Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Trekkracht  (gelezen 239454 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Trekkracht
« Reactie #300 Gepost op: juni 25, 2015, 12:02:50 pm »

In Nederland altijd in 'drive' - de automaat zal dan altijd in de hoogst mogelijke versnelling rijden en dat in het mooie vlakke Nederland prima. In de bergen kun je kiezen voor de 'vaste versnelling'. Als je bijvoorbeeld de bak in '3' zet, schakelt de automaat nooit hoger op dan de 3e versnelling.

Berg op is dat een voordeel omdat je daardoor hoger in de toeren kunt blijven rijden. Betere koeling en waarschijnlijk in een beter koppelbereik van de motor.

Berg af hetzelfde verhaal. In 'Drive' zal de auto nauwelijks remmen op de motor dus je kunt dan manueel 'terugschakelen'. Daardoor hogere toeren van de motor en betere remwerking op de motor.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Trekkracht
« Reactie #301 Gepost op: juni 25, 2015, 12:04:34 pm »

Matthijs_164 was me voor, zijn verhaal is correct.

Probeer het maar eens.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Trekkracht
« Reactie #302 Gepost op: juni 25, 2015, 12:14:51 pm »

Even een vraag, maar weet niet of dit de juiste topic is. Wij hebben dus een grote MPV en dit is een automaat. Hij mag een behoorlijk gewicht trekken, maar we merken dat de auto soms flink moeite heeft. Wij rijden in zijn "drive", maar hebben nog een versnelling 1,2 en 3. In welke stand kan ik het beste rijden??

Ik wil de auto niet in de soep rijden door in de verkeerde stand te rijden.
Meestal zoekt de automaat de beste versnelling.
Heb je een toerenteller? laat je moter niet te laag komen in toeren, met berg af kan je een versnelling lager kiezen om de auto af te remmen.
Maar je motor rij je niet kapot hoor doordat hij wat meer zijn best moet doen.
Mits die niet te warm word natuurlijk.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: Trekkracht
« Reactie #303 Gepost op: juni 25, 2015, 12:38:20 pm »

Met 1500 kg sleurhut erachter gewoon in de D gereden, automaat weet heel goed wanneer (terug) te schakelen, ook op hele steile hellingen.
Bergaf is een ander verhaal, om op de motor te remmen moet je wel handmatig terugschakelen om op de motor te kunnen remmen.

Ik heb wel een diesel, dat scheelt met remmen op de motor wel.
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Trekkracht
« Reactie #304 Gepost op: juni 25, 2015, 12:58:47 pm »

Met 1500 kg sleurhut erachter gewoon in de D gereden, automaat weet heel goed wanneer (terug) te schakelen, ook op hele steile hellingen.

Dat kun je zo niet stellen en hangt volledig van het type automaat af. Aangezien de TS van '3' als hoogste versnelling spreekt, kunnen we aannemen dat het hier om een wat ouder type automaat gaat met 4 versnellingen.

Een mechanische automaat schakelt bij vaste toerentallen terug, zonder rekening te houden met de gaspedaalstand (kick-back even buiten beschouwing gelaten) - en het is helemaal niet gezegd dat dit het beste moment is in belaste toestand. Een handbak werkt veel intuitiever omdat je veel meer voelt wanneer je beter terug kunt schakelen. Berg op met extra belasting vraagt vaak dat je gevoelsmatig met veel toeren de berg oprijdt. Dat leidt tot een lagere belasting van de automaat, een beter koppelbereik (zeker bij benzinemotor), betere koeling van motor en bak(!) en lager verbruik. Dan is het forceren van een maximale versnelling vaak gewoon de betere keus.
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2015, 01:01:36 pm door Matthijs_164 »
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Trekkracht
« Reactie #305 Gepost op: juni 25, 2015, 12:59:40 pm »

.
Gelogd

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: Trekkracht
« Reactie #306 Gepost op: juni 25, 2015, 01:01:31 pm »

Dat kan ik wel zo stellen en dat doe ik ook voor mijn eigen auto.
Mijn automaat werkt in ieder geval wel zo.
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Trekkracht
« Reactie #307 Gepost op: juni 25, 2015, 01:05:13 pm »

Dan heb je een moderne en electronisch gestuurde automaat - maar dat is ook niet mijn punt. Er rijden nog steeds heel veel auto's rond met conventionele automaat - in de US een heel land vol.
Gelogd

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: Trekkracht
« Reactie #308 Gepost op: juni 25, 2015, 01:25:03 pm »

Hij is 12 jaar oud ondertussen maar blijkbaar toch modern...
Weer wat geleerd in ieder geval  :#
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekkracht
« Reactie #309 Gepost op: juni 25, 2015, 05:10:38 pm »

Even een vraag, maar weet niet of dit de juiste topic is. Wij hebben dus een grote MPV en dit is een automaat. Hij mag een behoorlijk gewicht trekken, maar we merken dat de auto soms flink moeite heeft. Wij rijden in zijn "drive", maar hebben nog een versnelling 1,2 en 3. In welke stand kan ik het beste rijden??

Ik wil de auto niet in de soep rijden door in de verkeerde stand te rijden.
Als de auto er moeite mee heeft zal het niet aan de automaat liggen, maar aan het vermogen van de motor. Kijk maar eens na wat er onder de kap ligt. Als er een "net voldoende" motor in ligt dan is het te begrijpen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Trekkracht
« Reactie #310 Gepost op: juni 25, 2015, 10:55:51 pm »

Even een vraag, maar weet niet of dit de juiste topic is. Wij hebben dus een grote MPV en dit is een automaat. Hij mag een behoorlijk gewicht trekken, maar we merken dat de auto soms flink moeite heeft. Wij rijden in zijn "drive", maar hebben nog een versnelling 1,2 en 3. In welke stand kan ik het beste rijden??

Ik wil de auto niet in de soep rijden door in de verkeerde stand te rijden.
Vroeger werd de maximale trekkracht anders bepaald dan nu, Gewicht en volume speelde in de berekening een veel grotere rol en daardoor vertekenen die waarden bij een grote mpv nogal. Ik had een Galaxy met een 2.0 115 pk benzine motor, die mocht 1800 kg trekken maar met mn 600 kg zware vouwwagen was ik altijd weer blij dat ik bij Luik boven was.  Tegenwoordig zijn de normen flink aangescherpt, mijn huidige galaxy diesel lacht om diezelfde klim en mag nog steeds 'maar' 1800 kg trekken.
Je kunt twee dingen doen: rijden op de toerenteller: bij een flinke klim boven de 3000 -3500 toeren rijden (bij een diesel zou dat boven de 2500 zijn) of rijden op het gaspedaal: als je (bijna) moet planken om de snelheid te houden moet je een versnellinkje terug. Ik deed de al eerder genoemde klim in de derde versnelling (vijfbak) en de motor draaide dan zo maar 4500-5000 toeren. Overigens is afdalen nog tricky-er want dan zal je automaat altijd naar de hoogst mogelijke versnelling doorschakelen en kun je niet meer op de motor afremmen. Ook dan moet je handmatig ingrijpen.

In de soep rijden: met plankgas niet boven de 2000 toeren rijden en dat flink lang volhouden.
Gelogd

Wuppie_84

  • Gast
Re: Trekkracht
« Reactie #311 Gepost op: juni 25, 2015, 11:49:45 pm »

Ik heb niet zo veel verstand van de motor. Dit staat toch ook op je autopapieren?? Wat voor motor en inhoud etc?? Ik zal morgen eens in de autopapieren kijken.

De auto heeft soms moeite om op snelheid te komen of een berg op te komen. Vooral als je bij een stoplicht staat en je moet dan een oprit op die omhoog gaat, hoor je de motor behoorlijk. In Nederland rij ik inderdaad in zijn drive. Een paar jaar geleden in de Ardenne ook, toen wist ik dit dus niet. We kwamen toen net als de vrachtwagens met moeite boven. Was volgens mij ook die steile klim na Luik. Naar beneden was ik inderdaad heel de tijd aan het bijremmen.

Dus als ik goed begrijp in de bergen in zijn drie zetten. Zowel naar boven als naar beneden??
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Trekkracht
« Reactie #312 Gepost op: juni 26, 2015, 12:23:57 am »

Als jouw automaat afgesteld is op zuinig rijden, wat je bij hand geschakelde auto's ook nog wel eens ziet met de 5e versnelling, dan zoekt de automaat altijd een zo laag mogelijk toerental. En dat is in de bergen niet handig omdat je kracht te kort komt. Inderdaad dus in de 3 rijden, bij handgeschakelde auto's is dat dan de 4.

Let wel> diesels zijn géén toeren motoren. Dit verhaal gaat dus vooral op bij benzine motoren. Als je een diesel rijdt dan is zeer waarschijnlijk de verhouding auto v.s. aanhanger onevenredig en is de motor gewoon te licht.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Trekkracht
« Reactie #313 Gepost op: juni 26, 2015, 08:21:34 am »

Ik neem aan dat je kunt schakelen naar een andere modus tijdens het rijden? Dus als je bij Luik de vrachtwagens ophoudt, zet je de automaat in 3 (of 2, of 1). Naar beneden hetzelfde: als je continu remt, automaat in 3, 2 of 1.

Zelf hebben we een ETG-bak waarbij met name naar beneden soms handmatig ingrijpen nodig is. Ik denk dat bij de meeste automaten de bergen toch wel lastig blijven.

Qua vermogen en trekkracht heb je met een ruime MPS nmbm ruim voldoende. Enne, mocht je toch de langzaamste blijven op weg naar boven: gewoon rechts blijven hangen en genieten van het uitzicht, het is immers vakantie!

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Mark2911

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
Re: Trekkracht
« Reactie #314 Gepost op: juni 26, 2015, 11:14:33 pm »

Ford Focus 1.6 tdci 110 pk
Geen problemen
Gelogd
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal