Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen  (gelezen 18342 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Runningr

  • Gast
Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Gepost op: juni 03, 2012, 06:35:46 pm »

Hallo,

We zijn nu enkele malen weg geweest met onze Cocoon MTT met Kyte Kitchen. Bevalt superrrrr..... Maar.... Ik ben niet overtuigd van de goede werking van de koelkast als de wagen aangekoppeld is achter de auto. Op de camping kunnen we probleemloos yoghurtijs maken :), maar achter de auto lijkt er weinig te gebeuren.

Tijdens het rijden hebben de koelkast op de hoogste elektrische stand staan (7), maar het metalen koelelement lijkt helemaal niet koud te worden. Ook na vetrek van de camping, waar de koelkast enige dagen op elektriciteit aangesloten was, was alle ijsvorming van het koelelement verdwenen. Omdat er genoeg koele inhoud in de koelkast ligt duurt het natuurlijk wel even voordat dit opwarmt, maar ik zou toch vwrachten dat het koelkastje mee moet helpen aan het koel houden.

Wat zijn jullie ervaringen?
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #1 Gepost op: juni 03, 2012, 06:50:39 pm »

Hallo,

We zijn nu enkele malen weg geweest met onze Cocoon MTT met Kyte Kitchen. Bevalt superrrrr..... Maar.... Ik ben niet overtuigd van de goede werking van de koelkast als de wagen aangekoppeld is achter de auto. Op de camping kunnen we probleemloos yoghurtijs maken :), maar achter de auto lijkt er weinig te gebeuren.

Tijdens het rijden hebben de koelkast op de hoogste elektrische stand staan (7), maar het metalen koelelement lijkt helemaal niet koud te worden. Ook na vetrek van de camping, waar de koelkast enige dagen op elektriciteit aangesloten was, was alle ijsvorming van het koelelement verdwenen. Omdat er genoeg koele inhoud in de koelkast ligt duurt het natuurlijk wel even voordat dit opwarmt, maar ik zou toch vwrachten dat het koelkastje mee moet helpen aan het koel houden.

Wat zijn jullie ervaringen?

Ik zou beginnen met het controleren of er met draaiende motor wel 12volt op de plug van de koelkast staat... Heb je iets van een spanningzoeker of een 12 volt looplampje waarmee je dit kunt testen? Op 12 volt zijn de prestaties meestal niet optimaal maar de box koelt wel zeker!
Gelogd

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #2 Gepost op: juni 03, 2012, 07:02:16 pm »

Mag de koelkast wel aanstaan tijdens het rijden in de Kyte/masteclass Kitchen. In de Kyte mag dit namelijk niet omdat er geen ventilatie is in ingeklapte situatie.
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #3 Gepost op: juni 03, 2012, 07:11:06 pm »

Volgens HK kan 12 volt wel in dichte toestand v/d keuken. 12 Volt is om koel te houden, maar niet om koel te maken.
Uiteraard ben je snel de ijsvorming kwijt op je element ( 12 V) met een zwembadje onderin je koelkast..... :#
Dat hebben wij opgelost door een verfrooster onderin op maat te maken en daarop je spullen zetten, alles blijft mooi droog hierdoor.

Wij hebben 8 jaar ,Flyer met de Whitebox, de koelkast op 12 V achter de auto gehad en redelijk koel kunnen houden.
De Cocoon keuken heeft achter een rooster voor afvoer warmte, hetzelfde systeem als de Whitebox-keuken.
Bij 230 V op de camping hebben wij 's nachts de afdekhoes voor de keuken op een grote kier staan, zodat de warmte weg kan.

De Kyte heeft volgens mij niet zo'n rooster voor afvoer warmte???
« Laatst bewerkt op: juni 03, 2012, 07:15:02 pm door mars »
Gelogd

Kooikertje

  • Gast
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #4 Gepost op: juni 03, 2012, 09:44:40 pm »

Ik herken het probleem, wij vinden de koelcapaciteit als onze Cocon achter de auto gekoppeld is, ook nogal matig.
Ons ijsblokjesdoosje is na een rit van een paar uur ontdooit, terwijl deze aangesloten op de stroomvoorziening al bij stand 3 bevroren is. :o
Dat betekent de eerste paar uurtjes ggen Limonchello met ijs ::)

Overigens, de standen schakelaar werkt bij gebruik van de 12V voorziening niet, volgens de gebruiksaanwijzing van Dometic.
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #5 Gepost op: juni 04, 2012, 09:16:21 am »

zit er wel op de auto een aansluiting van constant stroom op naar de vouwwagen???
Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #6 Gepost op: juni 04, 2012, 10:39:56 am »

Inderdaad werkt de temperatuur schakelaar niet met 12 volt. Je kunt kiezen, of hij doet het op 220 V of op 12 V. Zelf zou ik dat zo laten. Verder is het verstandig om even door te meten of er wel stroom van de auto naar de koelkast gaat. Zelf ben ik er achter gekomen dat mijn jaeger-aansluiting op de auto pin 10 ( 12 V geschakeld) helemaal niet is aangesloten :( Zou goed kunnen dat dat bij meer auto's zo is. Gezien de leeftijd van de auto heb ik geen zin om dit alsnog te laten verhelpen, maar het geeft wel aan waarom onze koelkast op 12 V zo slecht werkt :)
Gelogd

Rob Moerkerken

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 314
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #7 Gepost op: juni 04, 2012, 11:40:27 am »

Met onze oude vouwwagen, de Holtkamper Cocoon, hadden wij ook de koelkast aangesloten op de 12 volt tijdens het rijden.
Echter de Dometic koelkast werkt heel slecht op 12 volt, het blijft, zeker bij wat hogere temperaturen, niet erg koud in de box. De koelkast werkt het best op gas, dan op 230 volt en vrijwel niet op 12 volt. Deze laatste is ook niet regelbaar met de instellingsknop die geldt alleen voor de 230 V aansluiting.
Wel heb ik, ter controle van de werking van de 12 V aansluiting een controle ledje op het bedieningspaneel geplaatst en aangesloten in de 12 volt aanvoerleiding, zo kan je altijd controleren of de 12 volt wel de koelkast bereikt, want dat is lang niet altijd het geval...

groet, Rob
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #8 Gepost op: juni 04, 2012, 12:48:56 pm »

Met onze oude vouwwagen, de Holtkamper Cocoon, hadden wij ook de koelkast aangesloten op de 12 volt tijdens het rijden.
Echter de Dometic koelkast werkt heel slecht op 12 volt, het blijft, zeker bij wat hogere temperaturen, niet erg koud in de box. De koelkast werkt het best op gas, dan op 230 volt en vrijwel niet op 12 volt. Deze laatste is ook niet regelbaar met de instellingsknop die geldt alleen voor de 230 V aansluiting.
Wel heb ik, ter controle van de werking van de 12 V aansluiting een controle ledje op het bedieningspaneel geplaatst en aangesloten in de 12 volt aanvoerleiding, zo kan je altijd controleren of de 12 volt wel de koelkast bereikt, want dat is lang niet altijd het geval...

groet, Rob

Zomaar een vraag die in me opborrelt nu je dit zo schrijft: is het toegestaan te rijden als je de koelkast op gas aansluit en laat draaien?
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #9 Gepost op: juni 04, 2012, 12:55:20 pm »

Of het is toegestaan weet ik niet. Wel is de ellende niet te overzien als er iets gebeurt. Mijn advies zou in elk geval zijn: NIET DOEN!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

EdwinMerks

  • Gast
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #10 Gepost op: juni 04, 2012, 01:35:09 pm »

Of het is toegestaan weet ik niet. Wel is de ellende niet te overzien als er iets gebeurt. Mijn advies zou in elk geval zijn: NIET DOEN!

Ben het ook niet van plan...mij te link. Ik vroeg het me alleen af. Ik probeer het wel op 12V een beetje koel te houden.. bier
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #11 Gepost op: juni 05, 2012, 08:11:30 am »

Gasflessen mogen niet gebruikt worden tijdens vervoer, niet alleen het toestel dichtdraaien wat aangesloten is maar zelfs de gaskraan op de fles of de reduceerventiel moet dichtgedraaid zijn.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Runningr

  • Gast
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #12 Gepost op: juni 05, 2012, 08:14:16 am »

Bedankt voor alle reacties!

Ga inderdaad maar eens met de spanningzoeker het juiste pinnetje in de aanlsuiting van de auto doormeten. Maar gezien de reacties weet ik nu dat ik niet al te hoge verwachtingen moet hebben op de werking van de koelkast achter de auto.

Gelogd

Stori

  • Gast
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #13 Gepost op: juni 05, 2012, 12:17:20 pm »

Ik wil toch nog graag iets toevoegen/nuanceren. Wij hebben nl 2 koelkasten bij, een oude Electrolux die losstaand in de auto werkt en een Dometic die ingebouwd is in de keuken van CCC. Ik kan dus vergelijken. Eigenlijk moet ik schrijven "kon vergelijken" want de 12V van de vouwwagen is ondertussen doorgebrand, maar dat is een ander verhaal.
De koelkast in de auto draait continu op 12V want de termostaat werkt alleen op 220V. Wel, mijn koude schotel komt daar meer bevroren uit, wat niet leuk en zeker niet lekker is. Als oplossing speel ik nu zelf voor termostaat.   :) De werking van koelkast op 12V in de vw is veel slechter.
Mijn conclusie: het heeft alles te maken met de inbouw van de koelkast en dat ze veel moeilijker haar warmte kwijt raakt als de vrijstaande. Ook op 220 V geldt dit. Mijn drank staat in de vrijstaande en voeding zoals groenten stoppen we in de ingebouwde koelkast.
En ja, met 2 personen is dat pure luxe, maar ik heb ze nu toch.
Gelogd

rvdn

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: Werking koelkast in Kyte/Masterclass Kitchen
« Reactie #14 Gepost op: juni 09, 2012, 10:24:04 pm »

Even een vraagje, in het verlengde van dit onderwerp, over het gebruik van de 12V onderweg. Weten jullie of de 12 V automatisch uitschakelt als de auto van het contact is?
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal