bandenspanning?

Gestart door Telly, juni 03, 2024, 09:52:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Telly

Nadat de Kyte vorig jaar spontaan van de kogel geklapt was en de stekker kapotgetrokken had, adviseerde het NL reparatiebedrijf (onderhoud in caravans en vw) om de bandenspanning naar bijna maximaal te verhogen -cf. indicatie op de band-, met als argument dat de rolweerstand dan het meest verlaagd wordt (en dus rijden minder kost).
Ik was eerst bang dat de VW meer zou gaan stuiteren, maar dan bleek in de praktijk niet het geval.
Na de zomer heb ik de spanning weer cf. Holtkamper's advies naar 2,4 bar verlaagd.

Wat is volgens jullie de goede bandenspanning? Zomer/volbepakt of in de winterstalling maakt ws. wel uit.

NB. Sinds het akkefietje adviseer ik iedereen om de koppeling te controleren, nadat de VW op de kogel ligt, door de VW 'omhoog' te draaien, terwijl het neuswiel nog goed vast contact met de grond heeft. Als de trekkende auto ongeveer 5cm omhoog getrokken wordt, weet je dat de koppeling goed vast zit.

Telly

Laat maar. Heb inmiddels het "grote banden ..." topic gevonden :)

Hemertje

Citaat van: Telly op juni 03, 2024, 09:52:19 PM
NB. Sinds het akkefietje adviseer ik iedereen om de koppeling te controleren, nadat de VW op de kogel ligt, door de VW 'omhoog' te draaien, terwijl het neuswiel nog goed vast contact met de grond heeft. Als de trekkende auto ongeveer 5cm omhoog getrokken wordt, weet je dat de koppeling goed vast zit.

dat is wel heel extreem
je kunt ook even de koppeling zelf omhoog trekken om te voelen of deze goed aangekoppeld zit

winnieandbuzz

Citaat van: Telly op juni 03, 2024, 09:52:19 PM


Wat is volgens jullie de goede bandenspanning? Zomer/volbepakt of in de winterstalling maakt ws. wel uit.

De juiste bandenspanning is degene die is opgegeven door de fabrikant (op Holtkamper.nl staat: " Voor 14 inch en 15 inch banden is dit 2.4 bar, voor off-road banden is dit 2.8 bar.").
Het gaat niet alleen om rolweerstand., het gaat ook om optimale afvoer van water en grip. Vreemd advies van het reparatiebedrijf.

Telly

Citaat van: Hemertje op juni 04, 2024, 08:20:32 AM
dat is wel heel extreem
je kunt ook even de koppeling zelf omhoog trekken om te voelen of deze goed aangekoppeld zit

Juist dat bleek onvoldoende.
Ik had de koppeling handmatig omhoog getrokken ter controle. Maar na 250m rustig rijdend, incl een verkeersdrempel, schoot de VW met een luide klap op de grond. Gelukkig deed de remkabel zijn werk en stond neuswiel in goede richting (licht schuin naar zijkant gericht). De draad was uit de stekker losgetrokken, maar snel te repareren. De reparateur keek er in het geheel niet van op en zei dat hij het elk seizoen een keer of vijf tegenkwam.


winnieandbuzz

Citaat van: Telly op juni 04, 2024, 10:30:41 AM

Ik had de koppeling handmatig omhoog getrokken ter controle. Maar na 250m rustig rijdend, incl een verkeersdrempel, schoot de VW met een luide klap op de grond
Heb wel eens gezien dat men dan aan de hendel omhoog trekt. Hierdoor gaat de koppeling juist wat losser zitten met risico op losspringen. Zit er geen verklikker op de koppeling die aangeeft dat de koppeling goed op de kogel ligt?
Losspringen van een koppeling bij een eenvoudige verkeersdrempel is veelal teken van slijtage of dat de hendel niet geheel naar beneden is geklapt.

CEO

Bij BE rijbewijs moet je het juist aanpikken van de koppeling checken door het neuswiel weer omlaag te draaien. Als de auto serieus omhoog komt is het goed...
If you choose not to decide, you still have made a choice!

winnieandbuzz

@ceo inderdaad beste manier om de aankoppeling te controleren.