Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: 13 polige stekker monteren op Flyer  (gelezen 4382 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jemmie

  • Gast
13 polige stekker monteren op Flyer
« Gepost op: mei 18, 2014, 09:00:06 am »

Goedemorgen,

Onze nieuwe auto (sinds vorig jaar) heeft een 13 polige Jaeger aansluiting op de trekhaak. De Flyer is voorzien van een 7 polige stekker. Vorig jaar zijn we met adapter op weg geweest en op zich werkte dit prima. Ik wil alleen de koelkast voorzien van constante stroom en dit wil ik niet via pool 2.

Als ik nu een 13 polige Jaeger stekker op de Flyer zet en de blauwe draad (bedraad in de Flyer als constante stroom draad) op pool 9/54G of 10 zet, maar de oorspronkelijke massa 3/31 blijf gebruiken, gaat dit dan goed?

Ik wil eigen voorkomen extra draden in de Flyer aan te leggen. De enige wens die ik nog heb is de koelkast aan de gang krijgen en de bedrading is daarvoor aanwezig. Alleen loopt dit via de oorspronkelijke massa 3/31 wit en de blauwe draad.

Alvast dank voor jullie reactie,

Groeten,

Jeroen
Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: 13 polige stekker monteren op Flyer
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2014, 11:08:06 am »

Volgens mij kan dat geen kwaad, massa is massa. Controleer wel even of de aansluiting van de auto wel 12V constant geeft. Het hoeft niet zeker te zijn dat pool 9 ook daadwerkelijk is aangesloten.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: 13 polige stekker monteren op Flyer
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2014, 11:52:50 am »

Voor de 12 Volt constante stroom aansluiting van de 13 polige jager is ook een aparte massa voorzien en niet zonder reden. Als de Jager af fabriek, dealer of door een erkende trekhaak boer is geplaatst met de juiste kabelboom dan is de constante 12 V (pin 9) voorzien van minimaal een 1.5 mm draad (rechtstreeks vanaf de accu met een zekering ertussen) en dit geld ook voor de bijbehorende massa (pin 13). Dit om overbelasting van de kabels te voorkomen, daar er door de lengte en de overgang bij de stekkers nogal wat weerstand ontstaat en als er dan apparatuur wordt aangesloten de kabels goed heet kunnen worden en zelfs kunnen smelten, dit geld ook voor de massa kabel die vanaf de trekhaak stekkerdoos komt. De + en de massa moeten dus van de zelfde dikte zijn en in de regel bij vermogens apparatuur geld: hoe dikker hoe beter, minder weerstand en spanningsverlies.
Pin  10 en 11 zijn de aansluitpunten voor de 12V geschakeld via het contact. Pin 3 is de massa voor de diverse lampen van de richting aanwijzers, remlichten, standlicht etc.
In de praktijk zijn in de auto (ergens in de kofferbak of bij één van de achterlichten) alle massa' van de trekhaak stekker, op één punt aangesloten rechtstreeks op de carrosserie omdat deze dan als directe massa naar de accu leidt, de min pool van accu is met minimaal 2.5 mm tot 5 mm verbonden met een punt van de carrosserie in de motorruimte.
Als je de constante stroom wilt gebruiken voor je koelbox tijdens het rijden kan ik je aanraden om een accubeschermer te instaleren, de meest eenvoudige sluit je met de standaard 12V sigaretten aansteker stekkers tussen je koelbox en de aansluiting in je klapper, indien de spanning vanaf de accu onder de start spanning van je auto accu dreigt te komen schakelt hij de stroom naar je koelbox uit en indien de accu weer voldoende is bijgeladen (tijdens het rijden) weer in.
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2014, 11:59:46 am door bosi »
Gelogd

michielwoerden

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: 13 polige stekker monteren op Flyer
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2014, 04:50:35 pm »

Is het niet logischer om de constante stroomdraad van contact nr 10 te gebruiken voor de koelkast? Deze is al geschakeld. heb je geen accubeveiliger nodig.  Moet je wel weten of de diameter groot genoeg is
Gelogd

Jemmie

  • Gast
Re: 13 polige stekker monteren op Flyer
« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2014, 08:34:19 pm »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb vandaag in het zonnetje even gerommeld en het lijkt te werken (koelkast wordt koud) gebruik makende van de oorspronkelijke massa 3/31 en pool Nr. 10 omdat deze automatisch geschakeld is via het contact...(zoals hierboven al terecht genoemd).
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: 13 polige stekker monteren op Flyer
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2014, 10:23:42 pm »

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb vandaag in het zonnetje even gerommeld en het lijkt te werken (koelkast wordt koud) gebruik makende van de oorspronkelijke massa 3/31 en pool Nr. 10 omdat deze automatisch geschakeld is via het contact...(zoals hierboven al terecht genoemd).
De schakelde constante spanning heeft normale wijze maar 0.75 mm bedrading en dat zou weleens te weinig kunnen zijn met de serieuze kans op overbelasting en gesmolten kabels etc. De constante voeding via de accu is niet voor niets gezekerd op 25A terwijl de geschakelde voeding vaak maar op 10 A is gezekerd. Zeker bij lange ritten met warme temperaturen naar het zuiden, zal de koelbox dus vrijwel de hele tijd maximaal vermogen vragen. De geschakelde voeding is bedoeld voor de caravan interne verlichting terwijl de rechtstreekse permanente voeding bedoelt is voor het laden van bijvoorbeeld mover accu of koelkast. Schade aan je auto bekabeling door niet juist aangesloten verbruikers, daar doen verzekeraars vaak moeilijk over. Maar het staat je natuurlijk vrij om te doen zoals je zelf wilt, mijn reactie is ook alleen bedoeld als een goed advies van een mede klapper.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: 13 polige stekker monteren op Flyer
« Reactie #6 Gepost op: mei 19, 2014, 04:03:44 am »

Sluit de massa vanuit je vouwwagen aan op de 10 (dikke draad) en verbind deze vervolgens ook door met 3/31. Heb je beide massa's aangesloten, en heb je geen risico, zonder een extra draad door je vouwwagen te moeten trekken. Wel natuurlijk zorgen dat deze doorverbinding minimaal de zelfde dikte heeft als de huidige massadraad van je vouwwagen.  I:
Gelogd

Jemmie

  • Gast
Re: 13 polige stekker monteren op Flyer
« Reactie #7 Gepost op: mei 19, 2014, 08:15:43 pm »

Bedankt voor jullie twee laatste reacties. (@ Bosie & Drikusniet) denk dat ik jullie beide tips opvolg.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal