Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Bodem van bak Family S vervangen  (gelezen 13412 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #15 Gepost op: juni 30, 2012, 04:01:06 pm »

Mooi dat je eraan begonnen. Dat geld wat je bespaart kun je mooi aan de vakantie besteden.

Een uurtje werk valt reuze mee. En spaanplaat dat zou ik inderdaad ook niet verwachten als bodem, dat is wel erg goedkoop.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

primera

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #16 Gepost op: juni 30, 2012, 11:19:28 pm »

Ik zal wel aanraden om zeker de kopse kanten te behandelen.

Als je geen betonplex gebruikt dan raad ik aan de hele plaat te verven.

Wel meer werk maar blijft dan ook zeker langer goed.
Watervast verlijmd geld alleen voor de lijm.
De hout lagen kunnen nog wel water opnemen.

Bij betonplex niet.
Maar dan moet je de kopse kanten schilderen. Want hier gaat deze plaat anders kapot aan.
En de prijsverschil tussen beide platen is niet zeer zodanig groot meer.

Door de laatst genoemde plaat een beetje op te ruwen met schuurpapier kun je hier zonder problemen zeil opplakken.
Gelogd

Fast1978Eddie

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #17 Gepost op: juli 08, 2012, 02:21:30 pm »

Gisteren bij Struckman in Zevenhuizen geweest. Wat een vriendelijke mensen, en super geholpen en ook nog advies gekregen over een aantal zaken.
Heb er een spuitbus Novorox gekocht om de bodem te behandelen voordat er een nieuwe multiplex plaat opgaat. Tevens twee nieuwe zijpanelen voor de bank en het hoek afwerkprofiel aangeschaft dat aan de keukenkant over het zeil en de bodem gaat. Kosten tot nu toe 125 euro voor de panelen, 17,50 voor het afwerkprofiel en nog 27,50 voor de bus Novorox. Multiplex bodem schat ik op 60 euro en dan een zeiltje van max 50 euro.

Kosten zullen dus rond de 275 a 300 euro liggen.
Ik laat het weten wanneer ik klaar ben!
Gelogd

Fast1978Eddie

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #18 Gepost op: juli 26, 2012, 10:10:29 pm »

Vandaag de werkzaamheden afgemaakt. Totaal minder dan 300 euro kosten gemaakt. En circa 6 uur werk erin zitten. Moet alleen de bodemplaat/zeil nog even rondom afkitten en dan is de vw weer klaar!!
Het vervangen van de bodemplaat is zeker zelf te doen, wanneer je wel het benodigde gereedschap tot je beschikking hebt, decoupeerzaag, popnageltang, goede boormachine en als het even kan genoeg ruimte om het binnen te doen.
Verder was het verkrijgen van popnagels in de goede maat nog het meeste werk. 5 x 24 mm is niet in de bouwmarkt te verkrijgen dus moet je echt naar een speciaalzaak!
Gelogd

stacy

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #19 Gepost op: juli 26, 2012, 10:57:39 pm »

albema robema   in helmond is een bevestigings matrialen  bedrijf  .
daar kun je als je een bedrijf hebt of iemand kent die voor jou wil bestellen allerlei maten popnagels krijgen .( verkopen nl niet aan particulieren).
dit weet ik omdat ik er zelf werk nl ..
Gelogd

Fast1978Eddie

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #20 Gepost op: juli 27, 2012, 11:53:53 am »

www.gereedschapbestellen.nl

Of naar Romijn in Delft, die heeft alles per stuk te koop!!
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #21 Gepost op: juli 31, 2012, 11:55:38 am »

Mijn Roadmaster is helaas ook niet waterdicht. Zowel in de grote laadruimte als in het bankje lag nattigheid toen we op de camping aankwamen.
1 slaapzak en de voortent waren nat. Gelukkig geen weer in de voortent en de slaapzak was in het zonnetje snel weer droog.

De bodem zal ook wel iets aangetast zijn, maar dat geloof ik wel eventjes. Belangrijker vind ik dat alles weer waterdicht wordt.
Ik vraag me overigens af of het water vooral tijdens het rijden is binnengedrongen, of toen de wagen op het garagepad stond. Hij heeft een paar weken buiten gestaan.

@Fasteddie: Heb jij al iets gedaan om de wagen weer waterdicht te maken?
Gelogd

Fast1978Eddie

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #22 Gepost op: augustus 01, 2012, 07:19:11 am »

Ik heb geen flauw idee of dat de wagen dicht is of niet. Ik heb hem afgelopen winter overgenomen. Het kan zijn dat er water in heeft gestaan door hoog water, een omgevallen vochtvreter of dat de wagen niet goed afgesloten is geweest. Wanneer de deksel scheef zit of de keuken er niet goed tegenaan kan het lekken. Ik heb wel alle treksluitingen strakker gezet!
Zo op het eerste oog kan ik me haast niet voorstellen dat er water van boven door de rubbers komt wanneer je de deksel en keuken goed afsluit.
Bij mij was echt heel de bodemplaat door en door nat, van voor tot achter. Deze was ook al aan het schimmelen!

Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #23 Gepost op: augustus 14, 2012, 10:35:41 am »

Als ik zo op het gastenboek lees van Roadmaster komt het erg veel voor dat er water in de bak komt. Waarschijnlijk ook nog bij een hoop mensen die er geen weet van hebben.
Ik heb eens goed gekeken, maar de enige plek waar het water kan binnenkomen is bij de keuken. Die sluitingen heb ik dus maar iets strakker gezet. Verder zit er rondom een opstaand randje, dus daar kan echt geen water doorheen.
Ik vond het rubber bij de keuken ook niet dusdanig slecht dat dat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik ga er voortaan wel goed op letten dat het deksel goed recht op de wagen zit zodat de keuken goed aansluit.
Gelogd

Fast1978Eddie

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #24 Gepost op: augustus 19, 2012, 04:07:26 pm »

Tipje om de deksel goed recht te sluiten: Wanneer de deksel erop ligt eerst alleen de sluiting aan de disselkant dichtdoen. Daarna de keuken erop en de twee keuken sluitingen dichtdoen, de keuken duwt dan de deksel goed recht. Daarna de sluiting van de deksel aan de keukenkant dichtdoen.. Voilaaa
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #25 Gepost op: augustus 19, 2012, 09:36:59 pm »

Zo heb ik het nu ook gedaan. Eerst de klemmen van de zijkant erop zonder vast te maken. Dan de keuken erop en vast en dan de zijkant vastmaken.
En de klemmen iets strakker gedraaid. We zullen zien of dat helpt.
Gelogd

VanderSterre

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #26 Gepost op: september 10, 2012, 04:35:32 pm »

Hoi,

Ook bij ons heeft er water in de bak gestaan (Roadmaster Family S uit 1998). Wij hebben deze pas overgenomen.

Vraag mij alleen af waar die popnagels nu voor dienen. Stel ik haal die eruit, vervang de plank en schroef in die plank normale schroefjes (dus op de plek waar de popnagels zaten), deze laat ik iets verzinken en dan vervolgens zeil erop lijmen of nieten, is dat dan niet voldoende?

Kortom, hebben de popnagels echt een functie? Die houten plaat zal je toch echt niet gaan verliezen.

OF, wellicht ook een optie: het zeil eruit halen, huidige plank laten zitten, wellicht wat opschuren en dan nieuw zeil erover.

Is het nl. een probleem dat het hout nat is geweest?
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #27 Gepost op: september 10, 2012, 09:44:53 pm »

Dr zitten waarschijnlijk popnagels in, omdat er geen houvast achter zit. Dus schroeven heeft dan weinig zin h??

Als het hout nog stevig genoeg is en je zou het met laten drogen kunnen redden, dan zou ik dat doen.
Nieuw zeiltje erover en klaar.
Gelogd

VanderSterre

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #28 Gepost op: september 10, 2012, 10:38:59 pm »

Snap dat er geen houvast achter zit, maar wat moet het vasthouden? Het ligt er denk ik alleen in als stukje comfort en stevigheid (anders loop je op het plaatstaal).
Schrouven zou ik er dan ook alleen maar indraaien om de gaatjes (waar de popnagels zaten) 'op te vullen'.

Als ik het zeil eruit haal, moeten de popnagels er ook uit... vandaar dus de vraag in hoeverre ik de plank er later los in kan leggen (schroeven zijn dus niet bedoeld om vast te zetten).
Gelogd

Fast1978Eddie

  • Gast
Re: Bodem van bak Family S vervangen
« Reactie #29 Gepost op: september 11, 2012, 07:56:48 am »

De popnagels trekken de plank stevig tegen de stalen bodem, anders zal de plank een beetje wiebelen en dat maakt vrij veel herrie. De metalen bodem is namelijk niet helemaal vlak, hier en daar wat bollingen die onder andere kunnen zijn ontstaan door lasspanningen. Bij mij was de oorspronkelijke bodem van spaanplaat en als die eenmaal nat is geweest gaat het uitzetten en rotten. Ik zou dus echt de plank vervangen door watervast verlijmd multiplex of eventueel betonplex, dit is wel iets lastiger verwerken. De popnagels worden gebruikt omdat de schroeven geen grip hebben in de dunne metalen bodem. Verzonken bouten en een moer aan de onderkant zouden een optie kunnen zijn.
Succes!
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal