Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.  (gelezen 3303 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frank-2.0

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 38
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama-up GL 2023
Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.
« Gepost op: juli 17, 2018, 10:31:38 am »

Vorig jaar heeft het koelkastje op de zelfde manier aangesloten gezeten onderweg en geen problemen gehad. Dit jaar kwam de stekker er uit zoals op de foto te zien is. Iemand een idee wat de reden ervan zou kunnen zijn?

Ik denk zelf te lang vermogen over moeten brengen waardoor de stekker te warm geworden is. Maar zo'n soort stekker moet hier toch tegen kunnen? Wellicht een te goedkope (lees: slechte kwaliteit) stekker?

Vermogen koelkast: 75 Watt
Voedingsspanning: 12 Volt
Max. Stroom: 6,25 Amp.
Gaat om een Electrolux absorptie koelkast.

Iemand dit ook een keer meegemaakt?

Verstuurd vanaf mijn Moto C Plus met Tapatalk

Gelogd

Frank-2.0

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 38
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama-up GL 2023
Re: Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.
« Reactie #1 Gepost op: juli 17, 2018, 10:47:10 am »

Muis, verplaats je hem even? Verkeerde plek!

Verstuurd vanaf mijn Moto C Plus met Tapatalk

Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.
« Reactie #2 Gepost op: juli 17, 2018, 11:21:46 am »

Iemand dit ook een keer meegemaakt?

Yep. En ik weet dat er veel meer mensen zijn. Ik weet zo al twee Aart Kok eigenaren die dit ook hadden. Die stekkers kunnen gewoon niet tegen zo'n vermogen en tegen de trillingen in de vouwwagen. Daar is het ontwerp ook nooit voor bedoeld.

Volgens opgave kan die stekker meestal 10A hebben, maar dat is wellicht onder ideale omstandigheden en gedurende de beperkte duur die de test van dat materiaal voorschrijft.

Ik heb de stekker en het chassisdeeltje vervangen door een 24V vrachtwagenversie. Die kan ook niet losrammelen doordat de tip met een click vastzit. Bij de reguliere sigarettenaanstekerpluggen kan dat wel, waardoor een slecht contact ontstaat en dus warmteontwikkeling plaatsvindt. Bij de gewone sigarettenaanstekerplug wordt de tip met een flodderig veertje in het chassisdeeltje gedrukt. Leuk voor een sigarettenaansteker,  die maar 20 seconden aan hoeft. Maar niet voor permanente verbindingen met een fors vermogen.

Dit is de 'vrachtwagenversie':

https://www.winparts.nl/sensoren-elektronica/aanstekerplug-accessoires/c767/standaard-plug-20a-voor-05-234-06/p106550.html?utm_expid=.NpOrm72RTXaAE-wVg7ax-w.0&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.winparts.nl%2Fsensoren-elektronica%2Faanstekerplug-accessoires%2Fc767.html
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2018, 11:27:19 am door Frankie »
Gelogd

Wolbert

  • Gast
Re: Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.
« Reactie #3 Gepost op: juli 17, 2018, 03:17:44 pm »

De stekkers, die kunnen idd niet veel hebben (heel wijnig zelfs)
Ze kunnen geen pieken opvangen, en een trilling, of wat vuil kan snel tot zelfs brand veroorzaken.

In vrachtwagens worden deze ook eigelijk nooid gebruikt.
Maar ipv deze, plaatsen ze in vrachtwagens gewone huis stopcontacten.
Waar dan in de gaatjes de + zit, en de randaarde gebruikt word als de -

Dit kan teminste de kracht aan.

Maar ook de kabels er achter moeten eigelijk aangepast zijn op de kracht die er op kan.

Je kunt een 40A plug gebruiken.
Maar zit er een 0,5mm kabeltje achter. Dan verplaats je het probleem
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.
« Reactie #4 Gepost op: juli 17, 2018, 04:04:58 pm »

Ik heg bijna 23 jaar dagelijks met een koelkast achter in mijn auto rondgereden voor gekoelde monsters voor laboratorium-onderzoek.

Het smelten van de stekker is veroorzaakt door een slecht contact. De stekker is waarschijnlijk tijdens het rijden wat los getrild. Wanneer de plus-pool dan op een kleiner oppervlak nog net contact maakt, moet alle stroom door een klein deel van dat contact. Hierdoor wordt het zo heet dat het plastic smelt en vervormt.

Je kunt beter een andere stekker gebruiken, een kleinere 12 volt aansluiting zoals op de foto, of wat ze noemen een wal-aansluiting voor de pleziervaart. Deze laatste wordt gebruikt voor een 230 volt aansluiting tussen de wal en de boot en kan prima ook als een 12-volts aansluiting gebruikt worden.
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2018, 04:06:38 pm door ArnoldusWH »
Gelogd

Frank-2.0

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 38
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama-up GL 2023
Re: Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.
« Reactie #5 Gepost op: juli 17, 2018, 05:31:39 pm »

Ik ben er over uit dat het een andere stekker verbinding moet worden. Bedankt voor de reacties. Het lostrillen onder het rijden klinkt als een plausibel verhaal. Ik ga bij thuiskomst maar eens op zoek naar een connector die vast te schroeven is. Zoiets als ArnoldusWH aangeeft met de walaansluiting. Dat ziet er degelijk uit!

Verstuurd vanaf mijn Moto C Plus met Tapatalk

Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.
« Reactie #6 Gepost op: juli 17, 2018, 08:20:41 pm »

Er is ook CEE uitvoeringen voor 12/24 volt. Degelijk en makkelijk. Kleur is wel minder mooi (paars).
http://www.connectingpower.nl/stekkermateriaal/connectoren-stroom/cee/laagspanning/
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.
« Reactie #7 Gepost op: juli 17, 2018, 08:45:57 pm »

Het probleem is inderdaad het los trillen in combinatie met het amperage.
Je moet een connector kiezen die niet uit elkaar kan trillen en voldoende ampère kan voeren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.
« Reactie #8 Gepost op: juli 18, 2018, 12:07:02 am »

of wat ze noemen een wal-aansluiting voor de pleziervaart. Deze laatste wordt gebruikt voor een 230 volt aansluiting tussen de wal en de boot en kan prima ook als een 12-volts aansluiting gebruikt worden.
Godallemachtig, Dat ding kost ruim 50 Euro. Rijkelijk veel voor toepassing als eenvoudige 12 V stekker. Dan kun je beter Speakon pluggen nemen. Die kunnen continue 40 A verwerken en kosten een drol.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.
« Reactie #9 Gepost op: juli 18, 2018, 07:10:46 am »

Een overhitte steker komt door grote stroom door contacten samen met (te) hoge contact weerstand. Hoge contactweerstand komt door te lage contactdruk, een klein contactoppervlakte of vervuiling. Hoe edeler het contactmetaal hoe lagere contactdruk er noodzakelijk is voor een duurzaam goed contact; vergulde contacten voldoen dus niet alleen vanwege de betere geleiding beter dan bijvoorbeeld vertinde contacten.
In mijn vouwwagen heb ik een uitgebreide 12V installatie gemaakt met veel aansluitpunten waarvoor ik de de facto standaard XT60 steker voor elektro modelbouw heb gebruikt. Deze compacte steker met vergulde pinnen is geschikt voor stromen tot 60Ampere en bestaat in vele uitvoeringen (met of zonder kap, montage plaat of ogen enz.) en is zeer betaalbaar (vanaf 5 paar voor ca 5 Euro). Ook zijn er kant en klaar diverse handige splitters en stroom, spanning, vermogen of energie meters met XT60 stekers te koop.
Let wel op dat je de originele van Amass of goede merk exemplaren koopt, die gaan veel soepeler in en uit elkaar.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Frank-2.0

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 38
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama-up GL 2023
Re: Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.
« Reactie #10 Gepost op: juli 31, 2018, 09:59:20 pm »

Ik heb ondertussen wat rondgekeken en ben uiteindelijk bij een XLR stekker met chassisdeel van Neutrik uitgekomen. Bij Bax-shop voor een appel en een ei besteld en vandaag binnen en gemonteerd. Ik heb er alle vertrouwen in! Zit degelijk in elkaar, vergulde contacten en een borging zodat de stekker niet uit zichzelf los kan komen.
Bedankt voor jullie input, de speaker stekker was voor mij de oplossing.

Verstuurd vanaf mijn Moto C Plus met Tapatalk

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.
« Reactie #11 Gepost op: juli 31, 2018, 10:27:20 pm »

Ik heb ondertussen wat rondgekeken en ben uiteindelijk bij een XLR stekker met chassisdeel van Neutrik uitgekomen.
Neutrik ken ik als goed spul, voordeel tov van mijn xt60 steker is de goede trekontlasting. Hier Heb je de meest voorkomende 3 pins uitvoering genomen? (Je hebt dan 1 pin over).
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.
« Reactie #12 Gepost op: augustus 01, 2018, 01:23:07 am »

Neutrik ken ik als goed spul, voordeel tov van mijn xt60 steker is de goede trekontlasting. Hier Heb je de meest voorkomende 3 pins uitvoering genomen? (Je hebt dan 1 pin over).
Formeel is voor stroomaansluitingen de 4-polige plug gebruikelijk, juist omdat die niet past in de 3 polige stekkers en chassisdelen. Jammer alleen dat die net wat minder belastbaar is dan de 3-polige.
Aan de andere kant is het niet zo dat je met een vouwwagen een grote kans loopt je 12V plug te verwisselen met een microfoon- of lijnplug.  :#

Overigens zou ik zelf voor hoge amperages geen XLR kiezen zonder exact te weten wat de specificaties zijn. Want die lopen bij XLR voor wat de belastbaarheid nogal uiteen.
Gelogd

Frank-2.0

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 38
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama-up GL 2023
Re: Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.
« Reactie #13 Gepost op: augustus 01, 2018, 06:24:56 am »

Aan de andere kant is het niet zo dat je met een vouwwagen een grote kans loopt je 12V plug te verwisselen met een microfoon- of lijnplug.  :#


Deze kans is inderdaad zeer klein te noemen vandaar dat ik dit geen probleem vond. In tegenstelling tot het gebruik van een "normale" 230 v stekker en wcd zoals Wolbert aangaf. Dit kan wel fout gaan als de verkeerde stekker gekozen wordt.

Specificaties zijn op de site van Neutrik te vinden en deze is belastbaar tot 16 A. Dus dat is ruim voldoende voor deze toepassing.

Verstuurd vanaf mijn Moto C Plus met Tapatalk
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.016
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gesmolten stekker van koelkastje. 12 V.
« Reactie #14 Gepost op: augustus 01, 2018, 07:20:57 am »

Ik gebruik die 3 polige xlr voor mijn zonnepanelen bij de vouwwagen. Werkt perfect. Oerdegelijk.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal