Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Aanhaal moment wielmoeren trigano Oceane  (gelezen 4750 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bosi

  • Gast
Aanhaal moment wielmoeren trigano Oceane
« Gepost op: juli 17, 2013, 08:32:27 am »

Hoi, ik heb laatst voor een leuk bedrag een moment sleutel kunnen kopen.
Nu wil ik weten wat het aanhaal moment (in nM) voor de 10 inch wielen van onze Trigano Oceane. Wie kan me helpen?
Gelogd

joadalama

  • Gast
Re: Aanhaal moment wielmoeren trigano Oceane
« Reactie #1 Gepost op: juli 18, 2013, 11:18:42 am »

Als het stalen velgen zijn kun je zo'n 90Nm met een marge van 10Nm aanhouden. De diameter van de velg heeft weinig tot geen invloed op het aanhaalmoment. Het materiaal waar de velg van gemaakt is des te meer.

Let op dat het gebruik van verlengers en verloopstukken de nauwkeurigheid van de momentsleutel be?nvloed. Het beste kun je daarom werken met lange doppen die rechtstreeks op de momentsleutel passen.

Ook geen vet of olie gebruiken om de bouten of moeren lekker soepel te laten lopen. Beter even met een koperen borstel de draad schoonmaken zodat alles gangbaar is.

Succes
Groetjes

Joachim

Gelogd

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: Aanhaal moment wielmoeren trigano Oceane
« Reactie #2 Gepost op: juli 18, 2013, 11:25:23 am »

Hoe kan een buis of opzetstuk de momentsleutel be?nvloeden dan? het moment (Nm) wordt door de sleutel gemeten op de dop, dit heeft mijn inziens dus geen invloed.
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)

bosi

  • Gast
Re: Aanhaal moment wielmoeren trigano Oceane
« Reactie #3 Gepost op: juli 18, 2013, 01:57:32 pm »

Hoi Joachim,

Bedankt voor je reactie. Ik had het inmiddels ook al na gevraagd bij de dealer en deze gaf aan dat 120 nM goed was, maar dat je moet uitkijken dat als de de boel te vast aantrekt je problemen kunt krijgen, lopend van afgebroken wielbouten tot vastvreten in de velg. Dus de door jouw voorgesteld 100 nM moet voldoende zijn.
De verlengstukken en doppen voor m'n moment sleutel zijn orgineel en dus mee gekalibreerd.
Ik heb de wielbouten trouwens voorzien van een zeer dun filmpje kopervet tegen vast rotten door corrosie, omdat bij mijn Heinemann aanhangertje (bouwjaar 1972) één van de wielbouten zo vast zat gerot dat we hem er bijna niet meer uit kregen en bijna afbraken (uiteindelijk met aceteleen opstoken en opstuiken met 2 hamers toch nog los gekregen)
Gelogd

joadalama

  • Gast
Re: Aanhaal moment wielmoeren trigano Oceane
« Reactie #4 Gepost op: juli 18, 2013, 03:18:23 pm »

Hoe kan een buis of opzetstuk de momentsleutel be?nvloeden dan? het moment (Nm) wordt door de sleutel gemeten op de dop, dit heeft mijn inziens dus geen invloed.

Misschien niet helemaal duidelijk geweest, maar bedoel een verlengstuk tussen ratel en dop. Afhankelijk van de kwaliteit kan zo'n verlengstuk torderen, dus geeft het verlengstuk eigenlijk een beetje mee. Ook is het belangrijk dat de hoek tussen sleutel en bout zo haaks mogelijk is, dus het midden van de ratel recht boven het midden van de bout of moer. Met een verlengstuk met wat speling op de koppelstukken is het lastiger de boel haaks te houden. Bij momenten onder de 100Nm zal dit niet zo spannend zijn, maar als je bijvoorbeeld bouten van een kop van een motor moet vastzetten of een bout waarmee een poulie op een krukas zit dan worden er serieus hoge aanhaalmomenten gevraagd met redelijke precisie en dan kan een verlenger van matige kwaliteit aardig roet in het eten gooien.

Ook moet je de arm (het handvat) van de momentsleutel niet verlengen omdat de sleutel is gecalibreerd op het krachtzetten op het handvat. Natuurkunde was niet mijn sterkste vak, dus hoe dat precies zit met hefbomen en krachten kan ik je niet vertellen, maar aangezien dit advies van Facom (producent van professioneel gereedschap) komt lijkt het me wel een plausibel verhaal.

Wat betreft het kopervet; het kan. Ik deed het eerst ook, maar op advies van een monteur (die ik qua kennis en kunde hoog aansla) doe ik het niet meer. Kopervet schijnt bij hoge temperaturen zijn eigenschappen te verliezen. Mocht je trommeltje (waar de bouten aanzitten) een keer heet lopen dan kan het juist averechts werken. Daarom smeren ze tegenwoordig ook geen kopervet meer achterop de remblokken maar gebruiken ze daar keramisch vet voor.

Gaat trouwens allemaal wel wat ver voor het aanhalen van een paar wielbouten van een aanhanger. Gewoon gezond verstand en na een flink stuk rijden even controleren, dan komt het allemaal goed  :)
Gelogd

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: Aanhaal moment wielmoeren trigano Oceane
« Reactie #5 Gepost op: juli 18, 2013, 03:47:22 pm »

Helemaal duidelijk! Bedankt voor de toelichting.
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal