Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Hulpveren  (gelezen 7840 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Hulpveren
« Reactie #15 Gepost op: juli 07, 2015, 02:56:48 pm »

Voor mij (beroepsmatig) een heel logische gang van zaken :J
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #16 Gepost op: juli 07, 2015, 04:09:50 pm »

Ik heb afgelopen week een andere leaseauto in gebruik genomen en die lag achter aanmerkelijk lager dan de vorige, hoewel het beide keren een zelfde type auto was. Direct bij aflevering, bij het van de ambulance afrijden, de stekkerdoos er al afgereden (gelukkig door de leasemijnheer). Dit wisten we zelf twee dagen daarna nog eens te herhalen. Komende vrijdag dus een nieuwe stekkerdoos laten monteren en -hiep hoi- heb ik ook toestemming gekregen om (zonder bij te betalen) hulpveren te laten plaatsen. Ben benieuwd naar het verschil!
Gelogd

shoppie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 203
  • Merk Vouwwagen: (tijdelijk) vouwwagen loos
Re: Hulpveren
« Reactie #17 Gepost op: juli 07, 2015, 05:24:05 pm »

Vrijwel snel na de aanschaf van onze skoda fabia combi ook hulpveren laten plaatsen. Wij vinden het het prettiger rijden, de auto ligt sneller weer rustig op de weg. Ook met fietsenrek of zware belading (toen nog tent voor op vakantie) raakten we bij elke drempel met trekhaak de grond en lagen we erg diep . Sinds die veren geen botsingen meer met de trekhaak ook niet bij zware belading. De auto zakt echt nog wel bij zware belading maar alles is acceptabel.
Het is wat ons betreft een goede aanschaf waar wij geen spijt van gehad hebben of het gevoel dat het overbodig is.
Gelogd
Nieuwe avonturen (tijdelijk) zonder klapper
Klapperdeklap: Holtkamper Cocoon XL 2008 -2019
Tent voor een weekend: de Waard Grote Bonte Specht
Begonnen met: Wilderness Oppomptent 330

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Hulpveren
« Reactie #18 Gepost op: juli 25, 2015, 09:29:54 am »

Nadeel met alle station wagens is de overhangende kont. Vooral bij de Franse auto's ontkom je bijna niet aan hulpveren deze zijn over het algemeen wat soepeler geveerd.
Hulpveren zijn een uitkomst, betere wegligging en je kan eindelijk doen met de wagen waar hij voor bedoeld is namelijk veel meenemen. Nadeel is dat de hulpveren versleten schokdempers camoufleren dus pas op bij tweede hands auto's. heb zelf 2 stationwagens gehad met hulveren en in beide gevallen was dit een aanzienlijke verbetering.
Tussendoor een dacia MCV gehad (vorige model), deze had ze niet nodig maar dat was ook wel een hele aparte wagen, sober ,super functioneel en betrouwbaar. Daar stonden de wielen trouwens veel verder naar achter meer zoals een combi.
Succes ermee
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #19 Gepost op: juli 25, 2015, 09:35:20 am »

Net een paar maanden een andere auto, een Volvo v50.
Eens navraag gedaan bij de dealer. Hij wilde geen hulpveren verkopen....... ::)
ECHT niet nodig zei de chef werkplaats ivm trekken vouwwagen.
En klopt, geen last ondervonden.

Bij onze vorige auto, Peugeot 406 Break overigens ook niet nodig.
Gelogd

TrailerFan

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #20 Gepost op: juli 25, 2015, 10:58:04 am »

Op onze skoda octavia combi heb ik ook geen hulpveren.
Ook tijdens zware last, geen issues met de trekhaak.

Ik snap het ook niet goed waarom hulpveren nodig zouden zijn. Het neerwaartse gewicht op de trekhaak mag max. 75 kg zijn.
Dat moet een auto toch makkelijk zonder hulpveren kunnen dragen.

Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Hulpveren
« Reactie #21 Gepost op: juli 25, 2015, 11:08:29 am »

Kracht x arm .......




De last in de kofferbak zit boven de as, die 75kg op de trekhaak brengt op de as wat meer gewicht in de schaal
Gelogd

TrailerFan

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #22 Gepost op: juli 25, 2015, 11:19:56 am »

Kracht x arm .......

De last in de kofferbak zit boven de as, die 75kg op de trekhaak brengt op de as wat meer gewicht in de schaal

Maar dat geldt toch ook voor de last van de aanhanger.
Deze zit normaliter toch op de as van de aanhanger?
Gelogd

abbes008

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 571
Re: Hulpveren
« Reactie #23 Gepost op: juli 25, 2015, 11:29:56 am »

Voor duitse auto's of verwanten ervan geldt het minder, die zijn al standaard strakker geveerd. Franse auto's zijn wat slapper in de veren. Los van een aanhanger, merk je het al met 2 volwassenen achterin. Dan veert de auto al meer door. De een vind dat prettig en de ander niet. Zelf houdt ik van strakker, dus hulpveren onder de 308..
Gelogd
Groeten,

Erik

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Hulpveren
« Reactie #24 Gepost op: juli 25, 2015, 11:30:33 am »

Op onze skoda octavia combi heb ik ook geen hulpveren.
Ook tijdens zware last, geen issues met de trekhaak.

Ik snap het ook niet goed waarom hulpveren nodig zouden zijn. Het neerwaartse gewicht op de trekhaak mag max. 75 kg zijn.
Dat moet een auto toch makkelijk zonder hulpveren kunnen dragen.
Dan  heb je waarschijnlijk een greenline die af fabriek al iets verlaagd is. Hulpveren worden onder Octavia's heel veel toegepast. Toen ik de onze kocht raakte ik met twee volwassenen op de achterbank soms al drempels (en nee, daar rijd ik niet als een coureur over heen en die achterpassagiers leden ook niet aan obesitas... :#) . Sinds de hulpveren is dat niet meer aan de orde. Oorzaak is inderdaad, zoals hierboven al gesteld, de flinke overhang achter de achterwielen.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Hulpveren
« Reactie #25 Gepost op: juli 25, 2015, 11:36:45 am »

Kracht x arm  .....
De last in de kofferbak zit boven de as, die 75kg op de trekhaak brengt op de as wat meer gewicht in de schaal

De last in de kofferbak is zeker ook het probleem bij veel stations. Door de overhang zit die last ook achter de achteras, wat dus al doorzakken veroorzaakt. En dan nog eens de puntlast van de aanhanger, die relatief ver van de achteras op de auto drukt.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #26 Gepost op: juli 25, 2015, 02:09:52 pm »

Op onze skoda octavia combi heb ik ook geen hulpveren.
Ook tijdens zware last, geen issues met de trekhaak.

Ik snap het ook niet goed waarom hulpveren nodig zouden zijn. Het neerwaartse gewicht op de trekhaak mag max. 75 kg zijn.
Dat moet een auto toch makkelijk zonder hulpveren kunnen dragen.

Ik heb net mijn tweede Octavia Combi, deze heb ik wèl laten uitrusten met hulpveren. En daar heb ik echt geen spijt van, wat een verschil!  WW
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Hulpveren
« Reactie #27 Gepost op: juli 25, 2015, 02:46:09 pm »

Voor duitse auto's of verwanten ervan geldt het minder, die zijn al standaard strakker geveerd.

Nou... Hele leven Duits, Spaans-Duits en Tsjechisch-Duits gereden. Zaten altijd met het minste of geringste aan de grond. Onze Toledo was het meest extreem:



Mee terug gereden uit Tsjechie. Moesten bij iedere hobbel op de autobaan even op de rem om de kont erover heen te tillen. Zelfs op vakantie nog even "hulpveren" tussen geïmproviseerd:



Scheelde nog een centimetertje... Sindsdien gaat er bij ons onder iedere auto standaard direct hulpveren, zo wil ik nooit meer rijden. En dan te bedenken dat deze wagen zo ook nog IJsland rond is geweest.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2015, 02:47:59 pm door sanderv »
Gelogd

TrailerFan

  • Gast
Re: Hulpveren
« Reactie #28 Gepost op: juli 25, 2015, 03:48:02 pm »

Dan  heb je waarschijnlijk een greenline die af fabriek al iets verlaagd is. Hulpveren worden onder Octavia's heel veel toegepast. Toen ik de onze kocht raakte ik met twee volwassenen op de achterbank soms al drempels (en nee, daar rijd ik niet als een coureur over heen en die achterpassagiers leden ook niet aan obesitas... :#) . Sinds de hulpveren is dat niet meer aan de orde. Oorzaak is inderdaad, zoals hierboven al gesteld, de flinke overhang achter de achterwielen.

Wij zijn met z'n tweetjes, dus geen passagiers op de achterbank.
Wel staat de ijskast en enkele last-minute zaken in de kofferbak.
Wellicht dat dit de verklaring is dat wij geen problemen ervaren zonder de hulpveren.

Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Hulpveren
« Reactie #29 Gepost op: juli 26, 2015, 05:50:13 pm »

Net een paar maanden een andere auto, een Volvo v50.
Eens navraag gedaan bij de dealer. Hij wilde geen hulpveren verkopen....... ::)
ECHT niet nodig zei de chef werkplaats ivm trekken vouwwagen.
En klopt, geen last ondervonden.

Bij onze vorige auto, Peugeot 406 Break overigens ook niet nodig.
Volvo heeft bij bepaalde edities als optie nivomats, een soort automatische leveler in de schokbrekers achter.
Misschien heb je die ook wel zonder dat je het weet.
Ik kwam er ook pas achter met m'n eerste vw vakantie :)4] toen de achterkant met volle bepakking nauwelijks inzakte, ideaal.

Vervanging van de dempers is echter iets waar je een flinke hoeveelheid hulpveren voor kunt kopen... :N
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal