Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: de eerste keer klappen met de Odyssee  (gelezen 4414 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marinajl

  • Gast
de eerste keer klappen met de Odyssee
« Gepost op: september 29, 2013, 08:29:37 pm »

Dit weekend voor het eerst onze Odyssee opgezet. Onze snelklapper stond binnen 3 uur spic-en-span  :#
Het leek zo makkelijk, maar als je met die stokken in je handen staat is het toch nog wel een puzzel wáár ze precies moeten en hoe, vooral als je de opzethandleiding thuis hebt laten liggen ::) We klappen al zo'n 16 jaar, maar in onze gretigheid om dat tent razendsnel op te zetten, waren we vergeten de uitdraaipootjes uit te draaien :H.
We kregen zelfs de luifel strak.
Vraagje aan de experts: kun je de luifel mee-inklappen? We hebben hem er nu maar weer afgehaald, maar als we van de zomer gaan trekken, zou het fijn zijn om hem aan de tent te laten zitten.
Kortom, we zijn erg blij met de Odyssee, een mooie compacte wagen. Wel vond ik de matras nogal hard, toch maar een opdekmatras erop, denk ik.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2013, 08:32:38 pm door Marinajl »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: de eerste keer klappen met de Odyssee
« Reactie #1 Gepost op: september 29, 2013, 10:26:54 pm »

3 uur is behoorlijk aan de tijd.
De nieuwere modellen hebben natuurlijk ook kuipzeil wat tijd kost.

Zelf voor een overnachting  in 10m staan en in bed kruipen.
Volledig met alle haringen max een uurtje klaar.

Dus nog even oefenen, de stokken wijst zichzelf vond ik.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: de eerste keer klappen met de Odyssee
« Reactie #2 Gepost op: september 30, 2013, 09:22:47 am »

Wij hadden de handleiding wel en ik heb er ook ruim twee uur op gepuzzeld. UIteindelijk heb ik de hele riedel helemaal uitgeschreven. Wij gaan maar een keer per jaar weg en iedere keer was ik de weetjes weer kwijt. (klapt ie nu naar links of naar rechts, o ja, ik had de grote stenen moeten verwijderen, eerst pootjes uidraaien, handrem aantrekken, eerst voorpanden inritsen en dan pas strak zetten, eerst stekkertje losmaken en dan de keuken er af etc.)

Ik denk niet dat je de luifel er aan kan laten zitten. Ik neem aan dat je het nieuwe type luifel hebt, bij de oude is er sowieso geen sprake van mee inklappen.  Dat beetje extra textiel wat je meeklapt zal het probleem niet zijn maar ik weet even niet precies hoe je die luifel vastmaakt aan de tent. Als dat met een rits gaat zou het wel kunnen maar als je de luifel bij die korte petkluifelstokjes aan de voorkant vast maakt kan het niet. Die stokjes moeten er af als je dichtklapt.  Ze steken anders uit en bovendien maak je de middelste petluifelstrok vast aan het vebindingsstuk van de voorstang, en dat verbindingsstuk moet je er ook uithalen (anders kun je hem niet dubbelvouwen).
Je kunt die stokjes wel al monteren voordat je openklapt, dus meteen nadat je het koppelstuk van de voorstang hebt geplaatst. Dan zou je eventueel ook meteen de luifel vast kunnen maken.




Gelogd

Marinajl

  • Gast
Re: de eerste keer klappen met de Odyssee
« Reactie #3 Gepost op: september 30, 2013, 04:33:15 pm »

Ha Weep. dat is een goed idee. De stokjes er alvast opzetten lukt alleen bij de buitenste twee stangen, de middelste zet je er pas tussen als het geheel omhoog gehesen is,
De luifel zit met een rits vast, we gaan het toch een keer proberen om hem mee te klappen. Wij hebben heel lang staan prutsen met die stokken met een boogje aan de bovenkant. Dat ze voor aan de hoeken moesten was wel duidelijk, maar hoe? Uiteindelijk is het prima gelukt. Helaas lukte het niet om een foto te uploaden.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.639
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: de eerste keer klappen met de Odyssee
« Reactie #4 Gepost op: oktober 01, 2013, 12:05:14 pm »

Ik zou niet de petstokjes al plaatsen. Met omklappen kan het tentdoek losschieten, het zou jammer zijn als dat een scheur opleverde.

Wij plaatsen de petstokjes altijd direct na het klappen, voor het op spanning brengen. De middelste plaatsen we nadat de nok-stok is geplaatst.

Terug naar de vraag van dit topic: de luifel kan er aan blijven zitten. Ik vraag me wel af of het handig is: Hij hangt dan deels op de grond, je kunt niet meer je tent makkelijk in en uit lopen. Wat wij hebben gedaan om de luifel handiger aan te ritsen is een stukje lijn aan de rits gemaakt, zodat je zonder opstapje de rits kunt aantrekken.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Marinajl

  • Gast
Re: de eerste keer klappen met de Odyssee
« Reactie #5 Gepost op: oktober 01, 2013, 07:26:00 pm »

Ha CEO, dat was ook de reden dat het allemaal zolang duurde: de tent was prachtig afgespannen, maar voor de luifel moest alles weer los.
Inderdaad de petstokjes plaatsen zodra je het hele gevaarte omhoog gehesen  en de nokstokhebt geplaatst lijkt mij ook het beste. We hebben bij het inpakken geprobeerd hoever de luifel kwam als hij loshing: niet op de grond, dus volgens ons moet het lukken om hem er aan vast te laten zitten. eerst terugklappen, dan de luifel over de tent vouwen, we hebben het tent tapijt dan nog liggen, dus hij wordt niet vies. Overigens vind ik een touwtje eraan so-wie-so wel handig.
Dank voor je reactie!
Gelogd

cnfk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee
Re: de eerste keer klappen met de Odyssee
« Reactie #6 Gepost op: oktober 01, 2013, 08:16:28 pm »

Wij zijn deze zomer voor de 2e keer met onze Odyssee (model 2012) weggeweest.
Dit jaar hebben we bij het doorreizen de luifel eraan gelaten. Dus vastgeritst laten, over het dak van de voortent heen leggen, en dan pas inklappen. Dat ging gewoon.  Het geheel wordt een merkbaar dikker pakket maar dat is ook logisch.
Maar dat deden we alleen bij een verplaatsing; nu hij weer opgeborgen staat is de luifel er uiteraard af.

De petluifelstokjes (wist niet dat ze zo heten), doen wij er al aan als hij net open staat, dus met de voortent nog ingeklapt. Eenmaal met de voortent open, staat er namelijk spanning op het doek en gaan de gaatjes een stuk moeilijker over de stokjes.

Maar ik ben geen expert en ontdek nog steeds nieuwe handigheidjes dus ik ben toch benieuwd wat anderen te melden hebben.
Gelogd

klapkei

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 105
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2014; ex - Trigano Vendome
Re: de eerste keer klappen met de Odyssee
« Reactie #7 Gepost op: mei 08, 2014, 10:36:29 pm »

De luifel is bij ons model 2014 een behoorlijk pakket katoen dus die hebben we er maar weer netjes afgehaald bij het inklappen. Wel hebben we de binnenwand (tussen slaapkamers en binnentent) en het ondertentje mee ingeklapt. Trigano levert drukknopen en kleine schroeven mee om het ondertentje vast te zetten, maar dat valt niet eenvoudig te monteren op het stalen frame met lattenbodem. Werkte voorheen prima toen de bedbodem nog een plank was waarschijnlijk. De ondertent hebben we dan ook maar met stroken klittenband onder het bed gehangen, zit nu goed vast en de ondertent klapt dus nu voortaan vanzelf mee in en uit.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: de eerste keer klappen met de Odyssee
« Reactie #8 Gepost op: mei 09, 2014, 05:16:53 am »

Citaat
De petluifelstokjes (wist niet dat ze zo heten), doen wij er al aan als hij net open staat, dus met de voortent nog ingeklapt. Eenmaal met de voortent open, staat er namelijk spanning op het doek en gaan de gaatjes een stuk moeilijker over de stokjes.

Dat deden wij ook altijd, juist om te voorkomen dat er scheuren in het tentdoek komen. Het is namenlijk erg lastig om het over de pennen te krijgen als hij eenmaal uitgeklapt staat, ook voordat hij op spanning staat. Als je dit doet voor het uitklappen merk je dat er al een kleine spanning opstaat, en dat het niet zomaar los kan gaan, dus ik ben nooit bang geweest dat het los kon schieten tijdens het uitklappen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal