Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Trekkracht  (gelezen 239462 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vic36shorty

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.637
  • we klappen tegenwoordig in een gerjak tago indian
Re: Trekkracht
« Reactie #390 Gepost op: maart 30, 2016, 02:08:40 pm »

Ach onze kleine krachtpatser suzuki had geen prblemen in de pireneeen terug naar 3 of 2 ramen open kachel op standje krematorium en gaaaaaaaaan
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Trekkracht
« Reactie #391 Gepost op: maart 30, 2016, 02:31:05 pm »

Wij doen het met een Skoda Superb Combi met een 1.6 diesel van 105 PK. Zwaar beladen en vouwwagen er achteraan is dat zeker te doen. En terugschakelen in de Bergen is zeker een must!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekkracht
« Reactie #392 Gepost op: maart 30, 2016, 05:42:58 pm »

We rijden nu met onze C4 E-HDI in Hongarije. Niet veel hoogtes gehad nog. Alleen vandaag in SZekszard. Dan is het toch iets beter om op hand schakelen over te gaan. Ik rij op hellingen toch liever iets meer toeren. Hoewel hij er geen moeite mee heeft nog zonder iets er achter.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Root

  • Gast
Re: Trekkracht
« Reactie #393 Gepost op: maart 30, 2016, 06:00:36 pm »

Ook de opel agila 1.2 heeft geen problemen met camplet in zwitzerland :>
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Trekkracht
« Reactie #394 Gepost op: maart 30, 2016, 06:40:37 pm »

Ach, dit soort motoren moet je gewoon flink op toeren houden, vanaf 3500-4000 toeren is het max. koppel (trekkracht) pas beschikbaar, dus terug naar de 4 is helemaal geen schande. Beladen en zeker in de bergen laten we 'het nieuwe rijden' het liefste thuis. Terugschakelen, durf lekker toeren te maken (maar niet overdrijven) en gaan!
Inderdaad het nieuwe rijden moet je eigenlijk meteen vergeten als je met een aanhanger gaat rijden.
Helaas krijg je bij een auto meestal geen koppel/vermogenskromme als hem koopt. Als je die grafiek bekijkt zie je meteen waar je het toerental moet houden.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Trekkracht
« Reactie #395 Gepost op: maart 30, 2016, 08:01:08 pm »

Bij het rijden in Frankrijk hou ik eigenlijk  steeds mijn toerenteller in de gaten. Bij de eerste rit met de klapper daar had ik de terugloop van de toeren te laat in de gaten.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekkracht
« Reactie #396 Gepost op: maart 30, 2016, 08:13:11 pm »

In bergachtig gebied kun je naar mijn mening ook beter niet op Cruise control rijden. Je merkt niet dat de auto in "ademnood" komt. Pas als je snelheid aan het afnemen is. Dan heeft de auto het al een poosje erg moeilijk gehad. Als de auto niet meer reageert op het gaspedaal lijkt het me verstandig een tandje terug te schakelen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Trekkracht
« Reactie #397 Gepost op: maart 30, 2016, 08:18:06 pm »

In bergachtig gebied kun je naar mijn mening ook beter niet op Cruise control rijden. Je merkt niet dat de auto in "ademnood" komt. Pas als je snelheid aan het afnemen is. Dan heeft de auto het al een poosje erg moeilijk gehad. Als de auto niet meer reageert op het gaspedaal lijkt het me verstandig een tandje terug te schakelen.
Klopt helemaal, vaak moet je dan zelfs twee verzetten terug terwijl je bij op tijd terugschakelen het misschien wel met één verzet lager had kunnen redden. Je voelt het veel beter als je zelf het gaspedaal bedient :)
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Trekkracht
« Reactie #398 Gepost op: maart 30, 2016, 08:30:28 pm »

Wat wij de laatste jaren doen in Frankrijk is als we een heuvel of berg o.i.d. tegen komen meteen een versnelling terug schakelen (van 6 naar 5) en meteen de cruise control er weer op. Op deze manier houd onze auto zijn snelheid goed vast. Het rijden met iets aan de trekhaak vergt gewoon iets meer anticiperen.
Ik moet bekennen dat ik het het eerste jaar ook had onderschat en heb zelfs gedacht dat het aan de auto lag. Onderschat ook het vermogen wat de airco trekt niet en de koeler (warmte wisselaar) van de airco zit bij veel auto's voor de radiator gemonteerd en op die manier komt er extra warmte in het deel waar de koeling het hardst nodig is.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekkracht
« Reactie #399 Gepost op: maart 30, 2016, 08:42:30 pm »

Wat wij de laatste jaren doen in Frankrijk is als we een heuvel of berg o.i.d. tegen komen meteen een versnelling terug schakelen (van 6 naar 5) en meteen de cruise control er weer op. Op deze manier houd onze auto zijn snelheid goed vast. Het rijden met iets aan de trekhaak vergt gewoon iets meer anticiperen.
Ik moet bekennen dat ik het het eerste jaar ook had onderschat en heb zelfs gedacht dat het aan de auto lag. Onderschat ook het vermogen wat de airco trekt niet en de koeler (warmte wisselaar) van de airco zit bij veel auto's voor de radiator gemonteerd en op die manier komt er extra warmte in het deel waar de koeling het hardst nodig is.

In 5 een heuvel op (met een zesbak) op de cruise control is wel de snelste manier om de krukas en krukaslagers eruit te draaien...
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekkracht
« Reactie #400 Gepost op: maart 30, 2016, 08:48:19 pm »

Mijn tip bij een heuvel of berg? Schakel de CC uit, schakel rustig twee versnellingen terug en trap de toerenteller desnoods tegen het rood. Dat nog liever dan met 2000 toeren naar boven tokkelen. Vervolgens een stukje rustig uitrijden voor je de boel uitzet, zeker als je een turbomotor hebt.

En voor mensen die zich moeilijk kunnen voorstellen waar het om draait: het is allemaal 1 op 1 vergelijkbaar met fietsen. Trap in de hoogste versnelling tegen een berg op en het is de vraag of je boven komt. Maar als dat al lukt, wil je niet weten hoe je dat in je knieën gaat voelen. Trap in de lichtste versnelling naar boven en het gaat veel makkelijker. Ook als je daarbij de beentjes als een razende laat rondgaan. Dat kost zeker veel energie, maar het is niet belastend voor het onderstel. Na een pittige inspanning is een cooling down zeer aan te raden. Als je na een pittige klim direct daarna afstapt en stopt, dan is het interessant om te ervaren hoe je 's ochtends gebroken uit je nest komt...
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Trekkracht
« Reactie #401 Gepost op: maart 30, 2016, 09:48:14 pm »

@sanderv top uitleg!
Afgelopen jaar geregeld met 4500tpm in 3 een heuvel op gereden in Zweden. Je merkt dat het Toyota blokje daar gewoon voor gemaakt is, lekker toeren maken.
Toerenbegrenser komt er bij 6500tpm in dus tot 5500tpm heb ik zeker geen problemen mee :)
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Trekkracht
« Reactie #402 Gepost op: maart 30, 2016, 10:10:30 pm »

In 5 een heuvel op (met een zesbak) op de cruise control is wel de snelste manier om de krukas en krukaslagers eruit te draaien...

Dat hangt wel van je blok af. Ik rijd een 2.2d met 380nm bij 2000 toeren. Dat is in de 6 zo'n 120 echte km/h. Dan kan hij nog vrij veel aan. Een enkele heuvel moet in de 5 om de snelheid te houden. Optimale koppel/vermogen verhouding ligt bij 2500rpm. Heuvelop probeer ik dat aan te houden. Auto's zonder aanhanger die onderaan links voorbij wilden konden het soms niet eens bijhouden. Pas heuvel af komen ze weer voorbij.
Bij lagere snelheden pak ik dan evt wel een versnelling lager om rond die 2500 rpm te blijven bij een klim.

Het rijdt zo makkelijk dat ik boven te veel snelheid houdt. Naar beneden telkens bijremmen is niet zo goed voor de remmen heb ik inmiddels mogen ervaren. Dus de snelheid terug laten lopen onderweg naar boven zodat je beter op de motor kunt blijven remmen naar beneden is een beter plan.
« Laatst bewerkt op: maart 30, 2016, 10:14:09 pm door GJT »
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Trekkracht
« Reactie #403 Gepost op: maart 30, 2016, 10:14:51 pm »

Mijn tip bij een heuvel of berg? Schakel de CC uit, schakel rustig twee versnellingen terug en trap de toerenteller desnoods tegen het rood. Dat nog liever dan met 2000 toeren naar boven tokkelen. Vervolgens een stukje rustig uitrijden voor je de boel uitzet, zeker als je een turbomotor hebt.

En voor mensen die zich moeilijk kunnen voorstellen waar het om draait: het is allemaal 1 op 1 vergelijkbaar met fietsen. Trap in de hoogste versnelling tegen een berg op en het is de vraag of je boven komt. Maar als dat al lukt, wil je niet weten hoe je dat in je knieën gaat voelen. Trap in de lichtste versnelling naar boven en het gaat veel makkelijker. Ook als je daarbij de beentjes als een razende laat rondgaan. Dat kost zeker veel energie, maar het is niet belastend voor het onderstel. Na een pittige inspanning is een cooling down zeer aan te raden. Als je na een pittige klim direct daarna afstapt en stopt, dan is het interessant om te ervaren hoe je 's ochtends gebroken uit je nest komt...

Precies!!
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Trekkracht
« Reactie #404 Gepost op: maart 30, 2016, 10:27:53 pm »

Dat hangt wel van je blok af. Ik rijd een 2.2d met 380nm bij 2000 toeren. Dat is in de 6 zo'n 120 echte km/h. Dan kan hij nog vrij veel aan. Een enkele heuvel moet in de 5 om de snelheid te houden. Optimale koppel/vermogen verhouding ligt bij 2500rpm. Heuvelop probeer ik dat aan te houden. Auto's zonder aanhanger die onderaan links voorbij wilden konden het soms niet eens bijhouden. Pas heuvel af komen ze weer voorbij.
Bij lagere snelheden pak ik dan evt wel een versnelling lager om rond die 2500 rpm te blijven bij een klim.

Het rijdt zo makkelijk dat ik boven te veel snelheid houdt. Naar beneden telkens bijremmen is niet zo goed voor de remmen heb ik inmiddels mogen ervaren. Dus de snelheid terug laten lopen onderweg naar boven zodat je beter op de motor kunt blijven remmen naar beneden is een beter plan.

Inderdaad, ik had het over 2000 toeren bij benzine. 2500 toeren voor een diesel is niet heel gek, al geldt ook daar: liever hoog in de toeren dan laag. De ideale koppel/vermogen verhouding bestaat op zich niet. Je hebt een toerental waarop de motor maximaal koppel levert en een toerental (doorgaans hoog) waarop de motor maximaal vermogen levert. Vermogen is koppel maal toerental en het koppel verloopt in een kromme. Begint relatief laag, loopt op tot een piek en zakt dan weer in. De motor op maximaal koppel laten draaien is wat je met een fiets ook doet. Je trapt niet met een te lage cadans (laag toerental). Het koppel moet dan heel hoog worden (staan op de pedalen) om bij dat lage toerental een beetje vermogen te kunnen ontwikkelen. Het moment waarop de krukaslagers naar de knoppen gaan (Knieën protesteren, benen verzuren). Bij iedere snelheid kies je op de fiets de versnelling zo dat je in je maximum koppel draait. Je kunt met ongeveer 60 omwentelingen per minuut op de fiets veel kracht op de pedalen zetten (= kracht maal arm = koppel) en dat ook heel lang volhouden zonder problemen. Wil je echter vlot heuvelop of wil je op topsnelheid gaan fietsen, dan ga je trappen op vermogen. Maximaal vermogen bereik je door én veel kracht op de pedalen te zetten (wielrenners klikken de schoentjes vast zodat ze niet alleen trappen, maar ook trekken, dus meer kracht en meer koppel), maar bovenal zullen ze hun traptoerental enorm verhogen. En dat is voor een automotor idem: hoog in de toeren zakt het koppel wat terug, maar het enorm verhoogde toerental levert toch een hoger vermogen op. Meer vermogen = meer joultjes per seconde = meer zwaarteenergie per seconde = vlotter stijgen (en een sneller leegtrekkende tank helaas).

Nederlanders die het nieuwe rijden denken aan te moeten houden in de bergen (met of zonder iets aan de haak) wens ik veel succes. De betrekkelijke "winst" van een nauwelijks lager verbruik wegen niet op tegen de kosten van een motorrevisie. In de vlakke polder is het op een fiets geen enkel probleem een paar verzetjes te zwaar te trappen. Heuvelop laat je dat echt wel uit je hoofd...
Gelogd
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal