Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Op doorreis... hoe?  (gelezen 7758 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kees vd Heijden

  • Gast
Op doorreis... hoe?
« Gepost op: februari 26, 2018, 09:16:35 pm »

Hallo allemaal,

Wij zijn beginnend vouwwagen enthousiastelingen, afgelopen 2 vakanties zijn we in NL gebleven omwille van de relatief korte reistijd zodat we meer tijd hebben de vouw(bouw) wagen (Jamet Arizona) op te zetten. Nu hebben we de afgelopen vakantie van 2 weken ook ongeveer 2 weken regen gehad  ::) en daarom zouden we wat verder naar het zuiden afreizen, Ik vraag me nu af wat kun je als dag afstand ongeveer aanhouden. 600 km? en dan......  zetten jullie alleen het slaap gedeelte op en werkt dat?
Ik merk dat ik stiekem al zit te snuffelen naar vw's die je met een uur hebt staan in plaats van de 2 uur bouwen die we nu nodig hebben. 

Mvg Kees.
Gelogd

ronijho

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 220
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S (2018)
  • Robert is de naam..
Re: Op doorreis... hoe?
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2018, 09:37:13 pm »

Hallo allemaal,

Wij zijn beginnend vouwwagen enthousiastelingen, afgelopen 2 vakanties zijn we in NL gebleven omwille van de relatief korte reistijd zodat we meer tijd hebben de vouw(bouw) wagen (Jamet Arizona) op te zetten. Nu hebben we de afgelopen vakantie van 2 weken ook ongeveer 2 weken regen gehad  ::) en daarom zouden we wat verder naar het zuiden afreizen, Ik vraag me nu af wat kun je als dag afstand ongeveer aanhouden. 600 km? en dan......  zetten jullie alleen het slaap gedeelte op en werkt dat?
Ik merk dat ik stiekem al zit te snuffelen naar vw's die je met een uur hebt staan in plaats van de 2 uur bouwen die we nu nodig hebben. 

Mvg Kees.
Wij gaan meestal tot onder Lyon. De kans op mooi weer is dan veel groter. Al heb je nooit een mooiweergarantie. Dit is wel verder dan 600 km. Zeker als je in het noorden van NL woont..

Maar als je de volgende tips in acht neemt valt het reuze mee:
- ga uitgerust op reis
- stop onderweg geregeld
- ruil van bestuurder, al is het maar voor een uurtje
- reis in etappes: wij gaan niet in een keer naar het zuiden. We genieten van een stadje onderweg. Vaak even 2 nachtjes staan en dan laatste stukje rijden
- reis op zondag: dat rijdt lekker door want er is minder (vracht)verkeer.

En als laatst: doe wat je leuk vindt en op jou manier!

Succes!
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2018, 10:01:05 pm door ronijho »
Gelogd
Carpe Diem

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Op doorreis... hoe?
« Reactie #2 Gepost op: februari 26, 2018, 09:48:04 pm »

Tijdens het reizen zetten wij de vouwwagen vrijwel hetzelfde op als op een bestemming waar we iets langer blijven. Bij ons slapen de kinderen in een bijzettentje, en die zetten wij niet voor 1 nacht op. Dit is meer werk dan de vouwwagen zelf. De kinderen slapen op een doorreiscamping ook in de (leefruimte van de) vouwwagen. Wij hebben een heerlijk snel op te zetten vouwwagen (3Dog), het uitklappen van de tafel en stoelen neemt bijna meer tijd in beslag :)6]: https://youtu.be/056Be89AbCo
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Klapkuikuh

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 174
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
  • Het is binnen buiten dan warmer.
Re: Op doorreis... hoe?
« Reactie #3 Gepost op: februari 26, 2018, 09:58:53 pm »

Zoveel mensen zoveel verschillende manieren van reizen.
Wij reizen in de nacht naar het zuiden en doen dat wel in 1 keer.
Dat wil zeggen, wij wisselen regelmatig om, stoppen om de twee uur, behalve het eerste stuk, dan knallen we een uurtje of vier door.
Nooit problemen gehad, zodra wij weggingen begon de vakantie.
Maar wij vinden dit het meest makkelijk reizen, ook voor ons zoontje van vier.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Op doorreis... hoe?
« Reactie #4 Gepost op: februari 26, 2018, 10:10:23 pm »

Wij doen het stteds anders, veel daarvan bevalt ons goed:
1 keer max 800 km rijden. 04:00 vertrokken.
1 keer hotelovernachting
Een paar keer een chambre d'hote
Een keer een formule-1 hok. Slecht bevallen.
Laatste keer een paar dagen blijven staan na een kleine 1000 km. Ook om 04:00 vertrokken.

Probeer wat, maar zlrg dat je nooit haast hebt:het is vakantie.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Op doorreis... hoe?
« Reactie #5 Gepost op: februari 26, 2018, 10:18:47 pm »

Toen wij nog met de tent gingen namen we vaak een hotelletje om onderweg in te overnachten. De volgende dag ben je dan zo weer op weg. Wij rijden de eerste dag het grootste stuk. Dan hoef je daarna niet zo ver meer en ben je ruim op tijd om rustig aan op te kunnen bouwen op de plaats van bestemming.
Als je naar Frankrijk gaat is hier heel veel info te vinden:
http://www.frankrijkonderweg.nl. De ‘chambres d’hotes’ vind ik het leukst. Net even van de snelweg af en kleinschalig, soms gewoon bij mensen thuis.
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2018, 10:20:39 pm door PenH »
Gelogd

eriktiel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 201
  • Merk Vouwwagen: jamet
  • Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vw
Re: Op doorreis... hoe?
« Reactie #6 Gepost op: februari 26, 2018, 10:35:37 pm »

rijden zondags om 5uur weg..(geen vrachtwagens op de weg) en rijden dan op ons dooie gemak zo,n 950-1000KM. Stoppen regelmatig en soms 15 min en soms een uur. Hotel in Valence voor 98E incl ontbijt en zwembad, daar zet ik de vouwwagen niet voor op! Sochtends lekker ontbijten en douchen. En dan rijden we weer rustig ri Spanje waar we in de middag aankomen. Voor ons een overnachtings hotel ipv alles uitpakken/vouwen..We stappen bij hotel uit en de volgende ochtend weer in..
Gelogd
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Op doorreis... hoe?
« Reactie #7 Gepost op: februari 26, 2018, 10:39:43 pm »

Iedereen is het er overeens, het is vakantie, en ook de reis ergens naar toe is voor mij als bestuurder ook vakantie. Heb een zalige auto, maar de 90 km/uur en de 100 km/uur geven toch wel een beetje de limieten van de rijafstand aan. Frankrijk mag je nog iets sneller. Gemiddeld deden wij als gezin een goede 500 km max. Vroeg in de middag, 1600, opzetten voor een nacht, Flyer, dus bagage blijft in de wagen, minimaal uitgepakt. Volgende dag weer verder mochten we dat willen, dan ook zo weer ingepakt geklapt en op pad. Verder heb ik pas 1 keer in al die jaren een camping besproken (denk rond 20 jaar ) dus ik moet ook niet ergens zijn om op tijd te zijn, vakantie is onthaasting. Zonder kinderen nu, maken we op een dag soms meer kilometers, maar dat is zelden. In juni naar Noorwegen, heen via Kiel Oslo boot, op dinsdag, betekend voor ons dat we zaterdag richting kiel gaan. Het is 600 km, dus je ziet ik neem de tijd.


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Op doorreis... hoe?
« Reactie #8 Gepost op: februari 26, 2018, 11:20:45 pm »

Op de heenweg rij ik wel 1300km aan een stuk. Op de terugweg gaan we het verdelen in etappes van 4 a 500 km, met een of 2 overnachtingen. Vorig jaar met de cabanon met tegenzin (te veel werk voor1 of 2 nachten), dit jaar met de Odyssee hopelijk wat laagdrempeliger.

Omdat het opzetten vorig jaar met de cabanon zo veel werk was, hadden we de tocht in 3 gedeeld en telkens 4 a 5 nachten op die plekken gebleven zodat het werk de moeite waard was. Dat is niet meer echt 'doorreis' natuurlijk, en kan je enkel doen als je veel tijd (veel vakantie) hebt.

De heenweg in 1x is omdat onze plek op 1 juli vrij is en we de 30e nog moeten werken (kunnen geen dag eerder stoppen). We vertrekken dan rond 18-19u, stoppen regelmatig, stoppen om pakweg 12 of 1 u om tot 4-5-6 (geen wekker) u in de auto te slapen, stoppen nog eens om uitgebreid te eten etc. Vanaf 12 u mogen we op onze plek maar of we nu om 11 u voor de poort staan of er pas, door veelvuldig stoppen of langer slapen, om 14u zijn maakt voor ons eigenlijk geen verschil. Ik ga geen (vermoeide) gevaarlijke dingen doen voor een uurtje meer of minder in't paradijs ;)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: februari 26, 2018, 11:23:31 pm door metalpe »
Gelogd

GertjanA

  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 782
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2010
Re: Op doorreis... hoe?
« Reactie #9 Gepost op: februari 26, 2018, 11:34:09 pm »

Dus jij werkt tot 5, vertrekt om 6, rijdt tot 12, slaapt dan 4 of 5 uur in de auto, en dan rij je weer 7 uur? Gelukkig ga ik pas 25 juli vertrekken, kom ik je niet tegen. Dit lijkt mij hoogst onverantwoord.
Gelogd

Mustang

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 259
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018, ex Cocoon Aero 2013, ex Flyer 2004
  • wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Re: Op doorreis... hoe?
« Reactie #10 Gepost op: februari 26, 2018, 11:39:01 pm »

Wij rijden ook graag op zondag, maar het is maar net hoe alles uitkomt. Wij gaan al een aantal jaren richting Tsjechië, daarvoor Slowakije, Slovenië en Kroatië. Het ligt een beetje aan de tijd dat we kunnen gaan rijden, maar we doen het nooit in een keer. Is het mooi weer zoeken we een camping onderweg, maar als het met bakken uit de lucht komt ( of we hebben geen zin meer) gaan we lekker in een hotelletje iod. In die kleine dorpjes van de snelweg af, kom je soms de leukste dingen tegen.
Gelogd

Mustang

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 259
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018, ex Cocoon Aero 2013, ex Flyer 2004
  • wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Re: Op doorreis... hoe?
« Reactie #11 Gepost op: februari 27, 2018, 12:16:52 am »

Op de heenweg rij ik wel 1300km aan een stuk.

De heenweg in 1x is omdat onze plek op 1 juli vrij is en we de 30e nog moeten werken (kunnen geen dag eerder stoppen). We vertrekken dan rond 18-19u, stoppen regelmatig, stoppen om pakweg 12 of 1 u om tot 4-5-6 (geen wekker) u in de auto te slapen, stoppen nog eens om uitgebreid te eten etc.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk


Ieder zijn ding natuurlijk, maar ik moet er niet aan denken brrrrr
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Op doorreis... hoe?
« Reactie #12 Gepost op: februari 27, 2018, 07:55:46 am »

Dus jij werkt tot 5, vertrekt om 6, rijdt tot 12, slaapt dan 4 of 5 uur in de auto, en dan rij je weer 7 uur? Gelukkig ga ik pas 25 juli vertrekken, kom ik je niet tegen. Dit lijkt mij hoogst onverantwoord.
Ik zie er niet echt een probleem in.
Ik zal even nuanceren. Ik werk tot 15u30, inderdaad. Maar het is niet zo dat ik dan de hele dag 'zwaar' gewerkt heb. 't Is de laatste dag van het schooljaar en ik deel dan rapporten uit. Dat duurt ongeveer 2 uurtjes. In de voormiddag heb ik dus al tijd om wat bij te rusten.

Tijdens het rijden stop ik wanneer ik voel dat ik moe word. We vertrekken om 18 en komen tussen 12 en 14 u, aan gemiddeld rond de 100km/u (ik rij 115). Dat zijn 18 of 20u dat ik 'onderweg' ben. In 1 stuk zou ik er op 13u kunnen zijn. Dat wil dus zeggen dat ik veel rusturen heb.

3 jaar geleden beslisten we om eerst thuis te rusten en dan om 3u des nachts te vertrekken. Toen kon ik door de 'zenuwen' niet slapen. Om 3u, toen we vertrokken, was ik opgejaagd en had ik nauwelijks geslapen. Minder dan nu.  Vandaar dat we 2 jaar geleden, en ook vorig jaar beslisten om eerder te vertrekken en dan in de auto te slapen. Uiteindelijk slaap ik dan even veel, of meer en ben ik relax ipv opgejaagd.
 Echt geen probleem dus, en bij het kleinste teken van vermoeidheid stop ik, en we plakken daar geen tijd op. Zelfs als ik 200 of 100 km voor de aankomst, een uurtje wil rusten terwijl de vrouw met de kinderen speelt, is dat geen probleem en zeggen de niet 'we zijn er bijna, effe doorzetten.'

Iedereen is anders. Ik ben een nachtmens en kan als ik om 21 of 22u ga slapen, echt totaal niet slapen. Ik kan echter wel makkelijk rijden tot 12 of 1 u, want ik ga altijd zo laat slapen.
Dan heb ik wel een paar uur minder slaap dan op een 'gewone dag' maar na die paar uur slaap ontbijten we uitgebreid en voel ik me heus wakker genoeg, anders zou ik het niet doen. Ik wil geen risico lopen met m'n gezin en vind dan ook dat ik dat op deze manier niet doe. Ik vind dit veiliger dan 's morgens om 4u of zo vertrekken. In mijn geval toch, omdat ik dan gewoon niet kan slapen.

Ik kan begrijpen als je leest of denkt dat ik tot 17u werk, en dan verkeerdelijk erbij denkt dat daar 8u zware geestelijke of fysieke arbeid aan vooraf gaat, het absurd klinkt, maar in't echt zijn we die hele laatste week al aan het voorbereiden, hebben we een 'lang' slaapritme om uitgerust te zijn en hoeven we de dag zelf enkel nog maar de koelkast in de auto te zetten omdat al de rest al klaar staat en de wagen al aangehaakt en ingeladen is. We zijn dus uitgerust, vertrekken uitgerust en zoeken de grenzen absoluut niet op, vind ik dan.

Onze buren op de camping deden die afstand op 13u, met 1 pauze, constant aan 140 (zonder iets erachter), na een (wel volledige) werkdag. Dat vind ik wel onverantwoord, en op geen enkele manier te vergelijken met wat ik doe.

Ik heb in het verleden ook al overdag gereden, maar dan sta ik in de file en dat is echt geen optie. Dat doe ik niet meer.

Als ik op de laatste camping naar huis vertrek (meestal op 500-700km van huis ongeveer), doe ik dat ook niet 's ochtends. Dan ruimen we op, brengen onze dag daar door, vertrekken om 17u of zo, stoppen ergens op rustig te eten en zijn om tussen 12 en 2 u thuis. Veel relaxter dan overdag rijden met spitsuren, files, wachtrijen aan péages etc. Voor mij toch. Ik zal nooit vóór 20u Parijs passeren, bijvoorbeeld. Dan wacht ik liever en vier ik nog wat vakantie, ipv aan te schuiven.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2018, 08:52:08 am door metalpe »
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Op doorreis... hoe?
« Reactie #13 Gepost op: februari 27, 2018, 08:46:37 am »

Wij leggen op een reisdag zo’n 600 tot 1200 km af en reizen altijd op de bonnefooi. De laatste jaren vertrekken wij de 1e vakantiedag rond 5:00 uur en zoeken (na ongeveer 800km) om ongeveer 15:30 de eerste camping op. Als deze camping en het weer bevalt blijven wij hier een paar dagen om vervolgens verder naar het zuiden door te trekken. Wij houden van mooi weer en dat heb je bijna altijd onder Lyon in het oosten van Frankrijk. Omdat wij op de bonnefooi reizen kunnen wij ons goed aanpassen aan de verkeersomstandigheden. Zo zijn wij ooit vanwege files bij de Drome de snelweg afgegaan waarna wij hier een fantastische camping hebben gevonden waar wij toen meer dan een week zijn gebleven. Een paar jaar geleden werd onze reis stevig vertraagd door wegblokkade’s door boeren, ook toen hebben wij besloten te stoppen en een camping op te zoeken.
Wij zien regelmatig gezinnen op een camping aankomen die een nacht hebben doorgereden, het gaat er daar dan niet altijd even gezellig aan toe.
Een paar jaar geleden kwam er een vermoeid gezin, die er overduidelijk helemaal doorheen zat aan het eind van de middag op de camping aan, waar ze als eerste in stoelen neerplofte, om vervolgens stukje bij beetje met energie uit de tenen, met jengelende kinderen om hun heen, de vouwwagen enigzins op te zetten voor de komende nacht... De kinderen waren na de lange rit ook lekker druk; het was een pittige avond voor de familie... Later vertelde ze dat ze de avond ervoor waren vertrokken met als doel in de ochtend aan te komen, door files op de route de soleil was hier niets van terecht gekomen. En ze hadden gereserveerd dus in hun ogen was doorgaan tot de bestemming de enige optie.
Voor mij begint de vakantie met de reis. Oponthoud tijdens de reis is iets waar je ook rekening mee moet houden en alleen als je dit doet blijven ook de reisdagen veilig en ook leuk!
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2018, 09:42:42 am door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Op doorreis... hoe?
« Reactie #14 Gepost op: februari 27, 2018, 09:45:11 am »

Wij rijden altijd op zondag. Vrijdags nog gewerkt, zaterdag op ons gemak de laatste spulletjes pakken, eten voor onderweg halen etc. etc., en zondagochtend rond 8.00 uur rijden weg. Wij rijden dan tot rond 16.00, we hebben dan zo'n 800 tot 900 km afgelegd, en zoeken dan een camping ( meestal net voor of net na Lyon, afhankelijk van het verkeer). We zetten dan onze snelklapper op , die staat in een kwartiertje slaapklaar. Dan het dorpje / plaatsje in,  een stukje wandelen, en op zoek naar een restaurantje voor een lekker hapje eten. Na terugkomst bij de wagen nog een drankje, en slapen. Volgende dag broodje met koffie, tent inklappen, lekker douchen en rond 9.30 verder naar Zuid Frankrijk. Hier komen we dan in het midden van de middag aan. Mooi op tijd om een camping te zoeken ( we rijden altijd op de bonnefooi)en de wagen op te zetten. En de terugweg doen we op dezelfde manier. Vakantie van het begin tot het einde, noemen wij dit. 
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal