Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Haringen geschikt voor de spaanse costa  (gelezen 6899 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RM family

  • Gast
Haringen geschikt voor de spaanse costa
« Gepost op: november 14, 2012, 09:34:55 am »

Welke haringen gebruiken jullie voor de "harde" droge grond in spanje?
Onze ervaring is dat "spijkers" makkelijk de grond in gaan, maar dat ze geen houvast hebben. En dat je de "lichte"V-tjes de grond niet in te krijgen zijn.

Graag jullie ervaring.....
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Haringen geschikt voor de spaanse costa
« Reactie #1 Gepost op: november 14, 2012, 11:37:19 am »

Dit jaar in zuid-Frankrijk hetzelfde probleem...
zelfs de lange spijkers bleven niet zitten, toen maar met de V-tjes geprobeerd, maar een flink aantal krom geslagen.
Uiteindelijk wel gelukt met de V-tjes die van iets betere kwaliteit waren, volgens mij hoe zwaarder, hoe harder het staal.
Gelogd

Leeuwhans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 76
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal
Re: Haringen geschikt voor de spaanse costa
« Reactie #2 Gepost op: november 14, 2012, 01:19:42 pm »

wij hebben een keer een camping bij Valencia voortijdig verlaten. Er zaten stukken beton in de bodem!
Vanaf dat moment hebben we bij iedere camping gevraagd of de haringen in de grond konden voordat we besloten te blijven.
De haringen waar ik het liefst mee werk zijn die spijkervormige met zo'n dwarsstukje erop, zodat de rubber bandjes van de tent er achter kunnen blijven zitten. We hebben ook van die hoekige stalen, maar die vind ik persoonlijk minder prettig. Wel veel plezier gehad van de tip vorig jaar om een klauwhamer mee te nemen.

Groeten
Hans
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Haringen geschikt voor de spaanse costa
« Reactie #3 Gepost op: november 14, 2012, 02:42:54 pm »

Welke haringen gebruiken jullie voor de "harde" droge grond in spanje?
Onze ervaring is dat "spijkers" makkelijk de grond in gaan, maar dat ze geen houvast hebben. En dat je de "lichte"V-tjes de grond niet in te krijgen zijn.

Graag jullie ervaring.....

Als je geen geschikt type kunt vinden kun je de volgende (tijdrovende) tip proberen: eerst de spijker er in meppen, die er weer uithalen en direct in dat gat een V-haring of een ABS (kunststof) haring slaan.
Gelogd

peertjes

  • Gast
Re: Haringen geschikt voor de spaanse costa
« Reactie #4 Gepost op: november 14, 2012, 02:58:12 pm »

kijk eens naar haring type Tirol.
Dit type is relatief dun, heel stijf, in een half ronde buisvorm (staal), en in voldoende lengte van 30 cm (meegeleverd bij onze Conway). Niet overal te krijgen, wel bij Reining/Hardenberg gezien en te googlen.

Blijkt door de vorm en lengte prima op veel grondsoorten te houden en vooral op hoekpunten met krachten.  Alleen het onderste platte puntje heb ik weleens krom gekregen maar door dit eraf te knippen bleef de sterke buisvorm over. Zou zeggen probeer eens, echter wij hebben er geen ervaring mee in rots.

Of probeer zelf verschillende setjes hardstalen pennen (en voldoende lang/>24cm) en kom tot een vergelijk.

Inderdaad: vuistje of klauwhamer mee
Gelogd

RM family

  • Gast
Re: Haringen geschikt voor de spaanse costa
« Reactie #5 Gepost op: november 14, 2012, 03:34:49 pm »

Hallo allemaal,
Klauwhamer behoort tot onze standaard uitrusting  :).
Het voorstel om eerst d spijker er in te slaan en deze te vervangen door een V-tje is inderdaad een hel van een klus en dat wil ik m'n rug niet aandoen, die heeft ook vakantie  :H

In ieder geval al vast voor jullie input, als er nog meer is hoor ik dat graag.....
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Haringen geschikt voor de spaanse costa
« Reactie #6 Gepost op: november 14, 2012, 04:03:44 pm »

Ik gebruik dit type voor 95% van de gevallen. Deze zijn langer en dikker als spijkers en houden daarmee bijna altijd grip. Alleen in zeer zachte grond grijp ik naar die platte dingen. Ze komen uit de hengelsportwereld (karpervissen) en worden Bivvy Pegs genoemd.

« Laatst bewerkt op: november 14, 2012, 04:07:41 pm door GJT »
Gelogd

Angel

  • Gast
Re: Haringen geschikt voor de spaanse costa
« Reactie #7 Gepost op: november 14, 2012, 04:25:18 pm »

Iemand heeft mij ook weleens geadviseerd om gewoon bij de bouwmarkt van die ijzeren pinnen met een hoekje er aan (weet niet hoe die dingen heten) te kopen dan heb je er een stuk of 10 voor misschien 2 of 3 euro. Die sla je in de grond an als je weggaat haal je de scheerlijn eraf en sla je de pin nog verder in de grond, omdat deze bijna niet meer uit de grond te krijgen zijn.
Gelogd

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: Haringen geschikt voor de spaanse costa
« Reactie #8 Gepost op: november 14, 2012, 07:18:03 pm »

niets is zo irritant als met je blote voet tegen een achtergelaten/vergeten haring te lopen. Ik zal ze nooit achterlaten, met een klauwhamer zijn ze altijd te verwijderen.
Met spijkers is het ons altijd nog gelukt, soms ben je even aan het hameren maar vaak zal de ondergrond toch meegeven. Of een paar cm opzij lukt ook nog wel eens. dan zijn die verlenglussen heel handig.
Gelogd
live life outdoors

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Haringen geschikt voor de spaanse costa
« Reactie #9 Gepost op: november 14, 2012, 09:18:02 pm »

Een veel gemaakte fout is, dat de haringen te recht in de grond worden geslagen, dan hebben ze weinig houvast, en komen makkelijk weer los. Goed schuin in de grond slaan geeft meer stevigheid aan de haringen.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

JanW

  • Gast
Re: Haringen geschikt voor de spaanse costa
« Reactie #10 Gepost op: november 20, 2012, 11:05:11 pm »

Ik heb goede ervaringen met de spijkers die in de bouw worden gebruikt om de dakpanelen vast te zetten. Vaak haal je ze er krom uit maar ze zitten muurvast. Niets voor een zanderig ondergrond trouwens, alleen bij stenen.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Haringen geschikt voor de spaanse costa
« Reactie #11 Gepost op: november 21, 2012, 08:30:05 am »

Iemand heeft mij ook weleens geadviseerd om gewoon bij de bouwmarkt van die ijzeren pinnen met een hoekje er aan (weet niet hoe die dingen heten) te kopen dan heb je er een stuk of 10 voor misschien 2 of 3 euro. Die sla je in de grond an als je weggaat haal je de scheerlijn eraf en sla je de pin nog verder in de grond, omdat deze bijna niet meer uit de grond te krijgen zijn.

Oei, dit zo'n beetje het ergste wat je kunt doen, ons heeft zo'n in de grond geslagen haring  een winkelhaak in ons kuipzeil opgeleverd, en ik heb meerdere malen mensen (metname kinderen die graag op blote voeten op gras lopen) eerste hulp kunnen verlenen die behoorlijke verwondingen hadden opgelopen aan tenen en voeten als gevolg van "vergeten" haringen. Zeker als je flink hebt moeten  meppen om ze de grond in te krijgen, krijg je door metaal op metaal contact scherpe bramen aan de kop van de haring.

Hoe vervelend het ook is, wat je zelf de grond in slaat, zul je er ook weer uit moeten halen.
Met een flinke klauwhamer ( al bijna 20 jaar standaard uitrusting tijdens het kamperen)  en een plankje om op af te zetten, krijg je elke haring er weer uit.

In rotsachtige grond, zijn stalen T- vormige spijkerharingen, die je onder een hoek de grond inslaat de beste oplossing. Sla NOOIT de haring de grond in met de lus of elastiek eraan, ik heb al te vaak gezien dat de elastieken/lussen/scheerlijnen knapten door dat deze beschadigd raakten door het misslaan of door te schuren langs de scherpe randen van de haring, ook heb ik mensen geholpen met de reparatie van hun tent, doordat ze dwars door het (opspanning getrokken) tentdoek heen hadden gemept.
eerst de haring onder een hoek (weg van de tent) de grond in dan het elastiek etc. eromheen, dan eventueel nog een tikje op hem helemaal de grond in te krijgen.

Samen gevat: Het kost wat meer tijd, maar het scheelt een hoop elende voor jezelf en anderen
 
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal