Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Bodem van bak Family S vervangen  (gelezen 13413 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fast1978Eddie

  • Gast
Bodem van bak Family S vervangen
« Gepost op: juni 25, 2012, 08:16:40 pm »

Hallo,

Wij hebben helaas moeten vaststellen dat de houten plaat in de bak van onze Family S uit 2003 helemaal rot is. Even bij roadmaster geinformeerd, kosten ca 800 euro. Heeft er iemand ervaring met het zelf vervangen of een goed adres ervoor in omgeving Zuid-Holland? En de eventuele kosten ervan.

Bedankt
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #1 Gepost op: juni 25, 2012, 11:18:36 pm »

Het is te doen.
Ligt er alleen aan hoe het allemaal vastzit.
Je bent er zeker 2 uur kwijt om alles los te maken en dan moet je weer alles monteren.

Bij de AK. zit dus alles met bouten vast en ook helaas vastgeroest.
Bij de Conway zit alles vast gepopt. Die moet je dan weer uitboren.

Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #2 Gepost op: juni 26, 2012, 06:47:01 am »

Hoi Eddy,

over welke plank heb je het?
de de slaap plank aan de rechterkant?
de plank die in de deksel ligt? of de bodem van de vouwwagen?

Groet Richard
Gelogd

primera

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #3 Gepost op: juni 26, 2012, 08:04:09 am »

Uit zijn mededeling begrijp dat het ernstig is dus de bodemplaat.
Gelogd

Fast1978Eddie

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #4 Gepost op: juni 26, 2012, 11:04:09 am »

Inderdaad de houten bodem van de bak, dus het loopgedeelte! Ik hoop dat de ijzerenbodemplaat eronder niet is aangetast. Dat is pas te zien als de houtenplaat eruit is!
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #5 Gepost op: juni 26, 2012, 11:37:56 am »

Ik ben bang dat het  niet veel zal schelen of je het bij roadmaster of een ander laat doen. Het is voornamelijk tijd maal uurtarief. Ik zou zelf dan toch naar roadmaster gaan. Die hebben de meeste ervaring met de wagens.

Aan de andere kant. Als je genoeg tijd hebt en een beetje handig bent kun je ook zelf aan de gang gaan. Je moet daar natuurlijk wel de ruimte voor hebben.

Heb je enig idee hoe het is gekomen? Ik vind zelf mijn bodem ook een beetje verdacht, maar ik zou niet weten hoe daar vocht moet komen. Ik blijf in ieder geval graag op de hoogte van je ervaringen.
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #6 Gepost op: juni 26, 2012, 11:54:47 am »

eerst moet je alles aan en in je wagen los maken en er af/uit halen dan de bak losmaken van het frame probeer b
de bodemplaat zo heel mogelijk te houden kan je als mal gebruiken dan kijken hoe d zij wanden vast zitten aan de bodem dan en plaat watervast underlayment nemen en die pas maken (als de bak bereder is dan 122cm naar en speciaal zaak gaan en kijken of ze en brede plaat hebben))en als de bak er weer op zit de bodembuitenkant behandelen met (zo,n spuitbus voor de onderkant van je auto te behandelen eet de naam ff niet)
Gelogd

Miss BBQ

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #7 Gepost op: juni 26, 2012, 11:55:47 am »

......en als de bak er weer op zit de bodembuitenkant behandelen met (zo,n spuitbus voor de onderkant van je auto te behandelen eet de naam ff niet)

Je bedoelt denk ik tectylspray.
Gelogd

caspar

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.053
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #8 Gepost op: juni 26, 2012, 12:07:51 pm »

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa dat bedoel ik dankjewel  :** WW
Gelogd

Stori

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #9 Gepost op: juni 26, 2012, 12:19:26 pm »

Mijn man, die geen superklusser is, heeft dit jaren geleden zelf gedaan met een Raclet - dubbelklapper. De tent eraf halen was heel eenvoudig, zo eenvoudig dat we dit nadien elk jaar deden en ze droog op de zolder weg legden voor de winter. Het metalen kader en de bedplanken ging ook makkelijker en dan de bagagebakken demonteren. De bodem, waar wij op vakantie letterlijk doorgetrapt waren, hebben we vervangen door een watervaste betonplex plaat. (zoals het deksel van onze huidige Combi Camp) Stevig en watervast, dus geen speciale behandeling meer nodig. De bedplanken met de scharnieren heeft hij dan ook maar vervangen, hij was dan toch bezig.
Wij hebben het nooit meer versleten gekregen. En als je 800 eur kan uitsparen, zou ik het zeker opnieuw doen.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #10 Gepost op: juni 26, 2012, 01:14:20 pm »

Volgens mij is de houten bodem van een roadmaster alleen de vloer en niet de onderkant van de wagen. Die is volgens mij van metaal. Dus het werkt dan wel iets anders dan caspar of stori aangeven.

Desondanks is het een kwestie van goed kijken hoe het zit en gewoon doen. Ik weet vrij zeker dat als je roadmaster belt dat ze wel wat tips willen geven om je op weg te helpen.

De bodem eruit biedt wel meteen mogelijkheden. Wat dacht je van een gas- of waterleiding. of een vast C-form stopcontact en een paar 220 stopcontacten in het slaapgedeelte. of verwarmingskanalen.  :P :K. Pimp my roadmaster!
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #11 Gepost op: juni 26, 2012, 02:01:19 pm »

Volgens mij is de houten bodem van een roadmaster alleen de vloer en niet de onderkant van de wagen. Die is volgens mij van metaal. Dus het werkt dan wel iets anders dan caspar of stori aangeven.

Desondanks is het een kwestie van goed kijken hoe het zit en gewoon doen. Ik weet vrij zeker dat als je roadmaster belt dat ze wel wat tips willen geven om je op weg te helpen.

De bodem eruit biedt wel meteen mogelijkheden. Wat dacht je van een gas- of waterleiding. of een vast C-form stopcontact en een paar 220 stopcontacten in het slaapgedeelte. of verwarmingskanalen.  :P :K. Pimp my roadmaster!

Vloerverwarming en in iedere kamer CAI en telefoonaansluiting. Oh ja, de aircoleidingen.....
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Fast1978Eddie

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #12 Gepost op: juni 26, 2012, 02:30:14 pm »

De houten plaat is inderdaad dus niet de bodem, daar zit een dubbel verzinkte plaat onder, die vanonder is getectyleerd. ALs het mee zit is het dus alleen de houten vloer. Hoe het vocht er komt? Volgens Roadmaster is hij waarschijnlijk ooit buitengestald, met het neuswiel omlaag en de keuken of deksel niet goed afgesloten. Dan loopt er vanzelf water in. Volgens mij hoef ik dus alleen de banken er uit te halen. Wanneer iemand twijfelt of de vloer rot is, dan moet je een hoekje zeil lostrekken, is hier en daar geniet aan de zijkanten. Als het hout zwart is dan weet je zeker of de plaat rot is. Anders even met een schroevendraaier prikken, dan voel je het zo als je er doorheen schiet.
Ik maak een mal van plasticfolie of karton. Of gewoon even meten. Het is meer een kwestie van tijd, die ik eigenlijk niet heb. Ik houd jullie op de hoogte.
Bedankt voor jullie reacties.
Gelogd

Fast1978Eddie

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #13 Gepost op: juni 30, 2012, 02:12:59 pm »

Vanmorgen begonnen met de operatie. De 2 vertikale planken van de bank links verwijderd door het uitboren van de popnagels. Zeil eruit getrokken. De rubberafdichtrand en klitteband rand voorzichtig van de keukenkant afgehaald, deze wil ik herbruiken. De popnagels van de aluminium afwerkstrip van het zeil aan de keukenkant uitgeboord. De hele bodem was dus verrot. Heeft waarschijnlijk water ingestaan, hoe is mij een vraag!? Ook de vertikale planken van de bank staan bol, dus ook deze denk ik maar vervangen. Vervolgens de houten plaat eruit gehaald door alle popnagels uit te boren. De bodem bestond uit 3 delen goedkoop spaanplaat. Hoe heeft Roadmaster er voor kunnen kiezen. Ik laat nu 1 plaat watervast verlijmd triplex op maat zagen die past van de rechterkant tot tegen de bank en dan nog een klein plaatje die tegen de linkerkant en de bank aan komt.
Verder zit er wat roestvorming op de stalen bodemplaat, dit is echter alleen opppervlakkig. Dit doe ik met een plamuurmes afkrabben en dan een laag speciale verf eroverheen. Die gebruiken wij in de tuinbouw om de pijpen mee te verven.
De popnagel gaten ga ik dichtkitten voordat de nieuwe bodem er in gaat. De nieuwe bodem overweeg ik rondom af te kitten, daarna een nieuw zeiltje erop en een nieuwe afwerkrand aan de keuken kant erop.

Ik weet alleen nog niet waar ik de nieuwe vertikale planken van de bank van zal laten maken, ik overweeg trespa. Misschien heeft iemand van jullie nog ideeen. Het slopen heeft me 1 uurtje werk gekost. Ik houdt jullie op de hoogte van mijn vorderingen.
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #14 Gepost op: juni 30, 2012, 02:53:48 pm »

leuk eddy.
kun je ons ook op de hoogte houden met foto,s en eventuele kosten plaatje.
ga je nog meer veranderen cq er i.bouwen?
ikheb ledverlichting in de bakrand aangebracht makkelijk te doen.
groet richard
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal