Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?  (gelezen 11792 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Walking Frits

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Camplet Safir
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #30 Gepost op: mei 04, 2021, 11:21:22 am »

Hallo allemaal. Lees toevallig dit topic en zou ook nog wel een aanvulling willen doen. Zelf hebben we bijna alle kampeermiddelen wel gehad die er zijn. tenten, Vouwwagens, Caravans, Klapcaravans etc. Ze hebben allemaal hun charme, hun voor- en hun nadelen.

De eerste overstap van tent naar caravan was toch wel de samenstelling van het gezin. We hadden de kinderen nog klein en dan is een caravan toch wel iets luxer en comfortabeler dan een tent of een vouwwagen. Nadat de kinderen groter werden en we verder weg op vakantie wilden gaan zijn we overgestapt op vouwwagens. Een Combi-Camp, een Camplet, een Tago en een Holtkamper hebben allemaal de revue gepasseerd (wilden een snelle klapper) en ze zijn allemaal goed bevallen. Daarna zijn we toch weer overgestapt op een iets luxer kampeermiddel en wel een Esterel Klapcaravan. Laag achter de auto maar uitgeklapt een volwaardige caravan met harde wanden en dak. Deze ook een paar jaar gehad en toen toch weer over naar een caravan omdat we met de caravan toch in Nederland bleven kamperen.

Na een aantal jaar begon het kampeerleven in het buitenland toch weer te kriebelen en waren we wel klaar met hotels en mobil homes. Caravan weer verkocht en een Rapido vouwcaravan gekocht. Zeeën van ruimte en toch klein achter de auto, enige nadeel was de beperkte ruimte voor bagage. Nu zijn we weer een paar jaar verder en zijn de kinderen op een leeftijd dat ze niet meer mee willen op vakantie met de "oudjes" en hebben we nu uiteindelijk gekozen voor een Camplet Safir.

Een vouwcaravan met een hard dak maar met dubbel tentdoek als wanden (denk aan een Paradiso maar een iets luxere uitvoering) en deze bevalt ons super. Een gezellige wagen die als een huis achter de auto ligt maar toch binnen 10 minuten staat. Voorlopig is dit onze laatste aanschaf omdat hij ons zo goed bevalt, maar zeg nooit nooit, want ik heb toch wel een zwak voor vouwwagens, vooral diegenen met ingenieuze opklap systemen. Maar voor nu is de Camplet Safir ons kampeermiddel.
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #31 Gepost op: mei 04, 2021, 07:49:52 pm »

@ Theu: wij hebben net een caravan gekocht waar een (kleine) motor/scooter in mee kan. Dat was voor ons een leuke bijkomstigheid. Wij wonen sinds kort in een flat en kunnen met geen mogelijkheid de klapper drogen mocht het weer tegen zitten. Een Kipje geeft ons de rust dat we altijd weg kunnen ongeacht het weer.

Onze klapper was extreem ruim en comfortabel voor twee personen. Niet de snelste opzetter maar onovertroffen in laadvolume en capaciteit. Dat wordt nu wel anders.   
Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #32 Gepost op: mei 04, 2021, 10:57:25 pm »

Dat is idd erg leuk. Zou voor ons in de toekomst  ook een optie kunnen zijn.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Gelogd

tupp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2.1 (2022)
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #33 Gepost op: mei 05, 2021, 09:14:15 pm »

Leuk topic dit! Wij hebben nu een 'oudje' om een jaar of twee te testen of kamperen weer bevalt (JA!) Na deze zomer zullen we een knoop moeten doorhakken: vouwwagen of caravan. En indien vouwwagen; welke? (Indien caravan: kan het me niks schelen, want ik wil geen caravan, haha.) Man is 'team caravan', ik 'team vouwwagen'. Dit is wel een mooi topic om eens samen te lezen en de verschillende voors en tegens van beide kampeermiddelen.
Ik heb het idee dat je met een (moderne) vouwwagen niet heel veel langer bezig hoeft te zijn dan met een caravan (-voortent). En aangezien je met een vouwwagen net een tikkie sneller kunt rijden, maakt het uiteindelijk qua tijd niet zoveel uit, denk ik.

Met mijn ouders hebben ik zowel in een bungalowtent, vouwwagen als caravan gekampeerd. Ik vind het onder doek gewoon veel fijner slapen dat in een caravan. Ook voelt voor mij een caravan toch een beetje aan als 'zonder van het geld', aangezien je (met een beetje geluk) het grootste deel van de tijd toch buiten zit. Koken in een caravan: ook waardeloos.

Iemand schreef dat een caravan gezelliger / knussers is. Ik vind een tent zeker zo gezellig. Als ik op een bank wil zitten, kan ik ook thuis blijven.  :P Voordeel van een caravan is wel dat het met een enkele overnachting praktisch is. En een groot voordeel is natuurlijk het eigen toilet, vooral onderweg. En ja: in een vouwwagen kan ook een toilet. Maar daar heb je onderweg niks aan.
Gelogd
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #34 Gepost op: januari 08, 2023, 02:26:04 pm »

Leuk topic dit! Wij hebben nu een 'oudje' om een jaar of twee te testen of kamperen weer bevalt (JA!) Na deze zomer zullen we een knoop moeten doorhakken: vouwwagen of caravan. En indien vouwwagen; welke? (Indien caravan: kan het me niks schelen, want ik wil geen caravan, haha.) Man is 'team caravan', ik 'team vouwwagen'. Dit is wel een mooi topic om eens samen te lezen en de verschillende voors en tegens van beide kampeermiddelen.
Ik heb het idee dat je met een (moderne) vouwwagen niet heel veel langer bezig hoeft te zijn dan met een caravan (-voortent). En aangezien je met een vouwwagen net een tikkie sneller kunt rijden, maakt het uiteindelijk qua tijd niet zoveel uit, denk ik.

Met mijn ouders hebben ik zowel in een bungalowtent, vouwwagen als caravan gekampeerd. Ik vind het onder doek gewoon veel fijner slapen dat in een caravan. Ook voelt voor mij een caravan toch een beetje aan als 'zonder van het geld', aangezien je (met een beetje geluk) het grootste deel van de tijd toch buiten zit. Koken in een caravan: ook waardeloos.

Iemand schreef dat een caravan gezelliger / knussers is. Ik vind een tent zeker zo gezellig. Als ik op een bank wil zitten, kan ik ook thuis blijven.  :P Voordeel van een caravan is wel dat het met een enkele overnachting praktisch is. En een groot voordeel is natuurlijk het eigen toilet, vooral onderweg. En ja: in een vouwwagen kan ook een toilet. Maar daar heb je onderweg niks aan.

En wat is het geworden caravan of vouwwagen?
Gelogd

tupp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2.1 (2022)
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #35 Gepost op: mei 01, 2023, 01:19:42 pm »

Het is een vouwwagen geworden! Tot mijn grote vreugde heeft mijn man zich vorig jaar vrij plotseling tot Team Vouwwagen bekeerd. Onder het motto: het ijzer smeden als het heet is, heb ik hem meteen meegesleurd  naar Boxtel om een Trigano Odyssee te kopen.  :>
Gelogd
Na een paar jaar testkamperen in een bejaarde Jamet Louisiana, overgestapt op een gloednieuwe Trigano Odyssee.

muis

  • Gast
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #36 Gepost op: mei 01, 2023, 03:03:40 pm »

 :> gefeliciteerd en alvast veel klapplezier :J
Gelogd

kimopo

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 342
  • Merk Vouwwagen: Keizer Weekender 2021
  • Kimopo & Rumi zijn nu ook klappers
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #37 Gepost op: mei 01, 2023, 03:13:15 pm »

Mijn man Erik (Rumi hier) is zowat in 'n tent geboren, ik had er in m'n jeugd eentje om in te spelen...

Toen ik Erik leerde kennen was hij nagenoeg elk weekend weg met óf 'n koepeltentje of met de tunneltent ivm wandeltochten door 't hele land.
Tijdens de Dodentocht ging de tunneltent mee en heb ik als bezoeker daar kennis mee gemaakt...leuk voor 'n nachtje maar m'n rug was niet blij met 't op de grond slapen.

Superhoog 2 persoons luchtbed gekocht maar, toen ik eenmaal bij hem was ingetrokken kon ik 'n garagebox huren om mijn motor te stallen en daar bleef ruimte over  :)
Toen gingen we dus  naar vouwwagens kijken, kamperen op hoogte eigenlijk op 'n  normaal bed.
Zo kwam onze eerste Jamet Jametic '98 en later 'n wat jongere uit 2004.

Na ons huwelijk kwam er onvoorzien door droevige omstandigheden de optie naar nog wat nieuwer te kijken, óf misschien toch 'n kleine caravan ...
Beurzen bezocht en caravans bekeken, we kregen 't al Spaans benauwd bij de deur, claustrofobische gevoelens deden ons beslissen dán maar weer te kijken naar 'n klapper.

Toen volgde Corona en nagenoeg gelijktijdig mijn schouderblessure die dubbel werd en uiteindelijk ruim 1,5jr ging duren.
De Jametic met grote disselbak en dus op afstand staan en ( 'n dik door ons gekocht matras op) de bedplank omklappen ging mij niet meer lukken  :N
Erik ging ook tobben met 'n arm, aan 'n Carpaal tunnelsyndroom geopereerd, daarna aan z'n elleboog (en binnenkort gaat 't mes in de bovenarm)
Kijkend naar 'n (nagenoeg) nieuwe Jametic kwamen we tot de conclusie dat die niet meer gemaakt worden met 'n toegankelijk zitje (onze kleedkamer) omdat daar dan 'n 2e bed was.

Tijdens onze blessures gingen we regelmatig 'n weekendje in 'n hotelletje of B&B, waar de B van breakfast tegenwoordig vaak 'n extra optie is wat 't dan weer duurder maakt.
Weer op pad voor 'n klapper en bij toeval ontdekten we de Keizer Weekender.
Leuk geprijsd en voor ons groot zat toch, 'n  bed op wielen en overdag vaak op pad naar hier of daar.

Maar ja, slechts 165kg... Dat waait toch weg   :?
Verder kijken, 1 échte eis was, 'n lengte bed en niet over elkaar hoeven kruipen en 2e voorkeur was 'n aparte ruimte om te kunnen aankleden.
Combicamp is heel lang ons droommodel geweest, zéker de variant dus met dat verlengde bed.
Omklappen via hydraulische hulp, dak wordt bodem en klaar.
Flinke keuken "buiten" ter beschikking leek ideaal.

Vorig najaar op 't klapweekend geweest als bezoeker om nog 'ns live te kijken naar diverse opties.
Velen van jullie hielpen mee denken: de deksel terug omhoog klappen is toch wel zwaar hoor.
Ook voor de Spacer bleek dat, was de ervaring van enkelen.
Wij zijn niet zo groot dus 'n Jamet met dat deksel concept viel af ondat we de voortent er dan niet aan zouden kunnen krijgen zonder trap.

Op de Caravana zagen we hét ideale model, de Sleepy Joe bood alles wat we zochten  WW
Jammer genoeg was dat model 2023 en buiten ons budget en nog niet als occasion beschikbaar  :N
Een week later vonden we bij Bravo 'n jonge Weekender die inmiddels 10 jaar bestaat en nog nooit weggewaaid is...
Ontwerper Rene Keizer heeft zelf 'n Smart én de Weekender wordt ook wel door motoren (met zijspan) getrokken.
De prijs (bijna) nieuw was ruim de helft van de Sleepy Joe  :O

Kort verhaal lang, wij zouden niét in 'n caravan willen vanwege het krappe maar gaan nu met 'n klap Ukkie op pad.
Het grote testen gaat tijdens 't komend klapweekend beginnen  :)



« Laatst bewerkt op: mei 01, 2023, 03:23:38 pm door kimopo »
Gelogd
Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt


FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #38 Gepost op: mei 01, 2023, 09:14:56 pm »

Kennen jullie Nederlanders de Dodentocht ook?


Ben opgegroeid in Londerzeel waar deze ook door trekt, en mijn vader was technisch directeur van Brouwerij Palm en daardoor dus ook mee betrokken bij de organisatie van de dodentocht.
Gelogd

kimopo

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 342
  • Merk Vouwwagen: Keizer Weekender 2021
  • Kimopo & Rumi zijn nu ook klappers
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #39 Gepost op: mei 01, 2023, 10:26:40 pm »

Kennen jullie Nederlanders de Dodentocht ook?

Ben opgegroeid in Londerzeel waar deze ook door trekt, en mijn vader was technisch directeur van Brouwerij Palm en daardoor dus ook mee betrokken bij de organisatie van de dodentocht.

Jazeker wel...vele wandelvrienden hebben 'm gelopen, mijn man 15x, ik 1x  :O
Gelogd
Leef vandaag, je weet nooit of er nog een morgen komt


FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #40 Gepost op: mei 01, 2023, 10:58:04 pm »

Mijn broer ook diverse keren, ik heb veel getwijfeld. Ik wandel wel veel, maar dat is toch iets anders. Ik ben niet veel zaken voor mijn diabetes uit de weg gegaan, maar deze wel. Bij een dergelijke inspanning is het altijd moeilijk inschatten hoe je uw suiker op punt gaat houden en moet je dus ook wel een redelijk voorraad mee hebben om je suiker terug op te krikken. En dat is dan een pak extra gewicht mee sleuren. 30 km met enkelen op een dag wandelen, zelf in de bergen heb ik wel vaker gedaan, maar dit niet en ook geen tijd gehad om te trainen. En dat trainen had ik zeker nodig gehad gezien mijn diabetes, ook om beter in te schatten wat je zoal gaat moeten mee sleuren.


Maar als je daar woont, is de dodentocht zeker een dingetje dat nooit ongemerkt voorbij gaat.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #41 Gepost op: mei 02, 2023, 10:01:23 am »

Het is een vouwwagen geworden! Tot mijn grote vreugde heeft mijn man zich vorig jaar vrij plotseling tot Team Vouwwagen bekeerd. Onder het motto: het ijzer smeden als het heet is, heb ik hem meteen meegesleurd  naar Boxtel om een Trigano Odyssee te kopen.  :>
Gefeliciteerd!
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #42 Gepost op: mei 04, 2023, 02:57:08 pm »

Ik zie dat ik in dit topic 3 jaar geleden ook al reageerde.

Wij verkochten onlangs onze Trigano Odyssee 2019, en waren op zoek naar iets anders, nog snellers, omdat we vaak verhuizen van plek.

Afgelopen zomer al naar de combi camp country, de kampwerk, Trigano itinea de manga en nog wat andere schoonheden gaan kijken. En dan toch beginnen twijfelen. Veel geld voor een vouwwagen. Zou een caravan dan niet beter zijn?
We zouden met een caravan misschien in de winter naar wedstrijden van de kids kunnen gaan (synchroon zwemmen) etc. We zijn dan ook naar een aantal dealers geweest. Eriba, knaus, hobby, kip...

Veel nagedacht. Heel veel. Voor de prijs moesten we het niet laten want een 2-3 jaar oude mooie grote caravan met mover, luifel en airco, zou even veel kosten als een combi camp country exclusive, de vouwwagen die onze voorkeur had.

Voordelen en nadelen opgewogen, en bij de caravan was het enige voordeel dat het met slecht weer of buiten het seizoen leuker/makkelijker is, maar dat doen we eigenlijk toch niet, we gaan elke zomer 6 weken naar het zuiden, en buiten 2 nachten met Pinksteren, gaan we normaal nergens heen.

Verder bood de caravan, ondanks dat we het mooi vonden, voor ons veel nadelen. Weer tweejaarlijks naar de keuring (APK). Ik heb 2 auto's en een boottrailer waar ik al mee moet gaan, daar wil ik niet nog iets bij... Het meerverbruik van de auto, de dure péage, de veel langere reistijd die het snelle opzetten doet vergeten (tegen de tijd dat je er met de caravan bent, sta je zelfs met een trage vouwwagen al uuuuuuren, en dus al zeker met een snelle), plus, we zijn echt buitenmensen. We leven onder de luifel. Ik wil net buiten zijn op vakantie, waarom zou ik dan zo een grote, hoge bak lucht, om 'voor' te gaan zitten, meesleuren? Dat heeft ons doen beslissen om de caravan toch links te laten staan.

Een kleine caravan deed ons zelfs inboeten op luxe, een grote is toekomstgericht (miss komt er ooit een ev?) misschien niet verstandig, het binnen zitten...

Wii hebben dus met veel overtuiging de vouwwagen gekocht die we altijd te duur vonden, maar die dus even duur blijkt als een jonge caravan :) Voor ons enkel voordelen. 't is dus een CCCX geworden, die we overmorgen mogen afhalen. 

Nu nog op zoek naar een leuk bijzettentje, want hier zit maar 1 bed in.  Voor ons denk ik toch veel leuker dan een caravan. Ik zou enkel een caravan overwegen als ik in het voor of najaar lang zou weggaan, wat we niet doen, of als we niet altijd naar het zuiden zouden trekken .

We dromen ervan om ooit naar Noorwegen te gaan. Dat ene jaar zou een caravan miss leuker zijn dan onze CCC, maar om voor 1 vakantie iets te kopen dat op alle andere vakanties minder bij ons past, lijkt me niet slim. Bovendien hebben de schoonouders onlangs een camper gekocht, waarmee we ook eens naar Noorwegen kunnen. Wij zijn dus tevreden met onze keuze, al snap ik mensen die in het voorjaar of naar NL reizen, ook, als ze liever een caravan hebben.


Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #43 Gepost op: mei 04, 2023, 03:06:34 pm »

@ Metalpe Mooi verwoord!


Nu hebben wij nooit een caravan gehad, maar het scheelde een aantal jaar geleden niet veel; Wij wilden van onze Conway 'bouwwagen' overstappen naar een Hymer Feeling of Kip Vision, tig zaken afgelopen (sommige meerder keren) maar ik heb bij een witte koelkast precies dezelfde gevoelens als jij omschrijft. Uiteindelijk is de CC toen het alternatief en compromis geworden en zijn wij inmiddels met onze 2e CC onderweg. Doel is dit jaar naar Noorwegen met de CCCX; (vorig jaar al 5 weken met kampeerhutten geweest, dit jaar dunnetjes over met de CC).
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2023, 03:08:07 pm door C5CCV »
Gelogd

Joan Z.

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 44
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok
Re: Van caravan naar vouwwagen... Gebruikerservaringen?
« Reactie #44 Gepost op: mei 04, 2023, 05:52:51 pm »

Een caravan..... Ik moet er niet aan denken.
Mijn schoonouders hebben een prachtige caravan. Maar ik vind het veel te benauwd. Ook met een raam open. En in elke caravan waar in heb gezeten heb ik binnen een half uur rugpijn van de bankjes.
We hebben ooit een vakantie met een campertje getrokken. Zelfde probleem.
Ben heel blij met onze Aart Kok Tuareg. Heel snel op te zetten. Of uitgebreid met vario luifel en kuipzijl. En als wij de wagen mat alles opzetten zijn we niks langzamer als caravan bezittters die een hele voortent moeten opzetten.
Is het kouder gaat er gewoon extra beddegoed mee.
Blij dus met onze keuze. Wel een goed bed, maar lekker in een katoenen tent.


Verstuurd vanaf mijn SM-T220 met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal