Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Sateh, Saté of gewoon stokkies met vlees  (gelezen 9636 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Sateh, Saté of gewoon stokkies met vlees
« Gepost op: oktober 05, 2012, 06:02:52 pm »

Wegens het feit dat de 42 stokjes saté op het najaarsweekeind schoon op gegaan zijn hier als beloofd nog even het (uiterst simpele) recept:

Per stokje saté ongeveer 50 gram varkensfilet.
Ongesneden varkensfilet heet een 'braadstuk' en is minder vet dan filetlapjes omdat de witte rand erafgesneden is. Da's wel beter. Per 'beschaafd' stokje saté heb je ongeveer een half ons vlees nodig.
Je kunt zeker ook varkenshaas gebruiken, dat nog magerder en malser is, maar da's wel meer dan anderhalf keer zo duur.

Varkensfiletlapjes:

Varkensfilet als braadstuk:


Snij de varkensfilet aan blokjes van ruim 2 cm. Maak ze niet te groot anders duurt het vrij lang voordat het vlees gaar is. En hoe langer dat duurt, hoe meer het vlees uitdroogt.

Roer er per pond vlees een aantal eetlepels ketjap manis door. Het moet er niet in drijven, maar er gewooon aan alle kanten goed mee in aanraking komen. Strooi er vervolgens Boemboe Sate over. Alle blokjes moeten licht bestrooid worden, dus roer de blokjes terwijl je strooit. Roer goed door het vlees, zodat er geen klontjes kruiden ontstaan. Gebruik te niet te veel Boemboe sate. Het vlees wordt er snel te scherp van smaak door.
Zet de blokjes vlees een uurtje weg in een kom met een theedoek erover.

Steek de blokjes op de stokjes (4 a 5 per stokje) en grill ze op de BBQ of de grillplaat van de skottel.
Tip van Papajur: leg de satestokjes voor je het vlees erop prikt een uur of 3 in het water. Dan verbranden de stokjes niet.

De marinade hoopt zich op de grillplaat van de skottel op in de hoeken, dus veeg tussen elke 'lading' stokjes de grillplaat even schoon met keukenpapier omdat anders de ingedikte marinade als zwarte vlekjes aan het vlees blijft hangen.

Ik gebruikte voor de satésaus de hot satésaus van de Albert Heijn. Op de verpakking staat dat je met evenveel water moet mengen, maar daar gebruik ik altijd melk voor. Verwarm heel langzaam en roer goed zodat de saus niet aan de bodem koekt.

Eet smakelijk!
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Sateh, Saté of gewoon stokkies met vlees
« Reactie #1 Gepost op: oktober 05, 2012, 06:06:54 pm »

Tnx Frankie, het was idd erg lekkere saté :J
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Sateh, Saté of gewoon stokkies met vlees
« Reactie #2 Gepost op: oktober 05, 2012, 06:24:07 pm »

Idd ze waren erg lekker, jammer dat ze snel opwaren.
Hopelijk gaan we volgend jaar weer van die lekkere sate stokjes maken en vooral opsmullen.
Gelogd

Jootje1710

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.350
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Game Drive 2018
  • Je bent gek op klappen of niet!!
Re: Sateh, Saté of gewoon stokkies met vlees
« Reactie #3 Gepost op: oktober 05, 2012, 06:58:05 pm »

Oh, als ik het recept lees krijg ik alweer trek  ::)

Frankie, ze smaakten overheerlijk  :J :J :J :J :J :J

Jootje
Gelogd
Antoon & Jolande van Harselaar met de kids (Steven, Emmy en Fleur), Aart Kok Livingstone Game Drive 2018 :-)

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Sateh, Saté of gewoon stokkies met vlees
« Reactie #4 Gepost op: oktober 05, 2012, 08:14:39 pm »

Ik sluit mij volledig aan bij Muis, mr roadmaster en Jootje...  :J :J
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Miss BBQ

  • Gast
Re: Sateh, Saté of gewoon stokkies met vlees
« Reactie #5 Gepost op: oktober 06, 2012, 09:18:20 am »

Ben normaal niet zo'n sate-mens, ervaring is vaak droog vlees, maar deze waren inderdaad errugh lekker, heb wel 3 "stokjes" op + bijbehorende heerlijke saus. :J
Dank.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal