Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?  (gelezen 3794 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 26, 2020, 06:54:47 pm »

Klopt, zo ver had ik niet nagedacht.
Ik heb het al meegemaakt, vandaar.  :)
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.753
Re: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?
« Reactie #16 Gepost op: augustus 26, 2020, 07:38:10 pm »

Top, ga morgen afmetingen ff checken en morgen bestellen. Worteldoek dan gewoon bovenop de wagen onder het afdekzeil meenemen, neem,ik aan?
Wij gebruiken het worteldoek ook om tussen de stoelen (liggen boven op de vw) en het dekzeil te leggen. Geeft daar ook nog even dat beetje extra bescherming.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?
« Reactie #17 Gepost op: augustus 26, 2020, 07:58:26 pm »

Wij gebruiken het worteldoek ook om tussen de stoelen (liggen boven op de vw) en het dekzeil te leggen. Geeft daar ook nog even dat beetje extra bescherming.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....

inderdaad, doen wij ook om het dekzeil en tentdoek te beschermen
let op, bij aankomst heb je het wel als 1 van de eerste zaken nodig aangezien je wagen erboven op komt te staan
als het vuil en nat is wanneer je met regen moet vertrekken eventueel in een vuilniszak oid mee naar huis nemen
Gelogd

Klapzwaan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 331
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?
« Reactie #18 Gepost op: augustus 26, 2020, 08:34:33 pm »

Worteldoek laat ook zand door.
Wij gebruiken een steviger soort doek onder het grondzeil.

https://www.totalflooring.nl/tentdoek-tentzeil-bescherming-gronddoek-c119.html


Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?
« Reactie #19 Gepost op: augustus 26, 2020, 08:46:48 pm »

Wij kamperen meestal in de bergen en daar kan het al eens zeer hevig regenen of een zeer stevige bui zijn waarbij zeer veel regen valt op zeer korte termijn. Onze ervaring is dat met deze doeken het water niet snel genoeg wordt doorgelaten en dus tijdens de bui een tijd tussen het grondzeil en het doek komt te staan wat voor problemen zorgt. Daarom dat wij naar andere oplossingen zoeken. Het beschermen tegen steentjes is bij ons belangrijker dan dat het proper is of niet. En het moet dus zeer snel en vlot water kunnen door laten.

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?
« Reactie #20 Gepost op: augustus 26, 2020, 09:13:29 pm »

Wij kamperen meestal in de bergen en daar kan het al eens zeer hevig regenen of een zeer stevige bui zijn waarbij zeer veel regen valt op zeer korte termijn. Onze ervaring is dat met deze doeken het water niet snel genoeg wordt doorgelaten en dus tijdens de bui een tijd tussen het grondzeil en het doek komt te staan wat voor problemen zorgt. Daarom dat wij naar andere oplossingen zoeken. Het beschermen tegen steentjes is bij ons belangrijker dan dat het proper is of niet. En het moet dus zeer snel en vlot water kunnen door laten.

dit "open" doek laat in ieder geval het water door
een (plastic) zeil laat helemaal geen water door en zorgt voor grotere problemen
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?
« Reactie #21 Gepost op: augustus 26, 2020, 09:20:48 pm »

dit "open" doek laat in ieder geval het water door
een (plastic) zeil laat helemaal geen water door en zorgt voor grotere problemen
Dat is zeker en daarom ook dat wij in het verleden eveneens worteldoek hebben gebruikt en ik kan me zeker voorstellen dat het voor veel situaties voldoet. Echter verschillende jaren hebben we een bui of twee gehad waar het niet snel genoeg het water door liet. Maar dat zijn dan echt zware buien waarbij zeer veel water op korte tijd uit de lucht komt vallen. Het is zeker niet zo dat je dat op elke soort vakantieplaats vaak tegen komt, maar in de bergen heb je toch regelmatig wel een keer zo'n bui. De rest van de dag schitterend weer, en dan een half uur een wolkbreuk.

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?
« Reactie #22 Gepost op: augustus 26, 2020, 10:06:25 pm »

Dat is zeker en daarom ook dat wij in het verleden eveneens worteldoek hebben gebruikt en ik kan me zeker voorstellen dat het voor veel situaties voldoet. Echter verschillende jaren hebben we een bui of twee gehad waar het niet snel genoeg het water door liet. Maar dat zijn dan echt zware buien waarbij zeer veel water op korte tijd uit de lucht komt vallen. Het is zeker niet zo dat je dat op elke soort vakantieplaats vaak tegen komt, maar in de bergen heb je toch regelmatig wel een keer zo'n bui. De rest van de dag schitterend weer, en dan een half uur een wolkbreuk.

kan me zomaar voorstellen FriedelP dat je met deze regenbuien altijd plasvorming hebt, de grond kan dit niet eens afvoeren
hier is niets tegen te doen dan proberen het water uit je tent te houden...
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?
« Reactie #23 Gepost op: augustus 27, 2020, 10:05:41 am »

kan me zomaar voorstellen FriedelP dat je met deze regenbuien altijd plasvorming hebt, de grond kan dit niet eens afvoeren
hier is niets tegen te doen dan proberen het water uit je tent te houden...
Mee eens. Ligt niet aan het worteldoek, dat is open genoeg.
Ook al eens meegemaakt dat het 2 dagen zompig onder de Cocoon was na heel veel regen. Als de grond het niet opneemt blijft het nat.
Wij hebben toen de Cocoon gedraaid naar een drogere kant van de plaats waar het alweer droog was. Probleem opgelost.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?
« Reactie #24 Gepost op: augustus 27, 2020, 10:32:38 am »

Lijkt me idd het meest praktisch de slikranden op worteldoek/gronddoek te leggen.

Beetje off-topic maar in verlengde:

Wij hebben van alles geprobeerd. Begonnen met afdekplastic, worteldoek en nu een vast en dik (250 grams) bouwzeil onder het vaste kuipzeil. Dit laatste bevalt tot nu toe het beste. Na jaren gebruik nog nooit een steentje door dit dikke zeil gehad. bij inklappen leg je het even op de kop om te drogen, even afvegen en klaar. 

Optimaal zou (denk ik) echter zijn: Een bouwzeil tot ca 10 cm onder je kuipzeil en daarna een rand van worteldoek die 10-20 cm uitsteekt. 
Waarom? Met worteldoek en gronddoek merkten we dat op plekken waar je loopt en/of je op een niet zo'n fijn grasmatje staat (lees deels of geheel modder), de modder door het worteldoek heen drukt en je alsnog je kuipgrondzeil smerig hebt. Ook trekt vanuit de grond altijd vocht op waardoor je kuipgrondzeil meestal toch nat is.
Met een dicht bouwzeil wat we nu gebruiken hebben we hier geen last van. Waar we wel soms last van hebben is (schoon) regenwater wat tussen je kuip en het beschermende bouwzeil komt. Dit geeft echter nooit problemen. Even droogvegen en klaar. Dit moet je met worteldoek ook al. Omdat we het bouwzeil precies op maat van het kuipzeil hebben gemaakt heb je soms ook nog last van spatwater wat wel vuil kan zijn.

Wat ik daarom nog wil proberen is het combineren van worteldoek en bouwzeil. Door een rand van worteldoek toe te voegen aan je bouwzeil kan het spatwater en regenwater de grond in kan en loopt niet op je bouwzeil. Idealiter zou je dit aan het bouwzeil (onderzijde) kunnen plakken of naaien waarbij je het bouwzeil om wordt geslagen op het eind zodat een opstaand randje gecreëerd wordt en het regenwater niet verder onder je kuipzeil kan komen. 

« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2020, 10:34:40 am door GJT »
Gelogd

bosje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: zoekend naar ....
  • na 10jaar vw-loos, weer op zoek naar een vw
Re: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?
« Reactie #25 Gepost op: augustus 27, 2020, 10:41:26 am »

Lijkt me idd het meest praktisch de slikranden op worteldoek/gronddoek te leggen.

Beetje off-topic maar in verlengde:

Wij hebben van alles geprobeerd. Begonnen met afdekplastic, worteldoek en nu een vast en dik (250 grams) bouwzeil onder het vaste kuipzeil. Dit laatste bevalt tot nu toe het beste. Na jaren gebruik nog nooit een steentje door dit dikke zeil gehad. bij inklappen leg je het even op de kop om te drogen, even afvegen en klaar. 

Optimaal zou (denk ik) echter zijn: Een bouwzeil tot ca 10 cm onder je kuipzeil en daarna een rand van worteldoek die 10-20 cm uitsteekt. 
Waarom? Met worteldoek en gronddoek merkten we dat op plekken waar je loopt en/of je op een niet zo'n fijn grasmatje staat (lees deels of geheel modder), de modder door het worteldoek heen drukt en je alsnog je kuipgrondzeil smerig hebt. Ook trekt vanuit de grond altijd vocht op waardoor je kuipgrondzeil meestal toch nat is.
Met een dicht bouwzeil wat we nu gebruiken hebben we hier geen last van. Waar we wel soms last van hebben is (schoon) regenwater wat tussen je kuip en het beschermende bouwzeil komt. Dit geeft echter nooit problemen. Even droogvegen en klaar. Dit moet je met worteldoek ook al. Omdat we het bouwzeil precies op maat van het kuipzeil hebben gemaakt heb je soms ook nog last van spatwater wat wel vuil kan zijn.

Wat ik daarom nog wil proberen is het combineren van worteldoek en bouwzeil. Door een rand van worteldoek toe te voegen aan je bouwzeil kan het spatwater en regenwater de grond in kan en loopt niet op je bouwzeil. Idealiter zou je dit aan het bouwzeil (onderzijde) kunnen plakken of naaien waarbij je het bouwzeil om wordt geslagen op het eind zodat een opstaand randje gecreëerd wordt en het regenwater niet verder onder je kuipzeil kan komen.

ik zie een nieuw projectje aankomen.... als jou dit gelukt is, meldt het dan, klinkt namelijk erg logisch  WW  (zou dat lukken met een huis-tuin-keuken-naaimachine?)
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?
« Reactie #26 Gepost op: augustus 27, 2020, 11:18:22 am »

Ik ga er mee bezig. Zodra de Aero er is ga ik dat zo op maat maken. Dat lukt zeker met een goede naaimachine. Wij hebben er wel eentje met boventransport. Dat scheelt glibberen. Dan niet met spelden vastzetten maar met plakband/tape. Ik heb zo ook al eens stallingshoezen gemaakt uit dit dikke 250 grams zeil. Werkt perfect. Wel binnenzijde nog met ducttape afwerken voor de waterdichtheid dan maar dit hoeft met een grondzeil niet.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?
« Reactie #27 Gepost op: augustus 27, 2020, 03:48:32 pm »

Ik ga er mee bezig. Zodra de Aero er is ga ik dat zo op maat maken. Dat lukt zeker met een goede naaimachine. Wij hebben er wel eentje met boventransport. Dat scheelt glibberen. Dan niet met spelden vastzetten maar met plakband/tape. Ik heb zo ook al eens stallingshoezen gemaakt uit dit dikke 250 grams zeil. Werkt perfect. Wel binnenzijde nog met ducttape afwerken voor de waterdichtheid dan maar dit hoeft met een grondzeil niet.

gronddoek aan het zeil maken d.m.v. klittenband?
kan je het loshalen en los van elkaar (vuil) vervoeren
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.353
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?
« Reactie #28 Gepost op: augustus 28, 2020, 09:33:58 am »

Ik zal hier nog wel een project topic voor maken als ik zover ben.

Wil het eigenlijk niet los van elkaar hebben. Het wordt beide vuil aan de onderkant.
Schematisch had ik het als volgt bedacht:

Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Zijn de slikranden van alle Trigano’s zo breed(Odyssee hier)?
« Reactie #29 Gepost op: augustus 28, 2020, 07:55:26 pm »

Ik zou dat touw er niet in doen.  Als er water overheen komt, dan komt dat er niet meer weg. Ik zou er een kapnaad van maken.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal