Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Luik wéér afgesloten!  (gelezen 6313 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eriktiel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 201
  • Merk Vouwwagen: jamet
  • Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vw
Luik wéér afgesloten!
« Gepost op: juli 09, 2022, 08:46:39 pm »

De tunnel bij Luik op de E25, Maastricht - Luik - Luxemburg, is wéér afgesloten ivm werkzaamheden. Omrijden via Antwerpen - Brussel - Namen - Luxemburg.
Nou, als ik ergens een hekel aan heb is het die weg wel! Die snelweg is zo erbarmelijk slecht met gaten en scheuren.. Maarja, we gaan het zien. 
Gelogd
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

johanvanmarion

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 43
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #1 Gepost op: juli 09, 2022, 09:03:01 pm »

Wij gaan al een aantal jaren via Charleroi. Route is dan: Antwerpen - Brussel - Charleroi - Reims - etc

Beetje afhankelijkheid van waar je naartoe gaat in Frankrijk maar wij vinden het een fijne route als we richting Lyon gaan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #2 Gepost op: juli 09, 2022, 10:16:13 pm »

Sinds wanneer is dat?
Wij zijn dinsdagavond vertrokken vanuit Belgisch Limburg en zijn gewoon over Maastricht -Luik-Luxemburg gereden. Nergens file gehad, nergens moeten omrijden.

Edit: ik neem in Luik nooit de randweg, bedenk ik me net, maar een stukje langs/door het centrum (langs het water met veel tunneltjes, heel groot stuk 50km/u).  Dat is veel sneller. Met of zonder werken. Maar daar heb je dus geen hinder van de werken aan de autosnelweg, die er blijkbaar toch  zijn, zoals de TS zegt.

Lang verhaal kort: omrijden via Antwerpen is dus niet nodig.


Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: juli 09, 2022, 10:18:44 pm door metalpe »
Gelogd

eriktiel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 201
  • Merk Vouwwagen: jamet
  • Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vw
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #3 Gepost op: juli 09, 2022, 10:31:48 pm »

met een caravan of vouwwagen mag je NIET door het centrum Luik.
Gelogd
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #4 Gepost op: juli 09, 2022, 11:05:11 pm »

Mag niet maar werkt prima  :O
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.572
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #5 Gepost op: juli 10, 2022, 12:29:21 am »

Doen wij ook altijd, gewoon langs de Maas door het centrum, makkie en best wel vlot. Of het mag of niet, zal wel.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #6 Gepost op: juli 10, 2022, 06:15:17 pm »

Vorig jaar op de heenreis via Namen, wat een rot route. Toen terug wel dwars door Luik en er goed op gelet of we ergens verbodbordjes tegen kwamen. Niks gezien  O0 dus als het dit jaar weer zo is dat we via Namen zouden moeten gaan we gewoon dwars door Luik. Het is voor ons uit het zuidoosten van Nederlands Brabant ook zeker het snelste.
Gelogd

JM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Trigano Alpha
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #7 Gepost op: juli 10, 2022, 06:26:10 pm »

Je kan ook richting Verviers gaan en bij Theux afrit N61 de snelweg weer af en vervolgens via de N62 richting Sprimont en daar weer de E25 op, deze route is qua afstand gelijk aan de normale route om Luik heen.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #8 Gepost op: juli 10, 2022, 07:02:39 pm »

Ik heb ook nergens borden gezien dat het niet zou mogen .. we zijn <3,5 ton, dan mag je zowat overal rijden..

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd

JM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Trigano Alpha
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #9 Gepost op: juli 10, 2022, 07:58:03 pm »

Ik heb ook nergens borden gezien dat het niet zou mogen .. we zijn <3,5 ton, dan mag je zowat overal rijden..

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Voor Luik staat toch duidelijk aangegeven dat combinaties langer dan 6 meter (uitgezonderd bestemmingsverkeer) niet door Luik mogen.
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #10 Gepost op: juli 11, 2022, 06:41:37 am »

Voor Luik staat toch duidelijk aangegeven dat combinaties langer dan 6 meter (uitgezonderd bestemmingsverkeer) niet door Luik mogen.
Vanuit Nederland of vanuit de Ardennen? Want vanuit die laatste richting niets gezien vorig jaar. We waren ook echt niet de enige met vouwwagen. Caravans zag ik wel minder.
Wij hebben ook eens een stukje richting Spa en dan binnendoor door een dorpje bij een vliegveld gedaan, toen kon je vanuit Maastricht bij luik niet rechts de snelweg op. Ook al zo'n rotroute.
 Sowieso, als je als stad niet wil dat het vakantie verkeer door de stad rijdt dan zijn werkzaamheden in de zomer aan de rondweg niet heel slim. Zeker niet als je omleiding de vakantieganger heel veel tijd kost.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #11 Gepost op: juli 11, 2022, 09:01:08 am »

Men tracht hier een deel van de werken aan drukke snelwegen in zomervakantie te doen, vooral omdat de filles dan normaal veel korter zijn. Als de regio in het jaar al meer stilstaan is dan rijden, dan is het interessant om die werken in de zomer te doen zodat tijdens het jaar die filles niet verdubbeld worden. Het is voor nog veel meer mensen anders dagelijks veel vervelender dan nu.
Denk ook niet dat de maatregel in de eerste plaats gericht is op vakantieverkeer specifiek. Denk dat er anders juist tijdens dergelijke werken extra zou op gecontroleerd worden terwijl dat nu juist minder lijkt tijdens die periode.






Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #12 Gepost op: juli 11, 2022, 09:31:20 am »

Wij mensen lijken altijd geneigd om vanuit onze vooroordelen te denken (ja, ik zelf ook). Ik heb een hekel aan rijden op de snelwegen in België: ik vind het weggedrag van de gemiddelde Belg niet OK, de wegen vindt ik slecht (België, dat zijn de kuilen op weg naar Frankrijk) en de bewegwijzering is euh... suboptimaal. Hierbij verlies ik natuurlijk uit het oog dat een groot deel van de wegen inmiddels best weer OK is, de bewegwijzering is aangepakt. Maar wat ik schreef, ook ik zwelg in mijn vooroordelen.   :O

Ook houden we ons slechts aan regels als die nuttig lijken. Dat leidt niet altijd per sé tot de meest verstandige beslissingen/aannames. Ik heb geen idee wat de pakkans is in Luik, ook niet wat de boete zou bedragen. Wel weet ik dat er vanuit een Europese gedachte, sinds jaar en dag E-routes worden aangegeven. De E25 bijvoorbeeld loopt door Maastricht via Luik naar Luxemburg (en verder). Als je de borden volgt, komt je automatisch op de rondweg Luik uit. In algemene zin vind ik navigeren op E-routes in België een goed idee.
(Zelf rijden we regelmatig langs Lille, ook daar een rondweg die redelijk wat kilometers omrijdt. Wel heerlijk rustig. Hiervoor volg je de borden Paris. Zelf rijden we meestal door Lille, wat wel toegestaan is, maar soms een flinke file oplevert. Echter, zonder file, levert het wat tijdwinst op. En ik rijd graag over Franse stads-snelwegen.)

Mopperen op een land dat ze in de vakantie de ring aanpakken... tja, ik denk dat de overlast van zwaar vrachtverkeer vele malen groter is dan die van het vakantieverkeer. En als je rekening moet houden met (tol betalend) vrachtverkeer of zo-kort-mogelijk-door-België-rijdend vakantieverkeer, lijkt me dat een eenvoudige afweging. En vergeet niet dat eeuwig aan de ringwegen werken in België een traditie is... :H

Voor wat betreft de bewegwijzering in België, meer speciaal het aangeven van het al-dan-niet met aanhanger door Luik mogen rijden: Vanuit NL wordt het twee maal duidelijk aangegeven, vanuit de Ardennen in elk geval 1 keer.

Bijgaand een 3-tal screenshots vanuit Google-maps, mat een detailkaartje eronder, zodat je kunt zien waar de screenshots van genomen zijn. Ik denk dat dit verbod, geheel tegen de mij bekende traditie in, best goed is aangegeven.



Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #13 Gepost op: juli 11, 2022, 09:55:36 am »

De wegen zijn geen Belgische bevoegdheid. De autostrades en meeste verbindingswegen noemen hier gewestwegen en dus zijn de gewesten bevoegd. Ook wel gekend als regio's. Je kan dus in hoe bewegwijzering gebeurd en hoe de wegen onderhouden worden nogal wat verschillen zien tussen de verschillende gewesten (Vlaanderen, Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Wallonië). De ringweg rond Brussel loopt trouwens door deze drie gewesten om het nog eenvoudiger te maken  ::) Dus over verschillende stukken 3 andere overheden verantwoordelijk voor.
Er zijn trouwens ook een deel verkeersregels die op gewest niveau worden bepaald en je dus verschillen tussen de divese gewesten hebben. In Vlaanderen gelden op een deel wegen andere snelheidsregels dan in de rest van het land.  ::) Dat heb ik nooit begrepen daar België een transit land is met heel veel transit verkeer en heel veel studies stellen dat onduidelijkheid vaak aan basis van autoongevallen liggen. Door in een dergelijk klein landje meerdere versies van de verkeersregels te hebben ga je die duidelijkheid mijn inziens zeker niet verhogen!
Kortom, welkom in het land met de meest complexe staatstructuur.


Wat het rijgedrag betreft, vindt ik dat nog meevallen. Maar vermoedelijk ook omdat ik meer gewoon ben om in het verkeer hier te verplaatsen en dus beter weet wat te verwachten valt. Ook hier zie je wel wat verschillen tussen regio's. Brussel is voor veel mensen een uitdaging om zich in het verkeer te mengen.


Wat het bord betreft, dat vindt ik nog niet zo duidelijk. Ik Kan me voorstellen dat velen dat zullen interpreteren als verbod op vrachtwagens van meer dan 6 lang en ben redelijk van overtuigd dat dit ook zo bedoeld is, gezien het bord dat er naast staat. De maatregel is duidelijk bedoeld om vooral het vrachtverkeer uit het centrum van luik weg te houden.
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Luik wéér afgesloten!
« Reactie #14 Gepost op: juli 11, 2022, 09:56:07 am »

Ik zie toch echt een vrachtwagen verbod ten behoeve van de lengte, niet voor auto's met aanhangers: zou wat worden, woon je in Luik, mag je niet eens je vouwwagen voor de deur hebben staan..

@FriedelP: we waren tegelijk aan het posten maar die interpretatie gooi ik er ook tegenaan. Net zoals in Duitsland waar je een inhaalverbod voor vrachtwagens met en zonder onderbord voor auto's met aanhanger ziet. Hier ontbreekt toch duidelijk dat onderbord.
« Laatst bewerkt op: juli 11, 2022, 09:57:40 am door sammyvannorel »
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal