Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: "gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?  (gelezen 4081 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
"gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?
« Gepost op: februari 08, 2022, 01:58:46 pm »

Hey iedereen,

ik plaatste vandaag al een topic over "welke vouwwagen?". We hebben eindelijk de knoop doorgehakt. We gaan een vouwwagen kopen. Eerste vraag is natuurlijk: welke vouwwagen? En daarvoor het andere topic. Maar éénmaal die beantwoord is, zal ik mij ook de vraag moeten stellen: met of zonder keuken?

Deze zomer hadden we een trigano odyssee GL 2.0 gehuurd (met keuken dus). Nu, dat keukentje viel voor ons wat tegen. Je krijgt daar geen grote pannen/kommen op. En met ons 5, is dat wel nodig. Voor pasta of rijst te koken, kan het nog net. Al bleef het dan ook bij max. 500g pasta wegens de beperkte grootte van de kommen. Voor een simpele spaghetti is dat niet genoeg voor ons. Maar misschien lukt het wel met grotere/hogere kommetjes?

Nu, wat ook wel tegenviel, is dat je dan vrij beperkt bent in wat je kan klaarmaken. Als je slechts één weekje op vakantie bent, is het ok dat er weinig variatie is. Maar als je langer gaat, willen wij toch graag wat variëren, maar vooral ook: gezond blijven eten. Wij zijn geen grote vleeseters (max. 1x per week, op vakantie een keertje meer). Maar als we dan eens gaan "uiteten", is het vaak al ongezond (vooral bij de kids die dan vaak hamburger friet kiezen), waardoor we de andere dagen toch liever gezond koken, wokjes met groenten (al dan niet diepvriesgroenten), aardappelschotel met warme groenten en kaas (geraspte, of feta, ...), koude pasta's (wat wel gemakkelijk kan gezien je enkel pasta moet koken), ... Maar we grillen ook wel graag vis, met daarbij rijst of pasta met groentjes. Kip eten we ook wel vaak.

Hier nog grote gezinnen die graag "gezond" koken en dit doortrekken op vakantie? Niet enkel voor de kids hoor (als het aan hen ligt, hoeft dat helemaal niet :-)). Maar het is onze eigen levensstijl. Het is niet extreem in die zin dat we nooit zondigen. Maar het vele aperitieven op vakantie is al genoeg "zondigen" ;-)

Gezien onze behoeftes om gezond te koken en feit dat we grote eters zijn, denk ik soms dat zo'n keuken weinig zinvol is (buiten dan voor het koken van de rijst en pasta). Ik denk dan dat zo'n grote cobb of een skottelbraai voor ons handiger zou zijn?

Langs een andere kant moet er natuurlijk wel kunnen gekookt worden (pasta of rijst)... En is zo'n keukentje ook wel handig voor het opbergen van spullen denk ik.

Graag jullie mening!

Dankjewel!
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: "gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?
« Reactie #1 Gepost op: februari 08, 2022, 02:07:50 pm »

Wij zijn weliswaar met 4, maar pubers eten veel. We eten vegetarisch en koken eigenlijk elke dag.ik zou niet zonder keuken willen/kunnen. Wel hebben we, naast de keuken, een gasbbq (cadac safari) waar we ook veel mee doen.
We hebben ook geregeld anderen aan tafel te gast, dus voor meer mensen koken  kan best.
Gewoon iets meer nadenken over t menu.
Voeg een salade toe (varieer bijvoorbeeld met linzen), grill de vis/groenten op een bbq. Er kan echt zoveel.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2022, 11:36:23 pm door g11ling »
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: "gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?
« Reactie #2 Gepost op: februari 08, 2022, 03:27:37 pm »

Ik zou ook niet zonder keuken kunnen alleen al om de spullen op te bergen is het ideaal. Maar anderen zweren bij geen keuken en een apart blok. 2 grote pannen kan toch wel op de keukens van vouwwagens? En die 3e pan moet dan maa wachten. Ik neem ook vaak de BBQ me daar kan je ook op koken/grillen niet alleen vlees/vis maar ook groentes. En verder zijn wij ook van het 'gezonde' eten maar die 3 weken op vakantie wordt er gewoon vaker friet gehaald, pizza gebakken etc.  :#
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: "gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?
« Reactie #3 Gepost op: februari 08, 2022, 04:34:02 pm »

Wij vinden de meeste keukens die bij vouwwagens horen ook onpraktisch. De spoelbak is te klein om nuttig te zijn en neemt veel praktische ruimte in om werkbaar 3 keukenpitten te hebben en om veel materiaal in weg te steken.
Wij hebben daarom een oudje op de kop kunnen tikken die voor ons veel praktischer is:



Maar je kan ook zelf een bouwen die past en praktisch is of een keukenmeubeltje + gas stel dat je praktisch lijkt. Bij dat laatste ga je wel meer opbouwwerk hebben.

Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
"gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?
« Reactie #4 Gepost op: februari 08, 2022, 09:32:54 pm »

Wij vinden de keuken van onze Livingstone ideaal. Zit vast op de plek waar we hem willen. De kookplaat met 3 pitten is krap, maar met hoge slanke pannen goed te doen. Tot 3 jaar terug altijd met vijven op vakantie geweest. Maar nooit ervaren dat het niet mogelijk is gezond te koken met de beschikbare ruimte.
We gebruiken we best vaak de Cobb er bij om een stukje vlees of vis te grillen. Of 3 of 4 kippenpoten roken waar we dan 2 dagen van eten. Heerlijk gerookte kip in de salade, rijst of pasta.
Daarnaast maken we ook vaak groente soep.
Het is wat behelpen, maar met wat creativiteit kan je heerlijke gezonde maaltijden uit je campingkeuken toveren.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: "gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?
« Reactie #5 Gepost op: februari 09, 2022, 11:03:47 am »

Bedankt allemaal!

Ja, ik denk inderdaad dat wij best een keuken voorzien. Met een cobb of skottelbraai alleen gaan we er niet komen :-)

Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.572
Re: "gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?
« Reactie #6 Gepost op: februari 09, 2022, 12:55:47 pm »

De drie pitten zijn doorgaans krap, wij gebruiken er maar een of twee tegelijk. Om eten warm te houden en-of verder te garen gebruiken we de hooimadam, werkt fantastisch en bespaart aanzienlijk op gasgebruik.
https://www.hooimadam.com
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Mdroog

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog
Re: "gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?
« Reactie #7 Gepost op: februari 09, 2022, 01:01:22 pm »

Wij zijn met 4, ik heb 2 gas pitten in de keuken, 1x losse elektrische voor als we stroom zat hebben en daarbij een Skottel. Meer dan zat zegmaar..
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: "gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?
« Reactie #8 Gepost op: februari 09, 2022, 05:03:32 pm »

Oja, een ingebouwde wasbak vind ik zelf echt een zinloos ding. Wij gebruiken een losse jerrycan voor water. Afwassen gebeurt bij het saniatairblok.
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: "gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?
« Reactie #9 Gepost op: februari 09, 2022, 05:37:16 pm »

Onze malawi  1.0 keuken blijft tegenwoordig hangen waar ie hangt, aan de wagen dus. Het is de ideale kast*. En daarmee is het ook wel klaar, we hebben er al jaren niet meer op gekookt. We hebben een Campinggaz partygrill en daar koken we op. Wel gaat elk jaar de staafmixer mee want dan kan je altijd prima soep maken :> flink wat groente er in, super gezond. Verse pastasaus gaat daarmee ook prima trouwens. En we krijgen er eigenlijk elk jaar wel opmerkingen op (he, heb jij een staafmixer mee?) maar geloof me, met de smakelijke Franse tomaten is het prima soep maken.

* de reden dat wij hem dus ook niet kwijt willen. Het levert genoeg kastruimte op voor de keukenspullen en wat voorraad. Het is dat wij de originele keuken niet willen aanpassen ivm mogelijke verkoop ooit, maar van mij had daar echt geen gootsteen in hoeven zitten, noch een grill of ondiepe laden.
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: "gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?
« Reactie #10 Gepost op: februari 09, 2022, 06:47:16 pm »

Eigenlijk was de keuken een van de grootste redenen om voor de Livingstone te gaan, wij zijn ook met 5 en 3 pubers kunnen flink eten! Naast de keuken hebben de een Cadac Carry chef, das ideaal! Uit eten gaan we zelden, hooguit eens op een reisdag een burger king of Mac. Verder koken we iedere avond zelf. Als het warm is zeker vaak salades erbij. Ook onderweg handig om even een broodje te maken!
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: "gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?
« Reactie #11 Gepost op: februari 09, 2022, 10:18:28 pm »

Eigenlijk was de keuken een van de grootste redenen om voor de Livingstone te gaan, wij zijn ook met 5 en 3 pubers kunnen flink eten! Naast de keuken hebben de een Cadac Carry chef, das ideaal! Uit eten gaan we zelden, hooguit eens op een reisdag een burger king of Mac. Verder koken we iedere avond zelf. Als het warm is zeker vaak salades erbij. Ook onderweg handig om even een broodje te maken!

Dat is inderdaad wel een toffe handige keuken. Geen lavabo! Want dat is echt heel overbodig in zo'n vouwwagen.
Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: "gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?
« Reactie #12 Gepost op: februari 09, 2022, 10:43:44 pm »

Dat is inderdaad wel een toffe handige keuken. Geen lavabo! Want dat is echt heel overbodig in zo'n vouwwagen.

En zijn er nog andere merken met zo'n keuken? :-) Aart-kok is blijkbaar enkel en alleen bij Aart-kok te krijgen. En weet niet direct of daar interessante modellen voor ons tussen zitten.
Gelogd

Sbode

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 79
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: "gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?
« Reactie #13 Gepost op: februari 10, 2022, 07:59:41 am »

Combi-camp country, Holtkamper Aero (mooi maar prijzig!) en de nieuwe cocoon volgens mij
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: "gezond" koken voor 5 - wel of niet met een keuken bij de vw?
« Reactie #14 Gepost op: februari 10, 2022, 08:53:32 am »

Dat is inderdaad wel een toffe handige keuken. Geen lavabo! Want dat is echt heel overbodig in zo'n vouwwagen.


Idd geen wasbakje, die hadden we bij onze vorige vouwwagen maar 1x gebruikt ofzo.. vinden wij niet handig er is meestal een kraan vlakbij.

Gelogd
Every day is a gift, not a given right....
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal