Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: AlpenKreuzer Allure: diverse vraagjes...  (gelezen 11569 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mikekiwi

  • Gast
AlpenKreuzer Allure: diverse vraagjes...
« Gepost op: juni 09, 2011, 02:58:34 pm »

Zo...ben een hele tijd niet actief geweest hier en heb zelfs mijn verjaardagsmelding in januari gemist zie ik..shame on me! Maar goed, het vouwwagenbloed stroomt nog steeds, komend weekend ons eerste klapavontuur met overnachting. :K

Nu hebben we een week of 3 gelee onze AlpenKreuzer Allure al een keer opzet op de dagcamping en dat ging prima, dat viel ons niet tegen. Maar toch houden twee vragen ons nog bezig:

1. de flappen aan de onderkant van de tent (slikranden?), vouw je die nu naar binnen (zodat het water onder het grondzeil loopt) of juist naar buiten (zodat het water van de tent afloopt) ?

2. bij het inklappen van de wagen hadden wij het probleem dat de tent (slaapdeel dus) wat naar buiten puilde. Vooral bij het indraaien van het keukentje hangt daar dan nog wat doek voor waardoor je erg voorzichtig moet zijn om geen scheur te veroorzaken. Doen wij iets in de volgorde verkeerd of moeten we met beleid de reststukjes stof wat tussen de klapdelen "proppen" ?

3. in de nok achterin zit een verdikt stukje stof op de tent waar precies de stokken van de wagen en die 'hemelstang'  bij elkaar komen. Nu lijnde dat bij het opzetten niet helemaal lekker uit en konden wij het ook niet zo goed voor elkaar krijgen om dit beter af te stellen zodat de kwetsbare delen goed beschermd worden. Iemand hier ervaring mee en tips om dit wel goed te kunnen krijgen?

Dank voor het meedenken!
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2011, 10:29:39 pm door mikekiwi »
Gelogd

erik hendriks

  • Gast
Re:AlpenKreuzer Allure: inklap- en slikrandvraagje
« Reactie #1 Gepost op: juni 09, 2011, 08:46:55 pm »

voor wat betreft de slikranden:

als de elastieken aan de binnenzijde zitten, dan lopen de flappen van de tent af.
zitten ze aan de buitenkant, dan komen de flappen naar binnen. (wel onder het grondzeil, anders loopt je tent vol met water bij regen) :#
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re:AlpenKreuzer Allure: inklap- en slikrandvraagje
« Reactie #2 Gepost op: juni 09, 2011, 09:31:44 pm »

Punt 1. Volgens mij al beantwoord :)

Punt 2. Wij tilden met het klappen van elke helft de boel weer een beetje op zodat het tentdoek er netjes tussen kon worden gestopt.

Punt 3. We hebben het nog nooit met onze Allure gepresteerd om deze kaarsrecht voor de verdikte stukjes stof te krijgen. Wat wel scheelde was verschillende diktes aan plankjes te proberen voor onder de pootjes van het slaapgedeelte. Hiermee kon ik het enigszins een beetje sturen.

Dit jaar hebben wij ondanks dat we een hele mooie nieuwe klapper hebben gekocht afscheid moeten nemen van onze oude vertrouwde Alpen kreuzer Allure  ;(
Gelogd

mikekiwi

  • Gast
Re:AlpenKreuzer Allure: inklap- en slikrandvraagje
« Reactie #3 Gepost op: juni 10, 2011, 04:02:59 pm »

Dank voor jullie antwoorden! Nu de klappert achter de Saab hangen en dan gaan we zien of het nu beter gaat... Toedeloe!
Gelogd

erik hendriks

  • Gast
Re:AlpenKreuzer Allure: inklap- en slikrandvraagje
« Reactie #4 Gepost op: juni 10, 2011, 07:59:47 pm »

succes!  :)
Gelogd

mikekiwi

  • Gast
Re:AlpenKreuzer Allure: inklap- en slikrandvraagje
« Reactie #5 Gepost op: juni 14, 2011, 10:29:21 pm »

Inmiddels zijn  we al weer terug... zondagavond al ingepakt omdat we geen zin hadden om het maandag in de regen te moeten doen. Opzetten vrijdagavond in de stromende regen was al erg genoeg, en dan tot overmaat van "ramp" ook ook nog op een wel heel oneven stuk terrein. Maar goed, dan stonden we wel lekker in de boomgaard tussen de appeltjes en peertjes en dat was toch ook wel gaaf...

even resumé overflakkee:

1. stiekies aan de binnenkant, flappen dus naar buiten. alleen nog even kijken hoe ik die stiekies vastzet. Had nu de neiging om ze aan de binnenkant naar me toe te trekken en dan vast te zetten, maar volgens mij is dat niet goed want dat werd erg lelijk. Moet je de elastieken aan de binnenzijde toch ook wel vanaf de buitenzijde vasthameren (met de flap omhooghouden)? Ik klink wel erg newbie nu, maar heb tot nu toe alleen tenten gehad met elastieken aan de buitenzijde... :+

2. blijft een gedoe waar we wat aan moeten wennen. Ook nu weer dichtklappen en dan met 1 hand weer omhooghouden en doek er tussen wurmen. Zal dus inderdaad wel zo horen  :)

3. gezien de scheve plaatsing heb ik er eigenlijk niet eens veel aandacht aan besteed, dat leek me in deze stand een onmogelijke taak  ::)

Dit was onze eerste slaapervaring in een klapper en dat viel niet tegen. Wel wennen aan diverse dingen zoals losse extra kussentjes bij matras die wegdrijven tijdens het slapen, gordijnen die we niet konden ophangen (en die runnertjes konden we echt niet vinden in de tasjes die we hadden meegekregen) en een binnendeur die niet dichtging. En verder was het nog steeds wel frisjes 's nachts met vochtige lucht en 7 graadjes buitentemp...

@ erik hendriks: kregen jullie de binnendeur (is dus de deur van voortent naar het slaapdeel) altijd dicht? Na het opzetten nu was dat een onmogelijke taak; het stond zo strak dat met 1 rits dicht er op slaaphoogte nog zo'n 20cm ruimte was bij de andere rits. En dat is wat lastig als we straks op vakantie een tussenstop willen maken zonder voortent...
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:AlpenKreuzer Allure: diverse vraagjes...
« Reactie #6 Gepost op: juni 14, 2011, 10:36:53 pm »

je hebt wel pech gehad hier mee, eerst in de stromende regen je vw uitklappen, vervolgens ook nog op oneffen terrein en gezien de stromende regen heb je de vw denk ik ook niet waterpas gezet

het slapen in de vouwwagen viel mij ook niet tegen. mits je bed waterpas ligt natuurlijk :J
Gelogd

mikekiwi

  • Gast
Re:AlpenKreuzer Allure: diverse vraagjes...
« Reactie #7 Gepost op: juni 14, 2011, 10:59:06 pm »

je hebt wel pech gehad hier mee, eerst in de stromende regen je vw uitklappen, vervolgens ook nog op oneffen terrein en gezien de stromende regen heb je de vw denk ik ook niet waterpas gezet

het slapen in de vouwwagen viel mij ook niet tegen. mits je bed waterpas ligt natuurlijk :J
Ha...nee, het was  inderdaad niet ideaal. Waterpas lagen we de eerste nacht zeker niet, de tweede nacht na wat bijstellen al een stuk beter. Qua slapen op de matras in de vouwwagen bemerkten we wel al een grote stap naar voren ten opzichte van de luchtbedden die we hiervoor gebruikten. Verder is het allemaal een beetje onwennig. We moeten qua opzetten en inrichten ook onze draai nog even vinden...
Gelogd

bert m

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 181
  • CC Valley
Re:AlpenKreuzer Allure: diverse vraagjes...
« Reactie #8 Gepost op: juni 15, 2011, 08:59:01 am »

Punt 3

Met de diagonale verstelbare stokken in de slaapcabine kun je de centrale nokstang instellen naar links en rechts zodat hij tegen het verdikte stukje stof komt te zitten. Je Allure staat dan mooi symetrisch en goed afgesteld.

Mbt tot de binnendeur. Tijdens het opzetten en afspannen moet je de rits van deze deur gesloten houden. Dan kun je het doek niet zo strak zetten dat de rits niet meer dicht kan.

Gr
Bert
Gelogd

Lien

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 710
  • Holtkamper Nano 2019
Re:AlpenKreuzer Allure: diverse vraagjes...
« Reactie #9 Gepost op: juni 15, 2011, 09:13:31 am »

Punt 2
Als dit een probleem blijft kan je voor het inklappen even een spanband er omheen spannen. Het doek kan dan niet meer weg vallen bij inklappen.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:AlpenKreuzer Allure: inklap- en slikrandvraagje
« Reactie #10 Gepost op: juni 17, 2011, 09:43:36 am »

1. stiekies aan de binnenkant, flappen dus naar buiten. alleen nog even kijken hoe ik die stiekies vastzet. Had nu de neiging om ze aan de binnenkant naar me toe te trekken en dan vast te zetten, maar volgens mij is dat niet goed want dat werd erg lelijk. Moet je de elastieken aan de binnenzijde toch ook wel vanaf de buitenzijde vasthameren (met de flap omhooghouden)? Ik klink wel erg newbie nu, maar heb tot nu toe alleen tenten gehad met elastieken aan de buitenzijde... :+


De stiekies in verlengde van het doek houden dus als het ware bijna recht naar beneden anders trek je de boel weer juist naar binnen en dat staat niet zo netjes.

Inderdaad afspannen als alle ristsen (deuren en ramen) gesloten zijn en niet te strak, overal een beetje evenveel spanning.

Niets mooier dan een goed afgespannen tent of klapper, maar ja op ongelijk terrein is dat wel cursusmateriaal voor de 10 daagse training "afspannen voor gevorderden" :#

Succes met het wennen, komt vast wel goed.
Groeten uit Uden
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

mikekiwi

  • Gast
Re:AlpenKreuzer Allure: diverse vraagjes...
« Reactie #11 Gepost op: juni 21, 2011, 09:23:39 pm »

Punt 3

Met de diagonale verstelbare stokken in de slaapcabine kun je de centrale nokstang instellen naar links en rechts zodat hij tegen het verdikte stukje stof komt te zitten. Je Allure staat dan mooi symetrisch en goed afgesteld.

Mbt tot de binnendeur. Tijdens het opzetten en afspannen moet je de rits van deze deur gesloten houden. Dan kun je het doek niet zo strak zetten dat de rits niet meer dicht kan.

Gr
Bert

Duidelijke tips, staan genoteerd!!!

Punt 2
Als dit een probleem blijft kan je voor het inklappen even een spanband er omheen spannen. Het doek kan dan niet meer weg vallen bij inklappen.
Hmm, ik weet niet of ik helemaal begrijp wat je bedoelt. Het is niet zo dat het doek na klapdeel1 er weer tussenuitfloepst, maar meer dat we bij het inklappen het al lastig vinden om al het doek er netjes tussen te krijgen
De stiekies in verlengde van het doek houden dus als het ware bijna recht naar beneden anders trek je de boel weer juist naar binnen en dat staat niet zo netjes.
Inderdaad afspannen als alle ristsen (deuren en ramen) gesloten zijn en niet te strak, overal een beetje evenveel spanning.
Niets mooier dan een goed afgespannen tent of klapper, maar ja op ongelijk terrein is dat wel cursusmateriaal voor de 10 daagse training "afspannen voor gevorderden" :#
Succes met het wennen, komt vast wel goed.
Groeten uit Uden
Dank! Dus inderdaad niet naar me toe trekken die stieken, is even tegen de natuur in (en lastig omdat ik haast alleen maar stormpennen heb), maar dan weet ik wat ik moet doen. Ja dat ongelijke terrein was erg mooi, maar wel lastig. Ik zal zo even een fotootje toevoegen...
Gelogd

mikekiwi

  • Gast
Re:AlpenKreuzer Allure: diverse vraagjes...
« Reactie #12 Gepost op: juni 21, 2011, 09:29:20 pm »

Zo stonden we dus...:

rechts bij de dissel loopt het al naar boven en de plek liep dus af naar het "gootje" . Maar verder geen klagen hoor, tussen de appeltjes en peertjes...
Gelogd

Richard

  • Gast
Re:AlpenKreuzer Allure: diverse vraagjes...
« Reactie #13 Gepost op: juni 21, 2011, 09:31:29 pm »

Zo stonden we dus...:

rechts bij de dissel loopt het al naar boven en de plek liep dus af naar het "gootje" . Maar verder geen klagen hoor, tussen de appeltjes en peertjes...
Hier sta je niet graag als de appels en peren rijp zijn...
ik hoor ze al zoemen
Gelogd

bert m

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 181
  • CC Valley
Re:AlpenKreuzer Allure: diverse vraagjes...
« Reactie #14 Gepost op: juni 21, 2011, 10:03:32 pm »

Als ik het zo bekijk heb je de VW op de meest beroerde manier neer gezet.
Diagonaal op het heuveltje :o Moeilijk om dan alles horizontaal te krijgen.
In de lengteriching op de verhoging tussen de twee fruitbomen lijkt mij beter. Je kunt dan aan beide zijden de slaapgedeelten horizontaal stellen.
Misschien dat je wat lucht aan de zijkanten houdt maar zoals de AK nu staat houd je aan één kant ruimte over terwijl je aan de andere kan lucht onder de slikranden hebt.
Maar ik ben natuurlijk niet ter plekke aanwezig geweest.

Gr
Bert
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal