Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: treknagels breken (cabanon Manga)  (gelezen 6387 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

de klappertjes

  • Gast
treknagels breken (cabanon Manga)
« Gepost op: mei 26, 2013, 01:56:28 pm »

Hoi
Na een jaar of 2 af en toe hiet info vandaan gehaald te hebben,
mijn eerste post  :)

Vorig jaar waren een aantal treknagels (popnagels of klinknagels in de volksmond) afgescheurd,
Braaf vervangen, maar na het eerste weekende weg dit jaar, weer een andere stuk

Het is altijd een nagel voor op de bak. Mijn inziens hebben die niet zo veel te lijden
(staat disselbak voor, hierdoor ook nooit veel gewicht in de bakken)

Meer mensen last van ? (zoekfunctie leverde niets op)

PS; kar is zo'n 5 jaar oud. Wij gaan het derde jaar in, voorgangers hadden hem 2 jaar als ik het mijn goed herinner
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2013, 02:23:49 pm door de klappertjes »
Gelogd

Kien

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 406
  • Merk Vouwwagen: Malawi 2.0
  • lekker water is nog geen bier....
Re: treknagels breken (cabanon Manga)
« Reactie #1 Gepost op: mei 26, 2013, 11:48:08 pm »

binnekort wordt er bij mij één vervangen in de bak..... uitgeplopt zeg maar, komt ook gen kracht op...
Gelogd

muis

  • Gast
Re: treknagels breken (cabanon Manga)
« Reactie #2 Gepost op: mei 26, 2013, 11:51:33 pm »

Waar laat je dat doen Kien, misschien is dat een tip voor de TS.

Ook achter de disselbak komt er wel kracht op popnagels te staan, vooral tijdens het rijden.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: treknagels breken (cabanon Manga)
« Reactie #3 Gepost op: mei 27, 2013, 12:03:01 am »

Over een mogelijke oorzaak:

Ik spreek niet uit eigen ervaring, maar ik hoorde van iemand het verhaal dat bij een zware disselbak en dito keuken het chassis een heel klein beetje doorbuigt ('veert' als het ware) bij het rijden, met de as als 'middelpunt'. Ten opzichte van de as gaan dus voor- en achterkant van de wagen tegelijk een klein beetje naar beneden en boven tijdens hobbelig rijden. Omdat de wagenbak dat ni?t doet, kunnen daardoor popnagels uit de verbinding getrokken worden.

Zou dit een oorzaak kunnen zijn of klinkt dit als kolder?

Gelogd

Kien

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 406
  • Merk Vouwwagen: Malawi 2.0
  • lekker water is nog geen bier....
Re: treknagels breken (cabanon Manga)
« Reactie #4 Gepost op: mei 27, 2013, 12:41:26 am »

Ik heb geen keuken, mijn losgeraakt nagel is dan ook IN de bak geknapt (die wordt gebruikt voor de slaapcabine. Binnenkort moet ik mijn voortent ophalen in Siddeburen en zal de nagel vervangen worden onder garantie. (stelt niet veel voor)
Gelogd

Emmer

  • Gast
Re: treknagels breken (cabanon Manga)
« Reactie #5 Gepost op: mei 27, 2013, 08:01:10 am »

Als een popnagel niet heel vast zit. En dat kan al eens door temperatuurschommelingen dan kan hij er ook gemakkelijk uit trillen.
Koop even bij de doehetzelf zaak een poptang en een doosje met verschillende maten popnagels. kost niet veel en zal je in de toekomst nog dikwijls van pas komen.
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: treknagels breken (cabanon Manga)
« Reactie #6 Gepost op: mei 27, 2013, 10:02:46 pm »

Al het dan toch vervangen moet worden, waarom dan niet door rvs schroeven of boutjes? Stuk beter dan al die p(l)opnagels als je het mij vraagt.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 813
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: treknagels breken (cabanon Manga)
« Reactie #7 Gepost op: mei 27, 2013, 10:35:55 pm »

Popnagels ....
Ik ben er niet kapot van, als constructeur zijnde. Het alternatief met RVS boutjes spreekt mij wel aan. Maar het moet natuurlijk wel mogelijk zijn / je moet er wel met een sleutel bij kunnen. Gebruik wel sluitringen en borgmoeren of borgmiddel! Anders zitten de schroeven binnen de kortste keren ook los.
Mocht het niet lukken met schroeven, dan kan je ook wel popnagels gebruiken, maar dan een maatje groter / sterker of popnagels van RVS, deze zijn ook een stuk sterker (3x), maar dat lukt niet met een huis, tuin en keuken poptang. Hiervoor heb je een professionele tang nodig.

Succes!
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: treknagels breken (cabanon Manga)
« Reactie #8 Gepost op: mei 28, 2013, 07:05:40 am »

Het grootste voordeel van popnagels is dat je dingen vast krijgt waar je met andere middelen niet (eenvoudig) bij kunt en natuurlijk de vlakke afwerking. Waarschijnlijk wil je niet eens een boutje/schroef op de plek waar nu popnagels zitten.


Ik zou er niet zo moeilijk over doen. Bij onze vorige vouwwagen ( Conway ) hadden we er ook af en toe last van. Ik liep na de vakantie de popnagels even na en daar waar nodig zette ik een nieuwe in. Kan een ieder ook met 2 linker handen.
Gelogd

de klappertjes

  • Gast
Re: treknagels breken (cabanon Manga)
« Reactie #9 Gepost op: juni 01, 2013, 10:58:14 pm »

Bedankt voor de reacties,
Ben dus niet de enige, probleem ziet dus niet in mijn rijstijl :-)

Vervanging heb ik, ik doe er hi-locks in. Die gaan niet meer stuk
(Is een soort bout met een platte kop als een nagel, andere kant komt een moer op)
Gelogd

Kien

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 406
  • Merk Vouwwagen: Malawi 2.0
  • lekker water is nog geen bier....
Re: treknagels breken (cabanon Manga)
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2013, 12:17:38 am »

Aluminium van de wagenbak is gewoon dun, mijn achterplaatklem was ook al los, ook meteen laten repareren..
Gelogd

Blackwolf-nl

  • Gast
Re: treknagels breken (cabanon Manga)
« Reactie #11 Gepost op: juni 27, 2013, 10:51:25 am »

in het verleden zelf gedaan ( ook een paar nagels die ergens uit kwamen ) er een sluit ring achter gelegd en toen de popnagel vast gezet.
de ring moet natuurlijk wel een gat hebben waar de nagel net goed door gaat.
je zou ook een plaatje metaal er achter kunnen zetten .
Gelogd

de klappertjes

  • Gast
Re: treknagels breken (cabanon Manga)
« Reactie #12 Gepost op: juli 27, 2013, 10:11:02 pm »

ik hoorde van iemand het verhaal dat bij een zware disselbak en dito keuken het chassis een heel klein beetje doorbuigt ('veert' als het ware) bij het rijden, met de as als 'middelpunt'. Ten opzichte van de as gaan dus voor- en achterkant van de wagen tegelijk een klein beetje naar beneden en boven tijdens hobbelig rijden. Omdat de wagenbak dat ni?t doet, kunnen daardoor popnagels uit de verbinding getrokken worden.

Zou dit een oorzaak kunnen zijn of klinkt dit als kolder?

Nou,
zijn terug van vakantie, en ik kon er weer 4 vervangen.
Dit waren andere dan de vorige keer. Maar alles wat vervangen is, is idd helemaal aan de voorkant en achterkant van de bak

Dus je verhaal klinkt logisch,
ik heb nu alles aan de voor en achter kant gehad, dus hoop er vanaf te zijn
Gelogd

dennispater

  • Gast
treknagels breken (cabanon Manga)
« Reactie #13 Gepost op: juli 29, 2013, 05:55:03 pm »

Dag klappertjes,

Wij hebben de Manga sinds 2009 en diverse vakanties in binnen- en buitenland mee gekampeerd, maar er is nog geen 1 popnagel losgeraakt bij ons. Blijkbaar zijn er wel meerdere, maar ons is dat dus bespaard gebleven. We hebben geen keuken achter de wagen, wel de grote disselbak voorop.

Gr. Dennis
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal