Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: KLAPBAND  (gelezen 22671 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

toon240

  • Gast
Re: KLAPBAND
« Reactie #15 Gepost op: augustus 20, 2012, 12:27:51 pm »

Klopt het dat je om de drie jaar je banden moet vervangen?

Ik heb voor we vertrokken naar Oostenrijk ook nieuwe banden gekocht, ook wij hadden een klapband gehad toen ik hem van mijn huis naar m`n garagebox ging brengen.
De hulp dienst adviseerde mij ook om niet te gaan staan klooien op de vluchtstrook!
Mijn banden staan ook op 3,5 en dat heeft de bandenhandel gedaan waar ik ze gekocht heb.
Gelogd

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: KLAPBAND
« Reactie #16 Gepost op: augustus 20, 2012, 12:41:51 pm »

Wanneer moet ik mijn banden vervangen?

( Bron : http://www.michelin.nl/banden/leren-delen/koopgids/wanneer-moet-ik-mijn-banden-vervangen )
 

Regelmatig gecontroleerde banden gaan langer mee
Het is een goed idee om uw banden wekelijks te controleren op profieldiepte, algemene staat, bandenspanning, schade van de zijwanden en tekenen van onregelmatige slijtage. Twijfelt u, vraag dan advies aan een ervaren bandenspecialist die u zal kunnen zeggen of de band geschikt is voor verder gebruik.

Zes redenen om uw banden te vervangen
We hebben hieronder zes belangrijke redenen opgesomd om ernstig te overwegen om uw banden te vervangen. In bepaalde situaties kan een band worden gerepareerd. Het repareren van Michelin-banden moet worden voorafgegaan door een zorgvuldig onderzoek van alle zones van de band, binnen en buiten, door een ervaren specialist. De verwijdering van de band van het wiel is essentieel omdat interne schade niet zichtbaar is bij een gemonteerde band.

1. Een lekke band
Moderne banden zijn zeer sterk en kunnen vrijwel alles aan. Toch kan een band lek raken. Een bandenspecialist moet uw band controleren na een lek om verborgen gebreken op te sporen die uw band onherstelbaar kunnen maken.
Veiligheidsprocedures wanneer u lek rijdt:
Neem altijd uw veiligheid en die van uw passagiers in acht, ga naar de kant van de weg en stop op een veilige plaats
Trek de handrem aan
Zet de auto in de laagste versnelling en zet de motor uit
Zet de knipperlichten aan
Draag een gele veiligheidsvest
Plaats een gevarendriehoek langs de weg 100 meter achter de auto
Uw veiligheid komt eerst - altijd! Nuttige tips om een lekke band te verwisselen
Trek stevige handschoenen aan.
Leg een vuilniszak in uw kofferbak voor het geval dat de band die u vervangt onder de modder zit!
Neem een stevige plank om uw krik op te zetten als de bodem te zacht is - uw krik zou daarin kunnen wegzakken.
Smeer indien mogelijk de schroefdraad van de tapeinden lichtjes om ze gemakkelijker te kunnen verwijderen (vaseline of zelfs handcr?me kunnen in geval van nood ook dienen).
De teruggeplaatste band is misschien onvoldoende opgepompt, rijd dus niet te snel
Ga naar het dichtstbijzijnde tankstation en pomp de band goed op
Slecht aangedraaide wielmoeren kunnen de remschijven of het wielbevestigingssysteem beschadigen
Gebruik een momentsleutel om de moeren met het juiste aanhaalmoment aan te draaien.
Heeft u geen momentsleutel of heeft u de wielmoeren met de hand vastgezet, laat ze dan zo spoedig mogelijk door een bandenspecialist nakijken om zeker te zijn van het juiste aanhaalmoment.
Correct vastgezette wielmoeren zijn ook gemakkelijker te verwijderen.

2. Wanneer uw banden versleten zijn tot aan de wettelijke slijtagegrens
Controleer uw banden regelmatig op slijtage. Hoe doet u dat? Op deze eenvoudige manier spoort u gemakkelijk bandenslijtage op.

Als het oppervlak van het loopvlak gelijk is met deze verhogingen, is de profieldiepte waarschijnlijk zeer dicht bij de wettelijke grenswaarde van 1,6 mm. Of eronder! Michelin raadt u ten zeerste aan om uw banden te vervangen voordat deze grenswaarde is bereikt. De banden zijn misschien niet veilig genoeg meer en in wettelijke overtreding.

Zelfs als de resterende profieldiepte meer is dan 1,6 mm moet u uw snelheid en rijstijl aanpassen aan de externe omstandigheden, vooral op nat wegdek.
Michelin winterbanden hebben een teken in de vorm van een sneeuwvlokje om de plaats van extra sneeuwslijtage-indicatoren aan te geven. Deze indicatoren zijn 4 mm hoog. Voor optimale grip op sneeuw, zowel bij remmen als bij optrekken, vervang uw winterbanden zodra ze versleten zijn tot aan het niveau van de sneeuwslijtage-indicatoren.

3. Als uw band tekenen van veroudering vertoont
Banden hebben geen voorspelbare houdbaarheid. Het doet er niet toe wanneer ze werden gemaakt. Ze verouderen zelfs wanneer ze niet of maar af en toe worden gebruikt. De houdbaarheid van banden wordt door vele factoren be?nvloed, zoals temperatuur, onderhoud, opslagomstandigheden en gebruik, belasting, snelheid, spanning, alsook rijstijl. Deze factoren hebben een belangrijke invloed op de verwachte houdbaarheid van uw banden.
Besteed regelmatig aandacht aan uw banden
Daarom raadt Michelin alle bestuurders aan om regelmatig aandacht te besteden aan het uiterlijk van hun banden om tekenen van veroudering of vermoeidheid op te sporen. Het kan hier gaan om barsten in het rubber van het loopvlak, de schouder en de hielzone, plus vervorming, enz. Overmatige veroudering van banden kan leiden tot verlies van grip. Michelin raadt ook aan om alle banden, inclusief reserveband, regelmatig door een bandenspecialist te laten controleren. Hij zal u zeggen of uw banden nog verder kunnen worden gebruikt.

Hoe oud is té oud? De vijfjarentest
Na vijf jaar of meer in gebruik moeten uw banden minstens een keer per jaar grondig worden gecontroleerd. Volg de aanbevelingen op van de autofabrikant aangaande het vervangen van de oorspronkelijke bandenuitrusting. Uit voorzorg raadt Michelin aan om banden die 10 jaar na hun fabricagedatum (zie hoe u de zijwand van een band moet lezen) nog niet vervangen zijn, door nieuwe banden te vervangen. Zelfs al lijken ze nog bruikbaar en zijn ze nog niet versleten tot aan de slijtage-indicator.


4. Als uw band beschadigd is
Uw band kan ernstig beschadigd worden bij aanraking met harde voorwerpen op de weg, zoals een stoeprand, een kuil of een scherp voorwerp. Elke zichtbare perforatie, snede of vervorming moet grondig worden gecontroleerd door een bandenspecialist. Alleen hij kan zeggen of de band kan worden gerepareerd of moet worden vervangen. Gebruik beschadigde banden of banden die leeg gelopen zijn nooit zonder de hulp van een vakman. Dit zou de veiligheid van uw banden in het gedrang brengen. Een controle door een vakman is absoluut nodig omdat interne schade niet zichtbaar is als de band gemonteerd is.

De band kan absoluut niet worden gerepareerd in de volgende situaties
Gaatjes in de zijwand
Hieldraad zichtbaar of vervormd
Loskomen van rubber of karkasdraden
Vouwen in rubber of karkasdraden
Schade door koolwaterstoffen of corrosieve stoffen
Schuren of marmering van binnenrubber door rijden met te lage bandenspanning
5. Als u abnormale slijtage opmerkt
Abnormale ongelijke bandenslijtage - plaatselijk, in het midden, aan de randen - wijzen vaak op een mechanisch probleem, zoals verkeerde wieluitlijning, of een probleem met de balancering, ophanging of transmissie. Het kan ook dat u met de verkeerde bandenspanning rijdt. Merkt u abnormale slijtage op, neem dan contact op met uw bandenspecialist.

Om ongelijke slijtage te voorkomen, laat uw wielen om de zes maanden uitlijnen en balanceren. Dit zal ook de levensduur van het loopvlak verlengen en u comfortabeler laten rijden. Een andere manier om de profieldiepte gelijk te houden, is uw wielen regelmatig van positie te verwisselen.


Veel voorkomende oorzaken van abnormale bandenslijtage
Slijtage aan een kant: een niet gebalanceerd of niet uitgelijnd wiel.
Slijtage aan beide kanten: te lage bandenspanning.
Slijtage in het midden van het loopvlak: te hoge bandenspanning.
6. Als ze niet geschikt zijn voor uw voertuig
Voor de beste all-round prestaties moet hetzelfde type band worden gebruikt op de vier wielen. Banden van verschillende afmetingen, type of slijtagegraad kunnen de bestuurbaarheid en de stabiliteit van het voertuig nadelig be?nvloeden.

Gebruik nooit radiaalbanden en niet-radiaalbanden samen
Gebruik radiaalbanden en niet-radiaalbanden niet samen op een voertuig. Kan dit niet worden vermeden, gebruik dan nooit radiaalbanden en niet-radiaalbanden op dezelfde as. Als twee radiaalbanden en twee niet-radiaalbanden op een voertuig worden aangebracht, moeten de twee radiaalbanden op de achteras en de twee niet-radiaalbanden op de vooras worden gemonteerd.

Er zijn veel manieren om de juiste banden voor uw voertuig te vinden. Weet u niet zeker welke banden geschikt zijn voor uw voertuig, gebruik dan onze bandenzoeker. We raden aan om volgens het voertuig te zoeken. U kunt ook zoeken volgens bandenmaat of de Michelin bandnaam. Al deze elementen zullen helpen bij het bepalen van het veiligste type band voor uw auto en moeten met uw bandenspecialist worden besproken
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: KLAPBAND
« Reactie #17 Gepost op: augustus 20, 2012, 12:45:09 pm »

Om de drie jaar vervangen is wel erg overdreven.
Er wordt geadviseerd, en vanuit verzekerkingen soms verplicht, om de banden na 6 jaar te wisselen.

Maar als de verzekering er geen eis stelt blijft het bij advies.

Er zullen meer dan genoeg aanhangers, caravans en klapper rondrijden met banden die veel ouder zijn en 'er nog goed uit zien'
Het profiel zal nooit het probleem zijn omdat maar uitdrogen of beschadigingen aan de wand zijn vaak niet zichtbaar aan de buitenzijde maar aan de binnenzijde.
Als je droogteschreurtjes aan de buiten zijde ziet dan is het zeker tijd om te vervangen.

Om banden langer goed te houden heb ik vorig jaar de banden inclusief velg vervangen.
De oude die nu 8 jaar zijn gebruik ik voor de stalling en als reservewiel.
Voordat hij de stalling in gaat wissel ik de 'goede' banden met de oude en leg de 'goede' op de vloer tussen de kasten (liggen ze thuis ook niet in de weg).
Wanneer ik hem van de stalling ophaal wissel ik thuis de stallingsbanden voor de goede en controleer gelijk even de trommels.

Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: KLAPBAND
« Reactie #18 Gepost op: augustus 20, 2012, 01:46:20 pm »

Wanneer je een Tempo 100 sticker hebt mogen de banden niet ouder zijn dan 6 jaar. Maar ook vanwege veroudering zou ik ze niet langer laten zitten. Beginnende scheurtjes zijn lang niet altijd zichtbaar en zitten ook vaak aan de binnenkant van de band. En daar komt bij dat ik voor pakweg 16 euro per jaar geen ellende wil.
Gelogd

toon240

  • Gast
Re: KLAPBAND
« Reactie #19 Gepost op: augustus 20, 2012, 02:13:19 pm »

Is het toegestaan een wat grotere velg onder de wagen te zetten wanneer dit mogelijk is?
Geeft ook minder kans op een klapband zou je zeggen.
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: KLAPBAND
« Reactie #20 Gepost op: augustus 20, 2012, 02:18:18 pm »

Is het toegestaan een wat grotere velg onder de wagen te zetten wanneer dit mogelijk is?
Geeft ook minder kans op een klapband zou je zeggen.
Die vraag heb ik ook, maar heet leek me een beetje  :off
Begin dit jaar de complete 10" wielen vervangen, omdat deze maat er ook al onder zat bij aankoop. Maar waarschijnlijk passen er ook wel 13" onder. Scheelt zowiezo bij warmwordende lagers, lijkt me.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: KLAPBAND
« Reactie #21 Gepost op: augustus 20, 2012, 02:25:08 pm »

Die vraag heb ik ook, maar heet leek me een beetje  :off
Begin dit jaar de complete 10" wielen vervangen, omdat deze maat er ook al onder zat bij aankoop. Maar waarschijnlijk passen er ook wel 13" onder. Scheelt zowiezo bij warmwordende lagers, lijkt me.

Ligt aan de omloopmaat van het wiel, oftewel de totale diameter van de band.
Let op, als je een veel groter wiel gebruikt komt de hele wagenbak hoger te staan, daardoor ook de hele tent. Als je een kuipgrondzeil hebt kan dat lastig worden om netjes af te spannen en een vlakke kuip te hebben.
Maar het zal denk ik niet gauw zijn dat je er 10 cm grotere wielen onder zet dus het zal wel meevallen.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: KLAPBAND
« Reactie #22 Gepost op: augustus 20, 2012, 02:31:50 pm »

@gaan. Van 10 naar 13 inch heb je het dan over 4 hele centimeters. Dat zal wel meevallen denk ik.
Het lastige van wielen vervangen is de steekmaat (de afstand tussen de bouten) en de diepte van de velg. Bij sommige vouwwagens zijn dat geen veel voorkomende maten.

Als het past zou ik het altijd doen.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: KLAPBAND
« Reactie #23 Gepost op: augustus 20, 2012, 02:41:47 pm »

@gaan. Van 10 naar 13 inch heb je het dan over 4 hele centimeters. Dat zal wel meevallen denk ik.
Het lastige van wielen vervangen is de steekmaat (de afstand tussen de bouten) en de diepte van de velg. Bij sommige vouwwagens zijn dat geen veel voorkomende maten.

Als het past zou ik het altijd doen.

Maar de 10 en 13 inch zegt alleen maar iets over de velgmaat zegt nog niets over de totale diameter van de band.
Maar ook dat zal inderdaad wel meevallen, als de band 4 cm groter is komt de wagen zelfs maar 2 cm hoger te staan.
De steekmaat zal inderdaad lastiger zijn, de et waarde komt meestal niet op een paar mm.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

jackodb

  • Gast
Re: KLAPBAND
« Reactie #24 Gepost op: augustus 20, 2012, 02:58:07 pm »

Net even de handleiding nagekeken. Uiteraard achteraf  ::)
Daar staat de bandenmaat 5,30 x 12.
Die 5.30 zegt met niet zo heel veel. 12, dat zal wel 12 inch betekenen.

Geen info over de steekmaat, maar dat is wel op te meten.
 
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2012, 02:59:46 pm door jackodb »
Gelogd

Lutgerink

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 230
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Parade 2000
  • PARADEpaartje
    • Vouwwagenclub
Re: KLAPBAND
« Reactie #25 Gepost op: augustus 20, 2012, 04:05:42 pm »

Net even de handleiding nagekeken. Uiteraard achteraf  ::)
Daar staat de bandenmaat 5,30 x 12.
Die 5.30 zegt met niet zo heel veel. 12, dat zal wel 12 inch betekenen.

Geen info over de steekmaat, maar dat is wel op te meten.

Steekmaat is alleen nodig als je de velg ook wil vervangen even als de ET maat en de J maat.
De bandmaat heeft ook nog een andere maat, namelijk het getal wat de breedte van de band aangeeft.
even een voorbeeld hieronder:

De bandenmaat staat aan de zijkant van uw band.

In het eerste plaatje hieronder een voorbeeld.
205 = Breedte
40 = Hoogte
17 = Inch
W = Snelheid (dit is een code en correnspodeerd met de bandenfabrikant zijn code)

Ook is de productiedatum van de band terug te vinden (vaak in een ovale vorm waarin een getal staat) bijvoorbeeld 2212 geeft aan dat de band gemaakt is in week 22 van 2012.

Velgen:

Steekmaat:
Bij een 4 en 6 gaats velg is dit makkelijk te meten omdat de gaten dan recht tegenover elkaar staan. Als je dan van het hart (midden) van het boutgat naar het hart van het boutgat er tegenover meet dan heb je de diameter.

Naafdiameter:
De naafdiameter is het gat in het midden van de velg. Deze maat wordt het zelfde gemeten als de steek dus in millimeters.
Op het voorbeeld hier onder zie je dat het naaf gat aan de binnenkant wordt gemeten.

ET waarde:
De ET waarde wordt gemeten vanuit het midden van het velg als je er een doorsnede van zou maken komt het zo eruit te zien als op de afbeelding hieronder.

J Maat:
J  (bijvoorbeeld J5), staat voor de hoorncode (vorm van velgbed), en de 5 voor de bedbreedte van velg in inch. 5J is dus 5 inch x 2,54 cm is 12.7 cm breed.


« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2012, 04:09:01 pm door Lutgerink »
Gelogd
Op vakantie in DE Parade :-)

Fast1978Eddie

  • Gast
Re: KLAPBAND
« Reactie #26 Gepost op: augustus 20, 2012, 04:13:41 pm »

De hulpdienst heeft de krik onder 1 van de twee lengte(draag)balken van het frame geplaatst. Dit leek mij ook een geschikte plaats! Als ze de bak zelf maar niet als steunpunt gebruiken!
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: KLAPBAND
« Reactie #27 Gepost op: augustus 20, 2012, 04:35:19 pm »

Net even de handleiding nagekeken. Uiteraard achteraf  ::)
Daar staat de bandenmaat 5,30 x 12.
Die 5.30 zegt met niet zo heel veel. 12, dat zal wel 12 inch betekenen.

Geen info over de steekmaat, maar dat is wel op te meten.

Uit interesse even wat opgezocht. Dit is een diagonaal band. Eigenlijk een ouderwets type.
5.30 is de breedte in inches. Een diagonaal band wordt veel sneller warm en....

Citaat
Een klapband kan tal van oorzaken hebben, maar de meest voorkomende oorzaak is warmte (in tegenstelling tot een spijker/schroef zoals velen denken, alhoewel dit wel een indirecte oorzaak kan zijn). Een band die te warm wordt verliest z?n stevigheid (het rubber wordt ?week?). Bij voortdurende belasting ontstaat de kans op een klapband. Over het algemeen wordt een band te warm door een te hoge belasting en/of een te lage bandenspanning.

Ik zou die banden dus altijd vervangen voor radiaalbanden.
Gelogd

jackodb

  • Gast
Re: KLAPBAND
« Reactie #28 Gepost op: augustus 20, 2012, 04:48:14 pm »

Ik zou die banden dus altijd vervangen voor radiaalbanden.

Even een misverstand uit de wereld helpen:
Die 5.30 x 12 staat in de handleiding van '89.

Op dit moment liggen de wielen erop: http://www.middelbos.nl/catalog/product/view/id/4707/s/vredestein-v47-500-10/category/583/

De vorige eigenaar had de 10" er opgelegd (zo'n 7 jaar geleden). En dit heb ik dan ook maar aangehouden voor nieuwe wielen.
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2012, 04:53:34 pm door jackodb »
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re: KLAPBAND
« Reactie #29 Gepost op: augustus 20, 2012, 10:04:58 pm »

Ik begrijp die enorme verschillen in bandenspanning niet zo heel goed.... De HK Flyer van ons heeft redelijk normale 13" bandjes (165/70 R 13). Volgens mij niets bijzonders aan. Op de zijkant van de bak van de Flyer staat expliciet een sticker met daarop "max 2.4bar".
Als ik dat vergelijk met de hier genoemde 3.5 en 4 bar vind ik dat wel een erg groot verschil. Of is dat verschil niet zo groot?
« Laatst bewerkt op: augustus 20, 2012, 10:06:47 pm door PaneVino »
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal