Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Welke foetsie?  (gelezen 1571 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Welke foetsie?
« Gepost op: augustus 17, 2023, 09:58:23 am »

Ik ben me aan het voorbereiden op een vakantie op Vlieland en moet daar wat spulletjes voor organiseren. Een daarvan is een kachel op brandstof, geen elektra dus. Nu heb ik me laten vertellen dat foetsie de kachel is die je moet hebben. Maar welke dan, want bij de gerenommeerde zaken zie je 2 opties: de H229 en de H359: de laatste is duurder en groter, maar brandveilige is gelijk en van het kleinere model is de tank kleiner. Waarom zou je dan in vredesnaam voor de grote gaan?

Ik vraag het nu, zodat ik marktplaats een beetje in de gaten kan houden, nieuw kopen kan altijd nog.

Datzelfde geldt voor houten haringen, of kom je op de lange paal weg met gewone v-vormige haringen?
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Welke foetsie?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2023, 10:02:19 am »

Zand is houten haring, lang. Kachel kan je ook vervangen door warmere kleding mee te nemen. Of iets als een dekentje wat je aan een powerbank hangt, ook een soort van elektrisch verwarmen alleen dan voor het persoon zelf en niet voor de buitenlucht


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Welke foetsie?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2023, 11:31:35 am »

De Foetsie H359 heeft in tegenstelling tot de H229 een omval beveiliging, de brander gaat uit als de kachel omvalt. De foetsies hebben beide een beveiliging brandstof tegen lekken bij omvallen.)

Ik heb de Foetsie 129 (ik zie deze ook nog te koop), deze heeft ook geen omvalbeveiliging en is hierdoor iets lager. Hiernaast kan deze ook voor transport nog iets lager ingeschoven worden. Compact te vervoeren dus.

Hoe dan ook hebben al deze kachels een solide voet, omvallen gebeurt niet snel.


M.b.t. haringen hebben wij altijd spijkerharingen bij ons (is zeer geschikt voor 95% van de campings die wij aan doen) en grote v-vormige haringen (van aluminium) die wij voor de 5% dat wij op slappe ondergrond zoals veen of (los) zand gebruiken. Hiermee staan wij overal stevig waardoor er niet de behoefte is om een 3e type houten haringen erbij te kopen of te proberen.
Ik ken camping lange paal niet maar op de online foto's zie ik gewoon grasveldjes. Ik vermoed dat de V-vormig haringen of zo mogelijk zelfs pen/spijker-haringen hier ook zouden werken.
Ik observeer wel dat op de waddeneilanden houten haringen al heel lang de norm zijn. Deze zijn dus kennelijk heel geschikt voor de (ingerichte seizoens) tenten daar.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2023, 11:34:43 am door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Johan

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 177
  • Merk Vouwwagen: Zambezi River Lodge Soft Top 2020 met boogluifel
  • De ultieme vrijheid aan je trekhaak
Re: Welke foetsie?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 17, 2023, 12:29:40 pm »

Het gaat er niet om of je gras ziet en dan denkt: dat gaan we wel redden met V-haringen. Het gaat om de ondergrond; en dat is in dit geval zand. Dus gebruik houten haringen want die zuigen zich nog een soort van vast in zand. V- haringen en zeker pen- haringen hebben geen grip in zand. Houd er rekening mee dat je de wind op de eilanden altijd uit de eerste hand krijgt hè!
Gelogd
Johan ZRL 2020

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 332
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Welke foetsie?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 17, 2023, 07:16:40 pm »

Op Terschelling nooit houten haringen gebruikt, ging prima met de v haringen!
Maar onze de Waard stond op Vlieland met houten haringen (30cm dingen)

Kachel kan ik je niet bij helpen. Heb een elektrische  :J

Verder denk aan de wind dus zorg dat je of uit de wind kan zitten, of iets wind dicht hebt!
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.573
Re: Welke foetsie?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2023, 12:53:15 am »

Als ervaringsdeskundige: In duingebied of andersoortig los zand zijn houten haringen een must, alle andere type haringen laten los bij beetje windkracht.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Miekje

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 100
  • Merk Vouwwagen: Waterfront
Gelogd

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 184
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2024 + zelfbouw tenttrailer
Re: Welke foetsie?
« Reactie #7 Gepost op: maart 12, 2024, 10:23:15 am »

Wij hebben de 229. Fantastich ding, brand ook zuinig en geeft lekkere fijne warmte.

Voor wat betreft de haringen, als je in het zand staat, zijn houten haringen een must.

Groet,
Ber
Gelogd

Miekje

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 100
  • Merk Vouwwagen: Waterfront
Re: Welke foetsie?
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2024, 06:50:35 pm »

Dank je!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal