Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Cocoon voor gezin van 6?  (gelezen 10822 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jacoos

  • Gast
Cocoon voor gezin van 6?
« Gepost op: maart 06, 2013, 10:55:12 am »

Ik ben nieuw hier. En het is hier goed toeven. Dat valt me mee, want eigenlijk ben ik een echt tentenmens.  ::)
Wij kamperen al jaren in een De Waard (Jan van Gent) met z'n zessen. De oudste (14) slaapt in een bijzettentje, maar de andere twee (10 en 11) willen  ook wel apart. De jongste (5) houden we nog even bij ons. Maar we moeten onze geliefde tent uit.

Drie redenen:
-Ik heb de afgelopen zomervakantie doorgebracht in een ligstoel met een zak Franse pijnstillers, vanwege rugklachten.
- Het breekt het ons op om onze spullen, inclusief tent, in een klein karretje te moeten proppen. In de auto is namelijk nauwelijks plaats voor bagage met drie grote kinderen en een kleuter.
-We willen kunnen trekken en vaker weekendjes weg. We wonen in Haarlem en hier zijn heerlijke duincampings...

Dus gezocht: een snelle klapper, met ruimte onder de luifel voor zes mensen. Wij zijn geen mooi-weer kampeerders. Blijven ook wel eens in NL of gaan naar Scandinavie. We zitten altijd onder de luifel en nooit in de tent. En als het regent gaan we erop uit. We kamperen ook laag (stoelen) en simpel. Dus zo'n enorme keuken hoeft van mij eigenlijk ook niet.

Ik heb alle draadjes op het forum doorgespit en kom uit bij Holtkamper. En het liefst een cocoon-M. Een wat oudere, in verband met ons budget. :(  Daarin kunnen we met z'n allen slapen, zonder dat we de bijzettentjes hoeven op te zetten. Maar... kunnen we er ook met z'n allen droog ontbijten? Of moet er dan een tarp voor?
En is de Spacer ook geschikt? Die is wat minder breed, dus ik weet niet of ik de kids met z'n vieren op het deksel kwijt kan voor een nacht.
Ik heb natuurlijk ook gekeken naar de Kavango. Maar twee lattenbodems hebben we niet nodig. En ik kook graag buiten, van zo'n doorloopkeuken naast m'n bed krijg ik het een beetje benauwd, vrees ik.

Of hebben jullie nog andere ideeën? Barst maar los!

Jacomine Oosterhoff
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Cocoon voor gezin van 6?
« Reactie #1 Gepost op: maart 06, 2013, 11:02:09 am »

voor 6 personen zou ik de cocoon zelf niet aanraden.
Hoe zou je dat willen doen met slapen zonder bijzettentjes?
Dan moeten er 2 in de "leefruimte".
Met 6-en onder de luifel is mogelijk, vooral wanneer de dissel aan de buitenkant zit, zit de dissel onder de luifel wordt het krapper.
Persoonlijk vind ik het een uitstekende optie voor 4 personen, maar 5 a 6 zou voor ons teveel zijn.

Ik raadt je aan eens naar Bunnik of Emmen te gaan om gewoon te kijken/proberen.

Je zou eigenlijk meer naar een traditionele vouwwagen (symmetrisch) moeten kijken waarbij je onder de klapdelen ruimte hebt voor ondertentjes.
Bij HK kom je dan uit op de Family (wordt niet meer gemaakt) of de Flyer.

Succes met de speurtocht!
Gelogd
live life outdoors

jacoos

  • Gast
Re: Cocoon voor gezin van 6?
« Reactie #2 Gepost op: maart 06, 2013, 11:10:31 am »

Gaaf, zo'n snelle reactie!! Even voor de duidelijkheid: alleen de jongste slaapt nog bij ons in de tent. Met z'n zessen in de Cocoon is alleen nodig als we op doorreis zijn en niet voor een nacht ook de twee bijzettentjes willen opzetten.

Dus we hebben weinig slaapruimte en grote luifelruimte nodig. En een compacte tent, want er moeten ook nog twee bijzettentjes op de plek.

De flyer heeft een zitje in het midden en ik denk dat we daar echt niets mee doen. We zitten nooit binnen. En ik krijg er een caravangevoel van: het lijkt me krap met kinderen in de groei. Of vergis ik me nu?
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2013, 11:24:47 am door jacoos »
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Cocoon voor gezin van 6?
« Reactie #3 Gepost op: maart 06, 2013, 11:25:32 am »

ik vond als klein kind zo'n zitje altijd erg leuk en handig.
Onze kinderen (ook nog jong) weten niet beter dat er geen zitje is.
Puur voor op doorreis is het een prima mogelijkheid om met zijn 6-en in de "tent" te slapen.

Het scheelt je ook nogal wat haringen vergeleken met een De Waard :)
Gelogd
live life outdoors

KlapFrog

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 36
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer Expedition 1999
Re: Cocoon voor gezin van 6?
« Reactie #4 Gepost op: maart 06, 2013, 11:34:48 am »

Wij zijn met zijn 5-en en hebben een holtkamper Spacer, Onderweg slapen de kids op het deksel (op SI matjes) en op de camping slapen de oudste 2 in een tentje, de jongste van 3 wil komende zomer ook in de tent slapen. Voor een enkele overnachting zou ik het wel met 6 personen aandurven, ik zou dan de jongste (of in ons geval een van de andere kids) bij ons in bed nemen en de anderen op de klep laten slapen. Bij een enkele overnachting gaan wij bijna altijd allemaal op tijd naar bed om de volgende ochtend weer vroeg op te staan en te vertrekken. Het deksel is m.i. wel te klein om er 4 kids op te laten slapen.
Gelogd
Life is what happens while you are busy making other plans. (John Lennon)

villeke

  • Gast
Re: Cocoon voor gezin van 6?
« Reactie #5 Gepost op: maart 06, 2013, 12:08:30 pm »

Ik denk toch dat een kavango, kariba, of een CC Flexi interessant kan zijn.

Voordelen:
1. 2x klappen (naar links, dan naar voren) en je hebt in potentie 6 slaapplaatsen voor 1 nacht: 2x2 lattenbodem en 2 in de 'bagagebuidel'
2. de keuken is er eenvoudig af te halen en buiten te zetten
3. haal je de voorwand eruit, dan heb je feitelijk 1 grote luifel
4. klapt supersnel
5. naast veel slaapruimte ook voldoende opbergruimte, zeker icm een disselbak
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2013, 01:04:12 pm door villeke »
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Cocoon voor gezin van 6?
« Reactie #6 Gepost op: maart 06, 2013, 12:46:37 pm »

Hallo Jacomine,

Wij hebben zelf een Cocoon XL en hebben 3 kinderen. Wij trekken ook graag en zijn niet bang voor regen. Maar mijn tip is om geen M doen maar eerder een Cocoon XL. De M niet om de volgende reden. Je hebt binnen toch echt net te weinig ruimte. (mijn zwager heeft een cocoon M en die heeft 5 kinderen waarvan er vaak 3 mee op vakantie gaan en het kan allemaal net maar eigenlijk is het net TE krap na ons idee) Kijk voor het slapen (als je gaat trekken) kan het best voor een nachtje doen wij ook! Maar als het een keer regent en je moet binnen zitten dan heb je bij de XL net wat meer ruimte door de uitbouw naar achteren. Bij de Cocoon M is dat maar 70 cm bij de XL is dat 1.40 Oke oke ik geef grif toe dat die schuine balk soms lastig is maar daar valt mee te leven. Wij leggen dan vaak als de kids allemaal in de leefruimte slapen overdag (ALS WE BINNEN MOETEN ZITTEN) de bedden op elkaar en zo hebben we lekker de ruimte en vaak liggen de kids in dat schuine stukje te chillen en dat beschouwen ze dan als hun stukkie. De M is na mij idee toch echt TE klein zou je echt heel erg spijt van krijgen. En weet je die 70 cm meer scheelt best en het extra stuk tentdoek en grondzeil... ach dat vouw je net zo makkelijk mee!! Ga voor een XL voor het beetje extra ruimte!!
Gelogd
Jevipro

jacoos

  • Gast
Re: Cocoon voor gezin van 6?
« Reactie #7 Gepost op: maart 06, 2013, 01:01:32 pm »

Wow, dit heeft echt zin, deze discussie, het geeft me precies de duw die ik nodig heb. Want het is toch wel een stap hoor, van een tent naar een kar.

Die Aart Kok tenten zijn prachtig, dat beaam ik direct. Maar helaas nog niet tweedehands te krijgen.

Ik ben zojuist via mp in gesprek geraakt met een Cocoonbezitter die zijn tent heeft uitgebreid met een uitbouw. Ik dacht eerst een m. Maar nu mailt hij me dat het een XL uitbouw is! Er zit geen keuken bij, maar ik zet m'n gasstel wel op een tafeltje, geen punt. Het is een wagen uit 2002, nieuwe uitbouw, voor 3000 euro. En ook nog in de buurt van Haarlem.

Eh... wanneer is ook al weer dat klapweekend van jullie?   :)

Edit: Ik bied enthousiast de vraagprijs. Krijg ik een vriendelijk bericht dat het toch een M is. Balen.
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2013, 01:23:37 pm door jacoos »
Gelogd

Miss BBQ

  • Gast
Re: Cocoon voor gezin van 6?
« Reactie #8 Gepost op: maart 06, 2013, 01:24:14 pm »

Wow, dit heeft echt zin, deze discussie, het geeft me precies de duw die ik nodig heb. Want het is toch wel een stap hoor, van een tent naar een kar.

Eh... wanneer is ook al weer dat klapweekend van jullie?   :)

Edit: Ik bied enthousiast de vraagprijs. Krijg ik een vriendelijk bericht dat het toch een M is. Balen.

Klapweekend is van woe 8 mei tot/met zondag 12 mei.

Erg jammer van dit "vriendelijke bericht". Succes met verder zoeken, hoop dat het lukt voor de 8e mei. Zou mooi zijn als je dan e.e.a. live kunt uitproberen.
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Cocoon voor gezin van 6?
« Reactie #9 Gepost op: maart 06, 2013, 01:32:26 pm »

Cocoon is een goede optie, met een beetje goed ewil passen er best 4 perosnen in de leefruimte. Omdat zo'n Cocoon niet zo enorm veel ruimte op de camping inneemt (itt sommige "bungalowtent"vouwwagens) passen er makkelijk  2 bijzettentjes op de plek.

Je kunt de luifel eventueel dicht laten maken, zeker een idee om over na te denken aangezien jullie ook naar "minder mooi weer" plekken gaan.

Wij hebben al jaren heel veel plezier van onze Cocoon, meestal met z'n vieren, maar we zijn ook een keer met 5 personen op stap geweest.
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Cocoon voor gezin van 6?
« Reactie #10 Gepost op: maart 06, 2013, 01:54:08 pm »

Wij kamperen al jaren met "opgooitentjes" voor de kinderen.
Ook op doorreis werkt dat heel goed.
Hooguit even helpen met opvouwen, maar de rest kunnen ze meestal zelf.
Met slecht weer binnenzitten doen / deden wij alleen 's avonds, overdag trekken we er op uit.
Dan is het voldoende als iedereen kan zitten, maar vaak gingen ze ook met gameboy e.d. in de tent liggen spelen.

NB, kun je aan de cocoon S niet een extra tent vastmaken?
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Cocoon voor gezin van 6?
« Reactie #11 Gepost op: maart 06, 2013, 02:33:30 pm »

NB, kun je aan de cocoon S niet een extra tent vastmaken?

Ja, de S heeft de mogelijkheid om er een adventure tent aan te maken. Vandaar onze keuze voor die uitvoering op de MTT.
Deze had namelijk ook de dissel aan de buitenzijde ipv onder de luifel (was een van onze persoonlijke eisen voor een klapper)
Gelogd
live life outdoors

LdeBruin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL
Re: Cocoon voor gezin van 6?
« Reactie #12 Gepost op: maart 06, 2013, 07:32:07 pm »

Een Cocoon XL lijkt me inderdaad prima geschikt. De recentere modellen (ik weet niet precies vanaf wanneer, maar ik denk ergens rond 2005) hebben een iets grotere luifel. De punt waar de middelste stok onder staat steekt daarbij zo'n 70 cm uit ten opzichte van de twee buitenste stokken. Was eerst een optie met de naam 'Sunrise luifel',  later standaard.

Onder die luifel kun je bij slechte omstandigheden met flink wat mensen zitten. We hebben er wel eens met 4 volwassenen en 4 kinderen gegeten in de stromende regen ......
Gelogd
Leendert de Bruin - Holtkamper Kyte XL

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Cocoon voor gezin van 6?
« Reactie #13 Gepost op: maart 06, 2013, 08:21:22 pm »

wij hebben een cocoon, en hebben 3 kids (pubers van inmiddels 16, 18 & 21 die zelf ook hun eigen aanhang mee brengen als ze mee komen
zelf hebben we ook de stap gemaakt van een dewaard naar deze klapper.
wel met oog om met z'n 2en te kamperen.
kids zijn zeker welkom, maar in huidige cocoon net te krap.
wij hebben een oplossing gemaakt aan de cocoon.

Namelijk, een luifel die geheel gesloten kan worden dmv extra luifels.
wanneer je een ouder exemplaar cocoon koopt, overweeg een optie om de luifels geheel dicht te kunnen maken ( bij een tentenbouwer niet mogelijk bij HK),
scheeldt veel effectieve ruimte, ook bij minder goed weer.
wil je adviseren voor de xl, de S is meer gericht voor maximaal 4 personen.
het slapen voor één nacht is goed te doen als er 4 op de grond slapen in de tent.
onder de luifel passen er meer.
hou dan wel rekening met het opbouwen van cocoon met die extra luifels
je bent meteen de snelheid van het opzetten kwijt, en het is wat minder fraai...

voor ons is het een praktische oplossing als al onze kids met aanhang komen kamperen...
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2013, 08:30:27 pm door retteketed »
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: Cocoon voor gezin van 6?
« Reactie #14 Gepost op: maart 06, 2013, 10:08:34 pm »

Ik denk dat 'benodigde ruimte' enorm afhankelijk is van je kampeer-stijl. Persoonlijk zie ik het niet zitten om met 6 man in een Cocoon te verblijven/slapen, ook al is het sporadisch. Als je bij Holtkamper blijft bieden de Spacer en vooral de Flyer meer ruimte en mogelijkheden.

Heb je die Flyer ook al als optie meegenomen?
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal