Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Jamet Jametic 5.00-10 banden vervangen  (gelezen 815 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MDH

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic
Jamet Jametic 5.00-10 banden vervangen
« Gepost op: juni 24, 2022, 11:57:55 pm »

Hallo allemaal,

Wij hebben enige tijd geleden onze eerste vouwwagen aangeschaft, een Jamet Jametic. Het eerste (zeer natte Pinkster-) weekend beviel prima, en gelukkig bleef alles binnen helemaal droog. Het is echter een oudje, vermoedelijk uit 2000 of 2001, nog met 5.00-10 banden die voor de zomervakantie hard aan vervanging toe zijn.

Ik heb intussen zo'n beetje alle topics over banden hier wel doorgenomen en ook de nodige sites van bandenboeren afgestruind maar ik zit toch nog steeds met een paar vragen, en ik hoop dat jullie met alle vergaarde kennis daar een antwoord op weten.

Over het algemeen wordt gezegd dat een 145/80R10 band de moderne(re) vervanger van de 5.00-10 is. Helaas blijken de maten niet helemaal overeen te komen, de 145/80R10 is in ieder geval een paar centimeter kleiner, daarnaast speelt ook de breedte (diepte) van de velg nog mee.

Op https://www.middelbos.nl/banden/caravans-vouwwagens/vouwwagen-banden?cat=577&inch=577 staan op moment van schrijven bijvoorbeeld de veel geroemde (in diverse topics) Maxxis Trailermaxx CR966, en een Duro 5.00-10 met duidelijk verschillende maten.

Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wat ik graag wil weten:
  • Welke breedte (diepte) hebben de standaard velgen van de Jamet Jametic? Ik zie op diverse plaatsen voor 5.00-10 banden een "recommended rim van 3.50B X 10". Zo staat het in ieder geval bij de specificaties van de V47.
  • Maakt het uit als de breedte van de band daarvan enigszins afwijkt? Zo ja, wat mag de afwijking zijn? De 145/80R10 banden van Duro uit bovenstaande link zijn 4 inch maar ik weet niet of dat voor alle 145/80R10 banden geldt.
  • Kan ik misschien het beste toch voor een 5.00-10 gaan? De Vredestein spreekt me wel aan maar is duurder en de band met index 74m heeft (maar?) 4PL terwijl ik lees dat meer zoals gewoonlijk beter is, maar daarvoor zit je gelijk weer bij de banden met een hogere gewichtsindex, met overeenkomende prijs en verkrijgbaarheid. En overigens ook de vraag of bv een 80M geen overkill is en andere merken klinken zo obscuur dat ik ze weinig vertrouw.

Samenvattend: welke maat is het beste, hoeveel waarde moet ik hechten aan het aantal PL, en wat is de bovengrens van de loadindex?
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.753
Re: Jamet Jametic 5.00-10 banden vervangen
« Reactie #1 Gepost op: juni 25, 2022, 03:05:58 pm »

Ik kan niet op al je vragen antwoord geven. Wat ik wel weet dat is een te hoge load index de verende werking van de banden negatief beïnvloed. Hierdoor zal de vouwwagen meer stuiteren wat het rijcomfort niet ten goede komt. Persoonlijk heb ik er wel een iets hogere load index gemonteerd onder de vw.
145/80R10 is, volgens mij, de smalst verkrijgbare maat voor diagonaal banden.
Op het wereld wijde web zijn wel omrekentabellen te vinden naar radiaal maten. 
Hoeveel breder je kwijt kan onder de Jamet ligt aan de ruimte in de wielkast en de e.t.waarde van de velg. ( https://www.etwaarde.nl/wat-is-de-et-waarde.html )
Hopelijk kun je hier mee verder.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal