Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??  (gelezen 2053 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EdDam

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Trigano
Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??
« Gepost op: augustus 04, 2020, 07:55:46 pm »

We hebben sinds deze week een Trigano Odysee, en hebben deze vanmorgen voor de eerste keer (proef) opgezet.
Dat ging verbazend makkelijk, op 1 klein ding na: de garderobestok, welke tussen de slaaptenten bevestigd moet worden.
Met een hoop gepiel,gekloot en een cursus Oud-Rotterdams kregen we hem welliswaar op zijn plek, maar tot op dit moment vragen we ons af wat het nut van deze stang is...
Is het echt noodzakelijk dat hij gebruikt wordt, of is dit de uitdaging in het ontwerp?

Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??
« Reactie #1 Gepost op: augustus 04, 2020, 08:23:14 pm »

Deze stang kom je in heel veel wagens tegen, en zit er niet voor niets bij. De stang zorgt ervoor dat de linker en de rechterkant van de wagen op de juiste afstand van elkaar staan en blijven. Zonder deze stang kan het dak slap komen te staan, waardoor er regenzakken in kunnen ontstaan. Kortom, stang is echt nodig om de juiste spanning in de tent te krijgen van links naar rechts.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??
« Reactie #2 Gepost op: augustus 04, 2020, 08:50:39 pm »

Eens, met name bij minder weer (lees: veel wind, regen) zorgt de garderobestang voor verband in je tent. Vergeet niet dat er achter de slaapcabines geen steunstokken staan, in tegenstelling tot de voorkant.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??
« Reactie #3 Gepost op: augustus 05, 2020, 01:04:41 am »

Idd. Ik deel deze mening.
Als wij met mooi weer ergens kort staan (1-3 nachten), zet ik ze soms niet.

Staan we langer, of is er regen of veel wind voorspeld, zet ik ze wel altijd.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??
« Reactie #4 Gepost op: augustus 05, 2020, 07:33:55 am »

Bij ons ligt die stok al jaren netjes naast de ‘midden-achter-staande-stok’ (geen idee hoe die officieel heet) op zolder.
Nooit mee geweest, nooit gebruikt, en altijd een nette strakke tent.
Nog nooit last gehad van waterzakken of hangende lappen stof.

Werd wel aangeraden om redenen van een strakke tent.
Maar ja zo werd ook verteld dat de luifel en inritsbaar kuipzeil er zeker af moesten bij het inklappen.
Die blijven bij ons dus ook mooi zitten tijdens het in en uitklappen.
Scheelt een hoop gedoe en natuurlijk ook tijd.

Foto is van hoe hij nu staat.
Straks maar een de bezem erover halen als het vocht van de nacht is verdampt 😬
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??
« Reactie #5 Gepost op: augustus 05, 2020, 09:48:55 am »

Weet niet of die stok echt noodzakelijk is. Wat ik wel zie als ik hem niet gebruik is dat de buizen die in en tussen de slaaptenten zit dan tegen elkaar aan komen. Met deze kapstok is dat niet het geval. Deze drukt als het ware de slaaptent frame stokken naar buiten.
Wat was het probleem met opzetten? Ik doe dat altijd met m'n vriendin en als je dot doet als er nog geen haringen in de achterkant zitten dan kun je 'gewoon' tussen de tent en de wagen bak staan achter (bij de disselkant dus) en daar de horizontale stok aan de voorkant laten klemmen tussen de buizen van de slaaptenten en dan vangen en in de steun klikken en dan de steun op de wagenbak laten rusten. Vooral deze laatste is soms even zoeken hoe die moet staan maar bij ons model uit 2017 zit er een trappetje in dus kan niet fout gaan waar die op moet steunen.
Gelogd

EdDam

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: Trigano
Re: Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??
« Reactie #6 Gepost op: augustus 05, 2020, 05:13:35 pm »

Deze stang kom je in heel veel wagens tegen, en zit er niet voor niets bij. De stang zorgt ervoor dat de linker en de rechterkant van de wagen op de juiste afstand van elkaar staan en blijven. Zonder deze stang kan het dak slap komen te staan, waardoor er regenzakken in kunnen ontstaan. Kortom, stang is echt nodig om de juiste spanning in de tent te krijgen van links naar rechts.

Duidelijk..... dank je...
Al doende leert men,toch??
Gelogd

Johan

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 175
  • Merk Vouwwagen: Zambezi River Lodge Soft Top 2020 met boogluifel
  • De ultieme vrijheid aan je trekhaak
Re: Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??
« Reactie #7 Gepost op: augustus 05, 2020, 06:43:38 pm »

Deze stang kom je in heel veel wagens tegen, en zit er niet voor niets bij. De stang zorgt ervoor dat de linker en de rechterkant van de wagen op de juiste afstand van elkaar staan en blijven. Zonder deze stang kan het dak slap komen te staan, waardoor er regenzakken in kunnen ontstaan. Kortom, stang is echt nodig om de juiste spanning in de tent te krijgen van links naar rechts.
Bovendien sta je de vorm van het buizenframe te verkrachten als je de garderobe stang niet plaatst. Je maakt van het buizenframe in feite een ruit, terwijl het als rechthoek moet functioneren. Ik liet hem alleen weg bij 1 overnachting als ik uit de wind stond en er geen regen verwacht werd. Als het regent krimpt het doek en zonder garderobe stang wordt het frame dan ook vervormd.
Het plaatsen via de achterkant is zeer eenvoudig, maar dan wel voordat de eerste haring de grond in gaat.
Gelogd
Johan ZRL 2020

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??
« Reactie #8 Gepost op: augustus 06, 2020, 06:54:33 pm »

Ehm.
Ook zonder die stokken blijven de buizen netjes uit elkaar.
En rondom staan de haringen in de elastieken dus is aardig afgespannen.

Op de foto de frames gezien vanaf de voortent net vanachter de verdeelflap met de drie vakken.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??
« Reactie #9 Gepost op: augustus 06, 2020, 07:00:35 pm »

.... en op die foto is duidelijk zichtbaar dat de frames niet goed staan. Ze staan schuin naar binnen, naar elkaar toe. Met de garderobestang er tussen staan ze recht op, op dezelfde afstand van elkaar als onderin. Daardoor is de bovenkant van de tent niet goed afgespannen, en is er dus een kans op regenzakken.
De garderobestang geeft ook meer stevigheid aan de hele constructie.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2020, 07:02:22 pm door Tago Herman »
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??
« Reactie #10 Gepost op: augustus 07, 2020, 10:34:10 am »

De frames staan nog prima. Had de foto geplaatst zodat goed zichtbaar was dat de boel niet volledig werd samengedrukt of dat de frames tegen elkaar aan zaten.
En dan nog zit dat makkelijk binnen de flexibiliteit van de vouwwagen.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je op een perfect waterpas en recht grasveld dat je hem dan graag tot op de mm waterpas en recht opzet.
Maar die van ons staat net als nu op een plaats waarvan 1 hoek aardig omhoog loopt.
Ook daar staat 1 pootje voor de helft zover uitgedraaid als de andere 3 pootjes.
Daardoor ook de tent niet helemaal recht zoals in een showroom, maar ook dat valt ruim binnen de flexibiliteit van de vouwwagen.

Of de stokken echt extra stevigheid geven aan de constructie weet ik niet.
Je zou het wel denken maar daardoor kan de hele constructie ook minder bewegen.
De garderobe stang is vooral ook extra opbergruimte volgens mij.

Maar goed je mag jouw Odyssee opzetten zoals jij het wilt, Herman. Ik zet de mijne al jaren op zoals deze keer en nog nooit problemen gehad. Ook niet met behoorlijke wind of hoosbuien waar je u tegen zegt.

Mij maakt het niet uit hoe iedereen zijn wagen opzet.
Ik wilde alleen maar aangeven dat de stok prima is als je daar de tijd aan wilt besteden maar met mijn bescheiden ervaring kies ik ervoor om dat niet te doen.
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2020, 10:37:08 am door gaan »
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??
« Reactie #11 Gepost op: augustus 07, 2020, 11:11:26 am »

De frames staan nog prima. Had de foto geplaatst zodat goed zichtbaar was dat de boel niet volledig werd samengedrukt of dat de frames tegen elkaar aan zaten.
En dan nog zit dat makkelijk binnen de flexibiliteit van de vouwwagen.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je op een perfect waterpas en recht grasveld dat je hem dan graag tot op de mm waterpas en recht opzet.
Maar die van ons staat net als nu op een plaats waarvan 1 hoek aardig omhoog loopt.
Ook daar staat 1 pootje voor de helft zover uitgedraaid als de andere 3 pootjes.
Daardoor ook de tent niet helemaal recht zoals in een showroom, maar ook dat valt ruim binnen de flexibiliteit van de vouwwagen.

Of de stokken echt extra stevigheid geven aan de constructie weet ik niet.
Je zou het wel denken maar daardoor kan de hele constructie ook minder bewegen.
De garderobe stang is vooral ook extra opbergruimte volgens mij.

Maar goed je mag jouw Odyssee opzetten zoals jij het wilt, Herman. Ik zet de mijne al jaren op zoals deze keer en nog nooit problemen gehad. Ook niet met behoorlijke wind of hoosbuien waar je u tegen zegt.

Mij maakt het niet uit hoe iedereen zijn wagen opzet.
Ik wilde alleen maar aangeven dat de stok prima is als je daar de tijd aan wilt besteden maar met mijn bescheiden ervaring kies ik ervoor om dat niet te doen.
Bij onze camping afgelopen vakantie stond dat frame echt niet zo mooi recht zoals op jouw foto. Plek liep ook wel iets af, het uitklapdeel stond wat hoger/schever waardoor die stang teveel naar binnen kwam. Met de garderobe stang duwde het frame weer naar buiten. Maar kan me voorstellen dat als dat niet zo is en je geen weken staat je die stang niet plaats. Zo span ik ook nooit de kleine scheerlijenen af die door de oogjes halverwege de bak en aan de achterkant horen te zitten. Doe alleen de grote echte spanbanden/scheerlijnen.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??
« Reactie #12 Gepost op: augustus 07, 2020, 01:01:22 pm »

Bij onze camping afgelopen vakantie stond dat frame echt niet zo mooi recht zoals op jouw foto. Plek liep ook wel iets af, het uitklapdeel stond wat hoger/schever waardoor die stang teveel naar binnen kwam. Met de garderobe stang duwde het frame weer naar buiten. Maar kan me voorstellen dat als dat niet zo is en je geen weken staat je die stang niet plaats. Zo span ik ook nooit de kleine scheerlijenen af die door de oogjes halverwege de bak en aan de achterkant horen te zitten. Doe alleen de grote echte spanbanden/scheerlijnen.

Het begint wel bij de basis.
Eerst zorgen dat de wagenbak waterpas staat in lengte en breedte.
Dan pootjes uitdraaien.
Dan de bedplank uitklappen en in lijn(waterpas) brengen met de wagenbak.
Als die niet in lijn staat dan zulken de frames niet goed staan, als je dat weer recht duwt/trekt met de gardarobe stang zet je denk ik meer verkeerde spanning op het geheel.
Dan doe je meer keaad dan goed ben ik bang.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??
« Reactie #13 Gepost op: augustus 07, 2020, 01:15:12 pm »

Het begint wel bij de basis.
Eerst zorgen dat de wagenbak waterpas staat in lengte en breedte.
Dan pootjes uitdraaien.
Dan de bedplank uitklappen en in lijn(waterpas) brengen met de wagenbak.
Als die niet in lijn staat dan zulken de frames niet goed staan, als je dat weer recht duwt/trekt met de garderobe stang zet je denk ik meer verkeerde spanning op het geheel.
Dan doe je meer keaad dan goed ben ik bang.
klopt en waterpas zetten doen we altijd wel voor zover dat gaat  :P Maar deze keer stond het slaap gedeelte wat hoger (niet veel) aan de buitenkant links voor. Gelukkig heb je wat speling met de vouwwagens dus valt dat niet zo op en kan dat geen kwaad, de garderobestang paste er makkelijk tussen.
De garderobestang is er om de wagen stabieler te maken en zodat je beter in de tussenruimte kan staat in de opzet instructie. Maar zonder staat die ook al best stevig idd.
Gelogd

Ed Sluijter

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 12
  • Merk Vouwwagen: Trigano
Re: Garderobestok Trigano Odysee noodzakelijk??
« Reactie #14 Gepost op: augustus 20, 2020, 03:58:58 pm »

Niet vergeten bij het inklappen de achterwand (aan de kant van de disselbak) bovenop het dak te leggen. Dan kan je gemakkelijker de garderobestang plaatsen zonder dat je achter het zeil moet kruipen
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal