Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: banden  (gelezen 11724 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
banden
« Gepost op: juni 24, 2009, 03:36:29 pm »

Ik heb nu banden onder mijn scout liggen die nog orgineel zijn
20/30 jaar oud

de maat die erop staat is 520/10

nu ben ik aan het rond vragen voor nieuwe maar ik krijg bij veel banden handels het antwoord :
kom maar lang dan geven we je wel nieuwe?

maar ik wil graag weten wat ik voor banden krijg voor dat ik ze koop.

ik heb hier op het forum wat rond gezocht maar heb nog wel vragen

1 wat voor maat is 520/10   (145*??r10)

2 kan ik "gewoone banden" of moet ik speciale aanhanger banden? want:
   elke band kan volgens mij 300/350 kg hebben wat genoeg is voor een vouwagen
   met elke band kun /mag je 120km/pu rijden wat voor moj hard zat is

verder wil ik nog zeggen dat hier de tip heb gelezen om stikstof erin te pompen
dit kan ik allen maar be-amen al is het alleen maar omdat ik te lui ben om meer dan 1* per jaar de bandenspanning te controleren :O

en natuurlijk belangrijk wat kost dat ???
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.653
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:banden
« Reactie #1 Gepost op: juni 26, 2009, 08:24:10 pm »

Ik houd van veilig. Dus vorig jaar een klapper gekocht, direct een beurt en nieuwe banden eronder. Ik heb gekozen voor Vredestein banden. Niet de goedkoopste, maar over 6 jaar scheelt het al gauw 10 EUR per vakantie. Dat levert mij en mijn vrouw een goede nachtrust op.

Ik heb banden waarmee je 130 mag rijden met 450 KG belasting. De klapper weegt in beladen toestand 650 KG, en daar heb ik een prettige marge.

Voor wat betreft het eenmaal per jaar oppompen: je zult minimaal de druk moeten controleren, een te zachte band kan een klapband opleveren, zeker in combinatie met hogere snelheden en relatief kleine wielen.

Daarom wil ik GEEN stikstof in de band: als er iets bij moet, moet je naar een vulstation voor stikstof, met de kosten die daarbij horen en (minstens zo belangrijk) het gedoe er omheen.

Als ik de klapper uit de berging haal, rijd ik langs de Shell (ivm tankpas) en vul daar direct alle banden (inclusief het reservewiel) op vakantiesterkte. Kosten: 50 EUROcent.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

screech

  • Gast
Re:banden
« Reactie #2 Gepost op: juni 26, 2009, 10:09:40 pm »

stikstof gevulde banden mag je overigens gewoon bijvullen met lucht. De werking van het stikstof wordt er wel iets minder op, maar verder maakt het niks uit.
Gelogd

HarryV

  • Gast
Re:banden
« Reactie #3 Gepost op: juni 26, 2009, 11:02:41 pm »

Ik houd van veilig. Dus vorig jaar een klapper gekocht, direct een beurt en nieuwe banden eronder. Ik heb gekozen voor Vredestein banden. Niet de goedkoopste, maar over 6 jaar scheelt het al gauw 10 EUR per vakantie. Dat levert mij en mijn vrouw een goede nachtrust op.

Ik heb banden waarmee je 130 mag rijden met 450 KG belasting. De klapper weegt in beladen toestand 650 KG, en daar heb ik een prettige marge.

Voor wat betreft het eenmaal per jaar oppompen: je zult minimaal de druk moeten controleren, een te zachte band kan een klapband opleveren, zeker in combinatie met hogere snelheden en relatief kleine wielen.

Daarom wil ik GEEN stikstof in de band: als er iets bij moet, moet je naar een vulstation voor stikstof, met de kosten die daarbij horen en (minstens zo belangrijk) het gedoe er omheen.

Als ik de klapper uit de berging haal, rijd ik langs de Shell (ivm tankpas) en vul daar direct alle banden (inclusief het reservewiel) op vakantiesterkte. Kosten: 50 EUROcent.

Bij ons is dat gratis  >:( >:(
Gelogd

rolfkh

  • Gast
Re:banden
« Reactie #4 Gepost op: juli 02, 2009, 10:20:58 pm »

Ik heb precies de zelfde vraag als vraag 1 van Papajur: welke maat is 520x13? Ik heb vorige week een Alpenkreuzer Allure gekocht uit 1987 met de originele banden er nog onder, leek me verstandig om ze te vervangen en wil graag vantevoren zelf kijken wat er zoal te koop is. Maar welke maat moet ik hebben? Ik heb bijvoorbeeld een Debica 145/70 R13 71T Passio gevonden voor ? 38 per stuk, zou dat passen?
Gelogd

muis

  • Gast
Re:banden
« Reactie #5 Gepost op: juli 02, 2009, 10:44:04 pm »

Ik weet dat het met velgmaten te maken heeft maar ik denk dat je het beste kunt informeren bij een bandenbedrijf.
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:banden
« Reactie #6 Gepost op: juli 03, 2009, 06:54:21 am »

Ik ben onder tussen bij de banden boer geweest die had het ook over debica banden.

Volgens mij heb je inderdaad 13 inch velgen .
Als je  binnenbanden hebt moet je die ook gelijk vervangen (werdt mij verteld)

wanneer ik ze vervang doe ik er gelijk stikstof in dan lopen ze niet zo gauw warm/blijven ze beter op spanning

kosten binnen banden +stikstof   +\- 25 euro extra
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

rolfkh

  • Gast
Re:banden
« Reactie #7 Gepost op: juli 03, 2009, 01:48:09 pm »

Ik heb even gebeld met de Kwikfit, volgens de bandenspecialist komt 165xR13 voldoende overeen met 520x13" om te kunnen passen.
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:banden
« Reactie #8 Gepost op: augustus 01, 2009, 07:54:06 pm »

Ik heb er nu nieuwe banden onder zitten .
kosten 75 e .

Het zijn 500*10 6 ply.

Andere 145*10? pasten er niet tussen omdat mijn wagen bak geen wiel uitsparing heeft.
Dus de banden moeten tussen de as en bak door .

Dus dat wordt niet zo heel hard rijden 100/120 max . Maar we gaan toch niet naar Frankrijk.
Er is mij verteld dat doordat het 6 ply zijn ze iets koeler blijven.
(er moet 5 bar lucht in ,meer lucht =>minder snel warm.en ze mogen 500kg per band hebben dus heb ik wel wat over ;))


Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

mbols

  • Gast
Re:banden
« Reactie #9 Gepost op: augustus 08, 2009, 10:58:05 pm »

Ik heb een Nimrod Capri-vouwwagen uit 1971. Daaronder zaten banden van het formaat 4.40 - 10. Dergelijke formaten zijn niet meer te krijgen bij de 'normale'-bandenzaak. Uiteindelijk ben ik bij Classic Tyre in Aalsmeer http://www.classictire.nl/  terecht gekomen. Die leveren je alle oude formaten banden die je wilt. Uiteraard is de prijs afhankelijk van hoe courant die is. Ik heb toen gekozen voor een ietsje (2 mm) grotere van 4.50 - 10 voor 25 euro per band.
Gelogd

waiter

  • Gast
Re:banden
« Reactie #10 Gepost op: september 04, 2009, 02:58:18 pm »

IK heb onder mijn walker nieuwe banden laten zetten dit jaar, het bedrijf wat deze eronder zette wist te vertellen dat je elke 6 jaar zowieso nieuwe banden eronder moet zetten ongeacht de kilometers.
Dit omdat de verzekering het anders niet zou dekken.

Ik rij meestal richting Spanje of diep Frankrijk in dus maak wel wat kilometers , daarom laat ik de banden vullen met stikstof en worden er hoge druk ventielen opgezet.


Maar zowieso elke 6 jaar vervangen ... hoorde ik ook voor het eerst . Het jaartal staat op de band zelf dus is makkelijk te controleren.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:banden
« Reactie #11 Gepost op: september 06, 2009, 03:30:06 pm »

Dat gel*l over stikstof altijd...

Als je de banden met normale lucht vult vul je ze ook al voor 78% met stikstof. De kleinere moleculen uit de luchtsamenstelling kunnen inderdaad door het rubber diffunderen, maar dit verschilt erg per band.
Dus als je de banden steeds met normale lucht bijvult zal het gehalte aan stikstof steeds hoger worden.
Stikstof vulling heeft alleen in het echte grensbereik nut (race auto's en dergelijke).

Hoe snel een band "leeg loopt" hangt af van veel faktoren. De leeftijd speelt zeker een rol, door verouderering krijg je droogte scheurtjes en het rubber wordt gewoon poreus. Daarom moet je ze ook na een jaar of 6 weg gooien.
De samenstelling van de liner van de band is ook heel belangrijk voor de mate waarin een band lucht vast houdt. Zo weet ik dat Vredestein over het algemeen meer butylrubber in de liners gebruikt zodat de banden minder snel lucht verliezen.
Ik heb wel eens Dunlop banden onder een auto gehad en die verloren zeer snel lucht hetgeen veroorzaakt werd door het zeer spaarzame gebruik van butylrubber in de liner.
Butylrubber is de duurste rubber soort die in banden gebruikt wordt en daarom zijn er merken die daar op willen besparen.

Zorg ook altijd voor een ventiel dopje op de banden, dit voorkomt dat er troep in het ventiel terecht komt waardoor deze niet goed meer sluit.
Gelogd

waiter

  • Gast
Re:banden
« Reactie #12 Gepost op: september 06, 2009, 03:38:33 pm »

Hier ben ik het dus niet mee eens.

De druk op de banden neemt toe als de wagen word geladen en stikstof zorgt ervoor dat de banden niet zo snel warm worden als dat normaal gebeurd. Of in ieder geval niet zo snel te warm worden!

Dit heeft dus niets met een race te maken , maar gewoon met het tegengaan van de warmte en de daarmee minder snelle slijtage.

Kortom het is raadzaam stikstof te gebruiken vooral als je langere afstanden aflegd.

Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:banden
« Reactie #13 Gepost op: september 06, 2009, 03:41:52 pm »

Hier ben ik het dus niet mee eens.

De druk op de banden neemt toe als de wagen word geladen en stikstof zorgt ervoor dat de banden niet zo snel warm worden als dat normaal gebeurd. Of in ieder geval niet zo snel te warm worden!

Dit heeft dus niets met een race te maken , maar gewoon met het tegengaan van de warmte en de daarmee minder snelle slijtage.

Kortom het is raadzaam stikstof te gebruiken vooral als je langere afstanden aflegd.

tsja ik merk echt geen verschil tussen stikstof en lucht. Niet bij de vouwwagen en niet bij de auto. Op onze auto is zelfs het linker achter wiel met stikstof gevuld en het rechter wiel met lucht en je merkt totaal geen verschil in temperatuur en/of verlies van lucht.

[edit]Ik heb mijn afstudeeropdracht een aantal jaren geleden bij Vredestein uit moegen voeren en dan krijg je heel veel nuttige informatie te horen die je niet bij dealers of bandenboeren hoort.[/edit]
« Laatst bewerkt op: september 06, 2009, 03:47:03 pm door meeder »
Gelogd

fish

  • Gast
Re:banden
« Reactie #14 Gepost op: september 06, 2009, 03:45:29 pm »

Hier ben ik het dus niet mee eens.

De druk op de banden neemt toe als de wagen word geladen en stikstof zorgt ervoor dat de banden niet zo snel warm worden als dat normaal gebeurd. Of in ieder geval niet zo snel te warm worden!

Dit heeft dus niets met een race te maken , maar gewoon met het tegengaan van de warmte en de daarmee minder snelle slijtage.

Kortom het is raadzaam stikstof te gebruiken vooral als je langere afstanden aflegd.




Dat is precies wat ons ook verteld is. Wij hebben ook stiksof in de vw banden.
Minder snel kans op een klapband.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal