zoek caravan en vervang door vouwwagen:
Zonder speciale aanpassing op het remsysteem is achteruitrijden met de caravan niet mogelijk. Zowel bij afremmen van de auto als bij achteruitrijden treedt de rem in werking. Bij wat oudere caravans is achteruitrijden mogelijk na het in werking stellen van de handsper. Een handsper is een pal die voorkomt dat het schuifstuk wordt ingedrukt. De remmen worden gewoon even buiten werking gesteld. Dit systeem is in de praktijk natuurlijk erg onhandig. Door de komst van de terugrij-automaat, uitgevonden door de firma Peitz (1969), is het achteruitrijden geen enkel probleem meer. Ook de firma Al-Ko kwam daarna met zo'n terugrij-automaat.
Om te kunnen begrijpen hoe het werkt, moet u weten wat het verschil is tussen een oplopende en een aflopende remschoen. Een normale caravantrommelrem heeft twee remschoenen, een oplopende en een aflopende. De oplopende remschoen zit aan de kant van de dissel. Als de caravan vooruit rijdt en er wordt geremd, krijgt deze remschoen een oploopkracht, doordat de remtrommel de remschoen als het ware wil meenemen. Deze kracht versterkt de remwerking. Als de caravan achteruit rijdt, wil de rem in werking treden. Omdat de remtrommel nu de andere kant op draait, krijgt nu de andere remschoen deze extra-oploopkracht.
Door deze kracht wordt de achterste remschoen iets verplaatst en via een mechanisme komen vervolgens beide remschoenen los. Qua uitvoering is er verschil tussen de rem van Peitz en de rem van Al-Ko. In sommige gevallen is ondanks de achteruitrij-automaat nog een sperinrichting aanwezig; deze is bedoeld voor het achteruitrijden onder extreme omstandigheden, zoals in ongelijk terrein, rul zand en dergelijke.
Het volledig aantrekken van de handrem moet de werking van de terugrij-automaat buiten werking stellen. Het is echter zeer aan te bevelen wielkeggen achter de wielen te plaatsen voordat de caravan wordt losgekoppeld van de auto.
Zoiets. In ieder geval wordt die handsper niet meer gebruikt, was wel erg lastig als je even met de wagen wat wilde manouvreren (wagen uit, sper los, leuk op een heuvel als de wagen al in de remmen stond want dan wilde die sper niet los...)