Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Fietsen achterop Suncruiser  (gelezen 1009 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mphwtimmermans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Suncruiser
Fietsen achterop Suncruiser
« Gepost op: augustus 11, 2023, 05:00:36 pm »

Hallo allemaal,

Wij zijn sinds kort de trotse bezitters van een Suncruiser Basic, dus zonder de bermkeuken. Nu is het chassis wel voorbereid op een bermkeuken, de de gaten voor de kokers zijn aanwezig.

Nu heb ik de volgende gedachte: wat als ik zelf kokers koop (25x25x3mm) en deze erin schuif. Vervolgens daar 2 fietsendrager op monteren zodat we fietsen mee kunnen nemen achterop de vouwwagen, zonder een imperiaal. De bermkeuken is een heel stuk zwaarder als 2 fietsen dus qua gewicht zou het geen probleem moeten zijn. Uiteraard wel de verlichting en kenteken naar achter verplaatsen zodat ze zichtbaar blijven.

Heeft iemand hier ervaring mee, of heb ik een heel raar idee? ::)

Zie onderstaande schets ter verduidelijking

Gelogd

GuustFlater89

  • Klapperraar
  • **
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 52
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0 (2021)
Re: Fietsen achterop Suncruiser
« Reactie #1 Gepost op: augustus 11, 2023, 05:18:12 pm »

Waarschijnlijk zit bij wagen met een bermkeuken de as verder naar achteren om betere balans te hebben en de juiste kogeldruk te kunnen krijgen. Ik zou niet direct zeggen dat het kan. Veel gewicht achterop verlaagd de kogeldruk en dat kan resulteren in heel instabiel rijgedrag. Dus hou vooral de kogeldruk in de gaten!!
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Fietsen achterop Suncruiser
« Reactie #2 Gepost op: augustus 11, 2023, 09:07:39 pm »

En wat is nu de kogeldruk bij normaal beladen?
Gelogd

Mdroog

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog
Re: Fietsen achterop Suncruiser
« Reactie #3 Gepost op: augustus 11, 2023, 09:15:21 pm »

Ik zeg bouwen en testen! 💪🏻💪🏻
Zo heb ik een Keizer Weekender voorzien van een frame voor en frame achterop voor de fietsen. Zijn 2 dezelfde dus balans is nagenoeg gelijk gebleven. Thule prorides gebruikt. 1e ritje rustig aan, 2 ritje erachter gereden om goed te kijken en inmiddels al een paar vakanties achter de rug. Neem de tijd, je bent zelf de fabriek die de kinderziektes krijgt😉👍🏻
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Fietsen achterop Suncruiser
« Reactie #4 Gepost op: augustus 11, 2023, 09:32:25 pm »

Toch zou ik wat meer info hierover inwinnen. Stel dat er toch een fiets afdonderd, door welke oorzaak dan ook. Wat zegt de verzekering dan? Vooropgesteld: het idee staat mij ook wel aan, maar ik zou het niet zomaar aandurven!
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Fietsen achterop Suncruiser
« Reactie #5 Gepost op: augustus 11, 2023, 09:59:18 pm »

Ik zou het prima aandurven (ik gooi ook een elektrische fiets op het dak van mijn auto, die is 22kg, 10% te veel ten opzichte van wat de proride van Thule officieel aankan, maar dat durf ik wel aan, en ik blijf er mee in de buurt).

Dat gezegd hebbende zou ik er wel voor kiezen om een fietsenrek te nemen wat de belasting (in dit geval zijwaarts, want de wind komt vanover de auto) goed kan opnemen. Een rek bijvoorbeeld wat op de dissel kan zou hiervoor goed kunnen dienen. Of een standaard fietsenrek voor achterop de auto, middels een losse kogel (trailerhitch van hk kan als voorbeeld dienen) dan zit je ook gelijk gebakken met je verlichting, moet je alleen even een zeven polige stekkerdoos monteren.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

mphwtimmermans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Suncruiser
Re: Fietsen achterop Suncruiser
« Reactie #6 Gepost op: augustus 12, 2023, 09:40:10 am »

Dank voor jullie reacties. Er zijn blijkbaar als wat meer mensen geweest met hetzelfde idee. Heb die persoon een PB gestuurd en gevraagd naar zijn ervaringen.
Gelogd

Avec

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 89
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix
Re: Fietsen achterop Suncruiser
« Reactie #7 Gepost op: augustus 12, 2023, 10:57:21 pm »

Het heeft niet alleen met kogeldruk te maken, maar ook met gewichtsverdeling. Gewicht achterop is zeer slecht voor het rijgedrag, kijk maar eens:
https://www.youtube.com/watch?v=YdxPj--u7p4
En ook deze:
https://www.youtube.com/watch?v=KlD7THCoypk
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal