  gekocht. Dat is een erg mooi woord voor een keurig ingesealde weerstand  :#
De rode klem bevestigingen kan je overigens weggooien (die zijn veel te storing gevoelig). Deze weerstanden moet je parallel aan de LED verlichting aansluiten. Dus de ene zijde op de (in mijn geval) groene of gele draad en de andere kant op de massa.

Na enig soldeerwerk (met een echte soldeerbout want mijn handzame 15W soldeerbout was toch te licht hiervoor...) zat de boel goed vast (zie LED-fix-02 let ook op hoe groot die weerstandjes zijn in verhouding tot de kabelboom). Dus de auto gestart en testen: WOW, gefixt!!!

Nu ben ik niet zo bang dat de weerstanden hun warmte niet goed kwijt kunnen, maar de kabelboom moet uiteraard wel goed tegen water beschermd worden. De volgende stap was dus eerst alle blote contactpunten goed te isoleren met isolatietape. Dat is echter niet waterdicht, dus daarna is er zeker nog zo'n 2 meter vulkanisatietape omheen gekomen. Ik heb dit om de kabel, de CANBUS Warning Canceler (blijft mooi woord  :J ) en uiteraard de gesoldeerde verbindingen gewonden. Een half uur later is alles één geheel geworden en zat de complete verlichting weer op z'n plek.

Totale kosten:
€6,-- voor 2x CANBUS Warning Canceler (laatste keer  :P )
€4,95 voor 4 meter vulkanisatie tape
€10,95 (+ uurtje werk met wat helpende handen van m'n schoonvader)
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Probleem LED achterlichten (opgelost)
« Reactie #1 Gepost op: mei 24, 2014, 12:17:16 am »

Nu zorgen dat Holtkamper dit standaard doet!
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Probleem LED achterlichten (opgelost)
« Reactie #2 Gepost op: mei 24, 2014, 12:37:36 am »

Nu zorgen dat Holtkamper dit standaard doet!
Holtkamper kan natuurlijk ook gewoon afstappen van de LED verlichting. Want wat is daar eigenlijk het voordeel van, gezien de beperkte tijdsduur dat  vouwwagenverlichting in feite  functioneert?
Gelogd

HaZee

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon Aero Membrane Airco MTT
Re: Probleem LED achterlichten (opgelost)
« Reactie #3 Gepost op: mei 24, 2014, 12:50:36 am »

Holtkamper kan natuurlijk ook gewoon afstappen van de LED verlichting. Want wat is daar eigenlijk het voordeel van, gezien de beperkte tijdsduur dat  vouwwagenverlichting in feite  functioneert?

LOL, ik had de standaard verlichting en wil absoluut niet terug! Deze LED verlichting vind ik veel mooier en past ook veel beter bij m'n auto (met LED-verlichting  O0 )
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Probleem LED achterlichten (opgelost)
« Reactie #4 Gepost op: mei 24, 2014, 01:03:43 am »

Deze LED verlichting vind ik veel mooier en past ook veel beter bij m'n auto (met LED-verlichting  O0 )
Ik zou bijna zeggen: Gezien dit topic zou ik eerder zeggen dat-ie helemaal niet bij je auto past. :#
Maar ik neem aan dat je visueel bedoelt.
Punt is alleen dat je dat visuele aspect zelf nooit echt ziet omdat je, als de verlichting werkt, je in de auto zit. En als je kampeert, je klapper niet aangekoppeld is. :#
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Probleem LED achterlichten (opgelost)
« Reactie #5 Gepost op: mei 24, 2014, 09:31:03 am »

Mooi gedaan!

Heeft Holtkamper trouwens het keukenschort bij zowel Kyte als Cocoon wel aangepast op de veel plattere led verlichting? Die kan dan gewoon dicht / strak blijven.

Ik vind de ledverlichting absoluut mooier maar te duur t.o.v. De meerwaarde. De units die HK gebruikt zijn aardig aan de prijs. Door montage van de Radex besparen ze zo €300 per vw!
Gelogd

klapkei

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 105
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2014; ex - Trigano Vendome
Re: Probleem LED achterlichten (opgelost)
« Reactie #6 Gepost op: mei 24, 2014, 02:21:36 pm »

Fijn dat het euvel is opgelost, echter het achterliggende probleem is anders dan je beschrijft:

Citaat
Na enig zoekwerk bleek dat de weerstand van LED vaak veel te laag is voor wat de CANBUS in de auto nodig heeft. Bij sommige auto's kan je dat anders laten programmeren, maar dat kan je problemen geven met andere aanhangers. De beste oplossing is dus meer weerstand toevoegen!

Moet zijn:
Na enig zoekwerk bleek dat de weerstand van LED vaak veel te hoog is voor wat de CANBUS in de auto nodig heeft. Bij sommige auto's kan je dat anders laten programmeren, maar dat kan je problemen geven met andere aanhangers. De beste oplossing is dus de weerstand verlagen!

Je geeft het verderop in je post ook al aan, de weerstanden moeten parallel aan de knipperlichten gemonteerd worden, waardoor de totale weerstand wordt verlaagd, en de boordcomputer er blijkbaar geen problemen meer mee heeft.

« Laatst bewerkt op: mei 24, 2014, 02:23:32 pm door klapkei »
Gelogd

Kemp74

  • Gast
Re: Probleem LED achterlichten (opgelost)
« Reactie #7 Gepost op: mei 24, 2014, 02:27:10 pm »

Het probleem van een indicatie dat het lampje kapot zou zijn hadden wij ook, bij Holtkamper aangegeven tijdens de service en garantie reparatie en het is keurig opgelost samen met andere modificaties waar wij geen weet van hadden. Complimenten aan HK Bunnik.
Gelogd

prutsky

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 142
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte keuken
Re: Probleem LED achterlichten (opgelost)
« Reactie #8 Gepost op: juni 18, 2014, 09:52:18 am »


Heeft Holtkamper trouwens het keukenschort bij zowel Kyte als Cocoon wel aangepast op de veel plattere led verlichting? Die kan dan gewoon dicht / strak blijven.


Voor zover ik weet niet. Die van ons heeft helaas nog de uitsparing erin zitten voor de normale verlichting. Is helemaal niet nodig en zit er nu eigenlijk erg raar uit...
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Probleem LED achterlichten (opgelost)
« Reactie #9 Gepost op: juni 18, 2014, 10:56:44 pm »

Volgens mij zijn er 2 soorten schorten. Voor de Cocoon 1 met uitsparingen en 1 voor de Kyte , waar de lichten afgedekt zijn.
Zolang HK niet weet wat ze willen/technisch kunnen, zal het bij die 2 blijven.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal