Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Aanschaf Holtkamper Kyte XL  (gelezen 3117 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mary

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Europa camper suncruiser
Aanschaf Holtkamper Kyte XL
« Gepost op: augustus 26, 2018, 03:08:35 pm »

Wij willen onze Europa Camper Suncruiser inruilen voor een Holtkamper Kyte XL. Van een verkoper op marktplaats kreeg ik de tip om te kijken naar de nieuwere modellen. Omdat het nogal een bedrag is (zeker voor de nieuwere modellen), willen we ons goed verdiepen voordat we er een aanschaffen.
Heeft iemand tips waar we op moeten letten bij aanschaf? Wat is jullie ervaring van de nieuwere modellen ten opzichte van de oudere modellen? Alle tips en adviezen zijn meer dan welkom!
Gelogd

Nekaf

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 179
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce 2018
Re: Aanschaf Holtkamper Kyte XL
« Reactie #1 Gepost op: augustus 26, 2018, 04:01:41 pm »

Wij hadden een kyte uit 2011, nu een uit 2018, nu met windforce, super makkelijk.
Er zijn niet veel maar wel verschillen
Nu zitten er evt flappen aan de zijkanten van de luifel, zodat het minder tocht, vinden wij ideaal.
Andere slaapcabine , maar dat maakt voor ons niet veel uit
En wij hebben en hadden een compressor koelkast, veeel beter dan een absorptie.
Let wel een 2 e handse is relatief duurder dan een nieuwe, als ik kijk naar onze oude die we verkocht hebben, oke het asnschafbedrag is lager, maar de nieuw prijs is hoger als toen.
Verder zitten er hier en daar extra verstevegings punten.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Aanschaf Holtkamper Kyte XL
« Reactie #2 Gepost op: augustus 26, 2018, 05:38:19 pm »

Wij hebben sinds vorige week een nieuwe HK Kyte XL.
Ook wij hebben eerst naar een occasion gekeken, maar de prijzen daarvan liggen (te) dicht bij de nieuwprijs. Vinden we toch prettiger, zeker als het prijsverschil klein is.

Belangrijkste wijziging was volgens mij het Carbon frame dat min of meer gelijk met Windforce is geïntroduceerd. Dit heeft een fijner klem systeem en maakt het mogelijk om haringloos te staan. Met uitzondering van de punten van de luifel. Windforce lijkt een gadget, maar is ideaal. Opzetten gaat erg makkelijk en zonder dat jezelf kracht hoeft te zetten. Bij invouwen werk je met onder-druk dus vouwt mooi compact op.

Verder is het bij HK erg moeilijk om exacte verschillen per jaar te vinden. Maar als ik naar een Kyte van 2009 kijk en een nieuwe..... is er in basis weinig veranderd.

Overigens hebben ze nu 10 stuks van een Kyte S Limited Edition met wat leuke extra's (de bamboe keuken is erg mooi!) voor een relatief goede prijs. Blijft een smak geld natuurlijk. Let wel: per 1 September komt er een nieuwe prijslijst en wij hebben begrepen dat de prijzen een aardig stukje omhoog gaan.
« Laatst bewerkt op: augustus 26, 2018, 05:43:47 pm door RDDR »
Gelogd

Berry1000stra

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2018
Re: Aanschaf Holtkamper Kyte XL
« Reactie #3 Gepost op: augustus 26, 2018, 07:33:50 pm »

Wij hebben eerst een tweedehands Kyte XL gekocht uit 2011 om te zien of een VW ons bevalt. Daar waren we snel over uit: jazeker. Maar de nieuwe Kyte heeft een aantal voordelen die ons heeft doen besluiten toch een nieuwe te kopen. Jonge tweedehands vinden we qua prijs te veel in de buurt van de nieuwprijs komen.
- het belangrijkst is voor ons het windforcesysteem. De lucht doet al het werk: zowel opzetten als inklappen. Er is wel een maar: je moet wel stroom hebben en minstens 8 Ampere
- een na belangrijkst de hordeur. Die kun je achteraf niet meer aan laten brengen want de hele tent moet ervoor van de wagen worden afgehaald.
Andere voordelen:
- compressor koelkast. Deze houdt een constante temperatuur
- extra buis om de tentvloer mee op te spannen. Hierdoor kun je zonder haringen opzetten, mits het niet stormt natuurlijk
- een dikkere matras
- ingebouwde stroomvoorziening standaard
We mogen onze nieuwe Kyte over 3 weken ophalen ...... ik heb er nu al zin in  :>
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Aanschaf Holtkamper Kyte XL
« Reactie #4 Gepost op: augustus 27, 2018, 07:48:00 am »

Kies een model vanaf bouwjaar 2012 - daar zijn alle initiele kinderziektes uit. De eerste modellen hadden last van problemen met opzetten - vooral de haringen aan de tentzijde kwamen vaak te hoog uit. Daarnaast nog een hele hoop kleinere wijzigingen. Wij hebben destijds (in 2014) bewust gezocht naar een 2012 of nieuwer en kochten een 2012 model. Geen problemen mee gehad tot dato en hele fijne vakanties mee gehad. Denk na over windforce - als je dat wilt, dan zul je een recentere moeten kopen. Er is op dit forum veel over geschreven. Ik zie dit systeem als de grootste innovatie sinds vele jaren in het conservatieve vouwwagenwereldje en een echte toevoeging aan comfort van kamperen. Bovendien is het frame bij Windforce-modellen gewijzigd en naar mijn mening sterk verbeterd. Is een Kyte zonder Windforce slecht? Nee, dat zeer zeker niet. Is een Kyte met Windforce een meerwaarde voor comfort en kwaliteit? Ja, absoluut. Is dus een vraag van budget en de prijs die je bereid bent te betalen.

Succes! Matthijs
Gelogd

mary

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Europa camper suncruiser
Re: Aanschaf Holtkamper Kyte XL
« Reactie #5 Gepost op: augustus 27, 2018, 04:54:37 pm »

Bedankt voor jullie reacties. Nu wil ik een nieuwe, maar dat vindt mijn portemonnee niet zo leuk  :P.

Maar in elk geval vanaf 2012 dus. Meer tips zijn altijd welkom. Ook als iemand een mooie in de aanbieding heeft!
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Aanschaf Holtkamper Kyte XL
« Reactie #6 Gepost op: augustus 27, 2018, 10:05:50 pm »

En wij hebben en hadden een compressor koelkast, veeel beter dan een absorptie.

LET OP bij de koelkast bij een tweedehandse
Zit er een absorptiekoelkast in dan kun je hier geen compressor koelkast in plaatsen, de afmetingen zijn verschillend
voor die 75 euro snap ik niet dat HK niet enkel gewoon compressor levert...
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Aanschaf Holtkamper Kyte XL
« Reactie #7 Gepost op: augustus 27, 2018, 10:07:44 pm »

- een na belangrijkst de hordeur. Die kun je achteraf niet meer aan laten brengen want de hele tent moet ervoor van de wagen worden afgehaald.

is dat zo?
de HK website geeft aan: "Hordeur - Eenvoudig aanbrengen door het gebruik van klittenband"

zit er standaard dan geen klittenband rondom de deur aangebracht waar je de hordeur tegenaan plakt?
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Aanschaf Holtkamper Kyte XL
« Reactie #8 Gepost op: augustus 28, 2018, 09:11:51 am »

Compressor koelkast is ook te plaatsen in de oude keuken.
Opening word wat groter dan.
Maar absorbsie werkt bij temperaturen on de de 40c ook nog goed.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Aanschaf Holtkamper Kyte XL
« Reactie #9 Gepost op: augustus 28, 2018, 09:15:05 am »

Wij hebben ook gekozen voor de compressor. In onze caravan hadden we een absorptie. Beiden werkt wel, maar de compressor is veel sneller op temperatuur. En gezien je met een kyte niet kan rijden met de koelkast aan is dat voor mij wel een groot voordeel.
Zou voor die 75 Euro altijd voor de compressor versie kiezen, die ook nog wat groter is (40L vs 33L)
Gelogd

Nekaf

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 179
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce 2018
Re: Aanschaf Holtkamper Kyte XL
« Reactie #10 Gepost op: augustus 28, 2018, 04:51:18 pm »

Zeker een compressor nemen, bij 36 graden koelt een absorp niet meer , tenminste dat is onze ervaring,
Hordeur kan alleen als de kyte klitteband heeft en dat is pas recent, maar hordeur is wel top
Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Aanschaf Holtkamper Kyte XL
« Reactie #11 Gepost op: augustus 30, 2018, 09:53:54 pm »

Is niet het voordeel van een absorptie koelkast dat deze absoluut geen geluid maakt ten opzichte van een compressor koelkast die af en toe ‘aan slaat’?

Een ander voordeel van absorptie vind ik dat deze ook op gas en 12v kan draaien. Pas nog gebruikte omdat de mooiste plek aan de rand van de camping geen stroom had. Toen absorptie koelkast in onze cocoon op gas gedraaid. Gaat prima en bij 33gr voldoende koel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: augustus 30, 2018, 10:22:49 pm door edwin_t »
Gelogd

Berry1000stra

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2018
Re: Aanschaf Holtkamper Kyte XL
« Reactie #12 Gepost op: september 01, 2018, 07:38:36 am »

is dat zo?
de HK website geeft aan: "Hordeur - Eenvoudig aanbrengen door het gebruik van klittenband"

zit er standaard dan geen klittenband rondom de deur aangebracht waar je de hordeur tegenaan plakt?

Alleen bij de nieuwere modellen. Onze Kyte was van 2011 en daar zat geen klittenband rond de deur


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal