Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: op zoek naar onze eerste vouwwagen  (gelezen 1942 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Doubjj20

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
op zoek naar onze eerste vouwwagen
« Gepost op: juli 18, 2018, 09:39:14 am »

Hallo allemaal,
Na zoekwerk op internet voor onze vouwwagen ben ik hier terecht gekomen. En volgens mij zit hier heel veel ervaring met vouwwagens, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
We zijn al bij een paar winkels wezen kijken, en de verkopers zijn altijd goed in staat om de pluspunten van hun eigen producten aan te prijzen en dat van de concurrent af te kraken.
Een echt eerlijk advies krijgen in een winkel blijft daarom dus lastig en ik hoop dat ik hier wat meer gebruikservaringen en afwegingen die jullie gemaakt hebben kan ontvangen.

We zijn dus opzoek naar onze eerste vouwwagen na altijd met de tent op vakantie te zijn geweest.
Inmiddels hebben we de volgende eisen en wensenlijst samengesteld.

•   De vouwwagen is snel op te zetten.
•   De vouwwagen moet grotendeels door één persoon op te zetten zijn.
•   Niet te groot. Dus naar één kant uitklappen
•   We willen geen model met twee bedden naast elkaar of met slaapcabines onder de lattenbodem.
•   Geen harde deksel als vloer als de wagen uitgeklapt is
•   Er moet een voortent bij zitten waarvan 3 wande open te ritsen zijn om er een luifel van te kunnen maken.
•   In de zijwanden van de voortent/luifel moeten ramen danwel horrengaas zitten.
•   Mogelijkheid voor een extra luifel aan de voortent te kunnen maken.
•   Er moet wel genoeg binnenruimte in de vouwwagen zijn om met slecht weer met zijn vier binnen te zitten op losse stoelen
•   Er moet een mogelijkheid zijn om een extra slaapgedeelte aan te ritsen voor kinderen.
•   Er moet een binnentent voor deze extra slaapruimte te bevestigen zijn???????
•   Er moet een inritsbaar grondzeil zijn voor de binnenruimte, bij voorkeur ook voor de voortent???????
•   Bergruimte zodat we onze kampeerspullen gewoon in de bak van de vouwwagen kunnen laten zitten en deze niet iedere keer bij het in- en uitklappen hoeven te versjouwen.
•   In Frankrijk moet de wagen lekker 130 kunnen rijden en voor Duitsland moet hij door de 100 km keuring kunnen komen.
•   De bagage moet in de wagen ingepakt kunnen worden zonder dat de tent opgezet is.
•   Bij het afbreken moeten de spullen meteen in de bak ingepakt kunnen worden.
•   Berm keuken is geen noodzaak, liever niet. Wel moeten fietsen meegenomen kunnen worden.
•   We moeten er met gemak nog 15 jaar mee vooruit kunnen

Met de beperkte kennis die we hebben blijven er dan 2 kandidaten over
De Cabanon Malawi 1.0, de Malawi 2.0 en de Holtkamer Cocoon

Mijn vragen zijn:
•   Mis ik nog merken en types?
•   Wat zijn de ervaringen van jullie met deze wagens?
•   Wat is de beste tijd om een wagen te kopen? We hebben geen moeite met een tweedehandse, dus ook daar willen we naar kijken, misschien heeft dit zelfs wel de voorkeur ivm de kosten
•   Waar moeten we op letten bij het bekijken van een tweedehandse (naast staat ritsen, tentdoek en grondzijl)
We willen er volgen jaar voor de eerste keer in de zomer op vakantie met onze baby van dan 7 maanden oud.
Stallen is geen enkel probleem. Kan gewoon bij ons thuis, dus tijd van aanschaf is geen thema.

Al vast bedankt voor jullie reactie
Groet, Joost
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: op zoek naar onze eerste vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: juli 18, 2018, 09:41:34 am »

Holtkamper Kyte S of een Kyte XL


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: op zoek naar onze eerste vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: juli 18, 2018, 09:41:57 am »

Ik ver geet 3Dog en Campooz


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: op zoek naar onze eerste vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: juli 18, 2018, 10:03:26 am »

En Raclet Panama en Aart Kok Zambezi / Livingstone voldoen ook aan je eisen.

Je hebt dus redelijk veel keuze, wat natuurlijk voor 2e hands erg makkelijk is. Let bij 2e hands er wel op dat extra's als een extra zijtent er direct bij zit, omdat die anders soms lastig of niet (meer) te verkrijgen zijn.
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: op zoek naar onze eerste vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: juli 18, 2018, 10:03:45 am »

Aart kok Livingstone.
Gelogd

Doubjj20

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Re: op zoek naar onze eerste vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: juli 18, 2018, 11:03:03 am »


bedankt voor de snelle reacties! had niet verwacht dat ik zo snel al antwoorden zou krijgen!


Ik ver geet 3Dog en Campooz
deze hebben we ook bekeken idd, maar de instap in het slaapdeel is zo hoog, dat vinden we niet praktisch. Ook de wagen zelf is ingeklapt enorm hoog. Deze hebben we dus af laten vallen.

Je hebt dus redelijk veel keuze, wat natuurlijk voor 2e hands erg makkelijk is. Let bij 2e hands er wel op dat extra's als een extra zijtent er direct bij zit, omdat die anders soms lastig of niet (meer) te verkrijgen zijn.
Dat is ook een goede tip. Daar hadden we nog niet aan gedacht. Gaan we zeker rekening mee houden.

Ik zal de andere wagens ook eens gaan bekijken.

Wat zijn jullie ervaringen met in welk seizoen het het slimste is om een wagen aan te schaffen?
Zit daar veel cerschil in qua aanbod en prijs in een bepaalde periode?

 
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: op zoek naar onze eerste vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: juli 18, 2018, 11:04:36 am »

Tweedehands aanschaffen rond december zijn de prijzen lager dan in maart en mei. Vaak na vakanties is er ook veel aanbod.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: op zoek naar onze eerste vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: juli 18, 2018, 11:15:18 am »

En voor een nieuwe kan je ook in de winter maanden korting krijgen op de oude modellen aangezien ze dan vaak die nieuwe modellen hebben en van de oude afwillen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: op zoek naar onze eerste vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: juli 18, 2018, 12:54:04 pm »

De Cocoon is te klein voor 4 stoelen binnen (onze ervaring). Bij slecht weer (en slechte vooruitzichten) pakken we in en rijden we naar de volgende bestemming of gaan op bed liggen (kinderen in de aangeritste adventure-tent).
Wij hebben onze wagen sinds 2011 en zijn er nog steeds heel erg blij mee.
Voordeel is dat opzetten en inpakken erg snel gaat. Hierdoor hoeven we onderweg geen hotel of B&B te boeken, wat ook weer scheelt op het totale kostenplaatje. Het is echter ook afhankelijk van jullie manier van kamperen. 3 weken op 1 camping is niet ons ding. (komende 3a4 weken doen we met gemak 6 of meer campings aan).
Gelogd
live life outdoors

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: op zoek naar onze eerste vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: juli 18, 2018, 03:56:40 pm »


Wij kampeerden met 3 kinderen tot vorig jaar met de tent met auto en dakkoffer. Wij trekken graag en merkte dat met het groeien van het gezin de kampeeruitrusting groeit en ook de tijd nodig om op te bouwen en af te breken. In totaal is onze kampeeruitrusting ongeveer 300kg zwaar en vooral de (gevulde) koelbox, ladeblok met keuken spullen en de tent zijn zware (alleen door mij te tillen) objecten.
Wij hebben vorig jaar tijdens een zoektocht naar een nieuwe bijzettent kennis gemaakt met de snel opklapbare 3DOG traildog vouwwagen. Dit was voor ons de trigger om naar meer vouwagens te kijken, wij hebben dus een lijstje gemaakt van snelle vouwwagens (geen bouwwagens) waarmee wij minimaal met bagage hoeven te slepen en ook een goed en ruim bed hebben. (Wij sliepen trouwens in de tent prima op Exped megamat 10 matten. Dit was niet de reden naar een vouwwagen te gaan maar de vouwwagen mocht hier niet voor onder doen).
Onze eisen lijst was korter dan die van jullie ;-):
- Zeer snel en eenvoudig opzetten en afbreken
- Minimaal 1000 liter bagage ruimte onder het bed
- Voor 2 personen zeer comfortabel slapen, mogelijkheid om (tijdens doorreis stop) met 3 extra personen op matjes in de leefruimte te slapen.
- Leefruimte met vastkuip
- Luifel met hieronder mogelijkheid voor vaste keuken
- Degelijk en 'value-for-money'
Wij hebben een behoorlijk aantal snel uit en in klapbare vouwwagens bekeken, zie het lijstje hieronder. Misschien zit voor ook jullie een model tussen de belangrijkste eisen van jullie voldoet.
1 x 2p bed
3Dog - Traildog
Campwerk - Family
Holtkamper - Cocoon
Combi Camp - Country / Valley
Trigano - Alpha (en dingo tec zenith oztrail overgenomen door trigano)
Relax - Trailer
Dingo Tec - Zenith
Campooz - Lazy Jack
Aart Kok - Zambezi of Livingstone (River Camp/Lodge)
Raclet - Panama
Cabanon - Malawi
2 x 2p bed
Camp-let - Classic
Jamet - Jametic
Teun - TTT4
De modellen heb ik op basis van mijn waarnemingen ongeveer op volgorde van eenvoud en snelheid van uit en in-klappen gezet (basis met indien van toepassing luifel of tent boven keuken). Bovenaan de eenvoudigste en snelste, onderaan is het meest bewerkelijk (check bijvoorbeeld youtube filmpjes als je zelf wilt vergelijken!).
Let op alles is relatief, de camp-let - classic en jamet - jametic zijn nog steeds snelle opzetters t.o.v. van vele andere wagens die niet in het lijstje staan. En de een vind een half uur snel, de ander waaronder ik vind dit (onacceptabel) langzaam. De modellen met 4 slaapplaatsen lijken wat bewerkelijker dan degene met 2 slaapplaatsen.
Holtkamper heeft in de jaren 90 goede naam gemaakt met de innovatieve snel uitklapbare Flyer. De nieuwe generatie Kyte is bewerkelijker en heeft meer tijd nodig met opzetten. Het innovatieve air-force systeem moet je van houden, je had voor de eerste modellen een 10A stroompaal nodig, nu 6A en helaas laten ze op beursen nooit zien wat je na het 'opblazen' nog moet doen (stokken en luifen plaatsen etc.). (Het oppompen duurt trouwens langer dan het uitklappen de oer-flyer ;-))
Trigano Alpha lijkt een combicamp kloon. Deze modellen hebben een vaste vloer in de tent (en vallen hiermee voor jullie dus af ;-)). Vanwege afwezigheid van instelbare pootjes onder de vloer moet je bij ongelijke ondergrond wat improviseren met b.v. blokjes.
3DOG is in 2005 in Europa gestart (productie is in Hamburg met speciaal doek uit Australie). Campwerk, Relax Trailer, Dingo Tec en Campooz zijn later geïntroduceerde 'kopieen'. Veel tenten zoals Campwerk, Campooz en Relax zijn gemaakt in China.
Campooz heeft aan de 2017 modellen voor de vaste luifels en extra slaaptent een aantal extra losse stokken met scheerlijnen toegevoegd. Dit ziet er opgezet fraai uit maar zorgt ervoor dat meer tijd voor opzetten nodig is dan het 2016 model. 3Dog geeft trouwens 10 jaar garantie (gunstig voor je eis van 15 jaar te gebruiken ;-) ).
De laatst genoemde vouwwagens types zijn allen op basis van een solide aanhangwagens met relatief veel bodemvrijheid, dit zien wij als een voordeel omdat op de (weg naar) campings waar wij komen ook weleens wat ongelijke wegen bereden moeten worden. De bagageruimte is ook bovengemiddeld groot. De prijs die je hiervoor is dat de wagen hoog is en het bed met een trapje betreden moet worden, voor ons was dit geen nadeel maar ik begrijpelijk dat dit niet voor iedereen geldt.
Wij zijn uiteindelijke toch voor de 3DOG traildog gegaan, de wagen die ons motiveerde naar al de vouwwagens hierboven te gaan kijken. Deze (onze 1e vouwwagen) hebben wij in het voorjaar van 2017 afgeleverd gekregen en hebben er sinds die tijd 51 nachten in gekampeerd, de wagen is hierbij prima bevallen!
Door jullie lange lijst van eisen zullen de meeste, zo niet alle genoemde wagens afvallen. Ik wens je veel succes met het kiezen en hoop dat je jullie keuze ook deelt op dit forum!
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: op zoek naar onze eerste vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: juli 18, 2018, 05:56:07 pm »

Je we wensen lijst is niet mis. Zeker als je tweedehands wil gaan kijken zul je niet snel alle punten kunnen invullen. Je gaat voor het full option pakket :-)

Maar met de Aart Kok Livingstone zal je een heel eind kunnen komen.

•   De vouwwagen is snel op te zetten. "check"
•   De vouwwagen moet grotendeels door één persoon op te zetten zijn. "check"
•   Niet te groot. Dus naar één kant uitklappen "check"
•   We willen geen model met twee bedden naast elkaar of met slaapcabines onder de lattenbodem. "check"
•   Geen harde deksel als vloer als de wagen uitgeklapt is "check"
•   Er moet een voortent bij zitten waarvan 3 wande open te ritsen zijn om er een luifel van te kunnen maken. "check, optie"
•   In de zijwanden van de voortent/luifel moeten ramen danwel horrengaas zitten. "check"
•   Mogelijkheid voor een extra luifel aan de voortent te kunnen maken. "check, optie"
•   Er moet wel genoeg binnenruimte in de vouwwagen zijn om met slecht weer met zijn vier binnen te zitten op losse stoelen. "In de basis tent is krap, maar in de voortent gaat prima"
•   Er moet een mogelijkheid zijn om een extra slaapgedeelte aan te ritsen voor kinderen. "check, optie"
•   Er moet een binnentent voor deze extra slaapruimte te bevestigen zijn??????? "check, optie, wij hebben hem niet en missen hem ook niet"
•   Er moet een inritsbaar grondzeil zijn voor de binnenruimte, bij voorkeur ook voor de voortent??????? "Basistent wel, optie, voor tent niet"
•   Bergruimte zodat we onze kampeerspullen gewoon in de bak van de vouwwagen kunnen laten zitten en deze niet iedere keer bij het in- en uitklappen hoeven te versjouwen. "check, 1.500 liter met vaste keuken"
•   In Frankrijk moet de wagen lekker 130 kunnen rijden en voor Duitsland moet hij door de 100 km keuring kunnen komen."check"
•   De bagage moet in de wagen ingepakt kunnen worden zonder dat de tent opgezet is. "check"
•   Bij het afbreken moeten de spullen meteen in de bak ingepakt kunnen worden. "check"
•   Berm keuken is geen noodzaak, liever niet. Wel moeten fietsen meegenomen kunnen worden. "check, keuken is een optie. Voor ons was het een must. Niet nog slepen of opbouwen van een keuken. De keuken zit gewoon op de plek waar ie hoort, geen gedoe en bruikbaar onderweg voor koffie of lunch. En ook prettig, lekker koud drankje bij aankomst. De fietsen, 2 stuks, staan op de dissel."
•   We moeten er met gemak nog 15 jaar mee vooruit kunnen
"check, we zijn nu halverwege. We kwamen een week terug op een kamping, daar werd onze wagen bewonderd door een collega kampeerder. Hij vroeg of de wagen nieuw was. Dat dus niet, we gebruiken hem reeds 7 jaar, zo'n 5 weken per jaar."

Zo als je ziet is de Livingstone de ideale vouwwagen ;-)
Maar er zijn zeker andere wagens die voldoen of deels voldoen. Dus goed rond kijken en snel opzetten en afbreken wordt meer bepaald door de hoeveelheid rotzooi die je mee neemt dan door de vouwwagen, zolang het geen bouwwagen is.
Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: op zoek naar onze eerste vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: juli 18, 2018, 07:36:07 pm »

De Cocoon is te klein voor 4 stoelen binnen (onze ervaring). Bij slecht weer (en slechte vooruitzichten) pakken we in en rijden we naar de volgende bestemming of gaan op bed liggen (kinderen in de aangeritste adventure-tent).
Wij hebben onze wagen sinds 2011 en zijn er nog steeds heel erg blij mee.
Voordeel is dat opzetten en inpakken erg snel gaat. Hierdoor hoeven we onderweg geen hotel of B&B te boeken, wat ook weer scheelt op het totale kostenplaatje. Het is echter ook afhankelijk van jullie manier van kamperen. 3 weken op 1 camping is niet ons ding. (komende 3a4 weken doen we met gemak 6 of meer campings aan).

Hangt ook af van welk model je neemt. En welke ruimte je wil met de stoelen, welke stoelen je gebruikt en wat er verder allemaal in de tent aan spullen staat.
Gelogd

Carani

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 239
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Valley
Re: op zoek naar onze eerste vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: juli 18, 2018, 08:18:13 pm »

Een puntje van aandacht dat ik nog niet voorbij zag komen is de richting van het bed. Ik weet niet of dit bij anderen ook speelt, maar voor ons was het wel een puntje. Ik ben een nachtdier dus ga vaak als laatste naar bed en slaap in één keer door, mijn man moet er in de nacht vaak een keer uit om te plassen. Bij veel wagens zou dat betekenen dat een van ons altijd over de ander heen moet kruipen.
In dat kader was onze eerste wagen een camp-let en onze tweede en derde zijn een combi-camp venezia resp. valley, maar beide keren een zgn. 'dwarsslaper'.

Verder kan ik alleen maar zeggen: kies ook gerust met je gevoel. Soms hebben we de neiging om te zoeken naar rationele argumenten waarom het precies die wagen moet worden, terwijl diep in het hart de keuze al lang gemaakt is.
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: op zoek naar onze eerste vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: juli 18, 2018, 08:50:20 pm »

Wat denk je van een CampooZ Lazy Jack ?
Volgens mij voldoet die aan al je eisen.

Zelf heb ik een Fat Freddy van hetzelfde merk, maar die heeft geen extra slaaptent mogelijkheid.
Gelogd

katjakley

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 119
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: op zoek naar onze eerste vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: juli 20, 2018, 11:02:43 am »

Alles aanhorend en om het keuzelijstje volledig te maken: Wij hebben zelf een Kyte. Valt me op dat deze niet in het eerste lijstje staat (Cocoon wel trouwens) en dat in een andere post wordt genoemd dat deze vrij bewerkelijk is. Terwijl als ik maar de eisen en wensen kijk deze (naast een paar anderen) perfect op past.

Alles is natuurlijk subjectief maar onze ervaring is dat de bewerkelijkheid minimaal is. Je staat hier binnen een kwartier lekker mee (1 stok en een zestal haringen). Windforce is leuk je zet hem net zo makkelijk ook op zonder.  Wel wat prijziger maar zeker als je er 15 jaar mee wilt doen ga je er geen spijt van krijgen. Zijn ook leuke tweede handsen te krijgen op MP.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal