Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Holtkamper Flyer uitvoeringen  (gelezen 14685 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marruc

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
Holtkamper Flyer uitvoeringen
« Gepost op: april 26, 2011, 11:23:23 pm »

Hallo,
Kan iemand ons hier uitleggen wat precies het verschil is tussen de Flyer EXPEDITION en de Flyer BEDOUIN?
Ik begrijp dat de Bedouin uitvoering voorzien is/kan worden met een inritsbaar kuipzeil... zijn er meer verschillen?
Alvast bedankt!
Gr. Marc
Gelogd
...zolang het rammelt zit het nog vast...

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Holtkamper Flyer uitvoeringen
« Reactie #1 Gepost op: april 27, 2011, 09:36:01 am »

Er zijn door de jaren heen verschillende verschillen geweest tussen de Expedition en de Bedioun ...

De laatste jaren is er alleen een verschil in geleverde opties geweest. Op dit moment is de Bedouin de enig geleverde model en heet dan weer TOP-edition... What's in a name, zullen we maar zeggen.

De Bedouin vs de Expedition verschillen zaten hem dus grotendeels in meegeleverde  kuipzeil, voorwand en gaas ramen aan de schuine zijkanten. Later is daar ook het Membrane System (dubbel dak) bijgekomen.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

marruc

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
Re:Holtkamper Flyer uitvoeringen
« Reactie #2 Gepost op: april 27, 2011, 09:50:28 am »

Beste PaneVino,
Hartelijk dank voor de uitleg.
Is het dan zo dat als een Flyer, ongeacht het type, YKK ritsen heeft je alle opties kunt aanritsen?
(Ik heb begrepen dat Holtkamper voordat ze gebruik maakten van YKK ze ritsen hadden van Optilon)

Gr. Marc
Gelogd
...zolang het rammelt zit het nog vast...

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Holtkamper Flyer uitvoeringen
« Reactie #3 Gepost op: april 27, 2011, 11:08:09 am »

Van die ritsen weet ik (helaas) niet. Ook of je zomaar onderdelen aan kunt ritsen betwijfel ik.
De maatvoering is door de jaren heen op kleine stukje vast ook gewijzigd en kan dus heel makkelijk niet passen op een tent van een ander jaar.

Ik weet dat ze bij de bij de huidige Flyers eigenlijk alle onderdelen in 1 keer maken. Als je die niet afneemt gaan die op de plank, voor later. Dan weten ze zeker dat alles past. Kennelijk is de ervaring dat dit anders niet zonder meer het geval is...
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

marruc

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
Re:Holtkamper Flyer uitvoeringen
« Reactie #4 Gepost op: april 27, 2011, 02:52:33 pm »

Ik ben er toch nog even achteraan gegaan en kon het volgende vinden:

sinds 1996 is HK overgegaan van Optilon ritsen naar YKK
Nieuwe accesoires kunnen dus niet zomaar worden vastgeritst aan een wagen van voor 1996 (!)
Verder zijn er een aantal accesoires die alleen op wagens van na 2006 passen zoals:
inritsbaar grondzeil
Kidsroom


Er is wel een uitzondering qua inritsbaar grondzeil nl. de Bedouin uitvoering
Deze heeft ook een inritsbaar grondzeil maar dit grondzeil wijkt weer af van de huidige nieuwe grondzeilen

Dan heb ik dus meteen een van de verschillen tussen de Bedouin en de Expedition te pakken

Naast het inritsbare grondzeil heeft de Bedouin ook nog een extra voorwand. Deze voorwand rits je aan de luifel zodat het oppervlakt van de voortent een stuk groter wordt.
Het is dan niet mogelijk om aan deze 2e voorwand weer een luifel te ritsen.

Ik heb even gezocht naar een foto:

Voorwand met daaraan een luifel:





Bedouin versie met voorwand aan de luifel:




Hoop dat de fotos beetje duidelijk zijn.
In ieder geval zijn we weer wat wijzer!
Mochten er mensen zijn die meer details weten hoor ik dat graag want er is noagl wat onduidelijkheid over de verschillende uitvoeringen en met name over welke opties/accesoires op welke versie passen...

Gr. Marc
Gelogd
...zolang het rammelt zit het nog vast...

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Holtkamper Flyer uitvoeringen
« Reactie #5 Gepost op: april 27, 2011, 02:55:22 pm »

Misschien helpt het om contact op te nemen met Holtkamper?
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re:Holtkamper Flyer uitvoeringen
« Reactie #6 Gepost op: mei 11, 2011, 11:55:15 am »

Let ook op de luifel. Bij de oudere versies (van voor 2006) loopt de luifel aan de onderkant af naar het 'driehoekspunt' van de voortent. Na 2006 heeft de luifel een andere vorm gekregen; meer rechthoekig. Deze zijn dus NIET uitwisselbaar

Voor 2006



NA 2006


Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Holtkamper Flyer uitvoeringen
« Reactie #7 Gepost op: mei 11, 2011, 03:49:52 pm »

Bijna goed... de luifel NA 2006 heeft een extra flap eraangekregen, waarmee hij rechthoekig is. Deze is, middels een rits, er wel af te halen.

Deed ik de laatste tijd.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

marruc

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
Re:Holtkamper Flyer uitvoeringen
« Reactie #8 Gepost op: mei 11, 2011, 09:42:18 pm »

Ik begreep van Holtkamper zelf dat een nieuwe luifel (jonger dan 2006) wel op een oude voortent past mits deze een YKK rits heeft...
Ik ga binnenkort naar HK dan zullen we het weten.
Gelogd
...zolang het rammelt zit het nog vast...

PaulPaul

  • Gast
Re:Holtkamper Flyer uitvoeringen
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2011, 02:35:19 pm »

Volgens mij klopt het een en ander nog niet helemaal/of is niet volledig. Wij hadden als eerste een Flyer Expedition Bedouin, volgens mij model 2000. Dat Bedouin gedeelte kon je zien als een extra stuk tent, inclusief grondzeil, dat je tussen je voortent en het kleine luifeltje kon ritsen. We hadden in dat geval dan ook een soort erker van een meter diep, omdat we de voorwand van de expedition kon laten zitten en dan daarna die van de Bedouin kon plaatsen. Volgens de Herman Finkers denkwijze een soort heel dik Thermopane-glas.
Niet dat we het vaak hebben opgezet, dat was wel erg veel gerits extra voor een metertje erker. Maar mooi was-ie !
Gelogd

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re:Holtkamper Flyer uitvoeringen
« Reactie #10 Gepost op: mei 14, 2011, 01:07:23 pm »

Ik vind dat ook de mooiste opzet. De voorwand aan de 'standaard voortent en dan de Bedouin luifel er nog voor. Maar al die ritsen (3 stuks) 'vertrekken' allemaal uit dezelfde linker voorhoek. Wat een gefriemel om die allemaal eraan te maken.

In ieder geval weet ik zeker dat de 'extra flap'van na 2006 (ik dacht zelfs de complete bedouin luifel van 2006) niet op een model van 2004 te ritsen valt. Helaas, want dat was een van de eerste dingen die ik onderzocht had (ook bij HK) toen ik de Flyer kocht.
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

PaulPaul

  • Gast
Re:Holtkamper Flyer uitvoeringen
« Reactie #11 Gepost op: mei 14, 2011, 11:59:11 pm »

Ik vind dat ook de mooiste opzet. De voorwand aan de 'standaard voortent en dan de Bedouin luifel er nog voor. Maar al die ritsen (3 stuks) 'vertrekken' allemaal uit dezelfde linker voorhoek. Wat een gefriemel om die allemaal eraan te maken.

In ieder geval weet ik zeker dat de 'extra flap'van na 2006 (ik dacht zelfs de complete bedouin luifel van 2006) niet op een model van 2004 te ritsen valt. Helaas, want dat was een van de eerste dingen die ik onderzocht had (ook bij HK) toen ik de Flyer kocht.

Helemaal mee eens. Was/is volgens mij nog steeds de mooiste vouwwagen die te koop is. Om de één of andere reden klopt visueel gewoon alles. En dan was en is het ook een geweldig ding om in te leven. We zijn ondertussen dus via een schitterende Astro bij de Kyte beland. Maar toch.....Als men bij HK wat meer werk had gemaakt van een oplossing om die keuken niet altijd van de dissel te hoeven tillen, zaten wij nu waarschijnlijk in onze 2. of 3. Flyer  ! En die ritsen? Ach, zet eens een Astro op. Pffffffffffffffffffffffffffffffffff
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Holtkamper Flyer uitvoeringen
« Reactie #12 Gepost op: mei 15, 2011, 01:50:43 am »

Ik schuif altijd de palen een heel stuk omlaag. Dan kun je heel eenvoudig die ritsen vastmaken.

En inderdaad, wat een schitterende tent is die volledig opgezette Flyer Bedouin toch. [zucht]
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Mieke

  • Gast
Re:Holtkamper Flyer uitvoeringen
« Reactie #13 Gepost op: mei 15, 2011, 01:51:45 pm »

Helemaal mee eens. Was/is volgens mij nog steeds de mooiste vouwwagen die te koop is. Om de één of andere reden klopt visueel gewoon alles. En dan was en is het ook een geweldig ding om in te leven. We zijn ondertussen dus via een schitterende Astro bij de Kyte beland. Maar toch.....Als men bij HK wat meer werk had gemaakt van een oplossing om die keuken niet altijd van de dissel te hoeven tillen, zaten wij nu waarschijnlijk in onze 2. of 3. Flyer  ! En die ritsen? Ach, zet eens een Astro op. Pffffffffffffffffffffffffffffffffff

Wij zijn van de Flyer naar de Astro gegaan. Idd ook omdat die keuken altijd van de dissel moest, omdat ik bergruimte onder het bed wilde en omdat de Flyer toch wel wat groot is voor 2 personen en 1 kind dat in een apart tentje wil.
Ik kan niet zeggen dat ik de Astro veel meer werk vind om op te zetten? Bij de Astro is er veel minder ritswerk en bij de onze zit de luifel vast en is er toch nog een extra pand met deuren. Maar het valt wel op dat er wat meer piketten te zetten zijn.
TOch mis ik bij de Astrol de knusheid van de Flyer ;( en de mooie vormgeving.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal