Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Aanpassen Cocoon XL  (gelezen 3178 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans Hendriks

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: HoltkamperCocoon XL
Aanpassen Cocoon XL
« Gepost op: april 08, 2017, 12:45:26 am »

Beste allen,

Wij hebben een Cocoon XL met omgedraaid chassis (dus geen dissel onder de luifel) en een trailer hitch voor een fietsendrager. Op de dissel een Alutec D240 disselbak. Als keuken gebruikten we een aparte kampeerkeuken met los gas kooktoestel. De koelbox stond altijd in de disselbak. Toen de kinderen nog meegingen was dit voor ons de ideale wagen. We bleven dan altijd twee weken op een en dezelfde camping. Vouwwagen opzetten, keukentje neerzetten en koelbox uit de dissel halen. Maar de kinderen gaan niet meer mee en wij gaan dus meer trekkend kamperen en missen dus een vaste keuken met koelbox die direct beschikbaar is.
Het plan is dus de wagen weer om te draaien zodat de dissel weer onder luifel komt en een aluminium bak met (zelfbouw)keuken op de dissel.
Het omdraaien van de bak is volgens mij vrij eenvoudig te doen. De bevestiging van het reserve wiel zal natuurlijk los gehaald moeten worden en opnieuw vastgezet moeten worden. Holtkamper gebruikt hierbij een bepaalde kit die om de boel waterdicht te maken die zelfs na jaren nog vrij flexibel is of beter gezegd niet uithard. Weet iemand wat voor kit dat is?

De disselkeukens van Holtkamper zelf kunnen een stuk verschoven worden. Is dit noodzakelijk/wenselijk? Word dit veel gebruikt? Of kan ik de keuken net zo goed vast op de dissel zetten? Dat de deksel tegen de luifel zijwand aankomt is geen probleem. Ik verwacht niet dat we deze zijwand veel zullen gebruiken. Het gaat puur om de hoeveel last (ongemak) die men ervaart van de dissel bij het koken. Is het de moeite waard om er toch een frame onder te zetten zodat de keuken een stukje naar links verschoven kan worden. Wie heeft hier ervaring mee?

   





Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.173
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Aanpassen Cocoon XL
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2017, 09:00:27 am »

Wij verschuiven onze whitebox nooit.
Ik heb juist deze gekozen om niks met de keuken te hoeven doen.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Floortje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 18
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: Aanpassen Cocoon XL
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2017, 09:54:26 am »

Wij gebruiken de keuken op de dissel.  Pas wanneer het erg hard waait, of regent, of als de buren gluren 🙄, gebruiken wij de bijgeleverde zijwand. Bij het koken hebben we geen last van de dissel.  We hebben wel een disseltafel,  die zorgt ervoor dat je niet tegen  de dissel aan loopt. En omdat ik soms een beetje onhandig ben, ook maar een tafeltje  over de voorkant, de rem en  knop heen gezet. Hoef niet zo vaak naar de EHBO😊
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Aanpassen Cocoon XL
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2017, 06:45:00 pm »

Wij hebben helaas slechts 2 jaar van onze prachtige Cocoon kunnen genieten. Keuken bleef gewoon vast op de dissel. de wielen lieten we zelfs thuis. Geen last van de dissel, want we hadden een disseltafel. Onmisbaar die disseltafel. Zijkant luifel hadden we altijd gesloten. we hadden een extender in de zijkant van de luifel. Deksel kwam tegen het doek, maar geen probleem en lekte ook niet. En net als Alex kozen wij voor de Cocoon vanwege het enorme gemak en de keuken die niet versjouwd hoefde te worden.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Ebbingnl

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 163
  • Merk Vouwwagen: KeesKampeert No.13. Leef( en een Holtkamper Utopia XL)
Re: Aanpassen Cocoon XL
« Reactie #4 Gepost op: april 10, 2017, 10:39:02 pm »

Wij laten whitebox ook bijna altijd op de dissel zitten. Bij extreem weer gaat hij soms er af.
We hebben geen disseltafel, maar hebben eigenlijk nooit last van de dissel.

De bak omdraaien, of het onderstel hoe je maar wil, is dat zo eenvoudig?
Als ik bij onze cocoon kijk zit bv de as niet midden onder de bak, wat inhoud dat de uitsparingen in bodemplaat bij wielkasten ook niet in het midden zitten.
Dus als je hem omdraait krijg je volgens mij "zwaarte" punt wat anders.

Wij hebben cocoon uit 2005, misschien dat bij nieuwere anders is.
Gelogd

Hans Hendriks

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: HoltkamperCocoon XL
Re: Aanpassen Cocoon XL
« Reactie #5 Gepost op: april 10, 2017, 11:33:59 pm »

Standaard zit de dissel bij de cocoon onder de luifel. Zo komen ze ook bij Holtkamper in Emmen binnen. Toen we hem kochten hebben ze in Emmen de bak omgedraaid. Ik ga hem dus terug draaien. Volgens mij heeft mijn cocoon in de bodemplaat geen uitsparingen voor wielkasten. Er zijn meer mensen op dit forum die gemeld hebben dat het omdraaien relatief simpel te doen is.

Op dit forum zijn toch een aantal mensen die een frame hebben gebouwd onder de keuken om hem toch een stukje naar links te kunnen verschuiven. Zo iets was ik dus eigenlijk ook van plan. Nu brengen jullie me weer aan het twijfelen. Als je geen last van de dissel hebt kan ik de keuken er ook gewoon vast op zetten.

 

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Gelogd

muis

  • Gast
Re: Aanpassen Cocoon XL
« Reactie #6 Gepost op: april 11, 2017, 12:17:12 am »

Tijdens het klapweekend van de club staan er verschillende  Cocoons, misschien een idee om mee te gaan om tips op te doen of om te komen kijken :J
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Aanpassen Cocoon XL
« Reactie #7 Gepost op: april 11, 2017, 08:22:48 am »

Onze keuken (KH Greenbox) kan verschoven worden. In al die jaren hebben we de keuken misschien 2 of 3 keer losgemaakt om te verschuiven.
Oftewel het ding staat prima zoals die staat.
Gelogd

mpostma

  • Gast
Re: Aanpassen Cocoon XL
« Reactie #8 Gepost op: april 11, 2017, 02:13:19 pm »

Onze Whitebox staat op de dissel onder de luifel. We zetten een tafeltje over de dissel, dan heb je een mooie afzetplek voor spulletjes tijdens het koken en loop je niet tegen de dissel aan. Je staat altijd droog te koken en gezellig bij de anderen. De keuken is nog nooit verplaatst en door zijn plek altijd direct bij aankomst te gebruiken. Ik kan geen enkele reden bedenken om de keuken te willen verplaatsen. :)
Gelogd

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: Aanpassen Cocoon XL
« Reactie #9 Gepost op: april 11, 2017, 02:25:05 pm »

Ik heb de keuken schuivend gemaakt zondar dat ik hem eraf hoef te tillen, we hebben een disseltafel gemonteerd als we ergens staan.
Werkt prima.
Ik zou de dissel ook wel achter willen hebben maar dan zou ik de keuken achterop willen monteren, een whitebox/greenbox verzetten is me te zwaar en dus geen optie.
Voordeel is dan dat je er een fietsdrager op kunt monteren en deze kunt laten zitten.

Lijkt me nogal een ingewikkelde verbouwing dus ik laat hem lekker zoals hij nu is.
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

Hans Hendriks

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: HoltkamperCocoon XL
Re: Aanpassen Cocoon XL
« Reactie #10 Gepost op: april 11, 2017, 05:30:34 pm »

@h20, de keuken staat dus op de dissel onder de luifel en kan schuiven. Dat is dus ook mijn bedoeling. Maak je vaak gebruik van de mogelijkheid om de keuken een stukje naar links te verschuiven?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Gelogd

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Aanpassen Cocoon XL
« Reactie #11 Gepost op: april 11, 2017, 07:43:15 pm »

Hier ook de mogelijkheid om de basekitchen te verschuiven. Nog nooit gebruik van gemaakt.

Zijluifel maken we over het algemeen alleen gebruik van bij regen. Anders loopt het water vanaf de luifel in of op je keuken.
Gelogd

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: Aanpassen Cocoon XL
« Reactie #12 Gepost op: april 11, 2017, 08:12:45 pm »

@h20, de keuken staat dus op de dissel onder de luifel en kan schuiven. Dat is dus ook mijn bedoeling. Maak je vaak gebruik van de mogelijkheid om de keuken een stukje naar links te verschuiven?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Dat gebruiken we elke keer dat we gaan kamperen en de luifel gebruiken. Bij een enkele overnachting laten we hem dan staan.
Het schuiven is echt een fluitje van een cent, de dubbele vergrendeling ontgrendelen en we kunnen hem schuiven met een beetje armkracht.
Onderstel is ook gelijk een plek om een assteun onder te zetten dus hij draagt naast de wielen en achtersteunen ook op het neuswiel en een extra assteun.

Je mag het altijd komen bekijken en opmeten hoor, is geen probleem.
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

robbas

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 13
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon Expedition met Basekitchen
Re: Aanpassen Cocoon XL
« Reactie #13 Gepost op: april 12, 2017, 04:38:11 pm »

Ook wij verschuiven de Basekitchen als we meer dan 1 dag op een plek staan. Alleen onderweg niet. Hoewel we altijd de disseltafel hebben staan.

Ik vind namelijk dat je dan iets prettiger voor de keuken kunt staan met koken. Bijkomend voordeel is dan ook dat in geval van een regenbuitje het water niet op je keuken valt.

Wij hebben namelijk de rechter zijwand niet aan de luifel vast. Dat oogt allemaal wat minder donker onder de luifel.

Deze zijwand zet ik er eigenlijk alleen aan vast als we onderweg zijn (en de keuken dus niet verschoven is) en ik onverwacht wordt overvallen door een regenbui. Of als het hard waait en ik last van de wind heb met koken. Dan fungeert het zijscherm als windscherm.

Volgens mij is het erg aan je persoonlijke smaak gebonden wat jijzelf prettig vindt. Het verschuiven kost mij geen moeite. En ik schuif de keuken altijd al terug op de avond voor vertrek.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal