Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4   Omlaag

Auteur Topic: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd  (gelezen 3934 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

boebels

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #45 Gepost op: mei 14, 2024, 05:01:44 pm »

Wij trekken onze vouwwagen met een Kia Sorento PHEV. Heerlijke trekauto, en een extra voordeel is de zelfnivellerende achtervering die zorgt dat je achterkant niet inzakt als je er een vouwwagen (met fietsen op de dissel) achterhangt. Kortom, wij zijn blij met die keuze en het verbruik is zo rond de 1:15 bij normaal rijgedrag (stekkeren even niet meegerekend).
Gelogd

martjeklap

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 113
  • Merk: kampeermiddel : 3DOG, Traildog
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #46 Gepost op: mei 14, 2024, 07:00:19 pm »

Wij gaan vanaf juni met een Hyundai Tucson PHEV rijden en zijn erg benieuwd. Nu een Lease Skoda Enyaq EV rijdt goed met vouwwagen erachter, maar verbruik is dramatisch met klapkar erachter.
Gelogd

KeithWM

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 141
  • Merk: kampeermiddel : Combi-Camp
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #47 Gepost op: mei 16, 2024, 11:56:33 pm »

Interessant topic dit. Onze tweede auto is nu een oude, ruime benzine-auto zodat we lekker op vakantie kunnen. Maar gezien hoe vaak die wordt gebruikt voor het kippeneind naar het werk van mijn vrouw, leek het mij het overwegen waard een PHEV te nemen. Een beetje zoals Metalpe aangeeft. Zijn er hier mensen die tevreden zijn met een wat oudere PHEV? Iets wat dus niet de hoofdprijs is in de aanschaf.
Gelogd

Vouwwagen_ABC

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk: kampeermiddel : Wachtende op: Combi-camp Flexi Comfort 2024
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #48 Gepost op: mei 17, 2024, 07:15:31 am »

Onze beide auto's zijn E10 geschikt. Spark van 2011 op Bifuel en C4 van 2016. Het is de C4 waar de dealer 1x per jaar spul door de benzine gooit voor reiniging. Zelfs mijn motor van 2009 is geschikt, maar die heeft geen injectie.
De C4 is vast een 1.2 thp of een 1.6 thp ? Die motoren (vooral de 1.6) staan nu eenmaal bekend om interne vervuiling. Heeft niks met e10 of e5 te maken.

In het westen van de VS rijdt men overigens met e15. Die angsten voor e10 zijn hier ingebakken door de ADAC die een test deed met een ongeschikte Opel Signum 2.2. Ze wisten dat die ongeschikt was, maar daarna praatte iedereen ze na dat het je motoren wel kapot zou maken.


Wat betreft een phev heb ik niet zoveel te melden, wel ervaring met een EV (Tesla model 3), al rijd ik tegenwoordig een vuile Peugeot 308 2.0hdi. Die doet wel 1:20 bij 100kmh met de vouwwagen erachter.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2024, 07:22:02 am door Vouwwagen_ABC »
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 105
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee GL 2.2
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #49 Gepost op: mei 17, 2024, 07:25:58 am »

Een PHEV met klapper rijdt net iets comfortabeler dan een benzine-auto, maar verder erg vergelijkbaar. Bij ons hangt hij achter een Passat GTE uit 2015. Rijdt heerlijk!

Ik zou er alleen zelf niet meer voor kiezen. Je hebt dubbele complexiteit en daardoor duur onderhoud.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 814
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #50 Gepost op: mei 19, 2024, 06:33:40 am »

Citaat van: Kevin2

Ik zou er alleen zelf niet meer voor kiezen. Je hebt dubbele complexiteit en daardoor duur onderhoud.
[/quote


Kan je een schatting geven hoeveel % je duurder uit bent?
Mijn verwachting zou zijn dat niet veer zou uit moeten maken.
De elektromotor en accu vragen niet direct om onderhoud, dus daar zou het hem niet in moeten zitten.
De transmissie is waarschijnlijk wel wat complexer. Zit daar het extra onderhoud in?
Of is het een verdienmodel?
Ik vind onderhoud / reparaties toch aan alle kanten veel duurder geworden. Het valt nooit meer mee.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: mei 19, 2024, 06:35:33 am door Jerome »
Gelogd

Joergarms

  • Klapperraar
  • **
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 68
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Camptrail
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #51 Gepost op: mei 19, 2024, 08:41:25 am »

Mijn broertje rijdt met een Outlander PHEV. Staat inmiddels op 250.000km, ja een kwart miljoen.
Nog geen enkele dure reparatie gehad,  erg fijne caravantrekker.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.403
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #52 Gepost op: mei 19, 2024, 06:37:05 pm »

Bij leasing total cost of ownership zag ik al gouw dat bij een leasing op 4 jaar voor een pasat PHEV of niet al rap een dikke 4000 euro duurder uitkwam dan de niet PHEV versie. Dit is dus deels duurdere aankoopprijs omwille van twee motoren en een batterij en anderzijds onderhoud.
Ik vondt het anders interessant als optie omdat je dan 90% van de tijd voor de verplaatsingen thuis elektrisch kan rijden, maar dat je toch een goede rijberijk hebt als je met vouwwagen op vakantie gaat.
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 105
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Odyssee GL 2.2
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #53 Gepost op: Vandaag om 08:18:21 am »

Ik durf geen percentage te geven. Het is er natuurlijk ervan afhankelijk of er daadwerkelijk dingen stuk gaan. Maar bijvoorbeeld hebben wij een keer de verwarming van de tractiebatterij moeten vervangen: 1600 euro. Die heb je niet bij een benzine auto. Bij een collega is de (complexe) versnellingsbak stuk gegaan: 4000 euro voor een gereviseerd exemplaar, 6000 voor een nieuwe. Dat zijn toch bedragen waar ik niet gelukkig van word…

Maar het is en blijft een fijne en luxe reisauto.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.975
  • Merk: kampeermiddel : Shelter
  • Na 25jaar vouwwagens wat anders
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #54 Gepost op: Vandaag om 09:31:14 am »

Bij autoweek hebben ze een keer een accu test gedaan bij een phev die veel stekkerde, het bleek dat phev accu’s daardoor een giga degradatie kregen, omdat je ze helemaal leeg rijd en vervolgens weer oplaad.

En zoals vermeld met phev dubbele techniek wat meer onderhoud is en  kans op problemen.

Al lijkt het wel ideaal natuurlijk.
Gelogd
van trigano naar holtkampers naar een shelter

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.668
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: PHEV met vouwwagen ervaringen gevraagd
« Reactie #55 Gepost op: Vandaag om 06:48:56 pm »

Als je kijkt naar bereik (wat je eigenlijk alleen tijdens de heen en/of terugreis nodig hebt) lijkt een PHEV ideaal. Maar qua verbruik en onderhoud lijkt het eerder tegengesteld: Het hele jaar sleep je een (zware) motor mee, terwijl je op vakantie maar beperkt plezier hebt van het zware accupack...

Voor hen die de luxe hebben van kiezen: staar je niet alleen blind op bereik. Uiteindelijk heb je alleen op de heen en/of terugreis daar 'problemen' mee. Bij een EV komt het dan meestal neer op 1 keer extra laden op een dag.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: « 1 2 3 4   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal