Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /  (gelezen 10200 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VanderSterre

  • Gast
Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /
« Gepost op: september 10, 2012, 11:08:21 pm »

Goedendag,

Over het opzetten van de wagen lees ik wel dat je de uitvalpoten gebruikt, maar nergens lees ik iets over de uitdraaipoten.

Wanneer en waarvoor gebruik je die nu eigenlijk? Kan dat eigenlijk niet zo snel terugvinden. Is dit alleen op niet vlakke ondergronden zodat de wagen toch waterpas te zetten is?


Groeten,
Raymond
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /
« Reactie #1 Gepost op: september 10, 2012, 11:17:01 pm »

Dat hangt af van het type en merk vouwwagen. Bij de één dienen ze als stabilisator,bij de ander ook voor het waterpas stellen.

Gebruik even de zoekfunctie van het forum, er zijn meerdere topics hierover. Waaronder een inventarisatie welke wagen welke toepassing van de uitdraaipoten kent.

Edit: ik zie nu pas dat je een Roadmaster hebt. Wellicht kan een Roadmaster-bezitter beter antwoord geven...  ;)
Gelogd

ishirra

  • Gast
Re: Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /
« Reactie #2 Gepost op: september 10, 2012, 11:19:40 pm »

Uitdraaipoten zijn de poten op de vier hoeken van de wagen die je naar beneden draait. Deze moet je altijd uitdraaien, voor stabiliteit van de wagen. Deze dienen niet echt om de wagen waterpas te zetten, je moet de wagen steeds laten rusten op de as (de pootjes alleen is niet zo gezond voor de wagen dacht ik) en deze rustend op de as waterpas zetten (blokjes onder de wielen, neuswiel wat hoger of juist wat lager).  Het is gewoon stabiliteit en zo staat die stevig vast.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /
« Reactie #3 Gepost op: september 10, 2012, 11:19:53 pm »

Het is terug te vinden in het daarvoor opgezette grote pootuitdraai topic
 http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=9208.msg108736.msg#108736
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /
« Reactie #4 Gepost op: september 11, 2012, 06:30:34 am »

@ishirra je zit er helemaal naast.
Als je het niet zeker  weet ook niet posten je zou zomaar een wagen daar door kunnen laten beschadigen.
Bij een roadmaster gebruik je de uitdraaipoten nooit, zeker niet om  de wagen  waterpas te krijgen.
Lees ff de topics over roadmaster maar eens door. I:
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /
« Reactie #5 Gepost op: september 11, 2012, 07:58:30 am »

Uitdraaipoten zijn de poten op de vier hoeken van de wagen die je naar beneden draait. Deze moet je altijd uitdraaien, voor stabiliteit van de wagen. Deze dienen niet echt om de wagen waterpas te zetten, je moet de wagen steeds laten rusten op de as (de pootjes alleen is niet zo gezond voor de wagen dacht ik) en deze rustend op de as waterpas zetten (blokjes onder de wielen, neuswiel wat hoger of juist wat lager).  Het is gewoon stabiliteit en zo staat die stevig vast.

Richard Ishirra zegt juist dat de pootjes NIET dienen om waterpas te zetten ;)
Gelogd

Miss BBQ

  • Gast
Re: Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /
« Reactie #6 Gepost op: september 11, 2012, 08:34:33 am »

Uitdraaipoten zijn de poten op de vier hoeken van de wagen die je naar beneden draait. Deze moet je altijd uitdraaien, voor stabiliteit van de wagen. Deze dienen niet echt om de wagen waterpas te zetten, je moet de wagen steeds laten rusten op de as (de pootjes alleen is niet zo gezond voor de wagen dacht ik) en deze rustend op de as waterpas zetten (blokjes onder de wielen, neuswiel wat hoger of juist wat lager).  Het is gewoon stabiliteit en zo staat die stevig vast.

Een Roadmaster zet je nooit stabiel met gebruikmaking van de uitdraaipootjes. Je hebt dus gelijk als je stelt dat ze niet dienen om de wagen waterpas te zetten, maar verder zit je er inderdaad naast v.w.b. de Roadmaster.
Een roadmaster zet je echt alleen stabiel én waterpas door gebruikmaking van de uitvalpootjes, die je zelfs zodanig hoog laat uitvallen dat de wielen net vrij van de grond kunnen ronddraaien. Daarbij ook denken aan het omhoogdraaien van het neuswiel, anders staat ie nog niet stabiel. Neuswiel gebruik je alleen om de bak eerst aan de keukenkant en daarna aan de disselkant zodanig omhoog te draaien dat je de uitvalpootjes kunt laten vallen en vastzetten. Zodra bak waterpas, neuswiel omhoog.

De uitdraaipootjes zitten er bij Roadmaster alleen op omdat dit moet (aldus Ad van Roadmaster Goirle), en je de wagen in de stalling evt. omhoog kunt zetten zodat de wielen net niet op de grond rusten. (overigens gelden hier bij sommige stallingen andere regels voor ivm snel kunnen ontruimen).
« Laatst bewerkt op: september 11, 2012, 08:38:37 am door Miss BBQ »
Gelogd

VanderSterre

  • Gast
Re: Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /
« Reactie #7 Gepost op: september 11, 2012, 01:24:15 pm »

Nu ben ik niet zo technisch, maar hoe stel je dat ding waterpas met uitvalpootjes waarbij je de wagen dan ook nog wat omhoog wilt hebben om de druk enigszins van de banden af te halen?
Dit moet dan betekenen dat je het neuswiel dan heel ver omlaag moet draaien, maar hoeveel uitvalpoot blijft er dan nog aan de binnenkant zitten om voldoende steun te hebben?

Overigens dank voor de reacties!
Gelogd

villeke

  • Gast
Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /
« Reactie #8 Gepost op: september 11, 2012, 03:32:27 pm »

Nu ben ik niet zo technisch, maar hoe stel je dat ding waterpas met uitvalpootjes waarbij je de wagen dan ook nog wat omhoog wilt hebben om de druk enigszins van de banden af te halen?
Dit moet dan betekenen dat je het neuswiel dan heel ver omlaag moet draaien, maar hoeveel uitvalpoot blijft er dan nog aan de binnenkant zitten om voldoende steun te hebben?

Overigens dank voor de reacties!

Hier is al een zeer uitgebreid topic over. Wanneer je zoekfunctie gebruikt lukt dat wel.
Gelogd

wegbaas

  • Gast
Re: Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /
« Reactie #9 Gepost op: september 12, 2012, 06:45:24 pm »

Een Roadmaster zet je nooit stabiel met gebruikmaking van de uitdraaipootjes. Je hebt dus gelijk als je stelt dat ze niet dienen om de wagen waterpas te zetten, maar verder zit je er inderdaad naast v.w.b. de Roadmaster.
Een roadmaster zet je echt alleen stabiel én waterpas door gebruikmaking van de uitvalpootjes, die je zelfs zodanig hoog laat uitvallen dat de wielen net vrij van de grond kunnen ronddraaien. Daarbij ook denken aan het omhoogdraaien van het neuswiel, anders staat ie nog niet stabiel. Neuswiel gebruik je alleen om de bak eerst aan de keukenkant en daarna aan de disselkant zodanig omhoog te draaien dat je de uitvalpootjes kunt laten vallen en vastzetten. Zodra bak waterpas, neuswiel omhoog.

De uitdraaipootjes zitten er bij Roadmaster alleen op omdat dit moet (aldus Ad van Roadmaster Goirle), en je de wagen in de stalling evt. omhoog kunt zetten zodat de wielen net niet op de grond rusten. (overigens gelden hier bij sommige stallingen andere regels voor ivm snel kunnen ontruimen).

Wij hebben dit dus geprobeerd afgelopen vakantie, maar IK vind het zeker GEEN sucses....
De wagen wiebelt er lekker op los als je alleen de uitvalpootjes gebruikt en de as los van de grond is.
Dus wij hebben lekker de uitdraaipootjes erbij gebruikt, en de as niet los van de grond, en dat gaat prima.
gr.
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /
« Reactie #10 Gepost op: september 12, 2012, 06:55:41 pm »

Ik heb geen Roadmaster en ik begrijp de discussie niet helemaal. Onze wagen heeft vier van die uitdraaipoten en die draai je naar beneden en klaar. Bij de Roadmaster lees ik over val- en uitdraaipoten, zijn er dan acht poten waar je wat mee kan doen?
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /
« Reactie #11 Gepost op: september 12, 2012, 07:14:54 pm »

@qwaqa, ja idd er zitten de voor ons normale uitdraaipootjes en valpootjes onder, als je het precies wil weten zou je ff de foto instructie van Mr Roadmaster kunnen bekijken!
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Qwaqa

  • Gast
Re: Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /
« Reactie #12 Gepost op: september 12, 2012, 07:19:54 pm »

@sannie75 Wat zijn onze val-pootjes dan?  :?
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /
« Reactie #13 Gepost op: september 12, 2012, 08:23:00 pm »

@sannie75 Wat zijn onze val-pootjes dan?  :?

Wij hebben alleen val pootjes onder de keuken :# :# Roadmaster is volgens mij eigenlijk het enige merk dat  met 8 pootjes aan de wagenbak geleverd wordt en dus ook een andere manier van waterpas zetten van de wagenbak heeft.

Ik moet zeggen dat ik de gewone uitdraaipootjes prima vind, de wagenbak van de roadmaster staat op alleen de val pootjes en de wielen iets los van de grond, het idee is dat dit stabieler staat. Maar daar heb ik geen ervaring mee :#
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

JanW

  • Gast
Re: Waarvoor zijn uitdraaipoten nu /
« Reactie #14 Gepost op: september 12, 2012, 08:47:08 pm »

Ik had het onderstaande verhaal al in het instructie hoekje van Roadmaster geplaatst maar daar was nog niet echt een reactie op gekomen en het sluit wel mooi aan bij dit topic dus hier nog maar eens:

Wij hebben afgelopen vakantie de vouwwagen maarliefst vier keer opgezet, dus hebben we goed kunnen oefenen met het gebruiken van de uitvalpoten. Het is net alsof het bereik van het neuswiel te klein is.
Je moet immers het neuswiel dicht bij de dissel hebben om de vouwwagen zover te kunnen laten kantelen om bij de keuken de 93cm te kunnen halen. Wanneer je vervolgens met het neuswiel de vouwwagen gaat opkrikken (lekker klusje trouwens ) heb je over het volle berik van het neuswiel niet genoeg om de vouwwagen waterpas te zetten. Dit resulteerde er bij ons in dat we bij de derde keer opzetten zovaak voorbij het uiteinde van het schroefdraad hadden gedraaid dat dit kapot was. Samen met mijn zwager hebben we met een hoop moeite dit weer terug kunnen draaien. De laatste keer opzetten heb ik eerst de poten bij de keuken gedaan zoals het hoort, vervolgens het neuswiel bijna helemaal uitdraaien, vervolgens de uitvalpoten bij de dissel laten vallen en vastgezet, het neusiel we indraaien en lager klemmen en toen pas had ik voldoende bereik om de vouwwagen waterpas te zetten.

Een ander probleem waar ik tegen aan liep is dat de bouten van de uitvalpoeten wel heel erg vast moeten zitten wil dit niet een klein beetje verplaatsen gedurende een paar dagen, voor de volgende keer slijp ik er een klein puntje aan en doe ik de bouten even invetten voor we gaan.

Zijn er mensen die de bovenstaande dingen ook tegenkomen of doe ik het nou helemaal verrkeerd?
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal