Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Traanplaat voor disselbak  (gelezen 8966 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Traanplaat voor disselbak
« Gepost op: december 27, 2011, 07:35:10 pm »

Ik ben van plan om zelf een disselbak te maken van traanplaat. De bak zal ongeveer 80 breed, 40 diep en 60 hoog moeten worden. Iemand advies welke dikte traanplaat ik hiervoor nodig heb?
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Traanplaat voor disselbak
« Reactie #1 Gepost op: december 27, 2011, 07:42:55 pm »

Hoe wordt de constructie?
Ga je de traanplaat 'zetten' of zijn het allemaal losse platen, die je gaat koppelen?
bijv. 5-traansplaat met dikte 2,5/4mm  of  5/6,5mm
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Traanplaat voor disselbak
« Reactie #2 Gepost op: december 27, 2011, 08:22:42 pm »

Misschien verstandig om eerst even het gewicht uit te zoeken van de dikte die je wenst. De bak kan anders vrij zwaar worden. Heb er zelf een gemaakt van ca. 1 mm dik staalplaat met een kunststof laagje er op. Ca. 150x45x45 cm. Weegt toch al 19 kg. Zwaarder dan ik had gedacht. Alu is wel lichter, maar de dikte moet wel voldoende zijn om een s tevige bak te krijgen. Ik heb zelf de bak nog versterkt met Alu profieltjes. Watervast Multiplex wordt ook nogal eens gebruikt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re: Traanplaat voor disselbak
« Reactie #3 Gepost op: december 27, 2011, 08:45:42 pm »

Ik wil met losse platen gaan werken en dan met alu (hoek)profielen alles aan elkaar te bevestigen. Aandachtspunt is inderdaad ook het gewicht. Vandaar dat ik eerst advies wil over de dikte, zodat ik dan ook het gewicht kan uitrekenen. Er komen geen zware spullen in te staan (licht gewicht stoelen). Ik vind traanplaat het mooiste materiaal i.c.m de trailer.
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re: Traanplaat voor disselbak
« Reactie #5 Gepost op: december 27, 2011, 09:22:45 pm »

Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Traanplaat voor disselbak
« Reactie #6 Gepost op: december 27, 2011, 09:23:51 pm »

Als je traanplaat mooi vindt, maar gewicht té veel toenemen,
wellicht een idee om met multiplex een bak te maken.
vervolgens met folie (traanplaat motief) te overtrekken.

gewicht laag, het "smoelt" goed....
Gelogd

Henk CC

  • Gast
Re: Traanplaat voor disselbak
« Reactie #7 Gepost op: december 27, 2011, 09:35:57 pm »

Hoe had je dat in gedachten??  Plaat laten knippen, zetten, lassen, popnagelen, waterdicht maken, bij een metaalbewerking bedrijf of zelf doen?? Het is vrij stug materiaal en verstand van metaal bewerken is wel makkelijk voor zo'n project, plaat zagen met een decoupeer zaag werkt niet zo goed. Als je het zelf denkt te kunnen moet je wel over goed gereedschap beschikken. Grote knipschaar waar je de plaat op maat kunt knippen een goede kantbank. En een aluminium lasapparaat, maar, als je daar aan kunt komem en mee kunt werken en een werkplaats?

Ik heb voor mijn Combi Camp een aluminium kist gekocht bij www.destinationadventure.nl ze zijn dan wel niet van traanplaat.Zij hebben deze kisten in verschillende maten. Je bent in een keer klaar. Ik heb wel bij een metaal bedrijfje een frame laten maken voor een paar tientjes, want ik heb een boomdissel.
Misschien heb je wat aan deze informatie, en succes met zoeken of maken.
Henk
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Traanplaat voor disselbak
« Reactie #8 Gepost op: december 27, 2011, 09:40:29 pm »

Ik vind het alternatief van Edwinv ook wel wat.
In 1 keer klaar voor geen gek geld.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Traanplaat voor disselbak
« Reactie #9 Gepost op: december 27, 2011, 11:37:29 pm »

Gewicht van traanplaat is wel te overzien; ik heb zelf '1,50/2 gebeitst aluminium 5 traans' gebruikt en dit weegt ca. 5kg per m2; 12mm Okoume weegt al snel 7kg per m2 (18mm dus al meer dan 10kg/m2); Andere muliplexen die ook nog watervast verlijmd zijn, zijn nog zwaarder, ook het welbekende betonmultiplex (op 18mm ca. 12/13kg per m2). Voor het traanplaat is het wel wenselijk om het te laten 'zetten' omdat het daar meer stevigheid van krijgt. Als je alleen aluminium hoeklijntjes gebruikt en die vastpopt dan mis je de stevigheid.

Voor wat betreft het maken van zo'n kist moet ik me wel bij HenkCC aansluiten, als je geen relaties en/of adresjes hebt dan valt dat niet mee (of het loopt snel in de papieren).

Zie voor mijn projectje: http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,8309.msg94497.html#msg94497
Zie voor het traanplaat: http://www.mcb.nl/smallcms/index.php?template=external&url=http://www.mcb.nl/prijslijst/HTML/Mnl_alu280061.htm
Zie voor nog meer kisten: http://www.koffersenkisten.nl/defender-ka64-aluminium-kisten.html
« Laatst bewerkt op: december 28, 2011, 09:18:45 am door nunogconway »
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Traanplaat voor disselbak
« Reactie #10 Gepost op: december 28, 2011, 11:57:22 am »

 :off
Tijdens mijn zoektocht naar het geschikte recipiënt voor mijn keuken heb ik bij het volgende bedrijf ge?nformeerd:http://shop.geprotrading.com/nordborg-1500.html

Daar hebben ze verschillende bakken in traanplaat. Ik heb toen ook naar het gewicht gepolst van de grootste en dit was het antwoord: Het gewicht van de Goteborg 1500 is 27 kilo.
Best veel, maar daarna ben ik eens op zoek gegaan naar het gewicht van de carry all box 150 die HK gebruikt voor hun keukens die box weegt leeg ook maar liefst 22 kg!
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Traanplaat voor disselbak
« Reactie #11 Gepost op: december 28, 2011, 07:15:34 pm »

Als je voor lichtgewicht gaat, kun je misschien eens kijken naar Alutec kisten. Geen traanplaat, maar wel lekker licht.
Gelogd

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Traanplaat voor disselbak
« Reactie #12 Gepost op: december 29, 2011, 02:39:15 pm »

Ik ben van plan om zelf een disselbak te maken van traanplaat. De bak zal ongeveer 80 breed, 40 diep en 60 hoog moeten worden. Iemand advies welke dikte traanplaat ik hiervoor nodig heb?

K,heb je een p.btje gestuurd.

Marcel
Gelogd

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re: Traanplaat voor disselbak
« Reactie #13 Gepost op: december 29, 2011, 02:57:30 pm »

Dank voor alle reacties.
Een paar opmerkingen: De bestaande standaade bakken die her en der te koop zijn voldoen niet aan de maat die ik graag hebben wil. Mijn bedoeoling is de plaat op maat te laten knippen (bijv. bij http://www.traanplaatwinkel.nl/) (iemand ervaring hiermee?). Dit dan met popnagels en alu- hoekprofilen aan elkaar bevestigen en afkitten. Zo heb ik alleen vlakke stukken plaat nodig. Het gewicht vind ik niet zo belangrijk want ik wil er licht spul in zetten en ik heb altijd al moeite om voldoende kogeldruk te krijgen. Wat ik graag wil weten welke ditke in minimaal nodig heb. Is 2,5/4mm dik genoeg.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Traanplaat voor disselbak
« Reactie #14 Gepost op: december 29, 2011, 03:22:17 pm »

Als ik die site wat maten in type komen er wat prijzen naar boven die gevoelsmatig wel erg hoog liggen; vraag ook eens prijs bij http://www.staalmarkt.nl/ (als je daar als particulier tenminste terecht kunt), of schroom niet een klein staalbedrijfje binnen te lopen, er zullen er best wel zijn die je verder willen helpen.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal