Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Trekkracht  (gelezen 239479 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

crossagek

  • Gast
Re:Trekkracht
« Reactie #60 Gepost op: september 28, 2009, 01:00:10 pm »

ik heb vorige week een alpenkreuzer allure gekocht welke achter een opel corsa A sedan uit 1985 mee getrokken wordt .

De corsa was orgineel een 1.0S met 33 pk en is sinds kort na het stuk draaien van het 1.0 blok omgekeurd naar een 1.3S met 70 pk .

auto weegt 736 kg en mag 500 kg geremd trekken , vandaar mijn keuze op de alpenkreuzer aangezien de meeste vouwwagens veel zwaarder zijn .
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Trekkracht
« Reactie #61 Gepost op: september 28, 2009, 05:33:41 pm »

ik heb vorige week een alpenkreuzer allure gekocht welke achter een opel corsa A sedan uit 1985 mee getrokken wordt .

De corsa was orgineel een 1.0S met 33 pk en is sinds kort na het stuk draaien van het 1.0 blok omgekeurd naar een 1.3S met 70 pk .

auto weegt 736 kg en mag 500 kg geremd trekken , vandaar mijn keuze op de alpenkreuzer aangezien de meeste vouwwagens veel zwaarder zijn .

Hoe zwaar is zo'n allure dan?
« Laatst bewerkt op: september 28, 2009, 05:35:00 pm door marcel.s »
Gelogd

crossagek

  • Gast
Re:Trekkracht
« Reactie #62 Gepost op: september 28, 2009, 06:24:10 pm »

Hoe zwaar is zo'n allure dan?

volgens de papieren die erbij zitten weegt die van ons 285 kilo ,  ik mag 500 kilo geremd trekken ,dus er blijft laadvermogen over  ;)

de meeste 4 - 6 persoons vouwwagens zoals de jamet zitten rond de 380 - 450 kilo zag ik op internet , dus dan moet alle bagage mee in de auto .
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Trekkracht
« Reactie #63 Gepost op: september 28, 2009, 07:35:26 pm »

D'r staat een handleiding van de Allure hier op het forum bij Alpenkreuzer en daar staat in dat hij 550kg mag wegen.
Dus tenzij je een E rijbewijs hebt mag je er niet mee rijden achter een auto die geremd 500kg mag trekken.

Als je rijbewijs E hebt dan mag je er wel mee rijden mits hij als hij achter de auto hangt niet zwaarder is dan 500kg.
Als je geen rijbewijs E hebt dan geldt de maximum toegestane massa van de aanhanger en dat is 550kg in dit geval.
Gelogd

superpetur

  • Gast
Re:Trekkracht
« Reactie #64 Gepost op: september 28, 2009, 07:36:03 pm »

off topic, maar dan zal het wel niet zo'n nieuwe klapkar zijn.
Daar is niks mis mee. Met name op het gebied van gewicht kunnen de ouwetjes goed mee, daar zouden moderne klapkarknutselaars een voorbeeld aan kunnen nemen.....
Succes met je combinatie!

MVG, Peter
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:Trekkracht
« Reactie #65 Gepost op: september 29, 2009, 11:30:24 pm »

off topic, maar dan zal het wel niet zo'n nieuwe klapkar zijn.
Daar is niks mis mee. Met name op het gebied van gewicht kunnen de ouwetjes goed mee, daar zouden moderne klapkarknutselaars een voorbeeld aan kunnen nemen.....
Succes met je combinatie!

MVG, Peter

tjah stokken zijn dikker geworden, doeken en constructie's zwaarder/degelijker :).

73 pk moet het toch wel kunnen trekken toch lijkt me ;), ooit de mijne (een canyon) achter de swift van mijn vriendin gehad met 1.2 motor en ook zoiets van rond de 70 pk ging goed met 4 man aan boord en bagage :)
Gelogd

crossagek

  • Gast
Re:Trekkracht
« Reactie #66 Gepost op: oktober 05, 2009, 08:29:36 pm »

D'r staat een handleiding van de Allure hier op het forum bij Alpenkreuzer en daar staat in dat hij 550kg mag wegen.
Dus tenzij je een E rijbewijs hebt mag je er niet mee rijden achter een auto die geremd 500kg mag trekken.

Als je rijbewijs E hebt dan mag je er wel mee rijden mits hij als hij achter de auto hangt niet zwaarder is dan 500kg.
Als je geen rijbewijs E hebt dan geldt de maximum toegestane massa van de aanhanger en dat is 550kg in dit geval.

Ik ben vorige week aangehouden door oom agent met een geremde aanhanger met tegels achter de corsa .

Ik heb hem gevraagd hoe het zat aangezien ik geen rijbewijs E heb  , en als ik beneden de maximum massa van 500 kg bleef was er niks aan de hand  
( aanhanger had een laadvermogen van 700 kg ) .


heb de aanhanger op de weegbrug bij mij op het werk geladen en de aanhanger woog 475 kg met uitdraai van de weegbrug erbij    .

dezelfde weegbrug gaat de vouwwagen ook even op voordat we op vakantie gaan  ;)
Gelogd

Joseppe

  • Gast
Re:Trekkracht
« Reactie #67 Gepost op: oktober 05, 2009, 10:09:44 pm »

dat is het zelfde dat ik vaak genoeg een klein vrachtwagentje/bestelbusje van 3000 kg gereden heb op mijn B rijbewijs. gek genoeg niks aan de hand volgend de diverse autoverhuurcentra's en zelfs oom agent. echter geladen was het vaak stukken zwaarder ;)
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Trekkracht
« Reactie #68 Gepost op: oktober 09, 2009, 11:24:55 pm »

Ik ben vorige week aangehouden door oom agent met een geremde aanhanger met tegels achter de corsa .

Ik heb hem gevraagd hoe het zat aangezien ik geen rijbewijs E heb  , en als ik beneden de maximum massa van 500 kg bleef was er niks aan de hand  
( aanhanger had een laadvermogen van 700 kg ) .

Dan is de agent schappelijk geweest en misschien zijn ze dat altijd wel, maar de wet is toch zo dat jouw voorbeeld alleen geldt als je E hebt.
Bij alleen B geldt de toegestane maximum massa van de aanhanger.
Maar goed, de kans dat ze je met een vouwwagen aan de kant trekken is natuurlijk niet zo groot als bij een sleurhut.
Gelogd

naat

  • Gast
Re:Trekkracht
« Reactie #69 Gepost op: april 21, 2010, 04:52:07 pm »

Een opel Agila 1.2.
Wel minimaal, maar daar hebben we het gewicht van de vouwwagen dan ook op afgestemd. (max 650 kg).
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Trekkracht
« Reactie #70 Gepost op: april 21, 2010, 05:49:51 pm »

Als je in NL blijft, dan heb je helemaal geen enkel probleem hoor, met een 1.2 motortje. Rustig optrekken en op snelheid laten komen. Op tijd gas los en rustig remmen. Dan gaat het prima lukken, zelfs buiten NL.

Het motortje is vaak niet eens het grootste probleem, maar meer de rijstijl, die chassis kan doen kromtrekken en remmen kan vernaggelen.

Rustig aan en het gaat prachtig.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Trekkracht
« Reactie #71 Gepost op: april 21, 2010, 05:59:01 pm »

Een opel Agila 1.2.
Wel minimaal, maar daar hebben we het gewicht van de vouwwagen dan ook op afgestemd. (max 650 kg).

Die heeft 75 of 80pk en 110Nm aan koppel bij een gewicht van 950kg. Dat is best te doen.
Zoals ik al eerder schreef ben ik "vroeger" met m'n ouders door Noorwegen getrokken met een vouwwagen in een auto die 60pk en 107Nm aan koppel had, maar wel iets lichter was, namelijk 870kg.
Dus ook met de Agila kan je prima de bergen door hoor, het is inderdaad gewoon je rijstijl die het verschil maakt. Natuurlijk is het prettiger om met meer vermogen en een hoog koppel door de bergen te gaan, maar het hoeft niet.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:Trekkracht
« Reactie #72 Gepost op: april 22, 2010, 11:44:16 am »

Inmiddels hebben we een andere auto. Trek nog stukken beter dan de Ford Focus C-Max.

Seat Altea XL
1.4 TSI
125 pk, 200 nM koppel.

Heb al wat rondgetuft met een aanhanger die regelmatig tot anderhalve ton was beladen. Ik maak me weinig zorgen over de 650 kg van de klapper....
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

screech

  • Gast
Re:Trekkracht
« Reactie #73 Gepost op: april 22, 2010, 01:25:52 pm »

hihi, hier dus een Ford Focus C-max 1800.
Met 125pk aan boord.

Nog niet met vouwwagen gereden, maar dat gaat niet lang meer duren.  :)
Gelogd

Chrisje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 522
Re:Trekkracht
« Reactie #74 Gepost op: april 22, 2010, 05:11:40 pm »

Hier dus een Mazda 323 Fastbreak, 1600 cctjes, 98 pk
mag maar liefst 1200 kg trekken, genoeg dus voor een vw.
Gelogd
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal