Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Gewicht vw  (gelezen 7370 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wkmp

  • Gast
Gewicht vw
« Gepost op: maart 21, 2012, 12:42:15 pm »

Hallo,

Wij zijn sinds een paar maanden de gelukkige bezitters van een roadmaster family S, onze eerste vw ,  dus ook deze periode druk aan het inkopen geweest .
Hedenochtend de vw ingeladen en op de weegbrug gestaan  , 760 kg , op zich een prima gewicht !
Maar..... , ik weet dat het maximale gewicht 750 kg is, hoe streng is deze regelgeving .
Is het zo dat net als met een snelheidsovertreding er een bepaalde marge op zit , of sta ik dalijk mijn vw uit te laden langs de snelweg ?

Groet , een (nog) onervaren vw bezitter.

Even wat extra info , leeggewicht volgens roadmaster 520 kg.
Ik denk / vrees uiteindelijk uit te komen rond de 800 kg , en heeft niet iedereen dit probleem ?
We hebben alles lichtgewicht gekocht ?!
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2012, 01:06:51 pm door Wkmp »
Gelogd

Miss BBQ

  • Gast
Re: Gewicht vw
« Reactie #1 Gepost op: maart 21, 2012, 12:50:31 pm »

Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.974
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Gewicht vw
« Reactie #2 Gepost op: maart 21, 2012, 12:51:36 pm »

Hallo,

Wij zijn sinds een paar maanden de gelukkige bezitters van een roadmaster family S, onze eerste vw ,  dus ook deze periode druk aan het inkopen geweest .
Hedenochtend de vw ingeladen en op de weegbrug gestaan  , 760 kg , op zich een prima gewicht !
Maar..... , ik weet dat het maximale gewicht 750 kg is, hoe streng is deze regelgeving .
Is het zo dat net als met een snelheidsovertreding er een bepaalde marge op zit , of sta ik dalijk mijn vw uit te laden langs de snelweg ?

Groet , een (nog) onervaren vw bezitter.
Op 10kg zal het denk ik niet zo gauw aankomen dit ivm afwijking.
Desondanks toch best vol gepropt?
Ik neem fietsen en al mee en zit nog niet aan de max.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Miss BBQ

  • Gast
Re: Gewicht vw
« Reactie #3 Gepost op: maart 21, 2012, 12:54:09 pm »

De wetgeving zal wel meevallen...als je er maar geen honderden kilo's overheen gaat.
ls je zorgt dat je het gewicht geoed verdeeld zowel en keuken als disselkant en de kogeldruk niet hoger laat worden als 50-70 kg en de vouwwagen horizontaal achter de auto staat zal het wel meevallen...
Anders eens een keer bij de ANWB kontoledagen langs gaan...meestal rond de vakantie staan ze ergens bij de grens...

succes
AM
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.653
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Gewicht vw
« Reactie #4 Gepost op: maart 21, 2012, 01:04:41 pm »

@wkmkamp: hoe heb je gemeten? Bij een controle zal de sterke arm de aangekoppelde wagen wegen... Dit betekent dus dat je de kogeldruk van de totale massa af kunt trekken.

Als je op de wielen gemeten rond de 750 zit, zit je goed. No worries lijkt me zo.

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Wkmp

  • Gast
Re: Gewicht vw
« Reactie #5 Gepost op: maart 21, 2012, 01:11:01 pm »

@wkmkamp: hoe heb je gemeten? Bij een controle zal de sterke arm de aangekoppelde wagen wegen... Dit betekent dus dat je de kogeldruk van de totale massa af kunt trekken.

Als je op de wielen gemeten rond de 750 zit, zit je goed. No worries lijkt me zo.

Gemeten op een weegbrug bij een papierhandelaar , en als de "sterke arm" :) de vw aangekoppeld weegt is dit inderdaad geen probleem.
Gelogd

ptsporting

  • Gast
Re: Gewicht vw
« Reactie #6 Gepost op: maart 21, 2012, 04:00:46 pm »

oeps, ... ook wij pakken onze roadmaster gewoon lekker vol, zitten meestal rond de 750-800 kg en zomers komt de boot 135 kger ook nog lekker bij op. geen probleem. gaat al duizenden kilometers goed. :O
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.653
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Gewicht vw
« Reactie #7 Gepost op: maart 21, 2012, 04:21:31 pm »

Overbelading... Het blijft lastig. Natuurlijk zit er marge in de regels, in elk geval is het niet zo dat je wagen bij 750 kg 100% veilig is en bij 751 kg een absoluut gevaar op de weg.

Een anekdote bij ons in de familie. Gezin, 4 personen, gaan jaarlijks zo goedkoop mogelijk op vakantie met een klapkar. Gedurende de jaren gaan ze langer, maar een gevolg is dat het nog goedkoper moet. 4 weken weg en alles meenemen: een grote blauwe (loodgieters) gasfles, een DIN-fles als reserve. Geen stroom nemen, dat kost geld... Wel piepers mee, eigenlijk alles wat enigszins bewaarbaar was. Naar Zuid-frankrijk. 140, want dat mag van de wet en is dus veilig... Op een gegeven moment had men op de HEENWEG 6 klapbanden. Wat de kinderen ook zeiden, de wagen was volgens pa niet overbeladen. De terugtocht werd geregeld met de ANWB, maar in Frankrijk ging de klapkar toch nog even op de weegbrug.... 1500 KG.

Overbeladen zal meestal voor het rijden geen grote problemen opleveren. Met wat zwaardere banden kom je best een eind. Het probleem begint met remmen. Overigens is het in de huidige maatschappij een kwestie van tijd voordat verzekeraard niet meer uitkeren in geval van overbelading, tenzij je kunt aantonen dat de schade daar door gekomen is en/of niet verergerd is.

@ptsporting: je zou voor de grap eens moeten uitrekenen hoeveel extra remweg het oplevert, die (ong.) 200 kg overgewicht. Daarnaast zou het kunnen zijn dat je niet meer aan een B-rijbewijs genoeg hebt, maar aan de BE moet.

Ik denk dat een paar kg niet erg is. Onze vorige wagen woog, vakantie-klaar, 20 kg meer dan strinkt genomen mocht (670 ipv 650). De 650 kg van de franse karren is een dingetje met de belasting oid. Technisch zijn ze bij aflevering (op de banden na... ) meestal geschikt voor 750 kg. Wij hebben nooit problemen gehad, ook niet tijdens die ene nood-stop. Wij rijden nooit harder dan 100 op de teller. Voor ons is het belangrijkste van de vakantie: veilig!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Angel

  • Gast
Re: Gewicht vw
« Reactie #8 Gepost op: maart 21, 2012, 04:33:48 pm »

Nog even over dat wegen wat bedoelen jullie precies is maar net of ze de wagen aangekoppeld of niet aangekoppeld wegen en dat de kogeldruk er dan vanaf gehaald kan worden?

Ik ben van plan om onze wagen een keer bij mijn pa op het werk op de weegbrug te wegen, maar hoe moet ik hem dan wegen aangekoppeld of niet aangekoppeld en maakt dan de kogeldruk het enige verschil...?

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.653
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Gewicht vw
« Reactie #9 Gepost op: maart 21, 2012, 04:47:01 pm »

De wet heeft het over de totale massa. Dat is dus afgekoppeld op een weegbrug oid. In de praktijk meten ze altijd aangekoppeld en is de kogeldruk feitelijk een marge.

Formeel moet je die er echter wel bij optellen!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Wkmp

  • Gast
Re: Gewicht vw
« Reactie #10 Gepost op: maart 22, 2012, 08:01:56 am »

Dank allen voor de snelle en vooral bruikbare reacties , ik begrijp hieruit dat de max 800 kg , ondanks het minimale overgewicht geen problemen zal opleveren .
Ook leuk om te lezen dat iedereen hier er op zijn eigen manier mee om gaat  :)

Groet

Werner.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Gewicht vw
« Reactie #11 Gepost op: maart 22, 2012, 09:43:29 am »

Als je de wagen wilt wegen zomder de kogeldruk (aangekoppeld) dan zet je de wielen van de klapper op de weegbrug en zorgt ervoor dat de v wielen van de auto er niet op staan

____o___  O-----O


Even uitleg bij het creatieve tekeningetje   
______ = weegbrug

O-----O = auto

o = het wiel van de klapper
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 438
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Gewicht vw
« Reactie #12 Gepost op: maart 22, 2012, 06:47:50 pm »

zou je dit uit willen leggen, volgens mij maakt op deze manier van wegen niets uit.....
een weegbrug is ook gewoon "grond "waar je vouwwagen op staat en blijft de kogeldruk houden.  (??)
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Gewicht vw
« Reactie #13 Gepost op: maart 22, 2012, 07:40:12 pm »

De vouwwagen verdeelt het gewicht over 3 punten, 2 wielen en de dissel.
Als je de wagen op de brug zet met de wielen en het neuswiel weeg je het totele gewicht, inclusief de kogeldruk.
Als je de dissel aan de auto hangt (de auto niet op de brug) of het neuswiel net van de brug afzet weeg je de wagen zonder de kogeldruk.

Gemiddeld is meestal de kogeldruk tussen de 50-75 kilo (ligt aan de auto)
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 438
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Gewicht vw
« Reactie #14 Gepost op: maart 22, 2012, 08:27:40 pm »

 :# yes, duidelijk. zat even krom te denken.  Bedankt!
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal