Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Bandenspanning Trigano Odyssee  (gelezen 4263 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #15 Gepost op: juli 11, 2019, 11:50:41 pm »

De bandenspanning aangegeven op de band zal altijd hoger liggen dan wat de voertuig fabrikant aangeeft. Die kiest een bandenmaat die past bij max snelheid en massa van het voertuig. Doorgaans mag de band (fors) meer hebben dan het voertuig weegt. De maximaal toegestane massa van het voertuig bepaalt de maximale bandenspanning waarmee gereden wordt. Daarom heb je voor de auto ook altijd meerdere tabellen.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #16 Gepost op: juli 11, 2019, 11:58:04 pm »

Juist.. als je af fabrieksbanden hebt.. maar die pet gaat daarna niet meer op als er andere banden geplaatst worden. Ook door onwetendheid dan zal je altijd moeten controleren of de voorgeschreven bandenspanning fabriek af niet de maximale bandenspanning van de nieuwe geplaatse banden overschrijdt. En dat staat toch echt op de band zelf..
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #17 Gepost op: juli 12, 2019, 12:10:09 am »

Nou, laat maar. Zet er mooi 3,5 bar op. 
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 639
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #18 Gepost op: juli 12, 2019, 07:10:52 am »

Dus allebei de waardes controleren en daar de hoogste van aanhouden. Dank voor de informatie weer wat gekeerd.
Zal zo'n vaart ook niet lopen als het iets meer of minder zal zijn wat je erin stopt. Immers zijn die pompstation/thuis/garage drukregelaars niet geijkt dus hoe weet je zeker dat er 3.0 inzit en geen 2.8 of 3.1.....

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

Mrtouw

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #19 Gepost op: juli 12, 2019, 09:45:26 am »

 Volgens mij was de spanning ook voertuig afhankelijk en niet afhankelijk van de banden (mits ze het maximum uiteraard niet overschrijden)
dus tussen de 2.8 en 3.5 zit ik goed met onze oude trigano?
Gelogd

Mrtouw

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #20 Gepost op: juli 12, 2019, 09:46:17 am »

Op onze Odyssee uit 2009 stond 3.2 geschreven boven de banden.

Dat komt overeen met tabel van vw-specialist:
Trigano 5.00 x 10   2.8 – 3.5 atm.
Trigano 135 x 13   2.8 – 3.2 atm.
Trigano …. x 14   2.8  – 3.5 atm.
Welke optie zou dan voor ons gelden? Die van ons is een Trigano Odyssee GL van 1999.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #21 Gepost op: juli 12, 2019, 10:29:31 am »

Ik begin in elk geval steeds beter te begrijpen waarom zaken als bandenspanning indicatoren verplicht zijn geworden en waarom ik de afgelopen twee weken twee klapbanden voor m'n neus op de snelweg heb meegemaakt. Nogmaals, als de druk op de band leidend is, waarom zouden autofabrikanten dan in vredesnaam tienduizenden kilometers testrijden om tot zo'n lullig tabbeletje in je tankklep te komen? De druk die op de band staat is de maximaal toegestane banddruk en daar staat ook altijd het bijbehorende maximale draagvermogen van de band bij. Dus voor mijn auto 3,5 bar als er ruim 500 kg op die ene band staat. Maar goed, men wil het blijkbaar niet begrijpen. Dus voor de auto stap je na een band wissel ook van de tabel af en knal je gewoon de 4 bar of meer erin die op de band staat?
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #22 Gepost op: juli 12, 2019, 10:51:46 am »

Nee natuurlijk niet! Je moet de voorgeschreven bandenspanning wel aanhouden maar altijd controleren of je daarmee de maximale belastbaarheid van de nieuwe band niet overschrijdt.

Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #23 Gepost op: juli 12, 2019, 10:57:43 am »

Even na gevraagd aan een banden handelaar. Ja wat op het tabelletje in de auto staat is een leidraad. De sensoren staan daar ook op afgeteld. Bij auto's worden bij nieuwe bandje negen van de tien de zelfde maat er type er opgelegd.
Bij aanhangers vouwwagens etc kan het wel anders zijn. Meestal worden na de wissel er andere type handen opgelegd en dan kun je wel het beste de banden druk op de band aan houden. Bijvoorbeeld onze roadmaster had normale personen wagen banden er op liggen en daar mocht 3.5 bar in. Nu liggen er bestelbus banden onder die zijn anders van samen  stelling. En daar moet 4.5 bar in omdat je anders een slappe band hebt die kan klappen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #24 Gepost op: juli 12, 2019, 11:31:04 am »

Nee natuurlijk niet! Je moet de voorgeschreven bandenspanning wel aanhouden maar altijd controleren of je daarmee de maximale belastbaarheid van de nieuwe band niet overschrijdt.

Als je dat doet, heb je een totaal ander probleem te pakken. Dan heb je een veel te kleine en veel te lichte band onder het voertuig zitten. Iets wat er niet onder hoort.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #25 Gepost op: juli 12, 2019, 11:44:36 am »

Even na gevraagd aan een banden handelaar. Ja wat op het tabelletje in de auto staat is een leidraad. De sensoren staan daar ook op afgeteld. Bij auto's worden bij nieuwe bandje negen van de tien de zelfde maat er type er opgelegd.
Bij aanhangers vouwwagens etc kan het wel anders zijn. Meestal worden na de wissel er andere type handen opgelegd en dan kun je wel het beste de banden druk op de band aan houden. Bijvoorbeeld onze roadmaster had normale personen wagen banden er op liggen en daar mocht 3.5 bar in. Nu liggen er bestelbus banden onder die zijn anders van samen  stelling. En daar moet 4.5 bar in omdat je anders een slappe band hebt die kan klappen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Mijn mond valt zo langzamerhand open van zoveel onbegrip. Nee dus. Die versterkte banden kunnen 4,5 bar aan en kunnen daarmee dus een grotere last drsgen. Je vouwwagen is toch niet ineens een halve ton zwaarder?
Druk is kracht per oppervlak. De zwaartekracht doet hard z'n best om de band plat te drukken tegen het wegdek. De luchtdruk in de band doet van binnenuit het tegenovergestelde. Die twee worden op elkaar afgestemd. Hoe zwaarder het voertuig, hoe hoger de banddruk. Een vrachtwagen heeft er daarom 10 bar in zitten. Een Aygo minder dan twee. Jouw vouwwagen fabrikant heeft uitgezocht hoe hoog de tegendruk vanuit de band moet zijn om tot de beste rijeigenschappen te komen. Neem de maat 195 65 15, die is als normaal en als reinforced te krijgen. De laatste heeft een stijver karkas en kan een hogere druk aan. Een personenauto kan theoretisch beide gebruiken, altijd op de door de autofabrikant aangeraden druk. Een busje heeft zo'n 4,5 bar op de banden. De personen band kan dat niet aan, de reinforced wel. Dan is het dus zinloos om toch de personen band erop te zetten en dan maar de druk op de wang aan te houden. Dat zal nog steeds te weinig zijn. Als de maximale druk op de wang minder is dan de voertuig fabrikant aanraadt, heb je simpelweg de verkeerde band. Daarom zal de druk op de wang altijd hoger zijn. Is dat nou zo moeilijk te bevatten? De bandenfabrikant kan toch niet voorspellen op welk voertuig zijn band terecht gaat komen? Omgekeerd weet de voertuig fabrikant dat wel, zo lang de voorgeschreven bandenmaten gebruikt worden. Het merk van de band doet daarbij niet ter zake. Een michelin moet net zo hard als een continental.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #26 Gepost op: juli 12, 2019, 11:46:41 am »

Overigens is het gebruik van een reinforced als het voertuig dat niet nodig heeft ook niet aan te raden. Te zwaar en te stug. Je gaat ook niet met klasse c wandelschoenen de dansvloer op.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 639
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #27 Gepost op: juli 12, 2019, 11:53:10 am »

Klopt dat merken testen en een voorkeur voor een merk hebben, maar dat is denk ik veelal meer om economische redenen.
Ik heb geen sensor in de auto die is 10 jaar oud en heeft al winterbanden en nieuwe banden erop gehad verschillende soorten dan fabriek af. Wel gedaan bij een banden centrum dus die weten wel wat ze doen. Op de vouwwagen ook geen sensor maar liggen de originele onder is 2jaar oud dus zien wel over een paar jaar welke er onder gaan en welke spanning erbij hoort.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #28 Gepost op: juli 12, 2019, 12:12:50 pm »

Klopt dat merken testen en een voorkeur voor een merk hebben, maar dat is denk ik veelal meer om economische redenen.
Ik heb geen sensor in de auto die is 10 jaar oud en heeft al winterbanden en nieuwe banden erop gehad verschillende soorten dan fabriek af. Wel gedaan bij een banden centrum dus die weten wel wat ze doen. Op de vouwwagen ook geen sensor maar liggen de originele onder is 2jaar oud dus zien wel over een paar jaar welke er onder gaan en welke spanning erbij hoort.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk



De bandenspanning 'hoort' niet bij een band, die hoort bij een voertuig...
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Bandenspanning Trigano Odyssee
« Reactie #29 Gepost op: juli 12, 2019, 12:19:38 pm »

En helaas zijn er blijkbaar nog zat banden fitters die geen flauw  benul lijken te hebben wat ze doen. Vorig seizoen stond iemand hier nog blij te verkondigen dat zijn 'bandenexpert' hem zo goed had geholpen. Hij had nu nieuwe diagonaal banden (!) met binnenband (!) en gebalanceerd (wat zinloos is op aanhanger naven).

Banden en voertuigen kunnen overigens wel degelijk speciaal op elkaar ontworpen zijn, maar dan zit je in de exotische automarkt. Economische belangen kunnen ook een rol spelen, zo is de importeur van de VW groep ook importeur van Continental en betrokken bij gazelle. Maar dat staat nog steeds allemaal los van het feit dat de druk van de voertuig fabrikant het enige is waar je naar hoeft te kijken. En als je dat niet weet, moet je gaan terugrekenen vanuit de maximale druk bij maximale belading. Dat is iets totaal anders dan blind die maximale waarde in de band te knallen.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal