Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Kantel beugel Raclet Panama up  (gelezen 939 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boyki007

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up
Kantel beugel Raclet Panama up
« Gepost op: januari 22, 2024, 01:09:47 pm »

Hi allen,

Wij zijn compleet nieuw hier en gisteren hebben we onze eerste vw gekocht.
Voorheen gingen we op vakantie met de tent.
Onze keuze is gevallen op de Raclet Panama up omwille van de grote laadruimte en compacte afmetingen.
Deze is van het jaar 2013. 

Nu zou ik deze graag willen stallen bij mij in de garage, maar idealiter dan op zen zijkant.
Kan je dit doen met dit type vw? En zo ja, welke beugels hebben we nodig en hoe zet je zo een gewicht op zen zij? 😅

Alvast bedankt.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kantel beugel Raclet Panama up
« Reactie #1 Gepost op: januari 22, 2024, 01:30:24 pm »

Normaal moet dat kunnen, echter:
- Is geen eenvoudige klus om die op zijn kant te zetten.
- Ben je zeker dat je het beoogde resultaat gaat hebben. Men doet dat meestal omwille van plaatswinst, zodat men daarnaast nog de auto of andere dingen kan zetten, maar vaak is men teleurgesteld dat men minder plaats wint dan gewenst. De hoogte inclusief de wielen van een vouwwagen is niet zoveel verschillend van deze van de breedte van de wagen. Je wint dus beperkt aantal cm en moet dus zeker zijn dat dit voldoende is voor het geen je wenst te doen voor je de investering waard is en vooral al het werk en frustratie waard is om dat op zijn kant te krijgen.

Gelogd

Boyki007

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up
Re: Kantel beugel Raclet Panama up
« Reactie #2 Gepost op: januari 22, 2024, 01:48:40 pm »

Normaal moet dat kunnen, echter:
- Is geen eenvoudige klus om die op zijn kant te zetten.
- Ben je zeker dat je het beoogde resultaat gaat hebben. Men doet dat meestal omwille van plaatswinst, zodat men daarnaast nog de auto of andere dingen kan zetten, maar vaak is men teleurgesteld dat men minder plaats wint dan gewenst. De hoogte inclusief de wielen van een vouwwagen is niet zoveel verschillend van deze van de breedte van de wagen. Je wint dus beperkt aantal cm en moet dus zeker zijn dat dit voldoende is voor het geen je wenst te doen voor je de investering waard is en vooral al het werk en frustratie waard is om dat op zijn kant te krijgen.

Door die op de zijkant te monteren ga ik toch flink wat ruimte winnen waardoor er nog een kleinere auto naast kan.
Dus ja, ik wil het graag proberen.
Alleen moet ik weten welke beugels te gebruiken en hoe dit op de juiste manier te doen.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Kantel beugel Raclet Panama up
« Reactie #3 Gepost op: januari 22, 2024, 02:10:32 pm »

Geen idee eigenlijk.
Misschien helpt een belletje naar 1 van de drie Raclet/Trigano dealers. Die hebben de vraag vast vaker langs horen komen. En verkopen de benodigdheden waarschijnlijk ook.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kantel beugel Raclet Panama up
« Reactie #4 Gepost op: januari 22, 2024, 04:24:38 pm »

Door die op de zijkant te monteren ga ik toch flink wat ruimte winnen waardoor er nog een kleinere auto naast kan.
Dus ja, ik wil het graag proberen.
Alleen moet ik weten welke beugels te gebruiken en hoe dit op de juiste manier te doen.
Heb het even nagekeken. De panama up is eerder een brede wagen 170 cm, en lagere wagen 115 cm. Daar kan je dus ongeveer een 55 cm bij winnen als je nies onder het zeil hebt steken of iets meer dan een halve meter. Vele andere raclets zijn een 140 cm breed en 130 cm hoog, daar win je niet direct iets.


Het is wel een gewicht van 400 tot 500 km dat je op je kant moet krijgen. Leeg, dus zonder accesoires zoals luifels en zo meer. Laat je nog dingen in de wagen en deze accesoires steken, moet je dat daar dus nog bij tellen. Daar dien je ook rekening mee te houden.

Gelogd

Boyki007

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up
Re: Kantel beugel Raclet Panama up
« Reactie #5 Gepost op: januari 22, 2024, 05:21:48 pm »

Heb het even nagekeken. De panama up is eerder een brede wagen 170 cm, en lagere wagen 115 cm. Daar kan je dus ongeveer een 55 cm bij winnen als je nies onder het zeil hebt steken of iets meer dan een halve meter. Vele andere raclets zijn een 140 cm breed en 130 cm hoog, daar win je niet direct iets.


Het is wel een gewicht van 400 tot 500 km dat je op je kant moet krijgen. Leeg, dus zonder accesoires zoals luifels en zo meer. Laat je nog dingen in de wagen en deze accesoires steken, moet je dat daar dus nog bij tellen. Daar dien je ook rekening mee te houden.

Qua breedte heb je gelijk. De Safari is 144cm en de Panama is 170cm breedt. Qua gewicht zou het anders zitten.
Daar is de Safari 420kg leeg en de Panama 380kg.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kantel beugel Raclet Panama up
« Reactie #6 Gepost op: januari 22, 2024, 10:11:00 pm »

Dan bevat mijn bron niet de juiste informatie.
Had me gebaseerd op volgende site:
https://www.campingzorro.be/nl/vouwwagens/raclet-panama-up-gl-2024


Daar staat 415 kg zonder keuken en 500 kg met keuken.


Ik dacht al dat men het daar fout heeft staan, echter op andere websites van andere leveranciers zie ik dezelfde waarden:
https://bravovouwwagenwereld.nl/vouwwagens/raclet-panama-up-vouwwagen/

Gelogd

Thomas1984

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up 2016
Re: Kantel beugel Raclet Panama up
« Reactie #7 Gepost op: januari 23, 2024, 10:24:10 am »

Goed initiatief die vouwwagen! Ik heb zelf een Panama Up en het is een hele fijne vouwwagen. Maar ik raad het sterk af om deze op z'n kant te zetten. Belangrijkste nadelen:
 - hoe vaak ga je de vouwwagen gebruiken? Want je gaat 'm dan steeds twee keer verplaatsen, óp de beugels en weer terug. En dat is een klus voor met z'n tweëen. En vergeet niet dat je dan ook zit met het in- én uitladen van alle spullen. En 1500liter kan heeeeel veel spullen hebben. Dat is juist het allerfijnste van de vouwwagen; de hoeveelheid opbergruimte. Al die spullen moet je dan weer elders opbergen.
 - kosten kantelbeugels, als ze al te vinden zijn (tweedehands zo'n 100-150, nieuw vaak >200 voor andere merken)
 - beschadigingen aan de wagenbak en onderstel. De gedachte is dat dit door middel van de speciale beugels zo min mogelijk is maar in de praktijk is het toch dat niet alles goed aansluit of op metalen stukken op elkaar klappen.

Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Kantel beugel Raclet Panama up
« Reactie #8 Gepost op: januari 23, 2024, 08:16:33 pm »

Heb een keer een Alpen kreuzer op z'n kant gezet. Doe je beslist niet voor de lol. Met een garagekrik maximaal omhoog en ondersteunen met balkjes. Vervolgens dit proces herhalen tot ie bijna kantelt. (Op het dode punt komt) Dan kun je hem zo kantelen. Maar dan ben je zo een uurtje verder. Met andere woorden: ik kan het een ieder van harte afraden  WW.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Kantel beugel Raclet Panama up
« Reactie #9 Gepost op: januari 23, 2024, 08:55:22 pm »

Hier nog een. Wij hebben ook onze Alpenkreuzer 1x op zijn kant gezet. Inderdaad een ramp. Valt ontzettend tegen om de wagen op te tillen tot het kantelpunt. En het opvangen bij het terugzetten is een nog grotere ramp. Na het op zijn kant zetten de wagen de garage in geduwd. Als je dan ziet wat voor krachten er op de wagen komen te staan, dat is niet best voor de wagen.
Dus ook ik raad het ten sterkste af.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal