Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Gasveren 'revisited'. Of veren. Of anders?  (gelezen 1434 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Gasveren 'revisited'. Of veren. Of anders?
« Gepost op: april 01, 2022, 09:35:33 pm »

Een paar dagen geleden een RM family extra S gekocht, bj 1995 (?).
Samen met mijn wederhelft even geoefend met opzetten en weer opbergen. Tot zover ging alles goed. Gaaf ding, veel ruimte!
Maar.
Die klep is echt enorm zwaar - echt niet grappig. Met z'n 2-en gaat het wel, nog steeds niet iets om enthousiast van te worden. Elders op het forum las ik dat die klep iets van 175kg zou wegen - wat mij wat overdreven lijkt. Het ongeveer-gewicht is wel spannend voor de keuze van de gasveren natuurlijk.

Nu begreep ik dat er nieuwere versies van de RM zijn met veren of gasveren, die assistentie geven met open-/dichtklappen. Helaas geen foto's op het forum gevonden die laten zien hoe dat ongeveer in elkaar zit, wat voor wat inspiratie kan zorgen. Wie heeft een foto of foto's daarvan? (please, please, pretty please?)

In de tussentijd heb ik wel lopen denken over een constructie met wat gasveren, alleen heb je die in mijn huidige plaatje dan eigenlijk wel aan beide zijden nodig.
  • Een voor het naar 90º brengen van de klep.
  • Een om het verder openklappen te ondersteunen, die ook weer bij het dichtklappen nodig is.
Dan moet er ergens in het midden "overgepakt" kunnen worden. Een bout met een gaatje en een borgpen zou dat in theorie op moeten kunnen lossen. Dan is zo'n gasveer makkelijk vast te zetten of los te halen. Met de gasveren aan de dissel-zijde, zou ik dan vrij makkelijk bij de keuken-zijde de klep kunnen open- en weer dichtklappen. Het lijkt mij ideaal!
En: het moet natuurlijk zo simpel mogelijk te monteren en te gebruiken zijn.

NB: de constructie van gasveren aan de achterklep van mijn Saab 9-3 (2002) ook even bekeken, naast de foto's van de diverse RM's op het forum, in theorie moet het kunnen!

Iemand verdere suggesties of ideeën? Ik hoor ze graag!
Gelogd

mrlounge

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 43
Re: Gasveren 'revisited'. Of veren. Of anders?
« Reactie #1 Gepost op: april 01, 2022, 10:49:03 pm »

Als ik de klep open, dan open ik m eerst ongeveer een kleine meter omhoog en zet ik er zo'n ijzeren poot tussen (die je gebruikt bij de houten plank). Dan tel ik ff tot 10 en klap m helemaal open door aan de achterkant te staan. Met deze methode kan ik m alleen opzetten zodat vrouw en kinderen de camping kunnen verkennen en ik zonder verder commentaar de klapper verder kan opzetten. Het is dus echt goed te doen in je eentje hoor ondanks dat ie vrij zwaar is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G780F met Tapatalk

Gelogd

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Re: Gasveren 'revisited'. Of veren. Of anders?
« Reactie #2 Gepost op: april 02, 2022, 01:18:56 am »

Het is dus echt goed te doen in je eentje hoor ondanks dat ie vrij zwaar is.
Verstuurd vanaf mijn SM-G780F met Tapatalk
Ik weet dat er trucjes zijn om het meer doenbaar te maken. Zelf ben ik niet de kleinste en de slapste, ondanks mijn leeftijd etc.
Dan nog... vind ik het eigenlijk een beetje belachelijk zwaar. Het is niet dat ik het uiteindelijk niet zou kunnen, ik kan een behoorlijk gewicht liften op alleen mijn onderarmen. Dan nog.
Dus vandaar dat ik in mijn hoofd aan het spelen was met alternatieven, vooral voor mijzelf en mijn vriendin, met ook in het achterhoofd het beeld dat iedereen dat ding in haar/zijn eentje op zou kunnen zetten. En als 2e ding: niet zwaarder dan het spreekwoordelijke kratje bier. Dat zou moeten kunnen. Toch?

Ander plaatje: decennia geleden had ik zo'n Karsten oppomp-tent, 350x350. Dat ding stond compleet en binnen het half uur, met luifel, verlengde luifel en alles.
Dus ik ben op zoek naar makkelijker, beheersbaarder en mogenlijk sneller, als achterliggende gedachte.
De realiteit nu is dat je met goed fatsoen eigenlijk met zijn tweeën moet zijn, om het een beetje hanteerbaar te maken. Voor een aantal van de handelingen dan.
Hoe makkelijker/comfortabeler dat gaat, des te prettiger.
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Gasveren 'revisited'. Of veren. Of anders?
« Reactie #3 Gepost op: april 02, 2022, 09:10:40 am »

Ik heb een AK Parade SL (de nieuwe Raclet Safari GL is nog onderweg). Daarop heb ik zelf een gasveer gezet. Alleen aan de dissel kant, want aan de andere kant zit de keuken en dus geen mogelijkheid! Dat helpt enorm. Even uit m'n hoofd is die veer ongeveer 650 Newton. Ff googlen op trailer plus. Daar komt die van mij vandaan. Goeie firma met alles voor aanhangwagens, paardentrailers en noem maar op!
Gelogd

SaabLiefhebber

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S, Bouwjaar 1999
  • Waar een wil is, is vaak een weg te maken.
Re: Gasveren 'revisited'. Of veren. Of anders?
« Reactie #4 Gepost op: april 09, 2022, 11:18:04 pm »

Even uit m'n hoofd is die veer ongeveer 650 Newton. Ff googlen op trailer plus. Daar komt die van mij vandaan. Goeie firma met alles voor aanhangwagens, paardentrailers en noem maar op!
Goede tip! Dankjewel  :)
Gevonden en het is dus https://www.trailerplus.nl/

Ik ga eind mei kijken hoe ik het kan oplossen aan de dissel-zijde!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal