Snap de frustratie van het niet tijdig leveren. Ik zou het ook niet leuk vinden, geef ik grif toe. Maar Ik ben het met Frankie eens. Voor alles moet een schuldige aangeduid worden, en er moet dan plots ook een voordeeltje aanhangen voor de gedupeerde. Begint een beetje op van die Amerikaanse toestanden te lijken. Binnenkort moeten we allemaal een advocaat in onze broekzak zitten hebben.
Bij ons in de buurt kondigt men al 6 maand met grote trom aan de een supermarkt na verbouwing op 9 april terug zal opengaan. Ik moet nu al 6 maand 6 km verder rijden voor de eerstvolgende grote supermarkt. Helaas werken lopen vertraging op, opening met één week uitgesteld. Ik zal er eens over nadenken dat ik ze geen claimpje kan aansmeren
Mijn opmerking heeft niks met de houding van Holtkamper te maken. Het valt me alleen op dat er altijd als het over HK gaat die dingen niet nakomen direct over compensaties gesproken wordt. Ik lees in andere topics ook dat vw's te laat geleverd worden en daar wordt dan gewoon over gegaan.
Wellicht is bovenstaande ook gekoppeld aan de prijsstelling, hoe hoger de prijs (en wellicht ook de kwaliteit) hoe hoger de verwachtingen zijn, en misschien wel terecht. Van een budget product kun je de verwachtingen en bij behorende eisen niet op het zelfde niveau plaatsen als een high end product. Als er dan niet aan de verwachtingen wordt voldaan is vaak de teleustelling evenredig groter en de behoefte om op de één of andere mannier gecompenseerd te worden ook.
Vaak worden de rechten van de consument of afnemer bijna automatisch ondergerschikt gemaakt aan die van de producent of leverancier, omdat we dat in Nederland zo gewoon zijn, het is hier ook een stuk moeilijker om je gelijk of recht te halen of krijgen ook al sta je in je recht en heb je er dus in proncipe automatisch recht op. De producent stelt jouw belang niet automatisch voorop en bied bij het niet kunnen voldoen aan terechte verwachtingen (zoals het leveren van een compleet product op het afgesproken of toegezegde tijdstip) een (tussen-)oplossing aan, maar wentelt zijn problemen af op de consument/eindgebruiker, terwijl het toch echt zijn eigen probleem is en niet het jouwe.
Er wordt wel van je verwacht dat jij in alle redelijkheid moet wachten totdat de leverancier aan ziin plichten kan gaan voldoen, dat dit typisch Nederlands is had ik al genoemd, zou je het zelfde flikken bij onze ooster buren dan zijn de rapen dubbel en dwars gaar en zie dit soort zaken ook een heel stuk minder (spreek als grens bewoner uit ervaring).
Dus nogmaals, als HK niet aan zijn levering verplichtingen, om welke reden dan ook, kan of wil voldoen, dienen zij volgens het consumenten recht een (tussen-)oplossing aan te bieden die voor beide redelijk is. Doen ze dit niet, is het niet meer dan redelijk dat jij dat dan vorstelt (niks Amerikaanse toestanden aan, gewoon je recht wat je dient te krijgen). Aangeven dat een deel van je product later wordt geleverd is geen oplossing en hoef je ook niet te accepteren. Echt klant vriendelijk en een verplichting zou dus zijn dat HK niet alleen bijtijds bij je meld dat ze een deel van je klapper niet op tijd kunnen leveren en hoe ze dit (tijdelijk) denken in alle redelijkheid te gaan oplossen, afwachten totdat het product wel leverbaar is is dus geen redelijke optie.