Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Jamet => Topic gestart door: raantje op juni 18, 2010, 10:29:13 am
-
Hallo,
Vorig jaar werd ik in Duitsland bekeurd omdat in 100km per uur reed. De vouwwagen was niet door de TUV gekeurd en voorzien van een Tempo 100 sticker.
Nu wil ik de Jamet Arizona (2008) laten keuren door de TUV; http://www.tuev-nord.nl/Keuringen/Tempo100.htm
Nu weet ik echter niet of mijn vouwwagen aan onderstaande punten voldoet of dat hij aangepast moet worden.
Heeft iemand hier ervaring mee?
----------------------------------------------------------------------------------
De caravan / aanhangwagen moet voorzien zijn van:
-een oploop rem
-hydraulische schokdempers
-banden voorzien van de juiste Loadindex
-banden voorzien van de juiste snelheids codering
-eventueel anti slingerkoppeling (voorzien van E-keurmerk
-------------------------------------------------------------------------------------
Groeten,
Raantje
-
Hij zal denk ik geen hydraulische schokdempers hebben denk ik.
-
Nog een kleinigheidje: je aanhanger mag maar voor 75% beladen zijn. De franse knutselaars laten slechts 650 kg toe. Dan houd je weinig laadvermogen over. Volgens mij is een fractie rustiger rijden een stuk voordeliger...
Gelet op mijn ervaringen met de deutsche polizei is mijn vermoeden dat je geen 100 km/u reed, maar wellicht een stukje harder. Als je in Duitsland 90 echte km/u rijdt, lijkt het me sterk dat je boetes zult krijgen.
-
Wij hebben ook gekeken naar een tempo 100 keuring, de regels zijn onlangs versoepelt, maar onze Jamet Louisiana AS (2006) komt ook niet in aanmerking. Het enige struikelblok zijn idd de hydraulische schokdempers die er niet op zitten. Ik meen dat ik ergens eens heb gelezen dat je die er wel op kunt laten maken, maar dat is behoorlijk kostbaar.
Of hij maar voor 75% beladen mag zijn weet ik niet, dat lees ik ook niet zo terug op de site van de TUV? Of ik ben een beetje kippig, kan ook natuurlijk. ;)
Maar buiten dat is er dus niet veel mogelijkheid voor een tempo 100 keuring.
-
ik zie het nut er ook niet van in, 90 of 100 wat maakt het uit.
kost een hoop geld en scheeld een beetje tot niks.
je hebt er in andere landen al niks aan.
-
Dank voor jullie reacties. Het heeft dus geen zin om de vouwwagen te laten keuren.
Het nut van de keuring is het ontlopen van boetes op de Duitse autobaan wanneer je sneller al 80 km/pu rijdt. Het keurmerk kost ?97 en is goedkoper dan een bekeuring. Dat iemand tot nu toe niet bekeurd is betekend gewoon dat diegene tot nu toe geluk heeft gehad.
Mijn ervaring is dat je met de jamet arizona gerust 100 km/per uur kunt rijden.
Groet,
Raantje
-
Het is een keuze die iedereen zelf moet maken, maar voor mij zou het een totale verspilling van geld zijn.
Hoeveel tijd win je als je ipv 80 nu 100 mag rijden.
Als ik zie dat wij vandaag van Travemünde naar huis zijn gereden, een afstand van 430km.
Hier hebben we 7:30 uur over gedaan, 5:30 hebben we gereden en dus ongeveer 2 uur zijn pauzes geweest.
De gemiddelde rij snelheid (exclusief de pauzes) is 77 km/h geweest.
Als je op vakantie gaat en het rustig aan doet haal je echt geen tijdswinst uit die 100 km/h sticker of je moet heel Duitsland in één keer zonder pauzes van noord naar zuid willen rijden.
-
Heb zelf onze Arizona uit 2004 dit jaar aangepast en laten keuren. Alternatief is een nieuwe kopen waar het af fabriek op zit, maar dit was iets goedkoper.
Mijn ervaring is dat de vouwwagen nu als een blok achter de auto hangt en na een hobbel meteen netjes volgt. Bij uitwijken verwacht ik ook grote verbetering maar heb ik gelukkig zonder en met dempers nog niet hoeven testen.
Het kan dus wel. Je moet wel wat lassen
-
Volgens mij moet je auto ook nog ABS hebben. Zo uit mijn herinnering. Hb het vorig jaar ook bekeken, maar te kostbaar. We rijden gewoon met zo'n 100 door Duitsland en kennelijk geluk gehad tot nu toe.
-
Heb zelf onze Arizona uit 2004 dit jaar aangepast en laten keuren. Alternatief is een nieuwe kopen waar het af fabriek op zit, maar dit was iets goedkoper.
Mijn ervaring is dat de vouwwagen nu als een blok achter de auto hang en na een hobbel meteen netjes volgt. Bij uitwijken verwacht ik ook grote verbetering maar heb ik gelukkig zonder en met dempers nog niet hoeven testen.
Het kan dus wel. Je moet wel wat lassen
Kijk dit vind ik nog eens knap.
-
Om legaal in Duitsland 100 te mogen rijden moet de auto inderdaad ABS hebben. Dit is overigens je eigen verantwoordelijkheid. Bij de keuring wordt alleen naar de aanhanger gekeken. Zie evt webite Dekra voor alle eisen. Keuring is overigens vooral papierwerk. Verwacht niet dat er iemand heel uitgebreid naar gaat kijken.
Naast nieuwe banden die ik toch nodig had waren de kosten
~ 90 euro voor onderdelen + uurtje werk
109 euro voor keuring bij Dekra.
Keuring was dus uiteindelijk duurder dan de aanpassing. De keuring maakt het legaal, maar de extra stabiliteit komt door de aanpassing. Je zou dus ook kunnen overwegen om het zonder keuring te doen. (maar waarschijnlijk kom je dan net als ik tot de conclusie dat als je wagen Tempo 100 geschikt is, je het ook legaal wil maken)
-
@ Hiddink. Heb je ook foto's of tekeningen hoe je de aanpasing hebt gedaan? Misschien nuttig voor de doe het zelvers onder ons.
-
Het heet toch ook vakantie.
Het is wel lekker als je even een slome in kan halen met wat meer KM.
Groetjes een Denemarken rijder.
-
@post.hiddink
109 euro voor keuring bij Dekra.
Ben je bij hun langsgeweest of zijn zij bij jou gekomen en hoe vond je de service.
Gr
Jorg
-
Op bijgevoegde foto's zijn de onderdelen en hoe het gemonteerd is te zien.
Komt er simpelweg op neer dat je de bevestigingen zo moet maken dat opgekrikt de demper ongeveer 28 cm is. Aan chassis moet je hiervoor 2x2 gaten boren, aan de as moet je lassen. Denk dat dit voor veel vouwwagens van andere merken op zelfde manier kan.
Onderdelen heb ik bij https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de gekocht. Incl verzendkosten is het 77.04 euro. Verder heb je nog 4 M12 bouten+moeren nodig voor bevestiging aan het chassis.
-
@leeuw.
Omdat ik dicht bij Uden woon ben ik er naar toe gegaan, maar je krijgt hier geen korting voor dus in principe kun je ze net zo goed thuis langs laten komen.
Weet niet precies wat je voor service verwacht bij een keuring. Ze schrijven gewoon wat gegevens op van banden en gewicht/laadvermogen vouwwagen, binnen 5 minuten rij je al weer naar huis en na een week krijg je certificaat en sticker thuis gestuurd. Alles zonder problemen.
Had het idee dat ze niet veel ervaring hadden met vouwwagens, want de keurmeester wist eerst niet hoe hij om moets gaan met een "aanhanger" zonder eigen kenteken, maar wat uiteindelijk geen probleem. Gewoon op chassisnummer.
-
Hallo wij hebben afgelopen juni een TUV keuring laten doen.
En dat hebben we op lokatie laten doen bij Erika in Zeist.
Er zijn dus ook kampeerwinkels waar de TUV een dagje neer strijkt en vandaar uit keuringen doen.
Ideaal want dan hoef je dus niet altijd ver te rijden.
Dank zij hun zijn we er toen achter gekomen dat HK een foutje had gemaakt met de banden (dit is perfect opgelost door HK waarvoor onze dank!!)
Ze zijn bij onze vouwwagen wel onder de vouwwagen gekropen om wat na te kijken.
De gehele keuring stelt inderdaad niet gek veel voor en je bent snel klaar.
Waarom wij een TUV keuring hebben laten doen....
Sommige zeggen wat maakt het uit of je 80 of 100 rijd het is vakantie.
Daar ben ik het wel mee eens maar toch als we nu 100 rijden en we zien langs de weg een controle....
Dan kunnen we gerust verder tuffen.
Ja het kost veel geld maar toch.... als je 1x een boete krijgt omdat je te hard rijd (dus 100 ipv 80) dan is het prijsverschil met een TUV keuring erg klein.
-
http://www.tuv-nord.nl/tempo-100-ontheffing
-
Ik denk dat je echt harder hebt gereden dan 100 of dat de agent in kwestie een hekel heeft aan Nederlanders :J, wij rijden al jaren door Duitsland, en altijd harder dan toegestaan. Veel controles tegen gekomen, geen probleem gehad, bij wegwerkzaamheden wel netjes aan de snelheid houden, dan heb je geen centje pijn in Duitsland. En ja voor de rest klopt het wel wat hier word verkondigd, alhoewel de vw al als een een blok ligt achter de auto..dus nee ik zou het niet doen.
-
@Arizona2004
Ziet er netjes uit en voor deze kosten zou ik het niet laten. Op den duur brengt dit zijn geld toch wel op.
Wat ik mij afvraag is hoe je bepaald welk type schokbreker je nodig hebt, zou deze oplossing dan ook mogelijk zijn op het onderstel van de arizona 2010, of heb je hiervoor andere schokbrekers en bevestigingspunten nodig?
Groeten Ronald.
-
op bundesstrasse geflitst worden waar ik 60 mocht en na correctie 77 km per uur reed kostte me 16 euro...... dus een bonnetje voor die 100km per uur rijden wil ik best riskeren in tegenstelling tot die kosten van die keuring.
en er is een verschil tussen 100 km per uur kunnen rijden en 100 km per uur willen rijden :X
zodra je normaal rijgedrag hebt word je niet zo gauw stilgezet totdat je het betere gooi en smijtwerk met die klapkar laat zien, vooral met een inhaalverbod, wat in duitsland niet overal alleen voor vrachtwagens is >:(
-
In 2010 ben ik met mijn vouwwagen door Duitsland heen gereden. De heenweg 's nachts gereden en netjes aan de snelheid gehouden, 80 km/uur zolang ik geen overig verkeer hinder naarmate er meer vrachtverkeer kwam ben ik 95 km/uur gaan rijden.
Op de terugweg heb ik, dit was op de dag, tussen de 100 en 110 km/uur gereden, gelukkig zonder bekeuringen.
In 2011 heb ik ervoor gekozen om via Belgie en Frankrijk te rijden (Toscaanse kust), met gemak kun je in Frankrijk 120 - 130 km/uur rijden met deze vouwwagen achter je auto.
Je zult er wel je aandacht bij moeten houden en ver vooruitkijken om op tijd te kunnen anticiperen. Zeker met deze hoge snelheden kan een kleine stuurfout grote gevolgen hebben.
Ik rij het liefst rond de 100 tot 110 km/uur met de vouwwagen, rijdt naar mijn gevoel lekkerst achter de wagen.
Omdat wij dit jaar weer richting de Adriatische kust gaan willen wij weer door Duitsland rijden en natuurlijk zonder bekeuringen op mijn ideale cruise snelheid.
Ondanks de lage prijzen voor bekeuringen in Duitsland heeft het toch mijn voorkeur om schokbrekers te plaatsen en de vouwwagen bij @TUV te laten keuren.
-
@Arizona2004
Ziet er netjes uit en voor deze kosten zou ik het niet laten. Op den duur brengt dit zijn geld toch wel op.
Wat ik mij afvraag is hoe je bepaald welk type schokbreker je nodig hebt, zou deze oplossing dan ook mogelijk zijn op het onderstel van de arizona 2010, of heb je hiervoor andere schokbrekers en bevestigingspunten nodig?
Groeten Ronald.
Ik heb de octagon schokdempers gekozen omdat deze op verschillende plekken bij Tempo 100 genoemd werden en algemeen als goed beschouwd worden. Bovendien zijn ze in verschillende gewichtsklasses beschikbaar dus demping is beter afgestemt op je vouwwagen. Er zijn ook universele dempers zoals bv het setje
https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempfer-knott/hwr-stossdaempfer-fuer-100-km-h-achsstossdaempfer-fuer-alle-achsen/a-1176/
je moet dan nog wel de bevestigingen voor aan de chassis kant er bij kopen. Hiermee ben je wat goedkoper uit en voldoet ook aan de keuring. Ik vond zelf het prijsverschil vrij klein en heb gekozen voor de octagon.
Aan de kant van de as zijn 3 type bevestiging beschikbaar. In mijn beval was de as niet voorbereid zodat enige optie de aanlasbevestiging was. Als je wil weten of bij jou een van de anderen mogelijk zijn moet je er even onder duiken en kijken of je een van de andere 2 er aan kunt schroeven. zie voor afbeeldingen:
https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempferhalter/
Ik zie verder veel mensen discussieren over
-dat er weinig tijdwinst zit tussen 80 en 100 km/h
-dat goed beladen vouwwagen ook heel stabiel is
-of de kosten opwegen tegen een bekeuring
Natuurlijk is een goed beladen vouwwagen stabieler dan een slecht beladen kar en moet je je aan de wet houden. Maar de dempers werken niet alleen bij 100 km/h en zijn niet in plaats van goede belading. Ook als je met een goed beladen wagen langzamer rijdt of "ietsje" harder
en je moet uitwijken of over een flinke hobbel rijdt zal het wel degelijk uitmaken of je dempers hebt.
-
Vanmorgen even naar de kampeerboulevard gweest in HHWaard. Bij Pauw stond een Trigano buiten. Even de schokdempers bevestiging bekeken. Moet zo te zien ook zo zonder lassen passen op onze Jametic 2010. Alleen 1 gat bijboren in iedere draagbalk, de hulpstukken vastbouten, schokbreker ertussen en klaar.
-
Volgens mij is onze jamet @rondo xl (2010) wel voorbereid voor het plaatsen van schokdempers. Heb er vandaag even snel onder gekeken (heb hem op me werk gestald staan), aan de onderzijde op de draagbalken zijn gaten aangebracht en aan de as zit een extra stuk met een gat er in.....nu mijn vraag..klopt het dat ik dan deze set nodig heb om een verbinding van de schokdemper aan de as te realiseren? https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempferhalter/alko-satz-schraubbare-stossdaempferhalter-im-polibeutel/a-1711/ (https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempferhalter/alko-satz-schraubbare-stossdaempferhalter-im-polibeutel/a-1711/)
alvast bedankt.
-
Er is nog een hulpstuk nodig. N.l. een hulpstuk voor aan het chassis en voor aan torsieas bij het wiel.
Stond dat niet met foto's vermeld in dit of een ander Topic hierover?
Brengt me eigenlijk op het volgende; Zijn er meer mensen die hun Jamet willen aanpassen? Is het wellicht handig om gezamenlijk onderdelen te bestellen. Bespaart in ieder geval verzendkosten en wellicht is de leverancier genegen nog wat extra korting op de onderdelen te verstrekken. Graag reacties.
-
Alleen 1 gat bijboren in iedere draagbalk,
Het ding zal niet meteen in elkaar zakken vanwege constructieproblemen, maar als ik die uitspraak met de diameter van zo'n steunbout in gedachten lees, hou ik toch zoiets van: Die balk had niet voor niets bij aflevering geen gaten. :)
-
Het ding zal niet meteen in elkaar zakken vanwege constructieproblemen, maar als ik die uitspraak met de diameter van zo'n steunbout in gedachten lees, hou ik toch zoiets van: Die balk had niet voor niets bij aflevering geen gaten. :)
Er zit wel degelijk een gat in de draagbalk, eentje slechts. Ik weet alleen niet zo precies of er 1 of 2 gaten nodig zijn voor de bevestiging van de schokbreker. Bij een Trigano zag ik er een bevestigingsplaat met 2 bouten bevestigd.
-
Heb de Tempo 100 keuring laten uitvoeren.
Kosten 110 euro's
Bijkomende kosten om die 20 cm ronde 100 stikker zichtbaar op de 4x4 CP te voeren is een 8-kantige plaat dat met een koker en u-profiel constructie voor 101 euro inc. btw. bij een metaal atelier (smid) heb laten maken (26 euro aan aluminium profielen en plaat en 75 euro arbeidsloon(2 uur))
Gelukkig was ik al in het bezit van een blind-klink tang, blind-klink nagels en een boormachine :) om deze constructie op de keukenklep van mijn 4x4 CP te monteren.
Uiteraard vervallen die bijkomende kosten als je zelf handig ben in metaal bewerken en ook de juiste spullen daarvoor heb.
Ik ga het deze zomer in Duitsland ervaren of deze investering het onderstaande waard is.
Geen stress meer om door inhalende vrachtauto's ingesloten te worden.
Geen stress meer omdat je te hard rijdt.
-
Ik heb even een foto gemaakt, de vw staat toch klaar voor hemelvaart. Nu denk ik dat ik wel weet welke beugel ik nodig heb voor op de as maar in het chassis zit inderdaad maar 1 gat......iemand een idee welk hulpstuk er voor nodig is?
-
Ik heb even een foto gemaakt, de vw staat toch klaar voor hemelvaart. Nu denk ik dat ik wel weet welke beugel ik nodig heb voor op de as maar in het chassis zit inderdaad maar 1 gat......iemand een idee welk hulpstuk er voor nodig is?
Ik denk dat het "hulpstuk" dat je nodig hebt naast een aantal onderdelen de boormachine is. Waarschijnlijk zit dat ene gat ook te dicht bij de as en moet je beide gaten boren
Succes,
Martin
-
Ik heb dat ene gat er niet inzitten dus ik moet twee gaten boren, ik heb hiervoor de "stoßdämpfer haltewinkel" besteld.
Voor op de as heb ik dezelfde aansluiting en heb ik de "schraubbare stoßdämpferhalter" besteld.
Groeten, Ronald.
-
maar volgens mij was de tip toch....niet boren in het chassis???
-
maar volgens mij was de tip toch....niet boren in het chassis???
Bij de nieuwe Jamets zit het ook zo bevestigd en zullen ze ook gaten moeten boren voor de bevestigingen. En die zet je vervolgens weer vast met bouten. Dus denk ik niet dat je de constructie aantast.
-
volgens mij is dat ene gat genoeg maar moet ik alleen nog weten waar je dat hulpstuk haalt waarmee je hem aan het chassis set? (zie foto) iemand een tip? anders heb ik volgens mij nog wel stevige hoekstukken op het werk liggen...kijken of dat wil.
-
Hoi uknowwho
Ik heb mijn steuntjes (met 2 gaten, ik heb namelijk nog geen gaten in het chassis hiervoor) voor het chassis bij Wiedemann besteld samen met de dempers (zie pagina 2 van dit topic voor webadres), nu was ik laatst bij de-wit in Schijndel in de werkplaats en die hadden er ook een aantal laten maken ff mailen met Jan van Weert van de werkplaats ( werkplaats@de-wit.nl ), geen idee van hun prijs.
Groetjes,
Rob
-
Zo, net Octagon schokbrekers en bijbehorende steunen aan as en chassis besteld bij Wiedemann. Had de steunen wel zelf kunnen maken, had ca. 23 Euro in kosten gescheeld. Maar wel zo makkelijk nu dat alles thuis komt en zo te monteren is zonder nog een aantal uren te klooien. Heb tenslotte geen werk waar ik materiaal en gereedschap heb om het te maken. Zal in het chassis ongetwijfeld nog wel minimaal 1 gat moeten boren, maar dat is van later zorg. Eerst de spullen ontvangen.
-
Aardig resultaat dacht ik zo.
-
je moet ze toch aan beide kanten plaatsen ;) nee ziet er mooi uit.... en als jij er in kan boren, dan kan ik dat ook :J
-
Ziet er zeker goed uit. Heb inmiddels bericht van Wiedemann gehad dat mijn set onderweg is. Heb dezelfde onderdelen besteld. 84 Eu, geen geld eigenlijk. Vraagje RonaldA. Heb je het gat wat in het chassis zitop de plaats van de steun ook gebruikt? want de steun zit wel precies op die plaats. En welk gat van de steun heb je er precies op geplaatst. Scheelt mij en anderen weer uitzoek werk.
-
In mijn chassis waren geen gaten aanwezig, Ik heb de schokbreker met normale moeren bevestigd, uitgemeten en de beugel op het chassis afgetekend.
Daarna heb ik op de plaats van de markering de gaten gemaakt.
Ik heb deze gaten in 1 keer geboord met een 12,5 mm cobalt boor. Doe dit alleen als je er zeker van bent dat je boor scherp genoeg is anders kan je beter eerst voorboren met een kleine boor.
Hier een foto.
-
Leuk om te lezen dat nu meer mensen de stoute schoenen aangetrokken hebben en er schokbrekers onderschroeven. Hopelijk ervaren jullie ook allemaal dat de vouwwagen bij hobbels veel rustiger de auto blijft volgen.
Gaan jullie ook allemaal de keuring doen voor die 100 km sticker?
-
Complimenten aan Arizona 2004! De keuring vind ik niet belangrijk, de veiligheid wel. Ook onze Jamet stuitert flink over hobbels, ook bij goede belading. Bij uitwijkacties kan dit best gevaarlijk worden.
Heeft iemand dit al eens laten doen bij een vouwwagenspecialist?
Groet,
Michael
-
Keuring vind ik ook niet zo belangrijk, gaat mij alleen om de veiligheid te verbeteren door een betere wegligging
-
Vandaag de Octagon groen set ontvangen. Best een vlotte service van Wiedemann, binnen 5 dagen leveren vanuit Duitsland. Nu nog even de tijd vinden om alles te monteren. Zal wel een middagje kosten.
-
jellejawa, post je ook even een foto? ben benieuwd hoe jij uitkomt met het gat dat al in het chassis zit. Straks ook even de set bestellen..
-
Zodra ik de klus klaar ga ik foto's maken van de voortgang. Hopelijk binnenkort, maar in ieder geval nog voor de vakantie.
-
Gisteren onze Jamet Dakota van 2007 laten keuren, zonder problemen er doorheen. De schokdempers zelf er ondergezet, kosten nog geen ? 85,00 bij Wiedeman plus nog de M12 bouten. Het lokale caravanbedrijf rekende alleen voor de schokdemperset met toebehoren al ? 250, exclusief ?45 montage!
Het chassis van onze vouwwagen had al één gat, maar die kon ik niet gebruiken omdat deze te dichtbij de as zat; de afstand zou dan minder dan de minimale 258mm zijn (informatie van Alko website). Ik heb dan ook twee gaten moeten boren, en een afstand van zo'n 270mm aangehouden.
Iemand nog suggesties waar de Tempo100 sticker te plakken?
-
Ben vandaag ook bezig gegaan, maar heb niet de 4 M12 bouten. Dus komende week eerst bouten halen en dan verder. Harmsenerick Je schrijft dat de min lengte 258mm moet zijn. Ik denk dat je 285mm bedoelt. Maar wanneer moet die zo zijn en in welke stand van het wiel?
-
Jellejewa,
Nee de afstand die Alko voorschrijft moet tussen 258mm en 280mm zijn, zie op pagina 57 in de pdf op de link: http://www.alkoteile.de/alkoachsenkatalog.pdf (http://www.alkoteile.de/alkoachsenkatalog.pdf)
Tevens op de bijgesloten tekening die ik elders vond.
Ik heb de vouwwagen op opgekrikt (op bokken), dan wiel er af, beugel aan de as en vervolgens de maat opgenomen. Voor de zekerheid heb ik bouten met treksterkte 8.8 genomen, deze hebben ze vaak niet bij Praxis of Gamma! Uiteraard zelfborgende moeren gebruikt.
Succes!
-
Harmsenerick, bedankt. Vandaag geen werk, kan er dus mee aan de slag om het af te ronden. Maar eerst wachten tot de winkels open zijn om bouten te halen.
-
Inmiddels de klus geklaard. Schokbrekers gemonteerd. Proef gereden, bij slingeren volgt de vw gewillig zonder geslinger. Over drempels gaat het mooi zonder gespring. Meteen ook de remmerij los gehad en schoon gemaakt. Niks aan de hand. Heb er het volste vertrouwen in dat het allemaal goed gaat.
-
Keuring is door Dekra uitgevoerd terwijl mijn VW in de stalling stond, kosten voor deze keuring 109?
De VW is succesvol door deze keuring heen gekomen :>.
Uiteindelijk doen we het toch allemaal hiervoor een mooie tempo 100 stikker met hierop een Nordrhein-Westfalen stikker :nl :nl :nl :
-
Heb dit forum net gevonden tijdens mijn zoektocht naar tempo 100. Werd door mijn collega Henk erop gewezen dat je geregistreerd moest zijn voor de foto's. Er gaat een wereld voor me open vandaag, Klappers bedankt :>
-
Zelfs ik heb het voor elkaar gekregen :>
De enige tegenslag was dat de goedkope 12 mm boor na twee gaten op was. En natuurlijk was het zondag en moest ik 30 km heen en 30 km terug naar de dichtstbijzijnde open bouwmarkt, omdat ik 6 Euro wilde besparen...
Groetjes,
Michael
-
Zelfs ik heb het voor elkaar gekregen :>
De enige tegenslag was dat de goedkope 12 mm boor na twee gaten op was. En natuurlijk was het zondag en moest ik 30 km heen en 30 km terug naar de dichtstbijzijnde open bouwmarkt, omdat ik 6 Euro wilde besparen...
Groetjes,
Michael
En ook al even proefgereden?
Het klusje is goed te doen als je een beetje handig bent. Bij mij is het grapje uiteindelijk ook duurder geworden omdat de keuken is omgevallen en veel schade heeft. Krijg wel een nieuwe keuken via de verzekering, maar heb toch nog eigen risico.
-
Vanochtend even aan de knutsel geweest en schokdempers onder onze Arizona 2011geplaatst.
Omdat ik toch wel de nodige twijfels had over het hoe en wat heb ik de laptop gepakt en voor toekomstige knutselaars een beschrijving gemaakt.
Het plaatsen van de dempers blijft natuurlijk op eigen risico! Veiligheid voor alles, en gebruik bij het plaatsen je eigen verstand, zeker als je het idee hebt dat er iets niet klopt!
Voor de duidelijkheid zijn er 2 foto?s te vinden aan het eind van deze beschrijving.
Benodigdheden:
? Geduld (je moet denken het even snel te doen)
? Een goede stevige/vlakke ondergrond (beton/asfalt/ tegels)
? Set dempers met bevestigingssteunen : www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de (http://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de) ? 2 x 244084, 2 x 86066 en 1 x set 1211502
? 4 x bout M12 (lengte ca. 40mm) min. Treksterkte 8.8 + 4 x Borgmoeren M12 + 4 ringen M12
? Steek/ringsleutel 13mm en 19mm
? Ratel met dop 13mm en 19mm (en eventueel 23mm voor het loshalen van de wielen)
? Markeerstift
? Centerpunt en hamer
? Boormachine met boren 5mm, 9mm en 12mm
? Krik
? Spuitbus tectyl (transparant)
? Sleutel (van de vouwwagen) voor het uitdraaien van de uitdraaipoten/los halen van de wielen
Hoe ga je te werk:
- Zet de vouwwagen op een stevige en vlakke ondergrond.
- Trek de handrem van de vouwwagen stevig aan.
- Plaats de krik onder de as, aan de zijde waar je de demper wilt gaan plaatsen.
- Krik de as op totdat het wiel van de grond komt en draai hierna de uitdraaipoten, aan de zijde waaraan je werkt, uit totdat deze net de grond raken (dit voor stabilisatie en veiligheid, want de krik kan natuurlijk wegschieten tijdens de werkzaamheden aan de wagen).
- Haal de wielbouten van het wiel los en haal het wiel onder de wagen vandaan.
- Plaats beugel 1211502 op de as en zet deze vast met de bijgeleverde bouten/moeren/ringen. Let op, vast is vast!
- Bevestig nu de onderkant van de demper aan beugel 1211502. (Nog niet helemaal vast draaien en de afstandhouder moet aan de kant van de beugel).
- Trek de demper nu uit totdat het hart van de onderste en bovenste bout van de demper ca 270mm uit elkaar zijn. Steek nu de bout door het bovenste gat van de demper en door beugel 86066 (niet vast maken met de moer).
- Teken nu de plaats van beugel 86066 af op de balk. (bij de Arizona uit 2011 komt één van de gaten overeen met een reeds bestaand gat in de balk, deze moet alleen groter worden gemaakt, zie afbelding 1).
- Controleer nogmaals of alles klopt!!! (lengte demper ca. 270mm! Zie afbeelding 2)
- Sla op de plek waar de gaten moeten komen met de centreerpunt een ?putje?, dit om te voorkomen dat de boor wegloopt tijdens het boren. Dit hoeft natuurlijk niet bij het bestaande gat, deze hoeft alleen maar vergroot te worden tot 12mm.
- Boor de gaten (eerst 5mm dan 9mm en vervolgens 12mm, om te voorkomen dat de 12mm boor overlijd voor het voltooien van zijn taak ;-) ). (LET ER HEEL GOED OP DAT ER KABEL IN DE KOKER KUNNEN LIGGEN, BOOR HIER NIET DOOR HEEN!!!! )
- Verwijder al het boorslijpsel en spuit de balk goed in met tectyl aan onder- en bovenkant.
- Plaats steun 86066 tegen de balk en bevestig deze met de M14 bouten/moeren/ringen. Maak de bouten goed vast.
- Bevestig nu de demper met de bijgeleverde bouten en moeren en maak deze goed vast (zowel onder als boven de afstandhouder van de demper tegen de beugels monteren).
- Controleer nogmaals of de lengte van de demper ca.270mm is.
- Plaats het wiel terug onder de wagen en zet de wielbouten goed vast.
- Draai de uitdraaisteunen weer omhoog en laat hierna de krik zakken zodat het wiel weer op de grond komt te staan.
- Herhaal de beschrijving hierboven aan de andere kant van de vouwwagen.
- Klaar is Kees.
-
Inmiddels 1200 km gereden met onze Jametic met de zelfgeplaatste schokbrekers eronder. Heb een paar maal in belgie bij 120 km en paar zeer nare richels/hobbels genomen. Geen enkel probleem. De vw springt/wiebelt even en ligt weer stil achter de auto. Het geeft mij in ieder geval een veel beter gevoel bij deze snelheden.
-
Inmiddels 1200 km gereden met onze Jametic met de zelfgeplaatste schokbrekers eronder. Heb een paar maal in belgie bij 120 km en paar zeer nare richels/hobbels genomen. Geen enkel probleem. De vw springt/wiebelt even en ligt weer stil achter de auto. Het geeft mij in ieder geval een veel beter gevoel bij deze snelheden.
ben je met vakantie dan of een tijdrit aan het rijden? :?
-
De gemiddelde rij snelheid (exclusief de pauzes) is 77 km/h geweest.
Door op een langer stuk 120 te rijden op de A61 wist ik de gemiddelde snelheid volgens de boortcomputer van 78 naar 85 te krijgen... Als het druk is op de autobahn valt er toch niet zo veel in te halen en haal je die 100 niet. En op grote gedeeltes (in ieder geval bijna de A61) mag je helaas niet met aanhanger inhalen... Extra boete kansen dus.
-
ben je met vakantie dan of een tijdrit aan het rijden? :?
Wij vinden de heen en terug reis, zoals veel meer mensen, niet de meest plesante bezigheid van onze vakantie. daarom houden we die graag op max. 1 dag reizen. Door in de nacht te reizen kun je veel tijd besparen en vinden wij ook veel plezieriger reizen zonder al die drukte. Maar ook bij 80/90 km kan de vw behoorlijk springen op de belgische wegen en zijn de schokbrekrs nog steeds erg nuttig. En wij hebben geen Tempo 100 keuring. Als het verkeer het niet toelaat houden we de meest veilige snelheid aan.
-
Bij de post van Kiekoek staan er verwijzingen naar afbeeldingen, echter omdat het een oude post is, zijn de afbeeldingen weg. Kan iemand die terug posten?
-
Hier als PDF. Hoop dat je er iets mee kunt.
Mvg, Auke
-
Hartelijk dank kiekoek!