Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: F: Haute-Vienne: Oradour-sur-glane  (gelezen 3871 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
F: Haute-Vienne: Oradour-sur-glane
« Gepost op: maart 01, 2016, 11:22:48 pm »

Een van de meest indrukwekkende bezienswaardigheden van Frankrijk, niet geschikt voor kinderen onder +/- 12 jaar en niet geschikt voor mensen die de realiteit niet onder ogen kunnen komen.

642 inwoners van het dorp zijn omgebracht door Duitse soldaten als wraak voor de moord op een Duitse Officier door het Franse verzet. Nadat de oorlog was afgelopen was men van plan het dorp geheel af te breken maar de Franse president Charles de Gaulle benoemde het dorp als Nationaal Monument en dat verdient het!

Kom er niet in het hoog seizoen, dan is het veel te druk en kan je de indrukken van het dorp niet opdoen. Ook hier geld: toerisme = geld. Het museum is veel te modern maar het dorp zelf .... daar mag je niet voorbij rijden. Niet als je jezelf bedenkt dat dit soort praktijken nog steeds over de hele wereld plaats vinden.





Buiten het hoog seizoen is het al druk:
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: F: Haute-Vienne: Oradour-sur-glane
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2016, 11:25:40 pm »

Ik zat er toch aan te denken om hier heen te gaan met kinderen (6 en 4).
Vooral de oudste is best geïnteresseerd in WW2; ze heeft een groot deel van 13 in de oorlog gekeken vorig jaar (toen was ze 5).

Maar is het echt niet geschikt?
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: F: Haute-Vienne: Oradour-sur-glane
« Reactie #2 Gepost op: maart 02, 2016, 12:07:05 am »

Gemiddeld genomen zou ik inderdaad zeggen dat Oradour niet geschikt is voor kinderen onder pak-m-beet 12 jaar. Uiteraard wel afhankelijk van de opvoeding die ze mee krijgen. Mijn jongens (oudste is 7) weet nog niks van het bestaan van de 2e Wereld Oorlog wat in ons geval betekend dat ik hem alles moet gaan uitleggen. En om nou te gaan vertellen dat er 642 mensen vermoord zijn omdat er 1 officier vermoord is.... Dat stukje ellende van onze maatschappij sla ik nog heel even over.

Voor zover het mij is opgevallen is er geen leeftijds limiet bij de kassa
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: F: Haute-Vienne: Oradour-sur-glane
« Reactie #3 Gepost op: maart 02, 2016, 01:09:53 pm »

Wij zijn er twee keer geweest, erg indrukwekkend. Na de eerste keer heb ik het boek, het meisje van Ouradour, gelezen. Met dat in gedachten is het nog indrukwekkender, kun je alles beter plaatsen. Zeker een aanrader als je in de buurt bent. Ik kwam er erg stil vandaan.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: F: Haute-Vienne: Oradour-sur-glane
« Reactie #4 Gepost op: april 05, 2016, 03:09:07 pm »

Ook wij zijn er geweest. Het meisje van Oradour staat op de e-reader, maar nog niet de moed om te gaan lezen.

Wij waren er in 2012. Toen waren onze schatten: 6, 9 en 11. Onderweg e.e.a. uitgelegd en verteld. Ze waren erg onder de indruk, maar waren ook blij dat ze er geweest zijn. In Oradour hebben ze zich keurig gedragen, er wordt gevraagd om stilte uit respect voor de doden. 's-Middags zijn we iets actievers gaan doen, even lekker uitrazen na een beladen ochtend. Werkte erg goed.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Grumpy

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 83
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack
Re: F: Haute-Vienne: Oradour-sur-glane
« Reactie #5 Gepost op: april 09, 2016, 05:14:01 pm »

Wij zijn hier twee jaar terug geweest, inderdaad erg indrukwekkend... Wij waren er met onze kinderen die toen 8 en 9 jaar oud waren en ook die vonden het erg bijzonder. Zij zijn overigens al van kleins af aan mee geweest naar allerlei oorlogs gerelateerde herdenkingsplaatsten en musea dus aardig op de hoogte. Uitleggen op hun eigen niveau en daarna idd weer wat anders doen werkt(e) bij ons prima. In Oradour heb ik alleen wel wat foto's in het museum voor ze afgeschermd (lees: ze afgeleid zodat ze er langs liepen) omdat die wel erg gedetailleerd waren.. De drukte viel toen wij er waren, midden in het hoogseizoen, gelukkig mee.
Een aanrader
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal