Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Twee Astro vraagjes (matras en raamverduistering)  (gelezen 5556 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mieke

  • Gast
Twee Astro vraagjes (matras en raamverduistering)
« Gepost op: mei 16, 2011, 07:52:28 pm »

Dit weekend kreeg de Astro een plekje in de wei. Lekker aan de klusser de klus gegaan. Maar daarover open ik een nieuw topic. :)

Ik liep tegen twee ? aan.

1/ Het huidig matras is 125 cm breedt terwijl ik dacht dat er ruimte was voor een matras van 140 cm :?

zo ziet het er nu uit.
Nu mijn vraag: zoals jullie zien is er nog ruimte tussen de bak en het huidige matras. Mag het matras tot tegen de bak komen? Dan kan ik dus wel een matras van 140 cm leggen. Of moet ik nog ruimte laten om de tentstokken tussen de matras en de bak te laten vallen?

2/ de lintjes van de buitenverduistering komen altijd los als ik ze knoop. Ze zijn van een soort plastiek. Hoe kan ik best vastmaken? ander knoop of....???
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2011, 09:26:37 pm door Alex »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Twee Astro vraagjes (matras en raamverduistering)
« Reactie #1 Gepost op: mei 16, 2011, 08:20:07 pm »

@ knoop: Welke knoop gebruik je om de lintjes vast te maken? Persoonlijk denk ik dat een dubbel slippende platte knoop, door de meeste mensen helaas net verkeerd om gemaakt hetgeen resulteert in een dubbel slippend oud wijf..., niet de meest geschikte is. Gelet op de kleine krachten die erop komen, zou ik denk ik opteren voor een gewone platte knoop. Of er een houtje-touwtje constructie van maken.  :O

Hoewel ik denk dat mijn aannames kloppen, kan ik niet of heel slecht zien hoe je eea nu hebt vastgeknoopt. En zoals de meeste scouts en zeilers kunnen beamen is knopen een kunst die (nog) niet door iedereen beheerst wordt.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re:Twee Astro vraagjes (matras en raamverduistering)
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2011, 08:56:33 pm »

Dit weekend kreeg de Astro een plekje in de wei. Lekker aan de klusser de klus gegaan. Maar daarover open ik een nieuw topic. :)

Ik liep tegen twee ? aan.

1/ Het huidig matras is 125 cm breedt terwijl ik dacht dat er ruimte was voor een matras van 140 cm :?

zo ziet het er nu uit.
Nu mijn vraag: zoals jullie zien is er nog ruimte tussen de bak en het huidige matras. Mag het matras tot tegen de bak komen? Dan kan ik dus wel een matras van 140 cm leggen. Of moet ik nog ruimte laten om de tentstokken tussen de matras en de bak te laten vallen?

2/ de lintjes van de buitenverduistering komen altijd los als ik ze knoop. Ze zijn van een soort plastiek. Hoe kan ik best vastmaken? ander knoop of....???


Hoi Mieke,
De matras is zo smal ivm de stokken die naast het matras komen waneer de astro is ingeklapt.
Wij deden zodra de tent is uitgeklapt een extra dekbed er tussen, zodat matras één geheel wordt.

De koortjes knoopte we normaal vast, óf vastspannen en met een elastiek naar een grondpen.
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Twee Astro vraagjes (matras en raamverduistering)
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2011, 10:30:52 pm »

Wat ik doe met de strikken (hoop dat het duidelijk wordt ;) )

Je legt eerst een knoop en maakt een lus (net als bij veters strikken) normaal draai je het andere eind over je duim en wijsvinger maar nu doe je het net andersom dus van je wijsvinger naar je duim. En dan de strik "gewoon" afmaken. Op deze manier gaat het niet los (werkt ook bij die lastige ronde veters)
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Twee Astro vraagjes (matras en raamverduistering)
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2011, 11:42:55 pm »

@CEO: Ik las de vraag en dacht 'ja hoor, hier komen de zeeverkenners ...'
 ;)

Bottom line is dat natuurlijk elk touwtje pertinent vast geknoopt kan worden. Een dubbele platte kan (goede versie van wat jij wellicht gedaan hebt),  maar die wil wel eens glijden. Als de afstand niet heel nauw let ben ik voor een paalsteek. Die glijdt nooit.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon XL met MKK
Re:Twee Astro vraagjes (matras en raamverduistering)
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2011, 08:57:34 am »

En als je de paalsteek wel slippend wil hebben, gebruik dan gewoon de slippende paalsteek..... :H :H :H :H :?
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Twee Astro vraagjes (matras en raamverduistering)
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2011, 09:03:13 am »

@CEO: Ik las de vraag en dacht 'ja hoor, hier komen de zeeverkenners ...'
 ;)

Proud to be a scout!

@ Didi: bedoel je slippend of schuivend... De slippende paalsteek ken ik, maar een schuivende?
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

marcovg

  • Gast
Re:Twee Astro vraagjes (matras en raamverduistering)
« Reactie #7 Gepost op: mei 17, 2011, 02:03:55 pm »

wij hebben pas een nieuw matras laten maken in de astro van 145 en 20cm dik en geen problemen met dichtklappen van de vouwwagen
Gelogd

marcovg

  • Gast
Re:Twee Astro vraagjes (matras en raamverduistering)
« Reactie #8 Gepost op: mei 17, 2011, 02:04:46 pm »

we hebben wel een softkap
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re:Twee Astro vraagjes (matras en raamverduistering)
« Reactie #9 Gepost op: mei 17, 2011, 08:43:04 pm »

Ik zal eens les volgen in knopen maken.
In de linten zitten wel knoopsgaten dus misschien kan ik iets met echte knopen. Als jullie snappen wat ik wil zeggen.

@Ed: lijkt me zo raar dat er een lattenbodem is van 1.40m en dat de tentstokken er tussen moeten vallen. Ik dacht dat het frame op de matras zou rusten.

@marcovg: wij hebben ook een softtop maar eentje van 1996 misschien zit daar wel een verschil op?
Gelogd

marcovg

  • Gast
Re:Twee Astro vraagjes (matras en raamverduistering)
« Reactie #10 Gepost op: mei 18, 2011, 06:05:29 am »

wij hebben er eentje van 1998/1999 dus dat maakt niet zoveel uit

- Ik had het matras te dik laten maken maar paste er gewoon in, nu hebben we een lekker 20cm dik koudschuimmatras, als je naar holtkamper mail dan geven ze ook 145 x 200 op, de stokken rusten op het matras
-
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal